keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Recuperare TVA platita in UE. Cum procedam?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 12 Aug. 2015 Exclusiv
Tags: recuperare tva, ue, importuri, achizitii bunuri, rambursare, persoana impozabila, drept de deducere

In cazul urmator, un SRL inregistrat in ROI cumpara din alt stat UE pentru un santier din aceeasi tara obiecte de inventar. Va fi obligatia societatea de la care se cumpara sa factureze catre firma romana cu TVA tinand cont de faptul ca nu firma care cumpara transporta produsul in alta tara din UE? Cum se va recupera TVA-ul platit in cazul in care apare aceasta obligatie?

Daca bunurile nu sunt transportate dintrun stat membru in alt stat membru, furnizorul din Germania nu poate acorda scutirea de TVA, chiar daca firma din Romania este inregistrata in ROI.
 
Persoanele impozabile stabilite in Romania care efectueaza importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru pot solicita rambursarea TVA pe baza unei cereri de rambursare (formularul 318) pentru urmatoarele categorii de bunuri si servicii achizitionate din statele membre UE:
 
1. combustibil;
 
2. inchiriere de mijloace de transport;
 
3. cheltuieli legate de mijloace de transport (altele decat bunurile si serviciile prevazute la codurile 1 si 2);
 
4. taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor;
 
5. cheltuieli de deplasare, de exemplu, cu taxiul sau cu mijloacele de transport public;
 
6. cazare;
 
7. servicii de catering si restaurant;
 
8. acces la targuri si expozitii;
 
9. cheltuieli pentru produse de lux, activitati de divertisment si spectacole;
 
10. altele. In cazul in care se utilizeaza codul 10, se specifica natura bunurilor livrate si a serviciilor prestate.
 
Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare, persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania. In cazul in care persoana impozabila efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.

Pentru suma TVA achitata din facturi sau din orice alte documente care tin loc de factura emise de parteneri stabiliti pe teritoriul Comunitatii Europene, o persoana impozabila din Romania are de ales una din urmatoarele doua posibilitati:
 

 1. Sa inregistreze valoarea TVA achitata in contul de cheltuieli (603 "Cheltuieli privind obiectele de inventar" de exemplu).
 

Suma TVA astfel inregistrata este considerata cheltuiala deductibila la determinarea profitului impozabil in baza prevederilor articolului 21 din Codul fiscal si a punctului 23 litera g) din normele de aplicare ale articolului 21: "g) cheltuielile cu TVA platita intr-un stat membru aferenta unor bunuri sau servicii achizitionate in scopul realizarii de venituri impozabile.";
 
2. Sa nu inregistreze valoarea TVA intr-un cont de cheltuieli, dar sa solicite restituirea acesteia de la autoritatea fiscala din statul membru pe teritoriul caruia a avut loc achizitia.
 


Restituirea se solicita pe baza de cerere completata electronic, in baza art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal, a pct.49^1 din Normele metodologice date in  aplicare pentru acest articol si a instructiunilor reglementate prin OMFP 3/2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene (formular cod 318) cu modificarile si completarile ulterioare.
 
 
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot viza o perioada mai mica de 3 luni numai in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.

In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
 

Daca cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.

Asadar,cererea de rambursare este transmisa electronic organului fiscal competent din Romania prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta (www.anaf.ro), cel tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare.
 
 
In vederea completarii „Cererii de rambursare a TVA pentru persoanele impozabile stabilite in Romania", formular 318, contribuabilii trebuie sa detina un certificat digital calificat obtinut in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica de la furnizorii acreditati si sa se inregistreze pe portalul ANAF.
 

Din punct de vedere contabil, societatea va inregistra TVA aferenta achizitiilor din UE in contul 461 Debitori diversi sau 473 Sume in curs de clarificare, urmand ca, la restituirea banilor sa se efectueze inregistrarea contabila:
 

5124 = 461 /473.
 
 
Suma TVA inscrisa in facturile furnizorilor sau prestatorilor stabiliti in state membre nu poate fi dedusa pe baza decont TVA cod 300 deoarece operatiunile respective nu sunt impozabile pe teritoriul Romaniei.
 
 
Operatiunea nu se declara in declaratia recapitulativa cod 390.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016