Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In studiul de caz urmator, facem referire la proprietarul unui spatiu comercial care incheie un contract de mandat cu o societate unde este actionar, pentru exploatarea prin inchiriere a acestui spatiu. Proprietarul (mandant) primeste de la mandatar (societatea) o suma de 9.000 lei, din cei 10.000 lei pe care acesta ii primeste de la utilizatorul final, caruia i-a inchiriat spatiul.
Vom vedea cum sunt interpretate aceste venituri pentru proprietar si ce obligatii fiscale are pentru ele (CAS, impozit pe venit, ce tip de declaratii se fac).
De asemenea, stabilim daca acest contract intra sub incidenta prevederilor legale pentru contractele de inchiriere (in numar mai mare de 5 contracte insemnand o alta modalitate de impozitare)/
In cazul lucrarilor de investitii care pot fi facute de chirias, stabilim daca impozitele aferente vor fi platite si cad sub incidenta proprietarului (mandant) sau societatii (mandatarul).
Din punct de vedere juridic, analiza unui contract se va face conform continutului acestuia analizat in integritatea sa si nu prin denumirea contractului.
Prin urmare, din descrierea situatiei dumneavoastra intelegem ca se realizeaza defapt un contract de locatiune in temeiul art. 1177 din Codul civil, cunoscut in practica ca si contract de inchiriere. Clauzele de mandat fiind clauze sinalagmatice de a face, de a pune in aplicare obiectul contractului.
In esenta, implicatiile fiscale derulate din acest contract pe care le vedem aplicabile sunt:

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- persoana fizica beneficiara a venitului din cedarea folosintei bunurilor are obligatia ca in termen de 15 zile de la semnarea contractului sa depuna declaratie estimativa de venit formular 220 iar pana pe data de 25 martie a anului urmator trebuie sa depuna declaratia anuala de impozit pe venit formular 200;
- se datoreaza impozit pe venit in procent de 16% si contributia individuala la asigurarile de sanatate in procent de 5,5% chiar daca persoana fizica realizeaza si alte venituri supuse impozitarii sau achita contributia la sanatate pentru alte venituri;
- baza de calcul a impozitului si a contributiei este venitul contractual din care se scade o cota de cheltuieli forfetare acordate prin efectul legii in procent de 25%, conform art. 62 din Codul fiscal ;
persoana fizica are dreptul sa opteze intre procedura de impozitare ce ii da dreptul la deducerea unor cheltuieli forfetare si utilizarea contabilitatii in sistem real, situatie ce nu e intalnita frecvent in practica;
- impozitele se achita pana pe data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru, in baza deciziei de impunere a autoritatii fiscale;
- daca chiriasul efectueaza reparatii ale bunului imobil, reparatii ce ar fi fost in seama proprietarului, conform Codului civil, aceste sume se adauga la venitul impozabil al persoanei fizice;
- deoarece persoana fizica este asociat unic al societatii ce achita chiria, pretul de decontare al acesteia trebuie sa fie pretul pietei, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Din punctul nostru de vedere, acest contract se ia in considerare la determinarea numarului de 5 contracte de inchiriere existente la sfarsitul anului. Daca la finele exercitiului persoana fizica are mai mult de 5 contracte de inchiriere, incepand cu anul fiscal urmator procedura impozitarii pentru veniturile din chirii devine procedura de impozitare a veniturilor din activitati independente iar persoana fizica conduce contabilitate in partida simpla, determina baza de impozitare in sistem real conform art. 61 alin. (2) coroborat cu art. 48 din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Tranzactii imobiliare efectuate de o persoana fizica. Care sunt obligatiile TVA?Plata efectuata catre asociat. Ce aspecte contabile si fiscale sunt relevante?Persoana fizica si inchiriere bun. Ce obligatii se impun privind TVA-ul si contributiile?Contract inchiriere nerezidenti. Obligativitatea inregistrarii contractului la ANAFContractele de inchiriere. Este obligatorie inscrierea la organul fiscal competent?Ultimele articole
Contractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceProcedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneArticole similare
Precizari privind: Declaratia 225 si Declaratia 102Dividende peste 24 salarii minime. Care este baza de calcul a CASS in 2023?Fiscalitatea si Contabilitatea cabinetelor de avocaturaObligatii de declarare si plata CMIAspecte privind plata contributiilor sociale datorate de persoanele fizice. Anexa 1 si Anexa 2Ultimele articole
PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaVenituri din chirii in scop turistic. Precizari importante ale ANAF pentru persoanele fizicePFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Ce modificari au fost aduse contributiilor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Articole similare
Erori, erori, erori …TVA, taxe, impozite, contributii…buget de statDecont TVA pentru o achizitie intracomunitara. Se declara in formularul 390?Calcularea impozitului pe profit pentru anul 2021 in cazul aplicarii reducerilor conform OUG 153/2020Contract de comodat pentru autoturisme. TVAPrevederile din normele metodologice referitoare la aplicarea sistemului TVA la incasareUltimele articole
TVA in era digitala. Ce formalitati fiscale vor fi ELIMINATE prin ViDACum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleSUME forfetare. Ce sunt, avantaje si dezavantaje, exemple de domenii unde se aplicaArticole similare
Facturarea penalitatilor si a despagubirilor. Care va fi tratamentul TVA?Regularizare avans la anularea CONTRACTului. Cum inregistram recuperarea avansului si restul avansului?TVA panouri fotovoltaice. Studii de caz utileHotararea nr. 1045/2018 – au fost publicate Normele metodologice de aplicare a Legii privind acordarea biletelor de valoareCONTRACT de leasing financiar autovehicul. Inregistrari contabileUltimele articole
CONTRACTul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fizicePFA neplatitor de TVA. Cum se factureaza serviciile din UETVA locuinte. Ce cota TVA se aplica pentru locuintele LIVRATE in 2025Declaratia Unica. Cand se depune si cand NU, in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din chiriiSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Sorin Blejnar (ANAF): 30 la suta din personalul unor directii nu va primi stimulenteCine are obligatia de depunere a formularului 221?Regulamentul BNR nr. 9 privind procedura de solutionare diferende servicii de plata dintre utilizatori si prestatoriStudiu de caz: Perioada de 5 ani in cazul dreptului de deducere TVAITM: Infomatii utile pentru angajat si angajator, cu privire la perioada de probaUltimele articole
Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Cum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieDeclaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareE-Transport 2024: CINE are OBLIGATIA introducerii datelor cu privire la transporturi in sistemE-Factura in 2024. Este obligatorie atasarea PDF-ului facturii dupa transmiterea acesteia in sistem?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"