Tags: facturare marfa, documente financiar contabile
Facturarea marfii catre client se face de la sediul central al societatii. Marfa se trimite catre punctul de lucru pentru a fi eliberata. In afara de factura fiscala ce alte documente trebuie sa insoteasca marfa tinand cont ca aceasta nu intra in gestiunea punctului de lucru ?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In situatia prezentata, poate fi intocmit documentul "Aviz de insotire a marfurilor", cod 14-3-6A, tratat drept document financiar-contabil reglementat prin O.M.F.P. nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile.
Conform prevederilor O.M.F.P. nr. 2634/2015
- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi entitati;
- document de primire in gestiune, dupa caz;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.
Avizul de insotire a marfii se intocmeste de catre entitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale entitatii.
In conditiile in care datele valorice (pretul unitar si valoarea) nu se inscriu in Avizul de insotire a marfii, aceste date trebuie sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.
In cazul transferului de bunuri intre gestiunile aceleiasi entitati, dispersate teritorial, precum si al transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, bunuri date pentru stimularea vanzarii sau testari la locul de desfacere, premii, materiale promotionale etc.), Avizul de insotire a marfii va purta mentiunea "Fara
factura", dupa caz.
Pe Avizul de insotire a marfii emis pentru valori materiale trimise pentru prelucrare la terti se face mentiunea "Pentru prelucrare la terti".
In alte situatii decat cele prevazute mai sus se face mentiunea cauzei pentru care s-a intocmit Avizul de insotire a marfii si nu factura."
Deci, in prima etapa, bunurile pot fi expediate si fara factura, doar in baza avizului de insotire care poate fi emis chiar inainte de emiterea facturii, cu mentiunea "urmeaza factura".
In situatia in care avizul de insotire al marfurilor se emite inainte de facturarea acelorasi bunrui catre client, in a doua etapa, de facturare, vanzatorul trebuie sa aiba in vedere ca, in factura emisa se inscrie si numarul avizului de insotire pentru identificarea operatiunii si descarcarea de gestiune a marfurilor. In acest context, am in vedere prevederile art. 319 "Facturarea" art. 20 lit. c) conform carora
" (20) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;"
In functie de modul de organizare a gestiunilor, dar si de procedura interna de lucru pentru stabilirea fluxului de marfuri si a circuitului documentelor justificative de la compartimentele operative (aprovizionare, receptie, gestiune, etc.) la serviciul financiar pentru facturarea catre clienti, poate fi utilizat si documentul "Dispozitie de livrare" cod 14-3-5A
Conform prevederilor O.M.F.P. nr. 2634/2015
"Dispozitia de livrare serveste ca:
- document pentru eliberarea din magazie a produselor, marfurilor sau a altor valori materiale destinate vanzarii, a bunurilor cedate cu titlu gratuit sau acordate pentru stimularea vanzarii, dupa caz;
- document justificativ de scadere din gestiunea magaziei predatoare;
- document de baza pentru intocmirea avizului de insotire a marfii sau a facturii, dupa caz;

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata dividende leivaluta, de la ghiseul bancii
Intrebare:
1. Se pot ridica dividendele de catre administratorul societatii (asociat unic), direct de la ghiseul bancii, specificand la la explicatii ridicare dividende?
2. Daca firma are banii doar in valuta (incasarile fiind de la clientii externi) plata dividendelor catre asociat trebuie facuta din contul de lei sau se poate direct din contul de valuta?(dorim sa nu-i mai converteasca banca in lei, deoarece stiti ce cursuri de convertire ne pun bancile).
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Contract consignatie, declarare transport
Intrebare:
Bunuri intrate in regim de consignment.
Societatea noastra are incheiate contracte de consignment pentru materii prime cu furnizori din CE.
Bunurile nu sunt livrate (direct din tara furnizorului) pe baza avizului de expeditie, intrarea in contabilitatea noastra se face doar cantitativ.
Retragerea din consignment se face masura ce bunurile sunt consumate in productie - se intocmesc saptamanal rapoarte de retragere din consignment in baza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<