Tags: penalitati de nedeclarare, esalonare la plata accesorii, reducere de 75% a penalitatilor
Se pot reduce penalitatiile de nedeclarare cu 75% avand urmatoarea situatie:
- in urma unei inspectii fiscale, decizia de impunere a fost comunicata in 05.06.2020 iar obligatiile stabilite prin decizie nu au fost achitate integral pana la 05.07.2020 (o parte fiind achitate in 09.06.2020 iar diferenta in 15.12.2020)
- totodata, in 03.02.2021 avem Decizia de esalonare la plata a obligatiilor fiscale in sold, si anume: dob si pen TVA (3326 lei) precum si penalitatiile de nedeclarare (13299 lei), ambele ca urmare a rezultatului inspectiei fiscale;
Intrebarea mea este, daca, ca urmare a modificarilor fiscale asupra Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, pot beneficia de reducerea cu 75% a penalitatiilor de nedeclararea la finalizarea esalonarii la plata (in feb 2022)?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor art. 181 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, penalitatea de nedeclarare stabilita potrivit alin. (1) se reduce cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:
a)se sting prin plata sau compensare pana la termenul prevazut la art. 156 alin. (1);
b)sunt esalonate la plata, in conditiile legii.
In acest caz, reducerea se acorda la finalizarea esalonarii la plata.
La alin. (2 indice 1) se mentioneaza ca ori de cate ori organul fiscal constata incidenta prevederilor art. 181 alin. (2), acesta comunica decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare prin evidentierea reducerii de 75% aplicate.
Potrivit prevederilor art. 7 (1) din OMFP 2100/2020, in cazul debitorilor care au in derulare o esalonare la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala si doresc sa beneficieze de anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor conform art. XVI alin. (2) din ordonanta de urgenta, acestia depun cererea de anulare a accesoriilor, fara a fi necesara notificarea organului fiscal cu privire la intentia lor si fara a se emite certificat de atestare fiscala si decizie de amanare la plata a obligatiilor de plata a accesorii.
In acest caz, dupa depunerea cererii de anulare a accesoriilor, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de ordonanta de urgenta, organul fiscal emite si comunica, concomitent:
a)decizia de anulare a obligatiilor de plata accesorii;
b)decizia de anulare a penalitatilor de intarziere si a penalitatilor de nedeclarare amanate la plata, dupa caz, precum si decizia de finalizare a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala;
c)decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, dupa finalizarea esalonarii la plata, respectiv procentul de 25% ramas de plata dupa reducerea cu 75% a penalitatilor de nedeclarare ca urmare a stingerii obligatiilor fiscale principale prin esalonare la plata, in vederea anularii conform ordonantei de urgenta.
Potrivit prevederilor art. XVI alin. (2) din OUG 69/2020, debitorii care la data de 14 mai 2020 beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care obtin esalonarea in perioada cuprinsa intre data de 14 mai 2020 si data de 31 ianuarie 2022 inclusiv pot beneficia, in baza cererii de anulare a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor, depuse in perioada 14 mai 2020 si 15 decembrie 2020 sau in perioada 1 ianuarie 2021 si 31 ianuarie 2022 inclusiv, de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor, daca esalonarea la plata se finalizeaza pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Din cele mentionate de dvs. rezulta ca esalonarea se finalizeaza in februarie 2022, astfel ca apreciez ca nu va incadrati in prevederile mai sus mentionate, avand in vedere ca esalonarea la plata trebuie finalizata pana la data de 31.01.2022 inclusiv.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Antecontracte apartamente
Intrebare:
O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate imobile noi, ca nu au fost utilizate sau constructii vechi intrucat au depasit termenul de 31...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raportare facturi in scop contabil in D394
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a declaratiei 394, pentru a evita dublarea TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit venituri din dobanzi persoana juridica din Cipru
Intrebare:
O Societate (A) din Cipru imprumuta o Societate (B) din Romania. Societate (A) din Cipru detine o participare de 50% in alta Societate (C) din Cipru, iar Societatea C din Cipru detine 32% din Societatea (B) din Romanaia. In conditiile prezentate, va rugam sa ne precizati daca indeplinim conditiile de la art. 223 din Codul Fiscal privind scutirea de la plata impozitului pe dobanzi platite catre Societatea (A) din Cipru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere decizii de accesorii peste termenul legal. Contestare
Intrebare:
Societatea noastra a avut un cod de TVA pentru operatiuni intracomunitare in perioada 01.01.2015 - 31.07.2018. Incepand cu data de 01.08.2018 societatea devine platitoare de TVA prin depasirea plafonului pentru intreprinderi mici, deci, cu data de 01.08.2018 se anuleaza codul de TVA pentru operatiuni intracomunitare.
Spre surpriza noastra, societatea primeste in data de 05.06.2025 prin SPV o decizie de calcul accesorii pentru obligatii fiscale accesorii aferente TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<