Compensarea obligatiilor fiscale reprezinta o modalitate legala prin care contribuabilii pot utiliza sumele achitate in plus la stat pentru a stinge datoriile catre ANAF. Aceasta procedura este utila atat pentru persoane fizice, cat si juridice, deoarece simplifica gestionarea obligatiilor fiscale si poate elimina penalitatile pentru intarziere. In acest articol vom oferi un model de cerere de compensare catre ANAF si detalii despre procedura pentru a te asigura ca procesul este corect si eficient.
MODEL Cerere compesare ANAF [WORD editabil]
Nr. ............... din .............
Catre ...............................
(organul fiscal central)
CERERE
privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare
Subsemnatul/Subscrisa, .....................*1), cu domiciliul/sediul in localitatea ........................, str. ....................... nr. ......, bl. ....., sc. ...., ap. ...., judetul/sectorul .............., avand C.I.F. ....................*2), in conformitate cu art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, solicit compensarea sumei de rambursat/de restituit/de plata in cuantum de ....... lei, reprezentand ............................*3), cu
obligatiile fiscale certe, lichide si exigibile pe care le inregistrez in evidenta fiscala.
Am luat cunostinta de faptul ca in situatia constatarii compensarii de catre organul fiscal central stingerea obligatiilor fiscale neachitate existente in evidenta fiscala la data compensarii se va face potrivit dispozitiilor art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Contribuabilul/Reprezentantul legal al contribuabilului,
.....................................................................
(numele si prenumele)
Semnatura ......................
Data ...............................
------------
*1) Se vor mentiona numele si prenumele/denumirea contribuabilului care inregistreaza sume de rambursat/de restituit/de plata de la buget, respectiv:
persoane fizice, persoane juridice, sedii secundare sau orice alta entitate, reprezentantul sau membrii grupului fiscal unic etc.
*2) Se va mentiona codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de inregistrare fiscala sau codul unic de inregistrare, dupa caz.
*3) Se va mentiona denumirea creantei fiscale/bugetare, respectiv denumirea impozitului, taxei sau contributiei sociale ori a sumei de plata de la buget, dupa caz, sau denumirea contului de disponibil in care s-a efectuat plata pentru care se solicita compensarea.
Ce este si cum se efectueaza compensarea obligatiilor fiscale/bugetare
Compensarea este prevazuta in art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reprezinta stingerea reciproca a datoriilor si creantelor intre stat (sau unitatile administrativ-teritoriale) si contribuabil, atunci cand ambele parti au simultan calitatea de creditor si debitor.
Mai precis, atunci cand statul datoreaza unui contribuabil bani (precum rambursari de taxe sau sume stabilite prin hotarari judecatoresti), iar acel contribuabil are la randul sau datorii fiscale, aceste sume se anuleaza reciproc pana la concurenta celei mai mici valori. Conditia este ca respectivele creante sa fie gestionate de aceeasi autoritate publica.
Compensarea se efectueaza de catre organul fiscal competent in a carui administrare se afla contribuabilul, fie la cererea contribuabilului, fie din oficiu.
IMPORTANT!
Conform Legii 93/2003, prin exceptie de la prevederile art. 167, creantele fiscale ale contribuabilului, certe, lichide si exigibile, fata de bugetele locale, stabilite prin hotarari judecatoresti definitive, se sting la cererea contribuabilului si prin compensarea acestora cu obligatiile sale restante, curente sau viitoare catre bugetul de stat, fara compensare intre bugete, indiferent daca obligatiile si, respectiv, creantele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeasi autoritate publica.
In cazul compensarii obligatiilor fiscale la cererea contribuabilului, se va proceda astfel:
1. Depunerea cererii de compensare. Contribuabilul trebuie sa completeze un formular-tip denumit „Cerere privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare” - anexa 67 la Ordinul ANAF nr. 362/2022. Cererea va fi insotita de alte acte doveditoare (CI, documente care atesta efectuarea platii) si va fi depusa doar prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta (prin SPV), indiferent de tipul de contribuabil (persoana juridica, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent).
