Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
avocat Florin TurzaDesi, prin O.U.G. nr. 106, din 4 octombrie 2007, pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, nu se modifica modul de taxare a acestui tip de ...
avocat Florin Turza
Desi, prin O.U.G. nr. 106, din 4 octombrie 2007, pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, nu se modifica modul de taxare a acestui tip de operatiuni, reglementat la articolul 133 alineatul 2 litera h, totusi, prin normele de aplicare ale Codului fiscal, aprobate prin H.G. nr. 1.579 din 19 decembrie 2007, regasim o noua abordare fiscala privind modul de taxare a acestora.
In primul rand, aflam faptul ca lucrarile efectuate asupra bunurilor mobile corporale constau doar in ansamblul unor operatiuni umane si mecanice, din care sunt excluse operatiunile cu caracter intelectual sau stiintific.
Atentie!
Aceasta delimitare a lucrarilor, in functie de interventia umana, ne pune pe ganduri: la emiterea unei facturi catre beneficiar, pe langa alte cerinte fiscale, trebuie sa mai analizam si natura serviciilor prestate. In acest caz, nu va fi suficienta interpretarea unui economist. Acesta va trebui sa fie ajutat de catre un tehnician.
In categoria operatiunilor umane si mecanice, sunt enumerate in special operatiunile referitoare la:
✓ procesare;
✓ prelucrare;
✓ reparare.
Definitii fiscale din punctul de vedere al T.V.A.
Practic, primele doua operatiuni (procesare si prelucrare) au drept scop trecerea unui bun de la o stare brutala o stare semifinita sau finita prin modificarea formei, a dimensiunilor sau a aspectului unor materiale. Rezultatul final al operatiunilor de procesare si de prelucrare consta in obtinerea de materii prime, semifabricate si produse finite.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Repararea are drept scop fie refacerea unui bun material, fie readucerea la parametrii initiali de functionare a unui mijloc fix sau a unui obiect de inventar.
Ce reguli de taxare aplicam daca serviciile au caracter intelectual sau stiintific?
In situatia in care se constata faptul ca lucrarile respective au un caracter intelectual si stiintific, suntem obligati sa aplicam regula generala de taxare, conform careia locul de taxare este locul unde este stabilit prestatorul. Deci, daca prestatorul este stabilit in Romania si efectueaza astfel de lucrari asupra unor bunuri de origine comunitara, trebuie sa emita factura in regim normal de taxare prin colectarea T.V.A. la intreaga contravaloare a serviciilor prestate.
Definitia expertizei:
...Si parca nu ar fi fost suficienta aceasta restrictionare: din punctul de vedere al legiuitorului, expertizele privind bunurile mobile corporale sunt limitate doar la examinarea cu scopul stabilirii valorii acestora.
Bunuri accesorii prestarilor de servicii
Partea buna a modificarii legislative consta in faptul ca ambalajele sau alte bunuri utilizate de catre prestator pentru realizarea serviciilor de expertiza, de prelucrare sau de reparare a bunurilor mobile corporale primite sunt considerate accesorii acestor servicii. Din acest motiv, contravaloarea acestora se regaseste d.p.d.v. contabil si fiscal in contravaloarea serviciilor facturate partenerului extern, inregistrate contabil in contul 704 "Venituri din lucrari executate si servicii prestate“ si evidentiate fiscal in jurnalul pentru cumparari.
Contravaloarea ambalajelor si a altor materiale accesorii nu se va regasi in conturile 707 "Venituri din vanzarea marfurilor" sau 708 "Venituri din activitati diverse" sau 758 "Alte venituri din exploatare".
Incepand cu data de 1 ianuarie 2008, prin normele de aplicare ale Codului fiscal, bunurile mobile corporale primite sau expediate de catre firmele din
Romania in vederea expertizarii, procesarii, prelucrarii si repararii au fost clasificate in doua mari categorii:
✓ bunuri comunitare;
✓ bunuri necomunitare.
Retineti!
In functie de aceasta clasificare, firmele din Romania trebuie sa aplice reguli diferite de taxare pentru serviciile realizate pe teritoriul Romaniei asupra acestor bunuri.
Reguli de taxare a serviciilor asupra bunurilor de origine comunitara
Incepand cu data de 1 ianuarie 2008, au fost stabilite reguli de taxare a serviciilor constand in lucrari si servicii asupra bunurilor mobile corporale in functie de locul unde este stabilit prestatorul:
– prestatorul este stabilit in Romania, dar beneficiarul este stabilit intr-un stat membru;
– prestatorul este stabilit intr-un stat membru, dar beneficiarul este stabilit in Romania.
A. Taxarea serviciilor de catre prestatori stabili ti in Romania pentru beneficiari stabiliti in state membre
Ca regula generala, astfel de servicii sunt neimpozabile in Romania, deoarece sunt aplicabile prevederile art.133 alin.(2) lit.h) din Codul fiscal, sub rezerva indeplinirii celor doua conditii cumulative:
❶ beneficiarul a comunicat un cod valabil de T.V.A. eliberat de catre autoritatile fiscale din alt stat membru decat Romania;
❷ prestatorul face dovada ca bunurile supuse expertizarii, procesarii si repararii au parasit teritoriul Romaniei.
