Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In studiul de caz urmator, facem referire la proprietarul unui spatiu comercial care incheie un contract de mandat cu o societate unde este actionar, pentru exploatarea prin inchiriere a acestui spatiu. Proprietarul (mandant) primeste de la mandatar (societatea) o suma de 9.000 lei, din cei 10.000 lei pe care acesta ii primeste de la utilizatorul final, caruia i-a inchiriat spatiul.
Vom vedea cum sunt interpretate aceste venituri pentru proprietar si ce obligatii fiscale are pentru ele (CAS, impozit pe venit, ce tip de declaratii se fac).
De asemenea, stabilim daca acest contract intra sub incidenta prevederilor legale pentru contractele de inchiriere (in numar mai mare de 5 contracte insemnand o alta modalitate de impozitare)/
In cazul lucrarilor de investitii care pot fi facute de chirias, stabilim daca impozitele aferente vor fi platite si cad sub incidenta proprietarului (mandant) sau societatii (mandatarul).
Din punct de vedere juridic, analiza unui contract se va face conform continutului acestuia analizat in integritatea sa si nu prin denumirea contractului.
Prin urmare, din descrierea situatiei dumneavoastra intelegem ca se realizeaza defapt un contract de locatiune in temeiul art. 1177 din Codul civil, cunoscut in practica ca si contract de inchiriere. Clauzele de mandat fiind clauze sinalagmatice de a face, de a pune in aplicare obiectul contractului.
In esenta, implicatiile fiscale derulate din acest contract pe care le vedem aplicabile sunt:
Cartea Verde a Contabilitatii
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
SAF-T pentru Contribuabili Mici
- persoana fizica beneficiara a venitului din cedarea folosintei bunurilor are obligatia ca in termen de 15 zile de la semnarea contractului sa depuna declaratie estimativa de venit formular 220 iar pana pe data de 25 martie a anului urmator trebuie sa depuna declaratia anuala de impozit pe venit formular 200;
- se datoreaza impozit pe venit in procent de 16% si contributia individuala la asigurarile de sanatate in procent de 5,5% chiar daca persoana fizica realizeaza si alte venituri supuse impozitarii sau achita contributia la sanatate pentru alte venituri;
- baza de calcul a impozitului si a contributiei este venitul contractual din care se scade o cota de cheltuieli forfetare acordate prin efectul legii in procent de 25%, conform art. 62 din Codul fiscal ;
persoana fizica are dreptul sa opteze intre procedura de impozitare ce ii da dreptul la deducerea unor cheltuieli forfetare si utilizarea contabilitatii in sistem real, situatie ce nu e intalnita frecvent in practica;
- impozitele se achita pana pe data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru, in baza deciziei de impunere a autoritatii fiscale;
- daca chiriasul efectueaza reparatii ale bunului imobil, reparatii ce ar fi fost in seama proprietarului, conform Codului civil, aceste sume se adauga la venitul impozabil al persoanei fizice;
- deoarece persoana fizica este asociat unic al societatii ce achita chiria, pretul de decontare al acesteia trebuie sa fie pretul pietei, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Din punctul nostru de vedere, acest contract se ia in considerare la determinarea numarului de 5 contracte de inchiriere existente la sfarsitul anului. Daca la finele exercitiului persoana fizica are mai mult de 5 contracte de inchiriere, incepand cu anul fiscal urmator procedura impozitarii pentru veniturile din chirii devine procedura de impozitare a veniturilor din activitati independente iar persoana fizica conduce contabilitate in partida simpla, determina baza de impozitare in sistem real conform art. 61 alin. (2) coroborat cu art. 48 din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cheltuieli deductibile PFA. Ce cheltuieli pot deduce persoanele fizice autorizate in anul 2022?ANAF: Procedura de solutionare a cererii de inregistrare optionaleModernizare punct de lucru. Care va fi regimul TVA?Cum gestionam fiscal unele cheltuieli pentru lucrari la un sediu inchiriat?Casare mijloc fix. TVA. Deductibilitatea cheltuielilorUltimele articole
Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneImpozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utileArticole similare
Contributii PFA care obtine pierdere. Cand se datoreaza contributii sociale?Venituri din mai multe surse in 2022. In aceasta situatie se calculeaza CASS?Legea 123 din 2014 pentru modificarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal - Reducerea contributiei de asigurari socialeImpozit pe dividende si microintreprindere in 2016. Probleme posibile si rezolvariCASS - cum procedam daca in 2018 am estimat venituri peste plafon insa veniturile realizate sunt sub plafonUltimele articole
PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaVenituri din chirii in scop turistic. Precizari importante ale ANAF pentru persoanele fizicePFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Ce modificari au fost aduse contributiilor sociale obligatorii prin OUG 128/2024OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025Articole similare
Completarea Declaratiei 101 pentru anul 2020. BonificatiiNoile propuneri de modificare in ce priveste CASS-ulCodul Fiscal 2016 - norme de aplicare si consultanta specializataSuspendarea activitatii si inregistrare in contabilitate a cheltuielilor ulterioarePortalContabilitate: Anularea inregistrarii in scopuri de TVAUltimele articole
PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaControale ANAF: 1,96 milioane lei SUME stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Noutati privind salariile si beneficiile extrasalariale in 2025Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Controale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVAArticole similare
Factura proforma avans intracomunitar. Cum se declara avansurile intracomunitare?Codul fiscal se modifica! Ce propune proiectul OUG nr. 16 pentru completarea Legii nr. 571Impozitare venituri nerezidenti. Cand se elibereaza certificatul de rezidenta fiscala?Reglementari NOI privind incadrarea in munca a strainilor. In ce cazuri nu mai este necesar avizul de angajareEmitere autofacturi pentru achizitii de servicii intermediere. Tratament TVAUltimele articole
E-Factura in 2025. Ce noutati se aplica pentru E-Factura in acest anSalariu minim brut de la 1 ianuarie 2025. Va fi diferentiat pentru angajatii din agricultura si industria alimentara?Noutati privind salariile si beneficiile extrasalariale in 2025In ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateArticole similare
Avansurile achitate pentru achizitii intracomunitare de bunuri - II Un strop de contabilitateNoutati Legislatie Fiscala 30 martie - 03 aprilie 2009 - Monitorul OficialDin 1 ianuarie 2023 contractul de inchiriere se declara la ANAF in termen de 30 de zile de la incheierea luiPana la 7 aprilie depune declaratia privind schimbarea perioadei fiscale. Formular 092In atentia celor care au sume de recuperat aferente contractelor de finantare UE. Noi facilitati!Ultimele articole
Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareE-Transport 2024: CINE are OBLIGATIA introducerii datelor cu privire la transporturi in sistemE-Factura in 2024. Este obligatorie atasarea PDF-ului facturii dupa transmiterea acesteia in sistem?Amnistie fiscala, somatii primite de firme de la ANAF. Ce recomanda specialistii in acest caz5 sfaturi pentru renovarea locuintei taleAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"