Tags: evenimente ulterioare bilant, reduceri comerciale ulterioare, discounturi ulterioare, evidenta reduceri
Deoarece exista nenumarate situatii in care se ivesc evenimente ulterioare bilantului, consideram necesar sa aducem mai multe clarificari in ceea ce priveste inregistrarea acestora din punct de vedere al TVA-ului, fara a incalca normele in vigoare.
Mentionam, in primul rand, ca evenimentele ulterioare datei bilantului sunt acele evenimente, favorabile sau nefavorabile, care au loc intre data bilantului si data la care situatiile financiare anuale sunt autorizate pentru emitere.
Prin autorizarea situatiilor financiare anuale se intelege aprobarea acestora de catre un consiliu director, administratori sau alte organe de conducere, potrivit organizarii entitatii, in vederea inaintarii lor spre aprobare, conform legii.
Reduceri sau discounturi ulterioare
Reducerile de natura comerciala au ca scop stimularea vanzarilor pe parcursul unei anumite perioade sau privind anumite produse. Ele se inregistreaza prin reducerea veniturilor comerciale. Reducerile comerciale pot lua forma de rabat, remiza sau risturn. Aceste reduceri se aplica in cascada.
Reducerile de natura financiara nu au un scop comercial. Acestea se acorda pentru a stimula clientul sa plateasca mai devreme de scadenta. Astfel, reducerile financiare nu sunt legate de un anumit produs, ci de un termen si de o valoare de achitat. Reducerile financiare pot lua o singura forma: sconturi de decontare.
Atragem insa atentia asupra faptului ca, pe langa delimitarea care se face in functie de natura reducerilor (comerciale si financiare), reducerile de pret se diferentiaza si in functie de momentul in care apar.
Ele pot fi acordate la momentul vanzarii (si poarta denumirea de reduceri initiale) sau dupa momentul vanzarii (si poarta denumirea de reduceri ulterioare). Aceasta delimitare este semnificativa pentru modul de contabilizare a reducerilor. Spre EXEMPLU, in cazul unei reduceri comerciale, daca aceasta este acordata la momentul vanzarii bunurilor, atunci atat vanzatorul, cat si cumparatorul inregistreaza in contabilitate
factura la valoarea neta comerciala, aceasta reprezentand valoarea initiala, mai putin reducerile acordate.
In situatia in care reducerea comerciala este primita ulterior intocmirii facturii initiale, aceasta se va inregistra cu ajutorul conturilor 609 "Reduceri comerciale primite" si 709 "Reduceri comerciale acordate", conturi care nu sunt folosite pentru contabilizarea reducerilor comerciale initiale.
De la 1 ianuarie 2010, s-a modificat modalitatea de reflectare in contabilitate a reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii. Asa cum am amintit, se vor utiliza doua conturi noi, si anume: contul 609 "Reduceri comerciale primite" si contul 709 "Reduceri comerciale acordate". Aceste conturi au fost introduse prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009, publicat in Monitorul Oficial nr. 766 bis/10.11.2009, care prevede in cadrul Sectiunii 8 "Reguli de evaluare":
"Reducerile comerciale primite ulterior facturarii, respectiv acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite", respectiv contul 709 "Reduceri comerciale acordate"), pe seama conturilor de terti." Contul 609 "Reduceri comerciale primite" este singurul cont de cheltuieli care are functie contabila de pasiv, toate celelalte conturi de cheltuieli din Clasa 6 avand functie contabila de activ.
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera. in creditul contului 609 "Reduceri comerciale primite" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, in corespondenta cu contul 401 "Furnizori".
Contul 709 "Reduceri comerciale acordate" are functie contabila de activ, spre deosebire de conturile din Clasa 7, care sunt de regula conturi cu functie de pasiv. Exceptie mai fac conturile din Grupa 71 "Venituri aferente costului productiei in curs de executie", care sunt bi-functionale.
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera. in debitul contului 709 "Reduceri comerciale acordate" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, in corespondenta cu contul 4111 "Clienti".
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Pentru majoritatea livrarilor de produse finite, clientii nostri isi organizeaza transportul prin diversi transportatori. In multe situatii camionul / masina care ridica marfa de la noi nu este cea care o livreaza. Marfa este descarcata intr-unul sau mai multe Hub-uri din RO, pana ajunge in camionul care paraseste RO. Pentru generarea codului UIT este OK sa trecem camionul care vine la noi la incarcare, iar mai apoi daca marfa este mutata cine face update la aceasta informatie? Noi sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a trecut de la impozit pe venit la impozit pe profit la 01.01.2023. La 31.12.2023 inregistreaza in D101 la rd. 40, pierdere fiscala de 5637 ron. La 30.03.2024 inregistreaza profit impozabil in valoare de 4418 ron. Calculul pentru impozitul pe profit aferent trim. I 2024: determinare suma neimpozabila prin recuperarea pierderii fiscale - 4418 x 70% = 3092 ron; determinare suma impozabila pt trim I 2024 - 4418 - 3092 = 1326 ron; impozit pe profit aferent trim. I 2024 - 1326 x 16% = 212...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a achizitionat un autobuz, a obtinut toate licentele si dorim sa efectuam transport international de persoane. Facem numai curse ocazionale pentru diferite grupuri de persoane, nu avem curse regulate. Ce cote de TVA folosim daca: - facem curse in interiorul tarii? - facem curse in Uniunea Europeana? - facem curse extracomunitare (ex. Serbia)? Comenzile sunt facute in majoritatea cazurilor de persoane fizice, parohii, deci neplatitori de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Achizitie produse - materiale pentru design, in valoare de aproximativ 80 E, de pe platforma Emag. Firma nu are cod special de TVA. Factura primita este emisa de catre o SC din Slovacia inregistrata ca platitoare tva, este in Vies (nu are si cod tva in Ro) si contine tva 19%. Este obligatoriu ca firma din Romania sa solicite cod special pentru achizitii intracomunitare in urma acestei achizitii? Care sunt obligatiile fiscale? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea X, platitoare de TVA, aplica regimul special pentru aur de investitii prevazut la art. 313 din Codul fiscal, operatiuni scutite. Bunurile indeplinesc conditiile de la art. 313, alin. 1, lit a, sunt aprovizionate pe factura de la societate de amanet (trasabilitatea la aceasta societate este foarte clara, contract, proprietate prin neplata, vanzare). Societatea X vinde aurul de investitii in regim en-detail, valoarea veniturilor realizate fiind inregistrata pe analitic distinct, la fel...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatii in care producem piese, le trimitem in Germania pentru o prelucrare suplimentara la furnizorul X, dupa care X trimite piesele la firma noastra din Germania, care le trimite la clientul final. Factura de vanzare catre clientul final o facem de pe firma din RO. Facem acest lucru pentru a scuti costurile suplimentare de transport de la furnizorul X inapoi in Ro si apoi catre clientul final, care este tot in Germania. In acest caz este suficient sa cream un cod UIT pentru avizul cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<