Tags: costul orar al fortei de munca
Institutul National de Statistica anunta, printr-un comunicat de presa recent, ca in trimestrul II 2020, costul orar al fortei de munca in forma ajustata (dupa numarul zilelor lucratoare) a inregistrat o rata de crestere de 11,47% fata de trimestrul precedent si de 16,11% fata de acelasi trimestru al anului anterior, determinata in principal de intreruperea activitatii in contextul Covid-19.
Trimestrul II 2020 comparativ cu trimestrul I 2020
Costul orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) a crescut in toate activitatile economice comparativ cu trimestrul precedent.
Aceste cresteri ale costului orar al fortei de munca au fost determinate in principal de intreruperea/incetarea activitatii economice in contextul Covid-19, prin diminuarea timpului efectiv lucrat, dar si prin reducerea cheltuielilor directe (salariale) cu forta de munca, cauzate de intrarea in somaj tehnic a multor agenti economici, precum si de nerealizarile de productie ori incasarile mai mici pe durata starii de urgenta/alerta.
Cea mai semnificativa crestere a costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-a regasit in hoteluri si restaurante (74,09%), urmata la mare distanta de activitati de spectacole, culturale si recreative (30,01%).
Aceste sectoare economice au fost si cele mai afectate de intreruperea/incetarea activitatii agentilor economici ca urmare a instituirii starii de urgenta/alerta pe intreg teritoriul Romaniei.
Desi cheltuielile totale cu forta de munca din hoteluri si restaurante au scazut comparativ cu trimestrul precedent, scaderea timpului efectiv lucrat a fost mult mai accentuata, determinand astfel evolutia crescatoare a costului orar al fortei de munca.
La polul opus, cea mai redusa crestere a costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-a inregistrat in constructii (3,85%), activitate in care atat cheltuielile directe (salariale) cu forta de munca, cat si timpul efectiv lucrat au avut evolutii pozitive.
Fata de trimestrul anterior, cresterea componentei cheltuielilor directe1) (salariale) cu forta de munca a fost 11,58%, iar cea a cheltuielilor indirecte1) (non-salariale) 9,04%.
Trimestrul II 2020 comparativ cu trimestrul II 2019
Comparativ cu acelasi trimestru al anului precedent, costul orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) a crescut in toate activitatile economice, evolutia fiind similara cu cea comparativa cu trimestrul precedent.
Principalele cauze ale cresterilor costului orar al fortei de munca fata de trimestrul corespunzator al anului precedent au fost, de asemenea, intreruperile/incetarile activitatilor economice in contextul Covid-19, diminuarea timpului efectiv lucrat si reducerea cheltuielilor directe (salariale) cu forta de munca din perioada starii de urgenta/alerta.
Cele mai semnificative cresteri ale costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-au regasit tot in hoteluri si restaurante (77,01%), respectiv in activitatile de spectacole, culturale si recreative (41,36%).
Cele mai mici cresteri ale costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-au inregistrat in activitati profesionale, stiintifice si tehnice (6,69%), respectiv in administratie publica (6,05%).
Cresterea fata de acelasi trimestru al anului precedent pentru componenta cheltuielilor directe1) (salariale) cu forta de munca a fost 16,20%, iar pentru componenta cheltuielilor indirecte1) (non-salariale) 14,13%.
Informatii suplimentare:
Indicele trimestrial al costului orar al fortei de munca este un indicator pe termen scurt care permite evaluarea tendintelor costurilor orare suportate de angajator cu forta de munca salariata.
NOTA: In contextul situatiei cauzate de pandemia COVID-19, datele statistice infraanuale, pot prezenta un grad de fiabilitate, acuratete, completitudine si comparabilitate mai redus, ca rezultat al dificultatilor aparute in urma aplicarii masurilor economico-sociale determinate de instituirea starii de urgenta pe intreg teritoriul Romaniei.
Aceste dificultati au fost determinate, in principal, de accesul dificil la documentele financiar-contabile, cauzat de inchiderea de cele mai multe ori subita a anumitor unitati economico-sociale, de nefinalizarea la timp a acestor documente, de relaxarea termenelor legale de depunere a documentelor fiscale la institutiile cu atributii in domeniu, de suspendarea temporara a activitatii unui numar semnificativ de unitati economico-sociale sau chiar de incetarea activitatii unora dintre acestea.
In costul orar al fortei de munca, respectiv in castigul salarial mediu orar sunt cuprinse si sumele platite salariatilor pentru somajul tehnic, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. in plus, indicatorii sunt influentati de intreruperea activitatii in contextul Covid-19, prin diminuarea timpului efectiv lucrat.
Sursa: INS
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii microintreprindere 2025
Intrebare:
Detin calitatea de asociat in doua societati.
SRL A - 90 % - infiintata in 2018, cod caen 6920, micro, 3 salariati, platitoare de tva
SRL B - 10 % - infiintata in 2025, cod caen 7020, micro, 1 salariat, neplatitoare de tva
Sunt considerate intreprinderi legate si se aduna cifra de afaceri a celor doua pentru stabilirea cifrei de afaceri pentru trecerea la impozit pe profit?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura emisa de Unicredit pentru tichete de masa
Intrebare:
Va rog sa ne ajutati cu un raspuns cu privire la facturarea sa nu a tichetelor de masa, urmare a mesajului primit de la furnizor (Unicredit) si pe care-l redam mai jos:
Referitor la emiterea facturilor pentru valoarea nominala a tichetelor de masa, va aducem la cunostinta urmatoarele aspecte:
- aceste tranzactii sunt scutite de TVA si prin urmare, conform art. 319 alin. (7) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, nu este obligatorie emiterea unei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Majorarea capitalului social
Intrebare:
Un SRL care in prezent are trei asociati persoane fizice, isi schimba actionariatul astfel: 1 persoana fizica ramane, si in locul a doua persoane fizice intra ca si actionar o persoana juridica romana. Persoana juridica a virat prin banca contravaloarea capitalului social (tranzactia se face la valoarea capitalului social). Care sunt notele contabile aferente acestei tranzactii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii microintreprindere
Intrebare:
Societatea A SRL, cod CAEN 6920, are o persoana fizica NP asociat unic (100%) si administrator, are 3 angajati cu contract individual de munca cu norma intreaga, a realizat venituri de 1050 lei, in anul 2024. Societatea B SRL, cod CAEN 6209, are asociat unic (100%) si administrator aceeasi persoana fizica NP, a avut un angajat in primele 3 trimestre, iar din ultimul trimestru nu mai are angajati, a realizat venituri de 125000 lei, in anul 2024. Care este regimul fiscal aplicabil...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere autoturism in Germania
Intrebare:
Un SRL, platitor de TVA si impozit pe profit trimite angajati in deplasare in Germania.
Se inchirieaza acolo un autoturism in regim rent-a-car de la o societate din Germania care are cod de TVA valid VIES.
Furnizorul din Germania emite factura de servicii rent a car cu TVA 19 pp - cota din Germania.
In attach gasiti print screen de pe factura emisa de furnizorul din Germania.
Intrebare: Este corect sa factureze aceste servicii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<