Compensarea obligatiilor fiscale reprezinta o modalitate legala prin care contribuabilii pot utiliza sumele achitate in plus la stat pentru a stinge datoriile catre ANAF. Aceasta procedura este utila atat pentru persoane fizice, cat si juridice, deoarece simplifica gestionarea obligatiilor fiscale si poate elimina penalitatile pentru intarziere. In acest articol vom oferi un model de cerere de compensare catre ANAF si detalii despre procedura pentru a te asigura ca procesul este corect si eficient.
MODEL Cerere compesare ANAF [WORD editabil]
Nr. ............... din .............
Catre ...............................
(organul fiscal central)
CERERE
privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare
Subsemnatul/Subscrisa, .....................*1), cu domiciliul/sediul in localitatea ........................, str. ....................... nr. ......, bl. ....., sc. ...., ap. ...., judetul/sectorul .............., avand C.I.F. ....................*2), in conformitate cu art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, solicit compensarea sumei de rambursat/de restituit/de plata in cuantum de ....... lei, reprezentand ............................*3), cu
obligatiile fiscale certe, lichide si exigibile pe care le inregistrez in evidenta fiscala.
Am luat cunostinta de faptul ca in situatia constatarii compensarii de catre organul fiscal central stingerea obligatiilor fiscale neachitate existente in evidenta fiscala la data compensarii se va face potrivit dispozitiilor art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Contribuabilul/Reprezentantul legal al contribuabilului,
.....................................................................
(numele si prenumele)
Semnatura ......................
Data ...............................
------------
*1) Se vor mentiona numele si prenumele/denumirea contribuabilului care inregistreaza sume de rambursat/de restituit/de plata de la buget, respectiv:
persoane fizice, persoane juridice, sedii secundare sau orice alta entitate, reprezentantul sau membrii grupului fiscal unic etc.
*2) Se va mentiona codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de inregistrare fiscala sau codul unic de inregistrare, dupa caz.
*3) Se va mentiona denumirea creantei fiscale/bugetare, respectiv denumirea impozitului, taxei sau contributiei sociale ori a sumei de plata de la buget, dupa caz, sau denumirea contului de disponibil in care s-a efectuat plata pentru care se solicita compensarea.
Ce este si cum se efectueaza compensarea obligatiilor fiscale/bugetare
Compensarea este prevazuta in art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reprezinta stingerea reciproca a datoriilor si creantelor intre stat (sau unitatile administrativ-teritoriale) si contribuabil, atunci cand ambele parti au simultan calitatea de creditor si debitor.
Mai precis, atunci cand statul datoreaza unui contribuabil bani (precum rambursari de taxe sau sume stabilite prin hotarari judecatoresti), iar acel contribuabil are la randul sau datorii fiscale, aceste sume se anuleaza reciproc pana la concurenta celei mai mici valori. Conditia este ca respectivele creante sa fie gestionate de aceeasi autoritate publica.
Compensarea se efectueaza de catre organul fiscal competent in a carui administrare se afla contribuabilul, fie la cererea contribuabilului, fie din oficiu.
IMPORTANT!
Conform Legii 93/2003, prin exceptie de la prevederile art. 167, creantele fiscale ale contribuabilului, certe, lichide si exigibile, fata de bugetele locale, stabilite prin hotarari judecatoresti definitive, se sting la cererea contribuabilului si prin compensarea acestora cu obligatiile sale restante, curente sau viitoare catre bugetul de stat, fara compensare intre bugete, indiferent daca obligatiile si, respectiv, creantele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeasi autoritate publica.
In cazul compensarii obligatiilor fiscale la cererea contribuabilului, se va proceda astfel:
1. Depunerea cererii de compensare. Contribuabilul trebuie sa completeze un formular-tip denumit „Cerere privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare” - anexa 67 la Ordinul ANAF nr. 362/2022. Cererea va fi insotita de alte acte doveditoare (CI, documente care atesta efectuarea platii) si va fi depusa doar prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta (prin SPV), indiferent de tipul de contribuabil (persoana juridica, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent).
2. Compensarea efectiva realizata de organul fiscal competent. Compensarea la cererea debitorului se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrarea cererii. Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii in termen de sapte zile de la data efectuarii operatiunii. Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare emisa de organul fiscal central competent, produce efecte juridice fata de contribuabil de la data comunicarii acesteia.
3. Depunerea contestatie impotriva deciziei de compensare. Daca considera necesar, contribuabilul poate depune contestatie la organul fiscal emitent in termen de 45 de zile de la data comunicarii deciziei.
In cazul compensarii obligatiilor fiscale din oficiu, organul fiscal va informa contribuabilul de compensarea efectuata in termen de 7 zile de la operatiune.
Ordinea stingerii obligatiilor fiscale
Daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, se vor aplica prevederile art. 165 din Codul de procedura fiscala, referitoare la ordinea stingerii obligatiilor fiscale.
Acest lucru inseamna ca se va stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul sau este distribuita proportional, astfel:
-
prima data se sting toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii, in ordinea vechimii;
-
apoi se sting obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea debitorului.
Ce obligatii/datorii fiscale pot fi compensate
Compensarea se realizeaza mai intai intre obligatiile datorate aceluiasi buget, iar in cazul in care ramane o diferenta, aceasta va fi utilizata pentru compensarea proportionala a obligatiilor datorate altor bugete.
Compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Refuz factura in SPV
Intrebare:
Un furnizor ne-a facturat in luna august 2025 un serviciu folosind pentru facturare codul de inregistrare fiscala a unui sediu secundar si nu codul unic de inregistrare. Furnizorul sustine ca a transmis factura in e-factura dar noi nu o putem vizualiza! Am solicitat furnizorului stornarea facturii gresite si refacturarea pe codul unic de inregistrare dar nu este de acord! Va rog sa ne spuneti cum trebuie sa procedam in acest caz pentru a inregistra cheltuiala!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul fiscal cu beneficiile oferite salariatilor partenerilor de business
Intrebare:
Pentru a mentine bune relatii cu angajatii clientilor, de cateva ori pe an se organizeaza competitii sportive care se deruleaza pe parcursul a cateva zile, cu participarea membrilor echipei de vanzari si a reprezentantilor firmelor colaboratoare. Actiunile nu au numai scop recreativ, in cadrul acestora sunt si sesiuni de informare privind promotii, caracteristici tehnice ale produselor. Fiind un concurs, la final se acorda si premii, care constau in cupe, medalii si articole sportive...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere de la profit la micro in anul 2026
Intrebare:
Societate infiintara in anul 2014, care a figurat de la infiintare (17/06/2014) pana la 31.12.2024 cu impozit microintreprinderi, de la 01.01.2025 trece la impozit pe profit (era sub plafon) dar fara salariat. Se poate intoarce la impozit pe microintreprindere de la 01.01.2026, avand salariat incepand cu 01.11.2025 si este sub plafonul de 100.000 euro cifra de afaceri. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Drepturi acordate pe perioada maternitatii si cresterii copilului
Intrebare:
PFA cu activitate din iunie 2024, si avand rezultat pierdere (a avut venituri care sunt sub nivelul cheltuielilor) conform DU depus pentru anul 2024. Activitate ei va fi profitabila in anul 2025, venitul net va fi aproximativ intre 6-12 salarii minime. Va continua activitate PFA-ului si in anul 2026, care tot se estimeaza sa fie profitabila. Titularul, pe langa PFA va fi angajata din octombrie 2025 cu norma intreaga si intr-un SRL.
Titularul va naste in luna mai 2026 si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<