Tags: contract de locatiune, inregistrarea contractului de locatiune
O societate comerciala A inchiriaza un spatiu unei alte societati comerciale B din 2019 pe baza de contract de inchiriere. Se emite factura fiscala cu TVA in fiecare luna pentru spatiul inchiriat si se inregistraza in evidenta contabila. Incepand cu luna oct 2019, chiriasul refuza sa plateasca chiria. Se actioneaza in judecata pentru recuperarea creantelor datorate de chirias si se respinge actiunea datorita faptului ca "in baza prevederilor codului civil acest contract trebuia inregistrat la organele fiscale".
Avand in vedere ca ambele societati sunt societati comerciale cu sediul in Romania si sunt inregistrate in scopuri de TVA - societatea A este platitoare de impozit pe profit. Va rugam sa ne precizati daca aveam obligativitatea inregistrarii acestui contract si la administratia finantelor publice!
Ce spune specialistul?
Inregistrarea la administratia financiara nu este o conditie de validitate a contractului de locatiune. Cu alte cuvinte, un contract de locatiune este valabil si fara a fi inregistrat la administratia financiara.
Conform art. 1.798 din Codul civil, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata care au fost inregistrate la organele fiscale, precum si cele incheiate in forma autentica constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.
Astfel, ceea ce prevede Codul civil este ca, chiriasul poate fi executat silit fara a mai fi necesara o hotarare judecatoreasca.
Prin urmare, inregistrarea contractului la administratia financiara confera contractului de locatiune caracter executoriu in sensul ca locatorul poate sa mearga la executorul judecatoresc iar acesta, pe baza contractului, sa solicite instantei incuviintarea executarii silite. In mod corect instanta de judecata ar respinge incuviintarea executarii silite in lipsa inregistrarii la administratia financiara.
Dar, nu ar fi corecta o hotarare judecatoreasca prin care actiunea proprietarului prin care acesta solicita instantei de judecata obligarea la plata chiriei ar fi respinsa pe motiv ca nu este inregistrat contractul la administratia financiara.
Conform art. 1.178 din Codul civil, contractul se incheie prin simplul acord de vointa al partilor daca legea nu impune o anumita formalitate pentru incheierea sa valabila. Or, in privinta contractului de locatiune legea nu prevede ca pentru a fi valabil este necesar sa fie inegistrat la administratia financiara.
Este greu de crezut, dar nu imposibil, ca un judecator respinge actiunea proprietarului pentru plata chiriei cu motivarea ca nu s-a inregsitrat contractul la administratia financiara.
Aceasta problema este una juridica ce poate fi rezolvata doar prin studierea documentelor si mai ales prin studierea motivarii hotararii judecatoresti pe baza carora trebuie sa se formuleze apel.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Limitari drepturi salariale Ordonanta de urgenta 1562024
Intrebare:
Referitor la unele prevederi din OUG nr. nr. 156/2024, respectiv:
Art. XXXIV
(1)Pentru anul 2025, operatorii economici carora li se aplica prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) si alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, pot prevedea in bugetul de venituri si cheltuieli cresterea cheltuielilor de natura salariala fata de realizarile anului 2024, dar cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata efectuata pentru compania mama
Intrebare:
Am achitat in numele companiei mama, care este din Austria, o taxa catre o autoritate din Romania. Pentru aceasta taxa nu am primit niciun document de la autoritatea in cauza (taxa s-a platit in baza unei legi). Avem doar ordinul de plata si atat (plata este facuta de noi pentru ca ei nu puteau sa faca plata in cont de Trezorerie). Totusi, noi vrem sa ne recuperam aceasta taxa de la compania mama. Cum putem sa facturam catre ei aceasta taxa? Care ar trebui sa fie regimul TVA-ului de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare transport salariati
Intrebare:
Incepand cu 2025 dorim sa acordam salariatilor c/v transportului de la domiciliu la locul de munca si avem urmatoarele cazuri:
- cu masina de serviciu, pt agenti de vanzari, soferi transport marfa, directori - aici noi consideram ca e deductibil transportul de la domiciliu la locul de munca.
- cu masina proprie, salariati care se deplaseaza din aceeasi localitate si salariati care se deplaseaza din alta localitate catre locul de munca - aici consideram ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<