Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In studiul de caz urmator, facem referire la proprietarul unui spatiu comercial care incheie un contract de mandat cu o societate unde este actionar, pentru exploatarea prin inchiriere a acestui spatiu. Proprietarul (mandant) primeste de la mandatar (societatea) o suma de 9.000 lei, din cei 10.000 lei pe care acesta ii primeste de la utilizatorul final, caruia i-a inchiriat spatiul.
Vom vedea cum sunt interpretate aceste venituri pentru proprietar si ce obligatii fiscale are pentru ele (CAS, impozit pe venit, ce tip de declaratii se fac).
De asemenea, stabilim daca acest contract intra sub incidenta prevederilor legale pentru contractele de inchiriere (in numar mai mare de 5 contracte insemnand o alta modalitate de impozitare)/
In cazul lucrarilor de investitii care pot fi facute de chirias, stabilim daca impozitele aferente vor fi platite si cad sub incidenta proprietarului (mandant) sau societatii (mandatarul).
Din punct de vedere juridic, analiza unui contract se va face conform continutului acestuia analizat in integritatea sa si nu prin denumirea contractului.
Prin urmare, din descrierea situatiei dumneavoastra intelegem ca se realizeaza defapt un contract de locatiune in temeiul art. 1177 din Codul civil, cunoscut in practica ca si contract de inchiriere. Clauzele de mandat fiind clauze sinalagmatice de a face, de a pune in aplicare obiectul contractului.
In esenta, implicatiile fiscale derulate din acest contract pe care le vedem aplicabile sunt:

Portal Institutii Publice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- persoana fizica beneficiara a venitului din cedarea folosintei bunurilor are obligatia ca in termen de 15 zile de la semnarea contractului sa depuna declaratie estimativa de venit formular 220 iar pana pe data de 25 martie a anului urmator trebuie sa depuna declaratia anuala de impozit pe venit formular 200;
- se datoreaza impozit pe venit in procent de 16% si contributia individuala la asigurarile de sanatate in procent de 5,5% chiar daca persoana fizica realizeaza si alte venituri supuse impozitarii sau achita contributia la sanatate pentru alte venituri;
- baza de calcul a impozitului si a contributiei este venitul contractual din care se scade o cota de cheltuieli forfetare acordate prin efectul legii in procent de 25%, conform art. 62 din Codul fiscal ;
persoana fizica are dreptul sa opteze intre procedura de impozitare ce ii da dreptul la deducerea unor cheltuieli forfetare si utilizarea contabilitatii in sistem real, situatie ce nu e intalnita frecvent in practica;
- impozitele se achita pana pe data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru, in baza deciziei de impunere a autoritatii fiscale;
- daca chiriasul efectueaza reparatii ale bunului imobil, reparatii ce ar fi fost in seama proprietarului, conform Codului civil, aceste sume se adauga la venitul impozabil al persoanei fizice;
- deoarece persoana fizica este asociat unic al societatii ce achita chiria, pretul de decontare al acesteia trebuie sa fie pretul pietei, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Din punctul nostru de vedere, acest contract se ia in considerare la determinarea numarului de 5 contracte de inchiriere existente la sfarsitul anului. Daca la finele exercitiului persoana fizica are mai mult de 5 contracte de inchiriere, incepand cu anul fiscal urmator procedura impozitarii pentru veniturile din chirii devine procedura de impozitare a veniturilor din activitati independente iar persoana fizica conduce contabilitate in partida simpla, determina baza de impozitare in sistem real conform art. 61 alin. (2) coroborat cu art. 48 din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum gestionam fiscal unele cheltuieli pentru lucrari la un sediu inchiriat?Cesiune CONTRACT DE INCHIRIERE teren | Cum deducem cheltuielile?Determinarea venitului net din activitati independente pe baza contabilitatii in partida simplaCheltuieli cu utilitatile apartamentului inchiriatMonitorul Oficial: OANAF nr. 108 privind spatiul cu destinatie de sediu socialUltimele articole
Contractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceProcedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneArticole similare
ANAF a actualizat D112. Noua versiune a PDF-ului inteligent. Angajatorii din constructii trebuie sa depuna rectificativaBugetul UE 2014-2020 ar putea veni cu un impozit pe tranzactiile financiareNoutati legislatie Fiscala 15-19 septembrie 2008 - Monitorul OficialCASS dividende 2023. Salariul minim pe economie care se va utiliza la calcularea CASS-uluiAjustarea bugetului reprezinta doar inceputul reformelorUltimele articole
PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaVenituri din chirii in scop turistic. Precizari importante ale ANAF pentru persoanele fizicePFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Ce modificari au fost aduse contributiilor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Articole similare
Romania ar putea participa la fondul de ajutorare a tarilor saraceOUG 92/2014 modifica prevederile pentru impozitul pe veniturile nerezidentilorANAF ramburseaza in octombrie TVA de 1.471,67 milioane leiControl inopinat 2017: Ce acte sunt obligatorii in caz de control?Manualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziUltimele articole
TVA in era digitala. Ce formalitati fiscale vor fi ELIMINATE prin ViDACum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleSUME forfetare. Ce sunt, avantaje si dezavantaje, exemple de domenii unde se aplicaArticole similare
Care e procedura obtinerii certificatului de atestare fiscala?Din 10 aprilie 2023 va fi utilizata versiunea Revisal 6.0.9. Ce noutati sunt implementate?Zoom fiscal: Modificarea declaratiei 101 - Declaratia privind impozitul pe profitRaportare in SAF-T: Termenele limita pentru depunerea D406 vor fi modificate de ANAFCodul Fiscal 2010 TITLUL V - Capitolul III - Modul de impozitare a veniturilor din economii obtinute din Romania de persoane fizice rezidente in state membre si aplicarea schimbului de informatii in lUltimele articole
CONTRACTul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fizicePFA neplatitor de TVA. Cum se factureaza serviciile din UETVA locuinte. Ce cota TVA se aplica pentru locuintele LIVRATE in 2025Declaratia Unica. Cand se depune si cand NU, in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din chiriiSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Cum se face incadrarea la microintreprinderi pentru anul 2023A aparut agenda fiscala a contabilului pentru 2022. TOATE obligatiile fiscal-contabile pot fi la tine pe birouDeclaratia 390 VIES � Explicatii legaleModificari privind privatizarea societatilor prin OG 14/2014Romania ar putea beneficia de asistenta financiara pentru atenuarea riscului de somaj prin programul SUREUltimele articole
Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Cum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieDeclaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareE-Transport 2024: CINE are OBLIGATIA introducerii datelor cu privire la transporturi in sistemE-Factura in 2024. Este obligatorie atasarea PDF-ului facturii dupa transmiterea acesteia in sistem?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"