Tags: restituire bursa privata, indice de inflatie
In anul 2016 o firma a acordat burse private cu angajamentul ca beneficiarul sa se angajeze in societate la finalizarea studiilor (exemplu 5.000 lei/persoana). In iulie 2018, deoarece au refuzat oferta de angajare, firma a incasat contravaloarea bursei actualizata cu indicele de inflatie (exemplu 5.500 lei/persoana).
Cum se inregistreaza aceste incasari? Tinand cont ca evenimentul (refuzul de angajare) este in anul 2018 va trebui sa afectam impozitul pe profit al anului 2018 (cum, cu ce valoare)?
Raspunsul specialistului
Actul normativ care reglementeaza acordarea burselor private este Legea nr. 376/2004, cu modificarile ulterioare. Legea a fost completata cu norme de aplicare aprobate prin Omfp nr. 1759/2004, cu modificarile ulterioare.
Aceasta prevede ca persoanele juridice si/sau persoanele fizice pot acorda sume de bani sub aceasta forma persoanelor fizice romane: elevi, studenti, doctoranzi sau celor care urmeaza un program de pregatire postuniversitara intr-o institutie de invatamant acreditata, din tara sau din strainatate. Bursa se acorda in baza unui contract incheiat intre persoana juridica de drept privat si/sau persoana fizica si beneficiar.
Prin contract se stabileste cuantumul bursei care se poate modifica ulterior prin act aditional.
De asemenea contractul poate stabili obligatia beneficiarului de a lucra dupa finalizarea studiilor, pe un post corespunzator studiilor absolvite, la persoana care i-a sustinut material scolarizarea.
In normele metodologice este prezentata o varianta de contract si in acelasi timp se prevede ca in baza angajamentului asumat (anexa 2 din norme) de beneficiarul bursei si neexecutat (in speta refuzul de a se angaja) acesta trebuie sa restituie sumele primite in termen de 3 luni de la notificare, indexate cu indicele de inflatie.
Din punct de vedere fiscal, potrivit prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, incepand cu anul 2016 cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, nu sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, dar se scad din impozitul pe profit datorat (la nivelul valorii minime dintre 0,5% la
cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat).
Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
Beneficiarul bursei nu are obligatia declararii sumelor primite pentru sustinere studiilor (art. 62 din Codul fiscal) deoarece sumele de aceasta natura nu sunt considerate venituri impozabile.
In cazul prezentat de d-voastra se anuleaza facilitatea fiscala la persoana juridica in sensul ca aceasta trebuie sa depuna declaratia rectificativa cu privire la anularea reducerii impozitului pe profit.
In speta, in anul 2016 ati inregistrat sumele privind bursele acordate, care s-au dedus din impozitul datorat, astfel:
6588 = 5121 5.000 lei
”Alte cheltuieli ”Conturi la banci in lei”
de exploatare” (5311)
„Casa in lei”
In anul 2018 se inregistreaza incasarea sumei acordata drept bursa in exercitiul 2016, reconsiderata si actualizata cu indicele de inflatie, astfel:
461 = 1174 5.000 lei
”Debitori diversi” ”Rezultat reportat provenit din corectarea erorilor contabile”
5121 = 461 5.500 lei
”Conturi la banci ”Debitori diversi”
in lei”
461 = 766 500 lei
”Debitori diversi” ”Venituri din dobanzi”
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<