Tags: contract de locatiune, inregistrarea contractului de locatiune
O societate comerciala A inchiriaza un spatiu unei alte societati comerciale B din 2019 pe baza de contract de inchiriere. Se emite factura fiscala cu TVA in fiecare luna pentru spatiul inchiriat si se inregistraza in evidenta contabila. Incepand cu luna oct 2019, chiriasul refuza sa plateasca chiria. Se actioneaza in judecata pentru recuperarea creantelor datorate de chirias si se respinge actiunea datorita faptului ca "in baza prevederilor codului civil acest contract trebuia inregistrat la organele fiscale".
Avand in vedere ca ambele societati sunt societati comerciale cu sediul in Romania si sunt inregistrate in scopuri de TVA - societatea A este platitoare de impozit pe profit. Va rugam sa ne precizati daca aveam obligativitatea inregistrarii acestui contract si la administratia finantelor publice!
Ce spune specialistul?
Inregistrarea la administratia financiara nu este o conditie de validitate a contractului de locatiune. Cu alte cuvinte, un contract de locatiune este valabil si fara a fi inregistrat la administratia financiara.
Conform art. 1.798 din Codul civil, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata care au fost inregistrate la organele fiscale, precum si cele incheiate in forma autentica constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.
Astfel, ceea ce prevede Codul civil este ca, chiriasul poate fi executat silit fara a mai fi necesara o hotarare judecatoreasca.
Prin urmare, inregistrarea contractului la administratia financiara confera contractului de locatiune caracter executoriu in sensul ca locatorul poate sa mearga la executorul judecatoresc iar acesta, pe baza contractului, sa solicite instantei incuviintarea executarii silite. In mod corect instanta de judecata ar respinge incuviintarea executarii silite in lipsa inregistrarii la administratia financiara.
Dar, nu ar fi corecta o hotarare judecatoreasca prin care actiunea proprietarului prin care acesta solicita instantei de judecata obligarea la plata chiriei ar fi respinsa pe motiv ca nu este inregistrat contractul la administratia financiara.
Conform art. 1.178 din Codul civil, contractul se incheie prin simplul acord de vointa al partilor daca legea nu impune o anumita formalitate pentru incheierea sa valabila. Or, in privinta contractului de locatiune legea nu prevede ca pentru a fi valabil este necesar sa fie inegistrat la administratia financiara.
Este greu de crezut, dar nu imposibil, ca un judecator respinge actiunea proprietarului pentru plata chiriei cu motivarea ca nu s-a inregsitrat contractul la administratia financiara.
Aceasta problema este una juridica ce poate fi rezolvata doar prin studierea documentelor si mai ales prin studierea motivarii hotararii judecatoresti pe baza carora trebuie sa se formuleze apel.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Preluare activitate economica
Intrebare:
Un operator de servicii publice cu capital de stat, alimentare cu apa si canalizare se afla in urmatoarea situatie: asigura furnizarea apei in municipiu capitala de judet prin captarea si tratarea apei din Dunare. Principalul obiectiv unde se capteaza apa din Dunare, numit ,,priza Dunarii" nu este in proprietatea operatorului si nici a municipalitatii, acestea apartinand combinatului Arcellor Mittal. Situatia financiara a combinatului (insolventa) nu permite acestuia sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Taxa afisaj pentru emblema societate
Intrebare:
Avem afise autocolante cu sigla/emblema/titulatura sub care ne desfasuram activitatea pe unele din geamurile magazinului situat la punctul de lucru.
Va rog sa imi spuneti daca se datoreza taxa de afisaj in scop de reclama.
Daca se datoreaza, cum trebuie calculata si unde se declara si achita: la bugetul local al sediului social sau la bugetul local al punctului de lucru?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Durata utilizare platforma betonata si terasa metalica fara pereti
Intrebare:
Societatea noastra are ca obiect de activitate Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate, respectiv a spatiilor comerciale/tarabelor in cadrul unei piete. Dorim sa ne dezvoltam si in acest scop vom face o investitie care consta in amplasarea in afara pietei a unei terase (zona de street food).
Va rugam sa ne comunicati opinia dvs. in ceea ce priveste incadrarea, conform Catalogului de mijloace fixe a urmatoarelor imobilizari:
vezi AICI raspunsul specialistilor <<