Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In studiul de caz urmator, facem referire la proprietarul unui spatiu comercial care incheie un contract de mandat cu o societate unde este actionar, pentru exploatarea prin inchiriere a acestui spatiu. Proprietarul (mandant) primeste de la mandatar (societatea) o suma de 9.000 lei, din cei 10.000 lei pe care acesta ii primeste de la utilizatorul final, caruia i-a inchiriat spatiul.
Vom vedea cum sunt interpretate aceste venituri pentru proprietar si ce obligatii fiscale are pentru ele (CAS, impozit pe venit, ce tip de declaratii se fac).
De asemenea, stabilim daca acest contract intra sub incidenta prevederilor legale pentru contractele de inchiriere (in numar mai mare de 5 contracte insemnand o alta modalitate de impozitare)/
In cazul lucrarilor de investitii care pot fi facute de chirias, stabilim daca impozitele aferente vor fi platite si cad sub incidenta proprietarului (mandant) sau societatii (mandatarul).
Din punct de vedere juridic, analiza unui contract se va face conform continutului acestuia analizat in integritatea sa si nu prin denumirea contractului.
Prin urmare, din descrierea situatiei dumneavoastra intelegem ca se realizeaza defapt un contract de locatiune in temeiul art. 1177 din Codul civil, cunoscut in practica ca si contract de inchiriere. Clauzele de mandat fiind clauze sinalagmatice de a face, de a pune in aplicare obiectul contractului.
In esenta, implicatiile fiscale derulate din acest contract pe care le vedem aplicabile sunt:

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
- persoana fizica beneficiara a venitului din cedarea folosintei bunurilor are obligatia ca in termen de 15 zile de la semnarea contractului sa depuna declaratie estimativa de venit formular 220 iar pana pe data de 25 martie a anului urmator trebuie sa depuna declaratia anuala de impozit pe venit formular 200;
- se datoreaza impozit pe venit in procent de 16% si contributia individuala la asigurarile de sanatate in procent de 5,5% chiar daca persoana fizica realizeaza si alte venituri supuse impozitarii sau achita contributia la sanatate pentru alte venituri;
- baza de calcul a impozitului si a contributiei este venitul contractual din care se scade o cota de cheltuieli forfetare acordate prin efectul legii in procent de 25%, conform art. 62 din Codul fiscal ;
persoana fizica are dreptul sa opteze intre procedura de impozitare ce ii da dreptul la deducerea unor cheltuieli forfetare si utilizarea contabilitatii in sistem real, situatie ce nu e intalnita frecvent in practica;
- impozitele se achita pana pe data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru, in baza deciziei de impunere a autoritatii fiscale;
- daca chiriasul efectueaza reparatii ale bunului imobil, reparatii ce ar fi fost in seama proprietarului, conform Codului civil, aceste sume se adauga la venitul impozabil al persoanei fizice;
- deoarece persoana fizica este asociat unic al societatii ce achita chiria, pretul de decontare al acesteia trebuie sa fie pretul pietei, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Din punctul nostru de vedere, acest contract se ia in considerare la determinarea numarului de 5 contracte de inchiriere existente la sfarsitul anului. Daca la finele exercitiului persoana fizica are mai mult de 5 contracte de inchiriere, incepand cu anul fiscal urmator procedura impozitarii pentru veniturile din chirii devine procedura de impozitare a veniturilor din activitati independente iar persoana fizica conduce contabilitate in partida simpla, determina baza de impozitare in sistem real conform art. 61 alin. (2) coroborat cu art. 48 din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noutati legislatie Fiscala 22-26 decembrie 2008 - Monitorul OficialSesiune online ANAF cu tema: Depunerea declaratiei privind veniturile realizate din Romania in anul 2015Ce se intampla cu majorarea de TVA in cazul unui leasing?Modernizare punct de lucru. Care va fi regimul TVA?Tranzactii imobiliare efectuate de o persoana fizica. Care sunt obligatiile TVA?Ultimele articole
Declaratia 205. Completare D205 pentru contractul de inchiriere cu mai multi proprietariContractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceProcedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaArticole similare
Noile norme modificate din Codul fiscal privind TVA-ul la alimenteRegimul fiscal aplicabil persoanelor implicate in procesul de vaccinare impotriva COVID-19 (OUG 3/2021)Alerta fiscalitate 2-6 iunie 2008Tratament fiscal pentru contributiile sociale obligatorie. Venituri din tranzactionarea titlurilor de valoareSRL-debutant fara beneficii. E posibila o noua asociere?Ultimele articole
D. Unica si plata CASS. Cum gestionezi CONTRIBUTIA in 2025 daca esti PFATaxe PFA: Cum calculeaza CASS un PFA care este si pensionarPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaVenituri din chirii in scop turistic. Precizari importante ale ANAF pentru persoanele fiziceArticole similare
Autofactura pentru operatiuni intracomunitare cu bunuriOG 99 din 2013: Pana la 29 noiembrie se depun cererile pentru accesarea unor SUMEModificarea procedurii de emitere a facturii, reglementarea fiscala a facturii electroniceAjustarea de TVA in cazul bunurilor imobile si de capitalUtil: Cum recuperati TVA-ul daca ati cumparat pe firma o masina din strainatate!Ultimele articole
Impozitare criptomonede. Cota impozit, CAS si CASS in 2025Plafon TVA de 300.000 lei depasit. Trebuie facuta trecerea la platitor de TVA?Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taArticole similare
IMM-urile trebuie sa depuna o cerere de finantare pana la data de 30 noiembrie 2021 pentru a intra in posesia schemei de ajutor de statORDIN AL ANAF Nr. 77 din 2010Modalitati de diminuare a fondului de salariiFirmele pot incheia CONTRACTe de colaborare cu persoane fizice daca acestea NU sunt inregistrate ca PFA?Creditarea in sistem colectiv. Pentru deducerea cheltuielilor se va depune Formularul 230Ultimele articole
Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistFactura storno. TVA de 19% sau de 21% in cazul facturilor de storno avans pentru chirii?Modificare cota TVA. Ce trebuie sa stii despre refacturari incepand cu 1 august 2025Leasing. Ce cota TVA se aplica pentru CONTRACTele de leasing financiarMajorare TVA la 21%. Ce cota TVA se aplica pentru servicii prestate INAINTE de 1 august 2025Articole similare
Cine depune Declaratia 221 in mai 2013ITM pune in aplicare Ordinul 874/2020. Comunicare la distanta cu contribuabilii si triaj epidemiologicSe infiinteaza Directia generala de administrare a marilor contribuabili, in subordinea presedintelui ANAFNoutati legislatie Fiscala 15-19 septembrie 2008 - Monitorul OficialAchizitie intracomunitara taxabila in Romania, perioada fiscala de raportareUltimele articole
Care este cel mai bun Service laptop Acer si ofera reparatii rapideDiurna in 2025. Mai poate fi acordata diurna in cazul unui CIM suspendat?Majorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Cum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatie
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"