Tags: facturare marfa, documente financiar contabile
Facturarea marfii catre client se face de la sediul central al societatii. Marfa se trimite catre punctul de lucru pentru a fi eliberata. In afara de factura fiscala ce alte documente trebuie sa insoteasca marfa tinand cont ca aceasta nu intra in gestiunea punctului de lucru ?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In situatia prezentata, poate fi intocmit documentul "Aviz de insotire a marfurilor", cod 14-3-6A, tratat drept document financiar-contabil reglementat prin O.M.F.P. nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile.
Conform prevederilor O.M.F.P. nr. 2634/2015
- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi entitati;
- document de primire in gestiune, dupa caz;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.
Avizul de insotire a marfii se intocmeste de catre entitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale entitatii.
In conditiile in care datele valorice (pretul unitar si valoarea) nu se inscriu in Avizul de insotire a marfii, aceste date trebuie sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.
In cazul transferului de bunuri intre gestiunile aceleiasi entitati, dispersate teritorial, precum si al transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, bunuri date pentru stimularea vanzarii sau testari la locul de desfacere, premii, materiale promotionale etc.), Avizul de insotire a marfii va purta mentiunea "Fara
factura", dupa caz.
Pe Avizul de insotire a marfii emis pentru valori materiale trimise pentru prelucrare la terti se face mentiunea "Pentru prelucrare la terti".
In alte situatii decat cele prevazute mai sus se face mentiunea cauzei pentru care s-a intocmit Avizul de insotire a marfii si nu factura."
Deci, in prima etapa, bunurile pot fi expediate si fara factura, doar in baza avizului de insotire care poate fi emis chiar inainte de emiterea facturii, cu mentiunea "urmeaza factura".
In situatia in care avizul de insotire al marfurilor se emite inainte de facturarea acelorasi bunrui catre client, in a doua etapa, de facturare, vanzatorul trebuie sa aiba in vedere ca, in factura emisa se inscrie si numarul avizului de insotire pentru identificarea operatiunii si descarcarea de gestiune a marfurilor. In acest context, am in vedere prevederile art. 319 "Facturarea" art. 20 lit. c) conform carora
" (20) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;"
In functie de modul de organizare a gestiunilor, dar si de procedura interna de lucru pentru stabilirea fluxului de marfuri si a circuitului documentelor justificative de la compartimentele operative (aprovizionare, receptie, gestiune, etc.) la serviciul financiar pentru facturarea catre clienti, poate fi utilizat si documentul "Dispozitie de livrare" cod 14-3-5A
Conform prevederilor O.M.F.P. nr. 2634/2015
"Dispozitia de livrare serveste ca:
- document pentru eliberarea din magazie a produselor, marfurilor sau a altor valori materiale destinate vanzarii, a bunurilor cedate cu titlu gratuit sau acordate pentru stimularea vanzarii, dupa caz;
- document justificativ de scadere din gestiunea magaziei predatoare;
- document de baza pentru intocmirea avizului de insotire a marfii sau a facturii, dupa caz;

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Modificarea duratelor de utilizare a MF
Intrebare: Am achizitionat in 2023 si 2024 autoturisme la care am pus durata de amortizare 4 ani, rata lunara de amortizare depasiind 1500 lei. Ce depaseste 1500 lei am pus pe cheltuieli nedeductibile. In ce conditii am putea schimba durata de amortizare de la 4 ani la 6 ani, de acum inainte? Ce implicatii fiscale ar avea aceste modificari? Multumim pentru suport.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie autoturism. Deductibilitate cheltuieli
Intrebare:
Societatea a achizitionat o Dacie DusterTCe 150 EDC Journey, in leasing. Are sub 3500 kg si 5 locuri. Daca va fi folosita exclusiv de administrator pentru contractare clienti, vizionari si stabilire detalii comenzi se poate deduce 100% TVA-ul si cheltuielile aferente, in timp?
Ce trebuie sa intocmim sau cum putem demonstra ca exista activitate economica 100% cu aceasta masina?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata dobanzi catre societate din Ungaria
Intrebare:
O firma din Romania trebuie sa plateasca dobanzi catre o societate din Ungaria. Se retine impozit?
Societatea din Ungaria detine societatea din Romania peste 25%, pe o perioada mai mare de 2 ani. Se aplica scutirea sau se retine 15% impozit din conventie?
Va rog cu transmiterea bazei legale, atat din Directiva, cat si din conventie.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Refacturare combustibil
Intrebare:
O societate X care are ca obiect de activitate transport rutier de marfuri, colaboreaza, pe baza de comanda, si cu alti transportatori (adica alte societati cu acelasi obiect de activitate ca si societatea X). Adica societatea X cumpara servicii de transport si de la alte societati. Exista cazuri in care acesti alti transportatori alimenteaza cu combustibil, folosind cardurile societatii X, carduri emise de catre furnizorul de carburant al societatii X.
Varianta 1. Este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit chirie achitata in avans in anul 2023
Intrebare:
O persoana juridica a inchiriat de la o persoana fizica o boxa intr-un bloc din Bucuresti. Contractul s-a incheiat in noiembrie 2023 si persoana juridica a platit in avans chiria pentru 2 luni 2023 si anul 2024. Avand in vedere ca plata s-a efectuat integral in 2023, persoana juridica nu a retinut lunar in anul 2024 persoanei fizice impozit din cedarea bunurilor. In luna octombrie 2025 persoana fizica primeste Notificare de la ANAF pentru neplata acestui impozit. Persoana juridica se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratia cod 394, raportare bonuri fiscale si facturi solicitate de client
Intrebare:
Societatea presteaza servicii catre persoane fizice, emite bon fiscal, dar in proportie de 70%, se emit si facturi la solicitarea clientilor (facturi incasate cu bon fiscal). S-a solicitat de catre organele de control clarificare, pentru ca aceste bonuri si facturi sunt dublate in evidenta ANAF, atat ca venituri, cat si ca tva colectat (s-a stabilit si debit suplimentar).
Pentru a evita aceste neconcordante cum trebuie declarate acestea bonuri fiscale pentru care s-au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<