Tags: restituire bursa privata, indice de inflatie
In anul 2016 o firma a acordat burse private cu angajamentul ca beneficiarul sa se angajeze in societate la finalizarea studiilor (exemplu 5.000 lei/persoana). In iulie 2018, deoarece au refuzat oferta de angajare, firma a incasat contravaloarea bursei actualizata cu indicele de inflatie (exemplu 5.500 lei/persoana).
Cum se inregistreaza aceste incasari? Tinand cont ca evenimentul (refuzul de angajare) este in anul 2018 va trebui sa afectam impozitul pe profit al anului 2018 (cum, cu ce valoare)?
Raspunsul specialistului
Actul normativ care reglementeaza acordarea burselor private este Legea nr. 376/2004, cu modificarile ulterioare. Legea a fost completata cu norme de aplicare aprobate prin Omfp nr. 1759/2004, cu modificarile ulterioare.
Aceasta prevede ca persoanele juridice si/sau persoanele fizice pot acorda sume de bani sub aceasta forma persoanelor fizice romane: elevi, studenti, doctoranzi sau celor care urmeaza un program de pregatire postuniversitara intr-o institutie de invatamant acreditata, din tara sau din strainatate. Bursa se acorda in baza unui contract incheiat intre persoana juridica de drept privat si/sau persoana fizica si beneficiar.
Prin contract se stabileste cuantumul bursei care se poate modifica ulterior prin act aditional.
De asemenea contractul poate stabili obligatia beneficiarului de a lucra dupa finalizarea studiilor, pe un post corespunzator studiilor absolvite, la persoana care i-a sustinut material scolarizarea.
In normele metodologice este prezentata o varianta de contract si in acelasi timp se prevede ca in baza angajamentului asumat (anexa 2 din norme) de beneficiarul bursei si neexecutat (in speta refuzul de a se angaja) acesta trebuie sa restituie sumele primite in termen de 3 luni de la notificare, indexate cu indicele de inflatie.
Din punct de vedere fiscal, potrivit prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, incepand cu anul 2016 cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, nu sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, dar se scad din impozitul pe profit datorat (la nivelul valorii minime dintre 0,5% la
cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat).
Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
Beneficiarul bursei nu are obligatia declararii sumelor primite pentru sustinere studiilor (art. 62 din Codul fiscal) deoarece sumele de aceasta natura nu sunt considerate venituri impozabile.
In cazul prezentat de d-voastra se anuleaza facilitatea fiscala la persoana juridica in sensul ca aceasta trebuie sa depuna declaratia rectificativa cu privire la anularea reducerii impozitului pe profit.
In speta, in anul 2016 ati inregistrat sumele privind bursele acordate, care s-au dedus din impozitul datorat, astfel:
6588 = 5121 5.000 lei
”Alte cheltuieli ”Conturi la banci in lei”
de exploatare” (5311)
„Casa in lei”
In anul 2018 se inregistreaza incasarea sumei acordata drept bursa in exercitiul 2016, reconsiderata si actualizata cu indicele de inflatie, astfel:
461 = 1174 5.000 lei
”Debitori diversi” ”Rezultat reportat provenit din corectarea erorilor contabile”
5121 = 461 5.500 lei
”Conturi la banci ”Debitori diversi”
in lei”
461 = 766 500 lei
”Debitori diversi” ”Venituri din dobanzi”

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cod de TVA anulat. Obligatii declarative
Intrebare:
O societate are TVA SUSPENDAT din 08.08.2025 prin sediu expirat.
1. Daca are codul de TVA anulat mai depun D390 pentru ca are achizitie de servicii UE prin taxare inversa? Si daca nu pot aplica taxarea inversa, tva-ul din servicii UE trebuie sa-l platesc la ANAF? Pe ce tip de declaratie trebuie sa depun?
2. Trebuie sa depun D311 pentru diferenta de luna, adica din 09.08.2025 - 31.08.2025?
3. Depun D300, D390 si D394 pentru perioada 01.08.2025...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Amenzi de circulatie recuperate de la salariati. Tratament contabil
Intrebare:
Societatea noastra primeste ocazional amenzi de circulatie pentru masinile conduse de catre angajatii societatii, unele in afara orelor de program. Amenda a fost platita de catre companie, insa vrem sa recuperam sumele de la angajatii in cauza. Ce posibilitati avem pentru a recupera aceste amenzi de la angajati? Va rugam sa ne spuneti care este tratamentul contabil si cum ar trebui sa procedam in acest caz? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Grup fiscal TVA. Monografie contabila
Intrebare:
Intentionam sa constituim grup fiscal TVA.
Ca reprezentant al grupului preiau TVA-ul de recuperat de la membrii grupului si achit diferenta de TVA la bugetul statului conform decontului consolidat.
Care este termenul de decontare al TVA-ului (suma de recuperat) catre membrii grupului fiscal? Care este monografia contabila pentru reprezentantul grupului? Dar pentru membrii grupului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratament fiscal - transfer proprietate teren
Intrebare:
Va rugam sa ne precizati ce taxe trebuie achitate in cazul a 2 spete, atat de catre societate, cat si de persoana fizica, si anume:
1. Un asociat detine un teren in proprietate, provenit prin donatie, si doreste sa il vanda societatii pentru a construi pe el ansamblu locuinte.
2. Daca asociatul care detine acest teren, vine cu el aport la capitalul social al societatii, iar ulterior cand vinde aceste locuinte, asociatul isi poate lua banii inapoi pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<