Tags: costul orar al fortei de munca
Institutul National de Statistica anunta, printr-un comunicat de presa recent, ca in trimestrul II 2020, costul orar al fortei de munca in forma ajustata (dupa numarul zilelor lucratoare) a inregistrat o rata de crestere de 11,47% fata de trimestrul precedent si de 16,11% fata de acelasi trimestru al anului anterior, determinata in principal de intreruperea activitatii in contextul Covid-19.
Trimestrul II 2020 comparativ cu trimestrul I 2020
Costul orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) a crescut in toate activitatile economice comparativ cu trimestrul precedent.
Aceste cresteri ale costului orar al fortei de munca au fost determinate in principal de intreruperea/incetarea activitatii economice in contextul Covid-19, prin diminuarea timpului efectiv lucrat, dar si prin reducerea cheltuielilor directe (salariale) cu forta de munca, cauzate de intrarea in somaj tehnic a multor agenti economici, precum si de nerealizarile de productie ori incasarile mai mici pe durata starii de urgenta/alerta.
Cea mai semnificativa crestere a costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-a regasit in hoteluri si restaurante (74,09%), urmata la mare distanta de activitati de spectacole, culturale si recreative (30,01%).
Aceste sectoare economice au fost si cele mai afectate de intreruperea/incetarea activitatii agentilor economici ca urmare a instituirii starii de urgenta/alerta pe intreg teritoriul Romaniei.
Desi cheltuielile totale cu forta de munca din hoteluri si restaurante au scazut comparativ cu trimestrul precedent, scaderea timpului efectiv lucrat a fost mult mai accentuata, determinand astfel evolutia crescatoare a costului orar al fortei de munca.
La polul opus, cea mai redusa crestere a costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-a inregistrat in constructii (3,85%), activitate in care atat cheltuielile directe (salariale) cu forta de munca, cat si timpul efectiv lucrat au avut evolutii pozitive.
Fata de trimestrul anterior, cresterea componentei cheltuielilor directe1) (salariale) cu forta de munca a fost 11,58%, iar cea a cheltuielilor indirecte1) (non-salariale) 9,04%.
Trimestrul II 2020 comparativ cu trimestrul II 2019
Comparativ cu acelasi trimestru al anului precedent, costul orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) a crescut in toate activitatile economice, evolutia fiind similara cu cea comparativa cu trimestrul precedent.
Principalele cauze ale cresterilor costului orar al fortei de munca fata de trimestrul corespunzator al anului precedent au fost, de asemenea, intreruperile/incetarile activitatilor economice in contextul Covid-19, diminuarea timpului efectiv lucrat si reducerea cheltuielilor directe (salariale) cu forta de munca din perioada starii de urgenta/alerta.
Cele mai semnificative cresteri ale costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-au regasit tot in hoteluri si restaurante (77,01%), respectiv in activitatile de spectacole, culturale si recreative (41,36%).
Cele mai mici cresteri ale costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-au inregistrat in activitati profesionale, stiintifice si tehnice (6,69%), respectiv in administratie publica (6,05%).
Cresterea fata de acelasi trimestru al anului precedent pentru componenta cheltuielilor directe1) (salariale) cu forta de munca a fost 16,20%, iar pentru componenta cheltuielilor indirecte1) (non-salariale) 14,13%.
Informatii suplimentare:
Indicele trimestrial al costului orar al fortei de munca este un indicator pe termen scurt care permite evaluarea tendintelor costurilor orare suportate de angajator cu forta de munca salariata.
NOTA: In contextul situatiei cauzate de pandemia COVID-19, datele statistice infraanuale, pot prezenta un grad de fiabilitate, acuratete, completitudine si comparabilitate mai redus, ca rezultat al dificultatilor aparute in urma aplicarii masurilor economico-sociale determinate de instituirea starii de urgenta pe intreg teritoriul Romaniei.
Aceste dificultati au fost determinate, in principal, de accesul dificil la documentele financiar-contabile, cauzat de inchiderea de cele mai multe ori subita a anumitor unitati economico-sociale, de nefinalizarea la timp a acestor documente, de relaxarea termenelor legale de depunere a documentelor fiscale la institutiile cu atributii in domeniu, de suspendarea temporara a activitatii unui numar semnificativ de unitati economico-sociale sau chiar de incetarea activitatii unora dintre acestea.
In costul orar al fortei de munca, respectiv in castigul salarial mediu orar sunt cuprinse si sumele platite salariatilor pentru somajul tehnic, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. in plus, indicatorii sunt influentati de intreruperea activitatii in contextul Covid-19, prin diminuarea timpului efectiv lucrat.
Sursa: INS

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Obligatii declarative arenda
Intrebare:
O intreprindere individuala emite factura pentru contractele de arenda incheiate cu un
SRL pentru anul 2025 in suma de 45.000 lei, factura emisa fara TVA.
Ce obligatii fiscale si declarative au atat arendasul cat si arendatorul la momentul platii, respectiv incasarii acestei facturi?
Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare in contabilitate factura de transport aferenta import de bunuri
Intrebare:
SRL din Romania platitor de TVA face import de marfuri din Turcia, cu livrare din Turcia in
Romania valoare 111.775,55 euro in data de 25.08.2025, curs vamal pentru luna de referinta 5.0693. Pentru aceasta tranzactie transportul este facturat de catre furnizor din Romania care emite factura fara TVA 2150 euro la curs BNR 5.0578 data 22.08.2025 corespondent ron 10.874,27 valoare mentionata pe factura.
Valoarea statistica din vama este 577.522,80 lei iar TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Import marfuri urmate de livrare interna
Intrebare:
Se realizeaza o comanda de marfuri la o societate din Romania de catre o societate din Romania.
Marfa se afla in afara Uniunii Europene. Firma care comanda doreste sa isi aduca in regim propriu marfa. In acest sens achita TVA import si taxe vamale.
In ce conditii firma din Romania factureaza marfa catre clientul din Romania (dropshipment; marfa ajunge direct la client, eu primesc doar factura din afara UE si o facturez mai departe cu adaos).
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Venituri persoana fizica din drepturi de proprietate intelectuala
Intrebare:
Venituri din promovare produse pe Tik Tok - 100 eur + 500 lei produse care se dau pt testare (hrana pt animale) si plante (de plantat in gradina la care se face un video).
Contractul este unul de drepturi de autor/creator, Suma de 100 eur se vireaza in contul creatorului si produsele de 500 lei (mancare animale + plante) sunt trimise creatorului.
- Ce taxe retine creatorul, daca are si contract de munca de 8/h/zi?
- La ce suma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA achizitie bunuri cu instalare in Romania, prestator din stat tert
Intrebare:
O firma din Gemania trimite piese de schimb in Romania pentru un echipament instalat la o entitate in Romania. Firma din Gemania factureza pentru acest echipament unei firme din SUA care nu este inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Echipamentul ajunge din GE in Romania la un subcontractor al firmei din SUA si ulterior este instalat la clientul final fie de subcontractor, fie de furnziorul din GE. Facturile se emit in felul urmator: firma din GE emite factura catre firma din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Refuz factura in SPV
Intrebare:
Un furnizor ne-a facturat in luna august 2025 un serviciu folosind pentru facturare codul de inregistrare fiscala a unui sediu secundar si nu codul unic de inregistrare. Furnizorul sustine ca a transmis factura in e-factura dar noi nu o putem vizualiza! Am solicitat furnizorului stornarea facturii gresite si refacturarea pe codul unic de inregistrare dar nu este de acord! Va rog sa ne spuneti cum trebuie sa procedam in acest caz pentru a inregistra cheltuiala!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<