2. Compensarea efectiva realizata de organul fiscal competent. Compensarea la cererea debitorului se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrarea cererii. Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii in termen de sapte zile de la data efectuarii operatiunii. Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare emisa de organul fiscal central competent, produce efecte juridice fata de contribuabil de la data comunicarii acesteia.
3. Depunerea contestatie impotriva deciziei de compensare. Daca considera necesar, contribuabilul poate depune contestatie la organul fiscal emitent in termen de 45 de zile de la data comunicarii deciziei.
In cazul compensarii obligatiilor fiscale din oficiu, organul fiscal va informa contribuabilul de compensarea efectuata in termen de 7 zile de la operatiune.
Ordinea stingerii obligatiilor fiscale
Daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, se vor aplica prevederile art. 165 din Codul de procedura fiscala, referitoare la ordinea stingerii obligatiilor fiscale.
Acest lucru inseamna ca se va stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul sau este distribuita proportional, astfel:
-
prima data se sting toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii, in ordinea vechimii;
-
apoi se sting obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea debitorului.
Ce obligatii/datorii fiscale pot fi compensate
Compensarea se realizeaza mai intai intre obligatiile datorate aceluiasi buget, iar in cazul in care ramane o diferenta, aceasta va fi utilizata pentru compensarea proportionala a obligatiilor datorate altor bugete.
Compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie UE. SAF-T. Ajustare tva
Intrebare:
Va rog sa imi spuneti care vor fi inregistrarile, Tax type, Tax code, Tax amount-urile in SAF-t aferente urmatoarei situatii:
Achizitie intracomunitara de materiale pentru nevoile personale ale administratorului.
Nu se deduce TVA, si se impoziteaza cu cota de 10% toata achizitia, si se declara in 100 la "Venituri din alte surse".
3028 = 401 100
4426 = 4427 19
635.2 = 4426 19
635.2 =...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie contabila operatiuni Pay Point
Intrebare:
O societate desfasoara operatiuni de tip PayPoint - incasari a facturilor de utilitati, internet, telefonie, reincarcare cartele telefonice, etc..
Banii incasati pentru utilitati se depun la banca si se face ordin de plata catre PayPoint Services.
La sfarsitul lunii, PayPoint emite factura pentru serviciul de incarcare electronica telefonie, factura cu TVA. Mentionez ca incasarea de la clienti nu se inregistreaza pe casa de marcat, ci doar pe aparatul pay...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Situatii financiare anulate in functie de criteriile de marime
Intrebare:
Un SRL a realizat urmatorii indicatori de marime la data de 31.12.2023: Total Active 1.400.000 lei, cifra de afaceri neta 448.000 lei, numar mediu salariati 11 si a intomit situatii financiare - entitate mica. La 31.12.2024 a inregistrat urmatorii indicatori de marime: Total Active 60.800.000 lei, Cifra de afaceri neta 92.900.000 lei, nr. mediu salariati 17. Ce situatii financiare intocmeste la data de 31.12.2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Donatie acordata de catre o ONG
Intrebare:
O asociatie studenteasca doreste sa isi ajute o colega studenta cu un ajutor financiar (parinti decedati intr-un accident iar ea este spitalizata de 2 luni). Pentru a aduna fonduri, organizatia a prestat niste activitati unui SRL, in baza unui contract de prestari servicii si pentru care asociatia a emis factura.
1. factura emisa pentru acele servicii de catre asociatie ar trebui considerate venituri din activitati economice, chiar daca suma incasata se doneaza catre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Soldurile negative in conturile 401 si 461
Intrebare:
Societatea (platitoare de TVA) are ca obiect de activitate inchirierea de spatii. Activitatea societatii este mica ca cifra de afaceri, nu are alte datorii si de aceea aceasta situatie ne impacteaza ca sume.
Conform Codului Fiscal, societatea factureaza chiria in conformitate cu clauzele contractuale si refactureaza utilitatile catre clienti, (energie, gaze, internet etc) in baza facturilor primite de la furnizorii de utilitati.
La data de 31.12.2024,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<