Tags: program flexibil de lucru, pastrarea locurilor de munca
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale anunta, printr-un comunicat de presa, ca Guvernul a demarat consultarile cu partenerii sociali in vederea aplicarii masurii privind programul flexibil de munca, pentru o perioada limitata de timp, in vederea sustinerii companiilor si pastrarii locurilor de munca.
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a organizat, luni, dezbaterea publica ”Romania se intoarce la munca! Flexicuritate si digitalizare in contextul noilor tendinte din piata muncii din Romania!”, eveniment in cadrul caruia Guvernul a informat partenerii sociali despre intentia de a implementa in Romania un program de lucru flexibil (modelul Kurzarbeit) si a solicitat acestora sa vina cu propuneri privind aplicarea noii masuri.
Acest mecanism, prezentat intr-o prima forma de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, presupune ca plata salariului brut se va imparti intre angajator, care va acoperi cel putin 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca cu norma intreaga, si stat, care va acoperi 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului.
Printr-o astfel de masura, Guvernul urmareste pastrarea locurilor de munca, mentinerea angajatilor ”fideli” obiectivelor companiilor si a unor persoane in a caror pregatire companiile au investit anterior crizei, crearea unui cadru adaptat care sa permita flexibilizarea timpului de lucru prin asigurarea unor venituri sustenabile pentru angajati, modernizarea cadrului legal in sensul in care acesta sa se adapteze nevoilor angajatilor cat si ale angajatorilor, in situatii exceptionale, precum si diminuarea riscurilor epidemiologice prin reducerea programului de lucru.
Premierul Ludovic Orban, prezent la eveniment, a explicat ca aceasta modalitate de sustinere a angajatilor si companiilor are un caracter de noutate in Romania, dar a fost aplicata cu succes in tari europene, in special in Germania.
Executivul incearca sa aplice acest sistem de program flexibil de munca in contextul in care la nivelul Uniunii Europene a fost aprobat programul SURE, destinat decontarii cheltuielilor efectuate de state pentru anumite categorii de masuri active, dar in special pentru program redus.
”Ideea in sine nu e foarte complicata. Daca unei companii, sa spun, i s-a redus vanzarea cu un anumit procent, ca sa nu dea afara angajatii cu procentul corespunzator, practic, stabileste un program flexibil de munca pentru angajati si statul plateste perioada de timp care nu e lucrata de angajati, corespunzatoare reducerii. Sigur, masura se aplica o perioada limitata, atunci cand apare o perturbare majora pe piata, cum este criza economica, care a fost generata de epidemia de COVID, in cazul de fata. Va trebui sa stabilim o perioada de aplicare si va trebui sa gandim foarte bine cum punem in functiune acest mecanism”, a declarat premierul Ludovic Orban.
Prim-ministrul a mai explicat ca aceasta masura trebuie gandita in contextul celorlalte masuri active si al masurilor ce vor fi luate in continuare.
De altfel, vicepremierul Raluca Turcan a anuntat ca pentru companii urmeaza sa fie adoptat un set de masuri care sa vina in completarea efectelor pe care le-ar avea reglementarea programului flexibil, fiind gandite granturi pentru companiile din domeniile a caror activitate continua sa fie restrictionata, dar si pentru companile din domeniile productive, in vederea cresterii capacitatii de productie.
De asemenea, prin noile masuri ar urma sa fie acordat sprijin si pentru repornirea SRL-urilor fara angajati, cu unul sau doi actionari care interactionau in domenii profund afectate de criza, astfel incat sa poata reporni din punct de vedere economic.
La randul sau, ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru, a aratat ca este momentul ca atat cadrul legal, cat si intreaga abordare cu privire la piata muncii sa fie adaptata situatiei si modului in care astazi arata lucrurile in economie, referindu-se la nevoia reala, perceputa odata cu declansarea pandemiei, de a flexibiliza relatiile de munca si de a adapta cadrul legal.
In acelasi timp, demnitarul a atras atentia ca aceasta masura care vizeaza programul flexibil de munca se va aplica pe o durata determinata de timp.
