Tags: banca mondiala acord cu romania, dezastre naturale, imprumut romania
Romania va primi un imprumut de 400 de milioane de euro de la Banca Mondiala (BM), pentru dezvoltarea de politici privind managementul riscurilor de dezastre. Imprumutul a fost aprobat miercuri, 27 iunie, de Consiliul Directorilor Executivi al BM, dupa cum se arata intr-un comunicat de presa trimis de institutia bancara.
Imprumutul va include o Optiune de Tragere Amanata (CATDDO) in cazul producerii unei catastrofe si va sprijini eforturile Romaniei de a se pregati in mod eficient si de a putea reactiona in fata dezastrelor naturale si a schimbarilor climatice, prin consolidarea institutiilor si a legislatiei din domeniu.
Romania se confrunta cu unele dintre cele mai mari riscuri seismice din tarile Uniunii Europene (UE), in urma cutremurelor din ultimele doua secole fiind pierdute mii de vieti, iar zeci de mii de cladiri fiind deteriorate. De altfel, Romania este si una dintre cele mai expuse la inundatii tari europene, cu aproape un milion de romani traind in zone ce sunt expuse unui risc ridicat de inundatii.
Potrivit statisticilor amintite in comunicatul BM, in perioada 1970 – 2016, au fost inregistrate 85 de catastrofe in Romania, inclusiv 47 de inundatii, patru cutremure si doua secete, care au afectat in total aproape doua milioane de persoane si au generat pierderi in valoare de peste 6 miliarde de dolari. In 2006, de exemplu, inundatiile devastatoare au provocat daune economice echivalente cu 1% din PIB, se precizeaza in comunicat.
Acest imprumut cu CATDDO “se va concentra pe sustinerea eforturilor guvernului de a respecta angajamentele internationale ale tarii, legat de gestionarea riscurilor de dezastre, conform Cadrului de la Sendai, si de a spori intelegerea si raspunsul romanilor la dezastre. Sprijinul acordat va include si imbunatatirea reglementarilor din domeniul constructiilor pentru a reduce riscul seismic asociat cladirilor existente si la integrarea in mod adecvat a riscului in fata dezastrelor in procesele de planificare bugetara", se noteaza in comunicatul BM.
Banca Mondiala si-a deschis biroul din Romania in anul 1991, iar de atunci a furnizat finantare in valoare totala de peste 13,6 miliarde de dolari, reprezentand imprumuturi, garantii si granturi in toate sectoarele de activitate ale economiei romanesti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Antecontracte apartamente
Intrebare:
O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate imobile noi, ca nu au fost utilizate sau constructii vechi intrucat au depasit termenul de 31...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raportare facturi in scop contabil in D394
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a declaratiei 394, pentru a evita dublarea TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit venituri din dobanzi persoana juridica din Cipru
Intrebare:
O Societate (A) din Cipru imprumuta o Societate (B) din Romania. Societate (A) din Cipru detine o participare de 50% in alta Societate (C) din Cipru, iar Societatea C din Cipru detine 32% din Societatea (B) din Romanaia. In conditiile prezentate, va rugam sa ne precizati daca indeplinim conditiile de la art. 223 din Codul Fiscal privind scutirea de la plata impozitului pe dobanzi platite catre Societatea (A) din Cipru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere decizii de accesorii peste termenul legal. Contestare
Intrebare:
Societatea noastra a avut un cod de TVA pentru operatiuni intracomunitare in perioada 01.01.2015 - 31.07.2018. Incepand cu data de 01.08.2018 societatea devine platitoare de TVA prin depasirea plafonului pentru intreprinderi mici, deci, cu data de 01.08.2018 se anuleaza codul de TVA pentru operatiuni intracomunitare.
Spre surpriza noastra, societatea primeste in data de 05.06.2025 prin SPV o decizie de calcul accesorii pentru obligatii fiscale accesorii aferente TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<