Tags: digitalizarea si simplificarea relatiilor in munca, modificarea legii 53/2003
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale transmite, printr-un comunicat de presa, ca, in contextul epidemiei cu noul coronavirus se impune ca prima limitare a pandemiei distantarea fizica. Astfel, in data de 7 septembrie 2020 a avut loc o dezbatere pe tema ,,Digitalizarea si simplificarea relatiilor de munca".
Modernizarea legislatiei muncii pentru a construi un mediu flexibil si aplicat nevoilor actuale ale angajatului si angajatorului, flexibilizarea relatiilor de munca si reducerea birocratiei, precum si digitalizarea documentelor aferente relatiilor de munca si sanatatii si securitatii in munca au fost principalele subiecte abordate in cadrul evenimentului desfasurat la sediul Guvernului.
Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru, a precizat cu aceasta ocazie ca legislatia si modul de lucru al autoritatilor din domeniu trebuie sa tina cont de evolutia pietei muncii, insa, din pacate, este o mare distanta intre ceea ce se asteapta de la acestea si ceea ce se intampla in realitate.
“S-au schimbat niste lucruri in societate odata cu aparitia pandemiei declansate de noul coronavirus, perioada in care am comunicat prin mijloace electronice, de aceea gasesc ca modul de lucru al institutiei trebuie sa se apropie de ceea ce societatea cere si anume simplificare, digitalizare, comunicare rapida, raspuns imediat la solicitari, la nevoia de a accesa informatii, ori de a incheia contracte de munca” – a explicat ministrul Muncii.
In cadrul dezbaterii, echipa Ministerului Muncii a prezentat cateva propuneri de modificare a Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii, venite din partea sindicatelor, patronatelor si societatii civile, printre care:
- digitalizarea contractului individual de munca, respectiv incheierea, derularea si inchiderea in format electronic a acestui document, cu semnatura electronica;
- simplificarea procedurilor de sanatate si securitate in munca, prin semnarea instructajului SSM si PSI/ISU in format electronic si includerea modalitatii de semnare on-line a instructajului SSM in contractul individual de munca (CIM) si in Regulamentul de Ordine Interioara;
- flexibilizarea relatiilor de munca: scurtarea perioadei de preaviz si stabilirea perioadelor de repaus, de comun acord intre angajat si angajator;
- prezentarea in format electronic a CIM, in cadrul controlului Inspectoratului Teritorial de munca, la locurile de munca din afara sediului societatilor;
- conditiile in care pot desfasura munca la domiciliu angajatii din sistemul public;
- conditiile in care se poate presta telemunca si modul in care se face verificarea telesalariatului, respectiv numai prin utilizarea tehnologiei informatiilor si a comunicatiilor;
- plata muncii la ora.
Tema digitalizarii si simplificarii procedurilor in cadrul relatiilor de munca constituie o prioritate pentru conducerea Ministerului Muncii, astfel incat cadrul legal si modul de lucru al institutiilor cu atributii in piata muncii sa vina in sprijinul fiecarui angajat si angajator din Romania.
Dezbaterea transmisa live pe pagina de Facebook a Ministerului Muncii, este a doua dupa cea organizata in luna septembrie pentru modernizarea si digitalizarea relatiilor de munca, urmand ca, in cursul lunii octombrie, sa se identifice prioritatile de actiune atat la nivel legislativ, cat si practic.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Impactul sponsorizarilor asupra impozitului pe profit si a ETR in contextul Pilonului II
Intrebare:
Doresc sa redirectionez impozitul pe profit pe care il voi plati sub forma de sponsorizare. Va rog sa imi spuneti procedura si daca trebuie sa inchei contract cu ONG-urile respective catre care redirectionez impozitul prin ANAF. Daca da, ce fel de contracte ar trebui incheiate? In cazul in care de exemplu, in cursul anului, limita la sponsorizare este de 100 lei si eu am facut sponsorizari in cursul anului (cheltuieli nedeductibile) de 30 de lei si am luat credit fiscal doar 10 lei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Calitatea OP-ului de document justificativ
Intrebare:
Va rog sa ne spuneti daca ordinul de plata mai este document justificativ pentru inregistrarea platilor in contabilitate sau este suficient doar extrasul de cont. Mai precis platile se fac de pe aplicatii de pe telefon. Mai trebuie listate ordinele de plata sau este suficient sa se inregistreze extrasul de cont. Si va rugam si baza legala.
Multumim.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scadere din evidenta clienti in insolventa
Intrebare:
Societatea are un client cu un sold de 2600 lei fiind rest dintr-o factura de 4680 lei din noiembrie 2024. In februarie 2025 societatea a primit Notificarea privind deschiderea procedurii generale de insolventa asupra acestui client conform careia trebuia sa se inscrie la masa credala a acestuia. Societatea nu a depus cererea de inscriere la masa credala in termenul stipulat in notificare si nu s-a inscris la masa credala. Care sunt inregistrarile contabile pentru scoaterea din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoatere din evidenta client in faliment
Intrebare:
O societate platitoare tva a facturat in perioada 01.06 2022 - 31.03.2023 prestari servicii constructii de 1190000 lei cu tva catre clientul X SRL din Romania.
Intre timp, cu 01.05.2023 clientul X a intrat in insolventa si in data 16.04.2025 s-a declansat procedura de faliment.
Intrebarea este: In luna aprilie 2024 se pot storna facturile emise catre clientul X si daca acestea se transmit pe SPV?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<