”Este vorba despre cei care au nevoie sa lucreze altfel intr-o situatie exceptionala. In al doilea rand, eu sunt pentru masuri simple. (…) Adevarul este ca cu cat complici schema, cu atat mecanismul devine mai greoi si sprijinul ajunge tarziu la oameni. Oamenii au nevoie rapid de ajutor si cu cat schema e mai complicata cu atat mai greu este de pus in practica”, a declarat ministrul Muncii.
Ambasadorul Germaniei in Romania, Meier-Klodt, a explicat ca munca cu timp redus si flexibil este un instrument utilizat in Germania inca din timpul crizei din 2008 si care s-a dovedit a fi foarte eficient, fiind adoptat tot mai mult la nivel european.
”Acest model trebuie sa gaseasca forma potrivita in fiecare tara si trebuie sa fie adaptat la conditiile particulare din Romania, iar pentru asta este nevoie de consens. Pe scurt, trebuie ca toate partile interesate sa fie implicate de la inceput. Aceasta este o lectie invatata din experianta germana: modelul functioneaza daca toata lumea se implica si daca toti au incredere in el”, a declarat ambasadorul Germaniei la Bucuresti.
In cadrul discutiilor care au avut loc la Guvern, reprezentantii confederatiilor sindicale si patronale au apreciat ca un astfel de mecanism, care incurajeaza raporturile de munca si pastrarea acestora, ar fi util, insa el ar trebui sa fie agreat, printr-un acord, de catre Guvern, confederatiile sindicale si confederatiile patronale.
Reprezentatii Ministerului Muncii si Protectiei Sociale au mai prezentat partenerilor sociali si o serie de masuri privind digitalizarea relatiilor de munca in vederea eficientizarii si imbunatatirii continue a relatiilor de munca, a simplificarii procedurilor specifice activitatii de resurse umane, dar si pentru cresterea increderii in operatiuni desfasurate in mediul online, in conditii de siguranta.
Sursa: MMPS
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Achizitionam cereale si de la persoane fizice. Acestia emit borderouri de achizitii.
Putem inregistra in contabilitate aceste borderouri, pe baza carora sa facem plata, sau este necesar sa trimita factura prin SPV?
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Cu ocazia inventarierii anuale a patrimoniului s-au facut propuneri de casare a unor investitii in curs de executie. Decizia comisiei de casare a fost aprobata in CA. Valoarea aprobata la casare a fost inregistrata pe cheltuieli in cont 6583 - active cedate si alte operatiuni de capital. In urma valorificarii s-au inregistrat venituri de cca. 1% din valoarea investiei in curs de executie, casata. Din punct de vedere fiscal cum trebuie incadrate la calculul impozitului pe profit...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O persoana juridica (SRL), platitoare de TVA, vinde tamplarie pvc in Romania unei persoane fizice germane. Marfa este pusa la dispozitia clientului in Romania, la sediul persoanei juridice. Transportul este comandat si platit de persoana fizica germana.
Firma de transport cere de la furnizor sa genereze codul UIT. Daca furnizorul genereaza codul UIT NU va considera ANAF vanzare la distanta cu obligativitatea de a se inregistra in OSS?
Cine solicita codul...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Suntem o societate comerciala care exploateaza terenuri agricole (cod CAEN 0111).
In luna iulie 2024 am primit de la firma de asigurari despagubiri pentru daunele provocate de grindina (cultura grau) suma de 104.444 lei.
Am facut urmatoarele operatiuni:
711 - 331 104444 (diminuare prod in curs de executie PN, pentru a nu influenta pretul de cost)
411/461 - 7581 104444 venituri din despagubiri
512 - 411/461 104444...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Administratorul societatii doreste sa distribuie dividendele din anul 2022 si 2023 in luna octombrie 2024, in suma de 400.000 lei. Va rog sa imi spuneti care sunt contributiile, ce documente trebuie sa intocmesca societatea si ce declaratii trebuie sa depun, termenele de declarare pentru societate si ce declaratii trebuie sa depun pentru persoana fizica. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Am primit pe mail factura atasata de la Institutul Francez, care nu are un CIF, ci doar un numar de identificare. Va rog sa-mi precizati daca Institutul Francez avea obligatia transmiterii facturii prin sistemul E-Factura. Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<