Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In studiul de caz urmator, facem referire la proprietarul unui spatiu comercial care incheie un contract de mandat cu o societate unde este actionar, pentru exploatarea prin inchiriere a acestui spatiu. Proprietarul (mandant) primeste de la mandatar (societatea) o suma de 9.000 lei, din cei 10.000 lei pe care acesta ii primeste de la utilizatorul final, caruia i-a inchiriat spatiul.
Vom vedea cum sunt interpretate aceste venituri pentru proprietar si ce obligatii fiscale are pentru ele (CAS, impozit pe venit, ce tip de declaratii se fac).
De asemenea, stabilim daca acest contract intra sub incidenta prevederilor legale pentru contractele de inchiriere (in numar mai mare de 5 contracte insemnand o alta modalitate de impozitare)/
In cazul lucrarilor de investitii care pot fi facute de chirias, stabilim daca impozitele aferente vor fi platite si cad sub incidenta proprietarului (mandant) sau societatii (mandatarul).
Din punct de vedere juridic, analiza unui contract se va face conform continutului acestuia analizat in integritatea sa si nu prin denumirea contractului.
Prin urmare, din descrierea situatiei dumneavoastra intelegem ca se realizeaza defapt un contract de locatiune in temeiul art. 1177 din Codul civil, cunoscut in practica ca si contract de inchiriere. Clauzele de mandat fiind clauze sinalagmatice de a face, de a pune in aplicare obiectul contractului.
In esenta, implicatiile fiscale derulate din acest contract pe care le vedem aplicabile sunt:

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Examen Consultant Fiscal 2025

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
- persoana fizica beneficiara a venitului din cedarea folosintei bunurilor are obligatia ca in termen de 15 zile de la semnarea contractului sa depuna declaratie estimativa de venit formular 220 iar pana pe data de 25 martie a anului urmator trebuie sa depuna declaratia anuala de impozit pe venit formular 200;
- se datoreaza impozit pe venit in procent de 16% si contributia individuala la asigurarile de sanatate in procent de 5,5% chiar daca persoana fizica realizeaza si alte venituri supuse impozitarii sau achita contributia la sanatate pentru alte venituri;
- baza de calcul a impozitului si a contributiei este venitul contractual din care se scade o cota de cheltuieli forfetare acordate prin efectul legii in procent de 25%, conform art. 62 din Codul fiscal ;
persoana fizica are dreptul sa opteze intre procedura de impozitare ce ii da dreptul la deducerea unor cheltuieli forfetare si utilizarea contabilitatii in sistem real, situatie ce nu e intalnita frecvent in practica;
- impozitele se achita pana pe data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru, in baza deciziei de impunere a autoritatii fiscale;
- daca chiriasul efectueaza reparatii ale bunului imobil, reparatii ce ar fi fost in seama proprietarului, conform Codului civil, aceste sume se adauga la venitul impozabil al persoanei fizice;
- deoarece persoana fizica este asociat unic al societatii ce achita chiria, pretul de decontare al acesteia trebuie sa fie pretul pietei, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Din punctul nostru de vedere, acest contract se ia in considerare la determinarea numarului de 5 contracte de inchiriere existente la sfarsitul anului. Daca la finele exercitiului persoana fizica are mai mult de 5 contracte de inchiriere, incepand cu anul fiscal urmator procedura impozitarii pentru veniturile din chirii devine procedura de impozitare a veniturilor din activitati independente iar persoana fizica conduce contabilitate in partida simpla, determina baza de impozitare in sistem real conform art. 61 alin. (2) coroborat cu art. 48 din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Contractele de inchiriere. Este obligatorie inscrierea la organul fiscal competent?Refacturarea utilitatilor catre chiriasiDeductibilitatea TVA aferenta unui CONTRACT DE INCHIRIERE imobilDeductibilitate cheltuieli cu combustibilul PFAReinregistrarea in scopuri de TVA. Obligatii fiscale TVAUltimele articole
Declaratia 205. Completare D205 pentru contractul de inchiriere cu mai multi proprietariContractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceProcedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaArticole similare
Asociat unic care realizeaza venituri din dividende. Contributii sociale datorateFondul pentru mediu: Obligatii privind livrarile intracomunitare de produse ambalatePFA si venituri din criptomonede. Obligatii de plata CAS si CASS in 2024Ordinul MApN nr. 82/2015: aprobarea modalitatilor de transmitere a documentelor necesare stabilirii drepturilor de pensieDeclaratia 112 a fost modificata prin Ordinul 1994/2023. De cand se aplica schimbarileUltimele articole
D. Unica si plata CASS. Cum gestionezi CONTRIBUTIA in 2025 daca esti PFATaxe PFA: Cum calculeaza CASS un PFA care este si pensionarPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaVenituri din chirii in scop turistic. Precizari importante ale ANAF pentru persoanele fiziceArticole similare
Tichetele de cresa vor fi majorate incepand cu luna octombrie 2021Documentele justificative rectificative pentru recuperarea SUMElor aferente concediilor medicale trebuie depuse pana la 31 decembrie 2021Baza de calcul pentru plata anticipata. Cum stabilim impozitul corect?Noi fonduri alocate temporar pentru programe finantate din fonduri structuraleContributii si taxe pentru veniturile obtinute din dividendeUltimele articole
TVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taTVA de recuperat prescris: scadere automata din fisa de rol si ajustare contabilaPlafon TVA. SUMEle din vanzarea autoturismelor intra in plafonul de 300.000 lei?E-TVA si dublarea SUMElor in sistem. MODEL de raspuns catre ANAFArticole similare
Refacturare costuri. Ce regim TVA se aplica?Asociatiile de proprietari in 2021. Declararea si plata impozitelor si contributiilor aferente veniturilor din CONTRACTele de mandatDin septembrie 2021 va fi implementat programul E-Factura. Emitentii trebuie sa detina un certificat digital calificatTVA - Baza de impozitare la importul de bunuriLocul prestarii serviciului de reparatii naveUltimele articole
Diurna in 2025. Mai poate fi acordata diurna in cazul unui CIM suspendat?Majorare cota TVA de la 1 august 2025. 3 spete de interes pentru contribuabiliConcediu de odihna neefectuat complet in perioada CIC. Aspecte legaleMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Ce se intampla cu CONTRACTele semnate anterior?Majorare TVA la locuinte. Conditii pentru masura tranzitorie 2025 - 2026 cu TVA de 9%Articole similare
Mecanism de cooperare in domeniul afacerilor europeneTVA - Obligatii - desemnarea unui reprezentant fiscalReforma MFP in domeniul legislatiei fiscaleStudiu de caz: Declaratii fiscale. Ce consecinte apar in caz de nedepunere?Contract de management. In ce situatii poate fi incheiat?Ultimele articole
Diurna in 2025. Mai poate fi acordata diurna in cazul unui CIM suspendat?Majorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Cum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieDeclaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completare
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"