Tags: penalitati de nedeclarare, esalonare la plata accesorii, reducere de 75% a penalitatilor
Se pot reduce penalitatiile de nedeclarare cu 75% avand urmatoarea situatie:
- in urma unei inspectii fiscale, decizia de impunere a fost comunicata in 05.06.2020 iar obligatiile stabilite prin decizie nu au fost achitate integral pana la 05.07.2020 (o parte fiind achitate in 09.06.2020 iar diferenta in 15.12.2020)
- totodata, in 03.02.2021 avem Decizia de esalonare la plata a obligatiilor fiscale in sold, si anume: dob si pen TVA (3326 lei) precum si penalitatiile de nedeclarare (13299 lei), ambele ca urmare a rezultatului inspectiei fiscale;
Intrebarea mea este, daca, ca urmare a modificarilor fiscale asupra Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, pot beneficia de reducerea cu 75% a penalitatiilor de nedeclararea la finalizarea esalonarii la plata (in feb 2022)?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor art. 181 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, penalitatea de nedeclarare stabilita potrivit alin. (1) se reduce cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:
a)se sting prin plata sau compensare pana la termenul prevazut la art. 156 alin. (1);
b)sunt esalonate la plata, in conditiile legii.
In acest caz, reducerea se acorda la finalizarea esalonarii la plata.
La alin. (2 indice 1) se mentioneaza ca ori de cate ori organul fiscal constata incidenta prevederilor art. 181 alin. (2), acesta comunica decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare prin evidentierea reducerii de 75% aplicate.
Potrivit prevederilor art. 7 (1) din OMFP 2100/2020, in cazul debitorilor care au in derulare o esalonare la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala si doresc sa beneficieze de anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor conform art. XVI alin. (2) din ordonanta de urgenta, acestia depun cererea de anulare a accesoriilor, fara a fi necesara notificarea organului fiscal cu privire la intentia lor si fara a se emite certificat de atestare fiscala si decizie de amanare la plata a obligatiilor de plata a accesorii.
In acest caz, dupa depunerea cererii de anulare a accesoriilor, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de ordonanta de urgenta, organul fiscal emite si comunica, concomitent:
a)decizia de anulare a obligatiilor de plata accesorii;
b)decizia de anulare a penalitatilor de intarziere si a penalitatilor de nedeclarare amanate la plata, dupa caz, precum si decizia de finalizare a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala;
c)decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, dupa finalizarea esalonarii la plata, respectiv procentul de 25% ramas de plata dupa reducerea cu 75% a penalitatilor de nedeclarare ca urmare a stingerii obligatiilor fiscale principale prin esalonare la plata, in vederea anularii conform ordonantei de urgenta.
Potrivit prevederilor art. XVI alin. (2) din OUG 69/2020, debitorii care la data de 14 mai 2020 beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care obtin esalonarea in perioada cuprinsa intre data de 14 mai 2020 si data de 31 ianuarie 2022 inclusiv pot beneficia, in baza cererii de anulare a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor, depuse in perioada 14 mai 2020 si 15 decembrie 2020 sau in perioada 1 ianuarie 2021 si 31 ianuarie 2022 inclusiv, de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor, daca esalonarea la plata se finalizeaza pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Din cele mentionate de dvs. rezulta ca esalonarea se finalizeaza in februarie 2022, astfel ca apreciez ca nu va incadrati in prevederile mai sus mentionate, avand in vedere ca esalonarea la plata trebuie finalizata pana la data de 31.01.2022 inclusiv.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare produse pentru promovare online. Persoana fizica
Intrebare:
Am incheiat cu o persoana fizica, neautorizata in vreun fel, un contract de barter prin care firma noastra ii vinde un produs cu un discount de 70%, in schimbul promovarii acelui produs de catre persoana fizica respectiva, pe diverse canale mass media. Practic, barterul e la nivelul acelui discount acordat. Noi am emis factura de vanzare cu discountul inclus. Adica pretul de vanzare intreg 10000 ron (inclus TVA) MINUS 7000 (discount 70%) = 3000 rest de plata. E corect asa? Prin acel...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie garantie suplimentara
Intrebare:
Societatea "X" a achizitionat echipamente din SUA prin import definitiv in valoare de 5.000 usd necesare activitatii firmei. Aceste echipamamente au o garantie initiala de 1 an de zile. Conducerea societatii "X" doreste prelungirea garantiei echipamentelor importate cu inca 2 ani, pentru care primeste un invoice din SUA in suma de 1.000 usd pe care societatea "X" o va achita. Intrebare: Cum interpretati extinderea garantiei cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Fuziune societati
Intrebare:
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 13.06.2025. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.03.2025. AGA societatii absorbante de aprobarea finalizarii procedurii de fuziune prin absorbtie va avea loc in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontarea ochelarilor de vedere pentru salariati. Tratament fiscal
Intrebare:
Compania imi ofera asigurare de sanatate prin care imi pot deconta pretul ochelariilor de vedere numai o data. Deoarece jobul este cel in contabilitate unde este necesar a sta in fata calculatorului cel putin 8 ore pe zi, sunt in situatia in care trebuie sa imi schimb dioptriile ochelarilor de vedere.
De la departamentul HR mi s-a comunicat ca, compania deconteaza ochelari de vedere in suma maxima de 1000 lei insa trebuie trebuie urmata urmatoarea procedura:
vezi AICI raspunsul specialistilor <<