Tags: facturare marfa, documente financiar contabile
Facturarea marfii catre client se face de la sediul central al societatii. Marfa se trimite catre punctul de lucru pentru a fi eliberata. In afara de factura fiscala ce alte documente trebuie sa insoteasca marfa tinand cont ca aceasta nu intra in gestiunea punctului de lucru ?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In situatia prezentata, poate fi intocmit documentul "Aviz de insotire a marfurilor", cod 14-3-6A, tratat drept document financiar-contabil reglementat prin O.M.F.P. nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile.
Conform prevederilor O.M.F.P. nr. 2634/2015
- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi entitati;
- document de primire in gestiune, dupa caz;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.
Avizul de insotire a marfii se intocmeste de catre entitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale entitatii.
In conditiile in care datele valorice (pretul unitar si valoarea) nu se inscriu in Avizul de insotire a marfii, aceste date trebuie sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.
In cazul transferului de bunuri intre gestiunile aceleiasi entitati, dispersate teritorial, precum si al transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, bunuri date pentru stimularea vanzarii sau testari la locul de desfacere, premii, materiale promotionale etc.), Avizul de insotire a marfii va purta mentiunea "Fara
factura", dupa caz.
Pe Avizul de insotire a marfii emis pentru valori materiale trimise pentru prelucrare la terti se face mentiunea "Pentru prelucrare la terti".
In alte situatii decat cele prevazute mai sus se face mentiunea cauzei pentru care s-a intocmit Avizul de insotire a marfii si nu factura."
Deci, in prima etapa, bunurile pot fi expediate si fara factura, doar in baza avizului de insotire care poate fi emis chiar inainte de emiterea facturii, cu mentiunea "urmeaza factura".
In situatia in care avizul de insotire al marfurilor se emite inainte de facturarea acelorasi bunrui catre client, in a doua etapa, de facturare, vanzatorul trebuie sa aiba in vedere ca, in factura emisa se inscrie si numarul avizului de insotire pentru identificarea operatiunii si descarcarea de gestiune a marfurilor. In acest context, am in vedere prevederile art. 319 "Facturarea" art. 20 lit. c) conform carora
" (20) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;"
In functie de modul de organizare a gestiunilor, dar si de procedura interna de lucru pentru stabilirea fluxului de marfuri si a circuitului documentelor justificative de la compartimentele operative (aprovizionare, receptie, gestiune, etc.) la serviciul financiar pentru facturarea catre clienti, poate fi utilizat si documentul "Dispozitie de livrare" cod 14-3-5A
Conform prevederilor O.M.F.P. nr. 2634/2015
"Dispozitia de livrare serveste ca:
- document pentru eliberarea din magazie a produselor, marfurilor sau a altor valori materiale destinate vanzarii, a bunurilor cedate cu titlu gratuit sau acordate pentru stimularea vanzarii, dupa caz;
- document justificativ de scadere din gestiunea magaziei predatoare;
- document de baza pentru intocmirea avizului de insotire a marfii sau a facturii, dupa caz;
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Transport prin curier, declarare in e-Transport
Intrebare:
Suntem un furnizor de bunuri, in cazul in care valoarea unei livrari de bunuri (intracomunitar, export) este mai mica de 10.000 lei si greutatea mai mica de 500 kg, iar transportul se face in regim de grupaj (firma de transport, curierat) avem obligatia intocmirii UIT? Sau cui revine aceasta obligatie in cazul in care cele doua conditii sunt depasite per total transport?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Importator din UE cu locul de import Romania
Intrebare:
O societate poloneza trebuie sa importe marfuri de la un furnizor turc pentru a le vinde unui client roman care este clientul final.
Vamuirea marfurilor se face in Romania iar plata tva-ului si a taxelor vamale este suportata de societatea poloneza.
Cum poate societatea din Polonia sa nu plateasca tva-ul si taxele vamale fara a se inregistra in scopuri de tva in Romania?
Multumesc si toate cele bune!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Descresterea valorii contabile nete
Intrebare:
Societatea a achizitionat un teren, clasificat ca investitie imobiliara, la pretul 3.000.000 lei. Dupa 3 ani se face evaluarea terenului la valoarea de 1.900.000 lei, data la care societatea este platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor.
Peste 5 ani se vinde terenul la valoarea de 1.200.000 lei, data la care societatea este platitoare de impozit pe profit.
Care este baza de calcul a impozitului pe profit pentru aceasta tranzactie la momentul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Societati legate. Incadrare la impozit pe profit
Intrebare:
Sunt asociat la 3 societati cu procent de 75%, societati care sunt platitoare de impozit pe profit.
De asemenea, sunt asociat unic la o microintreprindere (1%).
Detin si un pfa functional.
Intrebarea este:
Ca sa nu depasesc pragul de 250.000 Euro trebuie sa adun CA din toate societatile inclusiv PFA, sau doar de la microintreprindere si PFA, tanand cont ca celelalte 3 sunt platitoare de impozit pe profit?
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit pe resursele naturale
Intrebare:
Suntem o companie cu cod CAEN 0811, si am achizitionat cu factura 45000 to dolerit - piatra sort 0 - 1000 cm in luna 09.2024 de la o companie care are licenta de exploatare si cariera in zona montana. In luna 12/2024 am prelucrat din aceasta cantitate de 45000 to, doar o parte concasand 3000 to si obtinand tot 3000 to sort 0-63 piatra, din care am vandut doar 15.18 to in luna 12/2024. Intrebarea este, daca noi firma care am vandut acesta cantitate de 15.18 to trebuia sa calculam,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<