Tags: contract inchiriere, contract locatiune, anaf, oanaf 114
Prin OANAF 114/2019 publicat in M.Of. nr. 109 din 02 februarie 2019 a fost aprobata Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune precum si modelul si continutul formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune".
Inregistrarea contractelor de locatiune nu este o obligatie fiscala, fiind independenta de declararea veniturilor din chirii.
Conform art. 1.798 din Codul civil contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata care au fost inregistrate la organele fiscale, precum si cele incheiate in forma autentica constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege. Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune a fost aprobata pentru a crea cadrul legislativ necesar inregistrarii contractelor de locatiune in baza acestor prevederi.
Contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata pot fi inregistrate la organele fiscale centrale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Organul fiscal central competent este:
a) organul fiscal central in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii;
b) organul fiscal central in a carui raza teritoriala locatorul, persoana fizica rezidenta, are domiciliul fiscal, potrivit legii;
c) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul care face obiectul contractului de locatiune - in cazul persoanelor fizice nerezidente.
Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune "Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune" insotita de o copie a contractului de locatiune. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si prin semnatura acestuia. Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre locator.
Cererea, insotita de copia contractului de locatiune, poate fi depusa:
• direct la registratura organului fiscal central competent sau
• prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Modificarea sau incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate de locator la organul fiscal central competent, prin depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
Dovada inregistrarii la organul fiscal central competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal central competent;
b) copia cererii, insotita de mesajul electronic de confirmare - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

de
Irina DumitrescuEconomist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lichidarea societatilor comerciale: etape, regimuri contabil si fiscal
Intrebare:
As dori sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru lichidarea unei societati, cu inregistrarile contabile, calcul fiscal si alte aspecte procedurale fiscal-juridice, in conditiile expuse mai jos:
Nr. Cont Debit Credit
101200 0 1.000
117100 62.327,69 0
121000 6.449,10 0
231000 370.081,60 0
442401 2.930,23 0
442600 794,38 0
455101 0 587.055,66
455801 0...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul contabil si regimul fiscal al despagubirilor comerciale
Intrebare:
Avem un contract de rezolutiune referitor la un un teren achizitionat de societatea noastra in 2022. Pentru ca nu au fost respectate clauzele contractuale de catre vanzator (persoana juridica), in 2024 s-a incheiat acest contract de rezolutiune in baza caruia ne-a fost restituite sumele achitate si tot in baza contractului, ar trebui sa incasam sume cu titlu de daune interese.
Aceasta obligatie a vanzatorului se va stinge in doua moduri: prin virament bancar si prin...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Revenire de la micro la profit. Recuperarea pierderii fiscale
Intrebare:
Am preluat evidenta ABC SRL. Nu am gasit registrul de evidenta fiscala. In ultimii 2 ani, de cand a revenit la impozit pe profit, a depus declaratii in 0. In declaratia 101 pentru anul 2023, la rd. 39 este suma 110900, iar la rd 40 este suma -21499 lei. In tabelul anexat am cules informatiile despre rezultatul contabil din evidenta contabila. Va rog sa ma ajutati cu calculul impozitului pe profit, tinand cont si de prevederea privind recuperarea limitata la 70% pierderii, din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Auditare situatii financiare anuale
Intrebare:
Societatea are urmatoarele cifre aferente an 2023 si 2024.
In anul 2023 Total active 16.682.599 lei, Cifra de afaceri 25.814.326 lei.
In anul 2024 Total active 17.277.480 lei, Cifra de afaceri 25.527.168 lei.
Are societatea obligatia de a audita situatiile financiare ale anului 2024?
La anul 2022 Total active au fost 14.828.642 lei, iar Cifra de afaceri 22.594.235 lei.
Va multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<