Tags: costul orar al fortei de munca
Institutul National de Statistica anunta, printr-un comunicat de presa recent, ca in trimestrul II 2020, costul orar al fortei de munca in forma ajustata (dupa numarul zilelor lucratoare) a inregistrat o rata de crestere de 11,47% fata de trimestrul precedent si de 16,11% fata de acelasi trimestru al anului anterior, determinata in principal de intreruperea activitatii in contextul Covid-19.
Trimestrul II 2020 comparativ cu trimestrul I 2020
Costul orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) a crescut in toate activitatile economice comparativ cu trimestrul precedent.
Aceste cresteri ale costului orar al fortei de munca au fost determinate in principal de intreruperea/incetarea activitatii economice in contextul Covid-19, prin diminuarea timpului efectiv lucrat, dar si prin reducerea cheltuielilor directe (salariale) cu forta de munca, cauzate de intrarea in somaj tehnic a multor agenti economici, precum si de nerealizarile de productie ori incasarile mai mici pe durata starii de urgenta/alerta.
Cea mai semnificativa crestere a costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-a regasit in hoteluri si restaurante (74,09%), urmata la mare distanta de activitati de spectacole, culturale si recreative (30,01%).
Aceste sectoare economice au fost si cele mai afectate de intreruperea/incetarea activitatii agentilor economici ca urmare a instituirii starii de urgenta/alerta pe intreg teritoriul Romaniei.
Desi cheltuielile totale cu forta de munca din hoteluri si restaurante au scazut comparativ cu trimestrul precedent, scaderea timpului efectiv lucrat a fost mult mai accentuata, determinand astfel evolutia crescatoare a costului orar al fortei de munca.
La polul opus, cea mai redusa crestere a costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-a inregistrat in constructii (3,85%), activitate in care atat cheltuielile directe (salariale) cu forta de munca, cat si timpul efectiv lucrat au avut evolutii pozitive.
Fata de trimestrul anterior, cresterea componentei cheltuielilor directe1) (salariale) cu forta de munca a fost 11,58%, iar cea a cheltuielilor indirecte1) (non-salariale) 9,04%.
Trimestrul II 2020 comparativ cu trimestrul II 2019
Comparativ cu acelasi trimestru al anului precedent, costul orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) a crescut in toate activitatile economice, evolutia fiind similara cu cea comparativa cu trimestrul precedent.
Principalele cauze ale cresterilor costului orar al fortei de munca fata de trimestrul corespunzator al anului precedent au fost, de asemenea, intreruperile/incetarile activitatilor economice in contextul Covid-19, diminuarea timpului efectiv lucrat si reducerea cheltuielilor directe (salariale) cu forta de munca din perioada starii de urgenta/alerta.
Cele mai semnificative cresteri ale costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-au regasit tot in hoteluri si restaurante (77,01%), respectiv in activitatile de spectacole, culturale si recreative (41,36%).
Cele mai mici cresteri ale costului orar al fortei de munca (in forma ajustata dupa numarul zilelor lucratoare) s-au inregistrat in activitati profesionale, stiintifice si tehnice (6,69%), respectiv in administratie publica (6,05%).
Cresterea fata de acelasi trimestru al anului precedent pentru componenta cheltuielilor directe1) (salariale) cu forta de munca a fost 16,20%, iar pentru componenta cheltuielilor indirecte1) (non-salariale) 14,13%.
Informatii suplimentare:
Indicele trimestrial al costului orar al fortei de munca este un indicator pe termen scurt care permite evaluarea tendintelor costurilor orare suportate de angajator cu forta de munca salariata.
NOTA: In contextul situatiei cauzate de pandemia COVID-19, datele statistice infraanuale, pot prezenta un grad de fiabilitate, acuratete, completitudine si comparabilitate mai redus, ca rezultat al dificultatilor aparute in urma aplicarii masurilor economico-sociale determinate de instituirea starii de urgenta pe intreg teritoriul Romaniei.
Aceste dificultati au fost determinate, in principal, de accesul dificil la documentele financiar-contabile, cauzat de inchiderea de cele mai multe ori subita a anumitor unitati economico-sociale, de nefinalizarea la timp a acestor documente, de relaxarea termenelor legale de depunere a documentelor fiscale la institutiile cu atributii in domeniu, de suspendarea temporara a activitatii unui numar semnificativ de unitati economico-sociale sau chiar de incetarea activitatii unora dintre acestea.
In costul orar al fortei de munca, respectiv in castigul salarial mediu orar sunt cuprinse si sumele platite salariatilor pentru somajul tehnic, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. in plus, indicatorii sunt influentati de intreruperea activitatii in contextul Covid-19, prin diminuarea timpului efectiv lucrat.
Sursa: INS
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In anul 2024 s-a marit capitalul social, s-a schimbat Administratorul si s-au schimbat asociatii. Bilantul aferent an 2023 nu s-a intocmit si depus inca. Termenul legal este 29.05.2024. Cine va aproba in AGA Bilantul 2023, vechii asociati sau noii asociati? Catre cine se va repartiza profitul anului 2023, catre vechii asociati sau catre noii asociati? Cine va semna Bilantul aferent an 2023 in acest caz, vechiul Administrator sau noul Administrator? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea vrea sa incheie un contract de prestari servicii de masaj la birou pentru angajatii proprii. Societatea ce presteaza serviciile este o unitate protejata. Care este tratamentul fiscal al acestor servicii din punct de vedere al angajatilor?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei reparatii a unei masini pentru un client persoana juridica din Marea Britanie, cum ar trebui sa fie emisa factura, cu TVA sau fara TVA? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: IF ABC constituita din 2 membri, sot si sotie, solicita din motive personale incetarea definitiva a activitatii, respectiv radierea IF. IF ABC are in patrimoniu o cladire construita pe durata activitatii. Se doreste lichidarea patrimoniului de afectatiune constituit prin trecerea acestei cladiri in proprietatea celor 2 membri, conform cotelor prevazute in acordul de constituire. Intrucat nu are loc o adevarata schimbare a proprietarului, ci doar modificarea regimului de afectare, va rugam sa ne...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate comerciala care achizitionam de la un furnizor intern, rumegus folosit pentru celulele de afumare in industria carnii. Furnizorul aplica pe factura taxare inversa. Noi, la revanzarea lui, trebuie sa aplicam aceeasi metoda de taxare inversa? Va rugam sa ne comunicati daca rumegusul reprezinta un bun caruia i se aplica taxare inversa la vanzarea lui, deoarece din Legea 331b, nu se intelege foarte clar. Va multumim. Cu stima
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma inregistrata in scopuri de tva in Romania, primeste o factura de marfa de la o firma inregistrata in scopuri de TVA in Cehia. Marfa este livrata direct in Romania din depozitul furnizorului situat in Belgia. Furnizorul din Cehia emite factura cu TVA 0, iar firma din Romania inregistreaza taxare inversa? Cum se declara factura in Declaratia 300 si 390?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<