Tags: radiere societate, distribuire imobil, impozit din lichidare
Microintreprindere platitoare de impozit pe venit 1% si platitoare de TVA, cu doi asociati, hotaraste dizolvarea si radierea de la Registrul Comertului.
Societatea are in patrimoniu un imobil construit in 2015, valoare contabila actuala 1.500.000 lei si terenul aferent constructiei, cumparat in anul 2014, cu pretul de 300.000 lei.
Societatea nu are datorii fata de terti sau fata de actionari.
Profitul istoric nerepartizat inregistrat de societate este de 1.000.000 lei.
Dupa procedura de dizolvare si radiere, terenul si imobilul construit trebuie sa ajunga in patrimoniul actionarilor.
Intrebare:
Care este tratamentul fiscal al transferului celor doua imobile din patrimoniul societatii in patrimoniul actionarilor in urma procedurii de dizolvare si radiere a societatii? Ce obligatii fiscale (impozit, TVA, termene de plata) are societatea si cei doi actionari?
Raspunsul consultantului fiscal Dana Hristu:
In ceea ce priveste TVA, conform prevederilor de la art. 270 alin. (5) din Codul fiscal, orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.
Astfel, daca la momentul construirii imobilului s-a dedus TVA, la momentul lichidarii se va colecta TVA, operatiunea fiind considerata livrare de bunuri impozabila. Baza de impozitare va fi, in cazul dat, valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila, conform prevederilor de la pct. 30 alin. (3) din Normele metodologice date in aplicarea Codului fiscal.
Pentru colectarea TVA, se va emite autofactura, numai in scop de TVA, Aceasta se va raporta in decontul de taxa (300) si se va achita la Bugetul de Stat, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii autofacturii.
Din punct de vedere al impozitului (din lichidare), transmiterea cladirilor catre asociati se face la valoarea de piata, avand in vedere prevederile art. 11 alin. (4) din Codul fiscal, potrivit carora “Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.”
De asemenea pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice date in aplicarea art. 94 alin. (11) din Codul fiscal prevede ca, in cazul lichidarii unei persoane juridice, la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Redam in continuare, prevederile de la pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice:
“In sensul art. 94 alin. (11) In cazul lichidarii unei persoane juridice, la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul lichidarii unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la lit. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.”
In situatia lichidarii, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final.
Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul.
La stabilirea venitului impozabil se va lua in calcul valoarea imobilului ,nu cea din contabilitate, ci valoarea de piata,stabilita de un evaluator independent, in baza unui raport de evaluare.
Astfel, inainte de a impozita venitul din lichidare, un evaluator trebuie sa efectueze o evaluare a imobilului/terenului si sa-i stabileasca o valoare de piata.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<