Aplicarea acestor reguli are la baza doua conditii, doua situatii si doua alternative.
Referitor la cele doua conditii, in practica pot exista doua situatii:
a) cand prestatorul din Romania respecta cele doua conditii, caz in care nu taxeaza contravaloarea serviciilor realizate pe teritoriul Romaniei si inscrie pe factura mentiunea "neimpozabil in Romania";
b) cand prestatorul din Romania nu respecta una sau ambele conditii enumerate anterior, caz in care are doua alternative:
✓ taxeaza contravaloarea serviciilor realizate pe teritoriul Romaniei prin aplicarea cotei standard de 19% si emiterea facturii cu T.V.A. colectata;
✓ analizeaza posibilitatea de incadrare a serviciilor realizate pe teritoriul Romaniei la operatiuni scutite cu drept de deducere a T.V.A. enumerate la
art.143 alin.(1) din Codul fiscal.
Trebuie sa recunoastem faptul ca incadrarea intr-una dintre operatiunile de la art.143 alin. (1) este dificila si riscanta, deoarece, in lipsa unor precizari clare, atat interpretarea contabilului cat si cea a organelor de inspectie fiscala pot capata un caracter subiectiv.
Recomandare!
Daca va confruntati cu astfel de situatii si sunteti in impas, va recomandam incadrarea acestor servicii doar la litera e
"prestarile de servicii
efectuate in Romania asupra bunurilor mobile achizitionate sau importate in vederea prelucrarii in Romania si care ulterior sunt transportate in afara
Comunitatii de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia
dintre acestia“.
Atentie!
Justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a T.V.A. se face pe baza documentelor reglementate prin O.M.E.F. nr. 2.421, din 18 decembrie 2007, publicat in M.Of. nr. 887 din 27 decembrie 2007.
Nu uitati!
Pentru bunurile primite in Romania dintr-un stat membru cu scopul expertizarii, prelucrarii sau repararii acestora, trebuie organizata evidenta fiscala pe baza documentului denumit "Registru pentru bunurile mobile corporale primite“.
B.Taxarea serviciilor de catre beneficiari stabiliti in Romania
Ca regula generala, firmele din Romania care sunt beneficiare ale unor astfel de servicii prestate de catre firme stabilite in state membre sunt obligate sa aplice regimul normal de taxare prin procedeul taxarii inverse, inregistrat in contabilitate prin formula 4426 = 4427. Taxarea inversa este aplicabila de catre fiecare beneficiar din Romania numai in situatia in care respecta doua conditii cumulative:
❶ comunica prestatorului stabilit intr-un stat membru codul sau de inregistrare in scopuri de T.V.A. eliberat de catre autoritatile fiscale din Romania;
❷ bunurile supuse expertizarii, procesarii si repararii au parasit teritoriul statului membru in care este stabilit prestatorul.
Daca cele doua conditii sunt respectate cumulativ, se considera ca locul prestarii se afla in Romania, motiv pentru care obligatia de taxare ii revine beneficiarului din Romania. Aceasta obligatie este reglementata prin art.150 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
Nu uitati!
Pentru bunurile expediate din Romania intr-un stat membru cu scopul expertizarii, prelucrarii sau repararii acestora, trebuie organizata evidenta fiscala pe baza documentului denumit "Registrul nontransferurilor".
Reguli de taxare a serviciilor asupra bunurilor de origine necomunitara
Bunurile de origine necomunitara sunt reglementate prin art.144 alin. (1) si reprezinta bunurile expediate dintr-un stat tert pe teritoriul Romaniei in regim vamal de scutire de taxa. De exemplu, in aceasta categorie se incadreaza bunurile plasate in regim de perfectionare activa, cu suspendare de la plata drepturilor de import.
Ca regula generala, serviciile prestate asupra acestor bunuri de catre firme stabilite in Romania se taxeaza pe teritoriul Romaniei, prin aplicarea cotei standard de T.V.A. Totusi, ca exceptie de la aceasta regula generala, contravaloarea acestor servicii poate fi incadrata la operatiuni scutite cu drept de deducere reglementate prin art. 143 alin. (1) sau art. 144 alin. (1).
Recomandare!
Asa cum am precizat si la serviciile prestate asupra bunurilor mobile corporale comunitare, va recomandam sa incadrati aceste servicii prestate doar la litera e "prestarile de servicii efectuate in Romania asupra bunurilor mobile achizitionate sau importate in vederea prelucrarii in Romania si care ulterior sunt transportate in afara Comunitatii de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia dintre acestia".
Atentie!
Justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a T.V.A. se face pe baza documentelor reglementate prin O.M.E.F. nr. 2.421, din 18 decembrie 2007, publicat in M. Of. nr. 887 din 27 decembrie 2007.
Retineti!
Pentru bunurile expediate in Romania dintr-un stat tert, nu se organizeaza evidenta fiscala pe baza documentului denumit "Registru pentru bunurile mobile corporale primite".
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"