Tags: radiere societate, distribuire imobil, impozit din lichidare
Microintreprindere platitoare de impozit pe venit 1% si platitoare de TVA, cu doi asociati, hotaraste dizolvarea si radierea de la Registrul Comertului.
Societatea are in patrimoniu un imobil construit in 2015, valoare contabila actuala 1.500.000 lei si terenul aferent constructiei, cumparat in anul 2014, cu pretul de 300.000 lei.
Societatea nu are datorii fata de terti sau fata de actionari.
Profitul istoric nerepartizat inregistrat de societate este de 1.000.000 lei.
Dupa procedura de dizolvare si radiere, terenul si imobilul construit trebuie sa ajunga in patrimoniul actionarilor.
Intrebare:
Care este tratamentul fiscal al transferului celor doua imobile din patrimoniul societatii in patrimoniul actionarilor in urma procedurii de dizolvare si radiere a societatii? Ce obligatii fiscale (impozit, TVA, termene de plata) are societatea si cei doi actionari?
Raspunsul consultantului fiscal Dana Hristu:
In ceea ce priveste TVA, conform prevederilor de la art. 270 alin. (5) din Codul fiscal, orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.
Astfel, daca la momentul construirii imobilului s-a dedus TVA, la momentul lichidarii se va colecta TVA, operatiunea fiind considerata livrare de bunuri impozabila. Baza de impozitare va fi, in cazul dat, valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila, conform prevederilor de la pct. 30 alin. (3) din Normele metodologice date in aplicarea Codului fiscal.
Pentru colectarea TVA, se va emite autofactura, numai in scop de TVA, Aceasta se va raporta in decontul de taxa (300) si se va achita la Bugetul de Stat, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii autofacturii.
Din punct de vedere al impozitului (din lichidare), transmiterea cladirilor catre asociati se face la valoarea de piata, avand in vedere prevederile art. 11 alin. (4) din Codul fiscal, potrivit carora “Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.”
De asemenea pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice date in aplicarea art. 94 alin. (11) din Codul fiscal prevede ca, in cazul lichidarii unei persoane juridice, la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Redam in continuare, prevederile de la pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice:
“In sensul art. 94 alin. (11) In cazul lichidarii unei persoane juridice, la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul lichidarii unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la lit. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.”
In situatia lichidarii, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final.
Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul.
La stabilirea venitului impozabil se va lua in calcul valoarea imobilului ,nu cea din contabilitate, ci valoarea de piata,stabilita de un evaluator independent, in baza unui raport de evaluare.
Astfel, inainte de a impozita venitul din lichidare, un evaluator trebuie sa efectueze o evaluare a imobilului/terenului si sa-i stabileasca o valoare de piata.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitia si revanzarea brazilor de Craciun
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa achizitioneze de la o persoana fizica, fara nicio forma de organizare, brazi in vederea revanzarii lor catre alte societati. Care sunt documentele care trebuie sa le folosim? Este suficient borderoul de achizitie pentru intrare in gestiune? Pentru iesirea din gestiune este suficienta factura? In opinia noastra, acesti brazi nu intra in sfera materialului lemnos, este corecta abordarea noastra?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA pentru tranzactii intracomunitare
Intrebare:
O societate cod caen 2562 cu un singur angajat, doreste sa prestezi servicii de sudura pe teritoriul Olandei. Care este posibilitatea de a emite factura cu tva 0 (taxare inversa), firma este neplatitoare de TVA in tara, iar beneficiarul este persoana impozabila (cu TVA verificat in vies). Daca obtine cod de TVA intracomunitar poate factura cu taxare inversa, prestarea de serviciu este in Olanda? Care este modalitatea si ce presupune acest cod?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<In Sistemul RO e-Transport se declara doar componenta de transport rutier
Intrebare:
Ne confruntam cu doua situatii distincte in ceea ce priveste emiterea codului UIT, unde avem nevoie de consultanta dumneavoastra:
- soseste din spatiul unional o marfa - achizitie (piese de schimb) pentru o nava sub pavilion Malta: furnizor din UE, cumparator din UE. Nava se afla la cheu in Romania pentru reparatii. Documentele comerciale se vor intocmi astfel: furnizor companie europeana (inregistrata in Germania) - destinatar (in CMR) nava sub pavilion Malta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de emitere a facturilor
Intrebare:
Daca noi vindem giftcarduri online prin intermediul site-ului nostru conectat la o alta platforma si nu avem posibilitatea de a controla informatiile colectate si nici modalitatea de a emite factura automat, neavand toate informatiile necesare, ce putem face? Cum putem declara veniturile? Avand in vedere ca datele colectare sunt doar numele si prenumele, adresa de email si suma platita. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<