Tags: facilitati fiscale, societati in insolventa, oug 90/2020
In referire la Legea 114 care aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90 din 27 mai 2020 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, precum si pentru modificarea altor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 29 mai 2020;
Va rog sa imi spuneti daca respectivele facilitati se aplica si in cazul societatilor aflate deja in insolventa, in procedura de reorganizare, in ceea ce privesc datoriile curente.
Mentionez ca societatea are certificat de urgenta-tip albastru si ca face parte din sctorul de activitate afectat de urmarile aparitiei pandemiei.
De asemenea, societatea, pentru a-si putea sustine activitatea, vinde un bun auto ( s-a stabilit conform Planului de reorganizare ca nu foloseste activitati de exploatare), pe care nu il poate radia avand in vedere ca are datorii curente(opinia SPIT).
Se poate ca aceasta procedura de vanzare cu radierea bunului vandut de la DITL de pe rolul fiscal al firmei vanzatoare, sa se faca uzand de prevederile facilitatilor fiscale conform Legii 114 care aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90 din 27 mai 2020 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, precum si pentru modificarea altor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 29 mai 2020 -si/ sau raportat la art 91 Lg 85/2014?
Multumesc anticipat pentru raspuns!
Raspunsul expertului contabil Vera Constantin:
In NOTA DE FUNDAMENTARE la Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, Sectiunea 1.Titlul actului normativ ORDONANTA privind instituirea unor facilitati fiscale sunt subliniate aspecte cu privire la firmele in insolventa:
Pe de alta parte, pentru contribuabilii care se afla deja in stare de insolventa, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul insolventei si a altor acte normative au fost adoptate deja de catre Guvern, o serie de masuri de salvare a acestora, de mentinere sau reintegrare in activitatea economica, precum:
- posibilitatea reducerii creantei bugetare negarantate in cadrul planului de reorganizare potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare;
- posibilitatea conversiei creantelor bugetare in actiuni care poate fi prevazuta prin planul de reorganizare potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
- posibilitatea cesionarii creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei daca sunt indeplinite anumite conditii expres prevazute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurandu-se pe aceasta cale recuperarea integrala a creantelor intr-o perioada rezonabila.
In aceste conditii este necesara si reglementarea posibilitatii de restructurare a obligatiilor bugetare si pentru contribuabilii care nu se afla in insolventa tocmai pentru a evita intrarea in aceasta stare.
Prin OUG 90/2020:
Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Titlul capitolului I va avea urmatorul cuprins:
CAPITOLUL I
Instituirea unor masuri de restructurare a obligatiilor bugetare restante la data de 31 martie 2020
2. La articolul 1, alineatele (1), (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(1) In scopul revitalizarii si evitarii deschiderii procedurii insolventei, debitorii, persoane juridice de drept public sau privat, cu exceptia institutiilor publice definite potrivit art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si a unitatilor administrativ-teritoriale, aflati in dificultate financiara si pentru care exista riscul intrarii in insolventa, isi pot restructura obligatiile bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 si neachitate pana la data emiterii certificatului de atestare fiscala, precum si obligatiile bugetare accesorii.
De altfel, una din conditii pentru a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, conform OUG 6/2019 este urmatoarea:
c) sa nu se afle in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006*), cu modificarile si completarile ulterioare;
In concluzie, facilitatile prevazute in OUG 6/2019, OUG 90/2020 nu vizeaza societatile aflate in procedura insolventei, fiind o conditie special prevazuta de legiuitor.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Antecontracte apartamente
Intrebare:
O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate imobile noi, ca nu au fost utilizate sau constructii vechi intrucat au depasit termenul de 31...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raportare facturi in scop contabil in D394
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a declaratiei 394, pentru a evita dublarea TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit venituri din dobanzi persoana juridica din Cipru
Intrebare:
O Societate (A) din Cipru imprumuta o Societate (B) din Romania. Societate (A) din Cipru detine o participare de 50% in alta Societate (C) din Cipru, iar Societatea C din Cipru detine 32% din Societatea (B) din Romanaia. In conditiile prezentate, va rugam sa ne precizati daca indeplinim conditiile de la art. 223 din Codul Fiscal privind scutirea de la plata impozitului pe dobanzi platite catre Societatea (A) din Cipru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere decizii de accesorii peste termenul legal. Contestare
Intrebare:
Societatea noastra a avut un cod de TVA pentru operatiuni intracomunitare in perioada 01.01.2015 - 31.07.2018. Incepand cu data de 01.08.2018 societatea devine platitoare de TVA prin depasirea plafonului pentru intreprinderi mici, deci, cu data de 01.08.2018 se anuleaza codul de TVA pentru operatiuni intracomunitare.
Spre surpriza noastra, societatea primeste in data de 05.06.2025 prin SPV o decizie de calcul accesorii pentru obligatii fiscale accesorii aferente TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<