Tags: contract de locatiune, inregistrarea contractului de locatiune
O societate comerciala A inchiriaza un spatiu unei alte societati comerciale B din 2019 pe baza de contract de inchiriere. Se emite factura fiscala cu TVA in fiecare luna pentru spatiul inchiriat si se inregistraza in evidenta contabila. Incepand cu luna oct 2019, chiriasul refuza sa plateasca chiria. Se actioneaza in judecata pentru recuperarea creantelor datorate de chirias si se respinge actiunea datorita faptului ca "in baza prevederilor codului civil acest contract trebuia inregistrat la organele fiscale".
Avand in vedere ca ambele societati sunt societati comerciale cu sediul in Romania si sunt inregistrate in scopuri de TVA - societatea A este platitoare de impozit pe profit. Va rugam sa ne precizati daca aveam obligativitatea inregistrarii acestui contract si la administratia finantelor publice!
Ce spune specialistul?
Inregistrarea la administratia financiara nu este o conditie de validitate a contractului de locatiune. Cu alte cuvinte, un contract de locatiune este valabil si fara a fi inregistrat la administratia financiara.
Conform art. 1.798 din Codul civil, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata care au fost inregistrate la organele fiscale, precum si cele incheiate in forma autentica constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.
Astfel, ceea ce prevede Codul civil este ca, chiriasul poate fi executat silit fara a mai fi necesara o hotarare judecatoreasca.
Prin urmare, inregistrarea contractului la administratia financiara confera contractului de locatiune caracter executoriu in sensul ca locatorul poate sa mearga la executorul judecatoresc iar acesta, pe baza contractului, sa solicite instantei incuviintarea executarii silite. In mod corect instanta de judecata ar respinge incuviintarea executarii silite in lipsa inregistrarii la administratia financiara.
Dar, nu ar fi corecta o hotarare judecatoreasca prin care actiunea proprietarului prin care acesta solicita instantei de judecata obligarea la plata chiriei ar fi respinsa pe motiv ca nu este inregistrat contractul la administratia financiara.
Conform art. 1.178 din Codul civil, contractul se incheie prin simplul acord de vointa al partilor daca legea nu impune o anumita formalitate pentru incheierea sa valabila. Or, in privinta contractului de locatiune legea nu prevede ca pentru a fi valabil este necesar sa fie inegistrat la administratia financiara.
Este greu de crezut, dar nu imposibil, ca un judecator respinge actiunea proprietarului pentru plata chiriei cu motivarea ca nu s-a inregsitrat contractul la administratia financiara.
Aceasta problema este una juridica ce poate fi rezolvata doar prin studierea documentelor si mai ales prin studierea motivarii hotararii judecatoresti pe baza carora trebuie sa se formuleze apel.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<