Capitolul VII - Venituri din activitati agricole------------Cap. VII din Titlul III a fost introdus de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL ...
Capitolul VII - Venituri din activitati agricole
------------
Cap. VII din Titlul III a fost introdus de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
ART. 71 - Definirea veniturilor din activitati agricole
Veniturile din activitati agricole sunt venituri din urmatoarele activitati:
a) cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, in sere si solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat;
b) cultivarea si valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor;
c) exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si altele asemenea.
d) valorificarea produselor agricole obtinute dupa recoltare, in stare naturala, de pe terenurile agricole proprietate privata sau luate in arenda, catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, pentru utilizare ca atare, incepand cu data de 1 ianuarie 2008.
------------
Lit. d) a art. 71 a fost introdusa de pct. 51 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
------------
Art. 71 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
------------
*) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamt:
ART. 72 - Cap. VI anterior din Titlul III a fost eliminat, intrucat prin modificarea adusa de ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004 asupra acestui act normativ, a fost inlocuit in totalitate Titlul III, inclusiv a fost schimbata pozitionarea capitolelor din acest titlu.
(1) Venitul net dintr-o activitate agricola se stabileste pe baza de norme de venit. Normele de venit se stabilesc de catre directiile teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si se aproba de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. Normele de venit se stabilesc, se avizeaza si se publica pana cel tarziu la data de 31 mai a anului pentru care se aplica aceste norme de venit;
(2) Normele de venit se stabilesc pe unitatea de suprafata.
(3) Daca o activitate agricola este desfasurata de un contribuabil pe perioade mai mici - incepere, incetare si alte fractii de an - decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic pe parcursul careia se desfasoara activitatea.
(4) Daca o activitate agricola a unui contribuabil inregistreaza o pierdere datorata calamitatilor naturale, norma de venit aferenta activitatii se reduce, astfel incat sa reflecte aceasta pierdere.
(5) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, pentru activitatea respectiva.
------------
Art. 72 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
ART. 73 - Optiunea de a determina venitul net anual prin utilizarea datelor din contabilitatea in partida simpla
(1) Un contribuabil care desfasoara o activitate agricola, prevazuta la art. 71, poate opta pentru determinarea venitului net din acea activitate, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, potrivit art. 48.
(2) Dispozitiile privind optiunea prevazuta la art. 51 alin. (2) si (3) se aplica si in cazul contribuabililor mentionati la alin. (1).
------------
Art. 73 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
ART. 74 - Calculul si plata impozitului aferent veniturilor din activitati agricole
(1) Impozitul pe venitul net din activitati agricole se calculeaza prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului net, determinat pe baza de norme de venit, cat si in sistem real, impozitul fiind final.
(2) Orice contribuabil care desfasoara o activitate agricola prevazuta la art. 71, pentru care venitul se determina pe baza de norma de venit, are obligatia de a depune anual o declaratie de venit la organul fiscal competent, pana la data de 15 mai inclusiv a anului fiscal, pentru anul in curs. In cazul unei activitati pe care contribuabilul incepe sa o desfasoare dupa data de 15 mai, declaratia de venit se depune in termen de 15 zile inclusiv de la data la care contribuabilul incepe sa desfasoare activitatea.
------------
Alin. (2) al art. 74 a fost modificat de pct. 52 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
(3) In cazul unui contribuabil care determina venitul net din activitati agricole pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, acesta este obligat sa efectueze plati anticipate, aferente acestor venituri, la bugetul de stat, la termenele prevazute la art. 82 alin. (3). Platile anticipate vor fi regularizate de organul fiscal competent, care va emite o decizie de impunere anuala.
------------
Alin. (3) al art. 74 a fost modificat de pct. 52 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
(4) In cazul contribuabililor care realizeaza venituri banesti din agricultura, potrivit prevederilor art. 71 lit. d), prin valorificarea produselor vandute catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati pentru utilizare ca atare, impozitul se calculeaza prin retinere la sursa prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii produselor livrate, incepand cu data de 1 ianuarie 2009, impozitul fiind final.
