Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In studiul de caz urmator, facem referire la proprietarul unui spatiu comercial care incheie un contract de mandat cu o societate unde este actionar, pentru exploatarea prin inchiriere a acestui spatiu. Proprietarul (mandant) primeste de la mandatar (societatea) o suma de 9.000 lei, din cei 10.000 lei pe care acesta ii primeste de la utilizatorul final, caruia i-a inchiriat spatiul.
Vom vedea cum sunt interpretate aceste venituri pentru proprietar si ce obligatii fiscale are pentru ele (CAS, impozit pe venit, ce tip de declaratii se fac).
De asemenea, stabilim daca acest contract intra sub incidenta prevederilor legale pentru contractele de inchiriere (in numar mai mare de 5 contracte insemnand o alta modalitate de impozitare)/
In cazul lucrarilor de investitii care pot fi facute de chirias, stabilim daca impozitele aferente vor fi platite si cad sub incidenta proprietarului (mandant) sau societatii (mandatarul).
Din punct de vedere juridic, analiza unui contract se va face conform continutului acestuia analizat in integritatea sa si nu prin denumirea contractului.
Prin urmare, din descrierea situatiei dumneavoastra intelegem ca se realizeaza defapt un contract de locatiune in temeiul art. 1177 din Codul civil, cunoscut in practica ca si contract de inchiriere. Clauzele de mandat fiind clauze sinalagmatice de a face, de a pune in aplicare obiectul contractului.
In esenta, implicatiile fiscale derulate din acest contract pe care le vedem aplicabile sunt:

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
- persoana fizica beneficiara a venitului din cedarea folosintei bunurilor are obligatia ca in termen de 15 zile de la semnarea contractului sa depuna declaratie estimativa de venit formular 220 iar pana pe data de 25 martie a anului urmator trebuie sa depuna declaratia anuala de impozit pe venit formular 200;
- se datoreaza impozit pe venit in procent de 16% si contributia individuala la asigurarile de sanatate in procent de 5,5% chiar daca persoana fizica realizeaza si alte venituri supuse impozitarii sau achita contributia la sanatate pentru alte venituri;
- baza de calcul a impozitului si a contributiei este venitul contractual din care se scade o cota de cheltuieli forfetare acordate prin efectul legii in procent de 25%, conform art. 62 din Codul fiscal ;
persoana fizica are dreptul sa opteze intre procedura de impozitare ce ii da dreptul la deducerea unor cheltuieli forfetare si utilizarea contabilitatii in sistem real, situatie ce nu e intalnita frecvent in practica;
- impozitele se achita pana pe data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru, in baza deciziei de impunere a autoritatii fiscale;
- daca chiriasul efectueaza reparatii ale bunului imobil, reparatii ce ar fi fost in seama proprietarului, conform Codului civil, aceste sume se adauga la venitul impozabil al persoanei fizice;
- deoarece persoana fizica este asociat unic al societatii ce achita chiria, pretul de decontare al acesteia trebuie sa fie pretul pietei, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Din punctul nostru de vedere, acest contract se ia in considerare la determinarea numarului de 5 contracte de inchiriere existente la sfarsitul anului. Daca la finele exercitiului persoana fizica are mai mult de 5 contracte de inchiriere, incepand cu anul fiscal urmator procedura impozitarii pentru veniturile din chirii devine procedura de impozitare a veniturilor din activitati independente iar persoana fizica conduce contabilitate in partida simpla, determina baza de impozitare in sistem real conform art. 61 alin. (2) coroborat cu art. 48 din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Dosar fiscal: Veniturile impozabile din cedarea folosintei bunurilorDeductibilitatea unor cheltuieli la calculul impozitului pe venitPFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?Reinregistrarea in scopuri de TVA. Obligatii fiscale TVACONTRACT DE INCHIRIERE. Proprietarul este OBLIGAT sa inregistreze contractul la ANAF?Ultimele articole
Contract comodat auto. In ce conditii pot fi deduse cheltuielileDeclaratia 205. Completare D205 pentru contractul de inchiriere cu mai multi proprietariContractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceProcedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAArticole similare
Ghid ANAF pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati de infrumusetareAtentie! La 25 noiembrie 2016 e termenul-limita pentru impozitul pe venit din inchirierea camerelor in scop turisticLegea 53/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexeExclusiv online: Consultantii fiscali: Normele pentru Codul Fiscal contrazic ordonanta pe care incearca sa o clarificeAlerta fiscalitate 15-19 septembrie 2008Ultimele articole
Panourile fotovoltaice. Ce cota TVA se aplica la instalarea lor in 2025D. Unica si plata CASS. Cum gestionezi CONTRIBUTIA in 2025 daca esti PFATaxe PFA: Cum calculeaza CASS un PFA care este si pensionarPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaArticole similare
Refacturare costuri catre client. Tratament TVA cheltuieliDocumente justificative pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA colectate la deschiderea procedurii de falimentProiect nou privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscaleStatul roman este obligat sa ramburseze TVA de aproape 4 miliarde leiIncasare cu numerar. Care va fi tratamentul in ce priveste TVA-ul?Ultimele articole
Firme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateRegistru zilieri in 2025. Zilierii sunt platiti doar pentru orele de DUPA receptia lucrarii?Pilonul 2 de pensie, MODIFICAT. Angajatorii ar putea vira SUME suplimentare, cu deduceri din impozitD300 in 2025. Cum sa refacturati cheltuielile si o MONOGRAFIE contabila utilaSponsorizare ong. Pot fi redirectionate diferente din anii trecuti prin D177?Articole similare
Cum pot trece microintreprinderile la plata impozitului pe profit in 2023Cladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Societatile de tip SRL-D pot ramane la plata impozitului micro din 2023 daca nu au angajati?Beneficii neimpozabile. Care este cota maxima pentru deducerea cadourilor din fondul de salarii al angajatilor?Zoom fiscal: Modificarea declaratiei 101 - Declaratia privind impozitul pe profitUltimele articole
Prosumator in 2025. Se mai platesc sau nu accizele?Coduri CPV pe facturi. Cum sa procedati la plata si completarea facturilor in e-FacturaConcediu medical. Care este baza de calcul in cazul indemnizatiei de concediu medicalCONTRACT comodat auto. In ce conditii pot fi deduse cheltuielilePlafon TVA. Informatii de interes in cazul calcularii plafonului de TVAArticole similare
Sub ce plafon poti deveni neplatitor de TVAConventii civile incheiate cu asociatiile de proprietari. CASSVenituri din arenda. Calcularea si declararea CASSInchiriere spatiu si refacturare utilitati. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?Ministrul Muncii: Cer sa se opreasca orice fel de legatura intre factorii postali si partidele politiceUltimele articole
Care este cel mai bun Service laptop Acer si ofera reparatii rapideDiurna in 2025. Mai poate fi acordata diurna in cazul unui CIM suspendat?Majorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Cum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatie
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"