Tags: restituire bursa privata, indice de inflatie
In anul 2016 o firma a acordat burse private cu angajamentul ca beneficiarul sa se angajeze in societate la finalizarea studiilor (exemplu 5.000 lei/persoana). In iulie 2018, deoarece au refuzat oferta de angajare, firma a incasat contravaloarea bursei actualizata cu indicele de inflatie (exemplu 5.500 lei/persoana).
Cum se inregistreaza aceste incasari? Tinand cont ca evenimentul (refuzul de angajare) este in anul 2018 va trebui sa afectam impozitul pe profit al anului 2018 (cum, cu ce valoare)?
Raspunsul specialistului
Actul normativ care reglementeaza acordarea burselor private este Legea nr. 376/2004, cu modificarile ulterioare. Legea a fost completata cu norme de aplicare aprobate prin Omfp nr. 1759/2004, cu modificarile ulterioare.
Aceasta prevede ca persoanele juridice si/sau persoanele fizice pot acorda sume de bani sub aceasta forma persoanelor fizice romane: elevi, studenti, doctoranzi sau celor care urmeaza un program de pregatire postuniversitara intr-o institutie de invatamant acreditata, din tara sau din strainatate. Bursa se acorda in baza unui contract incheiat intre persoana juridica de drept privat si/sau persoana fizica si beneficiar.
Prin contract se stabileste cuantumul bursei care se poate modifica ulterior prin act aditional.
De asemenea contractul poate stabili obligatia beneficiarului de a lucra dupa finalizarea studiilor, pe un post corespunzator studiilor absolvite, la persoana care i-a sustinut material scolarizarea.
In normele metodologice este prezentata o varianta de contract si in acelasi timp se prevede ca in baza angajamentului asumat (anexa 2 din norme) de beneficiarul bursei si neexecutat (in speta refuzul de a se angaja) acesta trebuie sa restituie sumele primite in termen de 3 luni de la notificare, indexate cu indicele de inflatie.
Din punct de vedere fiscal, potrivit prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, incepand cu anul 2016 cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, nu sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, dar se scad din impozitul pe profit datorat (la nivelul valorii minime dintre 0,5% la
cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat).
Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
Beneficiarul bursei nu are obligatia declararii sumelor primite pentru sustinere studiilor (art. 62 din Codul fiscal) deoarece sumele de aceasta natura nu sunt considerate venituri impozabile.
In cazul prezentat de d-voastra se anuleaza facilitatea fiscala la persoana juridica in sensul ca aceasta trebuie sa depuna declaratia rectificativa cu privire la anularea reducerii impozitului pe profit.
In speta, in anul 2016 ati inregistrat sumele privind bursele acordate, care s-au dedus din impozitul datorat, astfel:
6588 = 5121 5.000 lei
”Alte cheltuieli ”Conturi la banci in lei”
de exploatare” (5311)
„Casa in lei”
In anul 2018 se inregistreaza incasarea sumei acordata drept bursa in exercitiul 2016, reconsiderata si actualizata cu indicele de inflatie, astfel:
461 = 1174 5.000 lei
”Debitori diversi” ”Rezultat reportat provenit din corectarea erorilor contabile”
5121 = 461 5.500 lei
”Conturi la banci ”Debitori diversi”
in lei”
461 = 766 500 lei
”Debitori diversi” ”Venituri din dobanzi”
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Am facut o achizitie de consumabile din Cehia de la o firma neplatitoare de tva. Factura este in limba romana, cu tva inclus, se specifica pe factura ca se respecta prevederile art. 64 din Legea 235/2004 Coll., privind tva. Dupa ce am facut plata facturii, suma aferenta tva ne-a fost returnata. Va rog sa ma ajutati cu o monografie in aceasta speta, mentionez ca folosesc Saga C. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In situatia in care o societate medicala, ce este scutita de TVA pentru serviciile prestate, vinde un imobil, achizitionat cu TVA si pentru care si-a exercitat dreptul de deducere la vremea respectiva, vanzarea actuala se va face cu sau fara TVA? Este necesara ajustarea TVA dedus - achizitia a avut loc in urma cu 10 ani? Societatea prestand actualmente exclusiv servicii medicale scutite de TVA, vanzarea imobilului ce va avea o valoare de vanzare de peste 300.000 lei (plafon scutire TVA) va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O microintreprindere (magazin de Optica), care isi desfasoara activitatea intr-un spatiu inchiriat de la o persoana fizica, spatiu utilizat 100% pentru activitatea economica, urmeaza sa efectueze cheltuieli de amenajare si recompartimentare a spatiului, astfel incat sa respecte prevederile ORDONANTA DE URGENTA nr. 83 din 19 iunie 2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical. Conform anexei 1 din ORDINUL nr. 1.992 din 14...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate comerciala a trecut incepand cu anul 2023 la impozit pe profit, iar la finalul anului 2023 inregistreaza pierdere. In anii anteriori cand a fost platitoare de impozit pe venit a avut profit are inregistrat profit nerepartizat. Intrebarea este daca poate sa repartizeze dividende aferente profitului din anii anteriori cand era platitoare de impozit pe venit sau trebuie sa recupereze inainte pierderea aferenta anului 2023 cand a devenit platitoare de impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am inchiriat un sediu nou, contractul este semnat in decembrie, in posesia spatiului am intrat cu 14.04 pentru a putea face modificari, de mutat ce putem muta cu 15.05, pana atunci nu platim chirie. La vechiul sediu eliberam cu 07.06. 1) Cand trebuie declarat la Registrul Comertului? (nota: biroul are un nr cadastral si o adresa, iar depozitul difera la numar, ce se trece? e nr 133 birou si 137 depozit) 2) Cand trebuie modificate datele pe facturi si informati clientii? (nota: biroul are un nr...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<