------------
Alin. (4) al art. 74 a fost modificat de pct. 25 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
(5) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (4) se stabileste prin norme care se emit de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
------------
Alin. (5) al art. 74 a fost introdus de pct. 53 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
------------
Art. 74 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
------------
*) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamt:
Cap. VII anterior din Titlul III a fost eliminat, intrucat prin modificarea adusa de ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004 asupra acestui act normativ, a fost inlocuit in totalitate Titlul III, inclusiv a fost schimbata pozitionarea capitolelor din acest titlu.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare sub cost de achizitie
Intrebare:
Societatea care ca domeniu de activitate prelucrarea cartofilor. Anul trecut s-a cumparat samanta de cartofi, insa o parte din aceasta nu fost plantata, a ramas pe stoc si se doreste vanzarea sub cost de achizitie. Ce implicatii sunt dpdv TVA si impozit daca se vinde sub costul de achizitie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tichete si masa calda acordata salariatilor
Intrebare:
O societate acorda salariatilor tichete de masa conform reglementarilor legale (se retine impozit pe salarii si CASS). Suplimentar, acorda o masa calda salariatilor care doresc acest lucru, aceasta masa calda fiind tratata ca si avantaj de natura salariala si pentru care se retine impozit pe salar si contributii aferente (CAS,CASS,CAM). Aceasta masa calda este asigurata de catre un furnizor al societatii care emite factura in acest sens. Cum trebuie tratata aceasta cheltuiala la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Leasing operational. Nerezident Ungaria
Intrebare:
Firma noastra, Autonom Services SA, din Romania detine 100% din actiunile Autonom Ungaria. Autonom Ungaria are incheiat cu o firma Rondo din Sibiu un contract de leasing operational pentru o masina, pe care ei o folosesc si pentru operatiunile lor din Romania si pentru cele din Ungaria. Desi le este pus anual la dispozitie certificat de rezidenta fiscala de catre Autonom Ungaria, Rondo Romania opreste lunar 10% din valoarea facturii si o vireaza catre bugetul de stat din Ro cu titlu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor donate
Intrebare:
O Societate SRL cu capital majoritar de stat intentioneaza sa doneze doua mijloace de transport (autobuze) amortizate 100% catre un Stat care nu este membru UE, un stoc de piese care se afla in gestiune (pentru autobuze) si carburant care se afla in rezervoarele autobuzelor (trebuie evaluare pentru mijloace fixe de catre un autoevalotor extern pentru a determina valoarea reziduala, aprobare AGA).
1. Care sunt pasii de urmat, monografie contabila pentru a le scoate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Transport bunuri cu locul in Romania, beneficiar din stat tert
Intrebare:
Societatea SPEDITION S.R.L., platitoare de tva, desfasoara activitate potrivit CAEN 5229 Alte activitati anexe transporturilor.
Va rugam sa ne ajutati cu un punct de vedere cu privire la urmatoarea speta:
1. O societate din Romania (din Bistrita) exporta produse catre o firma din Liban, livrarea efectiva fiind in Gabon (Africa). Factura este emisa catre firma din Liban, fara tva. Pe factura este mentionat ca destinatarul final este o firma din Gabon.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul TVA al bunurilor livrate in regim de consignatie
Intrebare:
Persoana juridica romana (Consignatar) are un contract de consignatie cu o alta persoana juridica romana (Consignantul), marfurile ajung pe baza de aviz de insotire marfii in depozitul consignatarului. Intrebarea noasta catre dvs este urmatoarea: se poate efectua o singura factura de achizitie emisa de catre consignant catre consignatar pentru vanzarile efectuate de catre consignatar intr-o perioada anume de timp? Din perspectiva noastra se pune problema dreptului de proprietate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<