Tags: sistem de raportare contabila, raportare contabila 30 iunie 2018, raportare contabila
Ministerul Finantelor Publice a lansat, miercuri, 20 iunie 2018, in dezbatere publica, proiectul de ordonanta pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2018 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile.
In proiectul publicat pe site-ul MFP se arata ca sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2018 a operatorilor economici se aplica entitatilor carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul Ministrului Finantelor Publice (OMFP) nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, care, in exercitiul financiar precedent, au inregistrat o
cifra de afaceri mai mare de 220.000 lei.
De asemenea, in OMFP se precizeaza ca prevederile prezentului ordin se aplica inclusiv operatorilor economici al caror exercitiu financiar este diferit de anul calendaristic.
Alte extrase din Proiectul OMFP:
Art. 3. – (1) in scopul stabilirii sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2018, operatorii economici care aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, au in vedere criteriile prevazute la pct. 9 din reglementarile respective.
(2) Indicatorii total active, cifra de afaceri neta si numar mediu de salariati se determina pe baza situatiilor financiare anuale ale exercitiului financiar precedent. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit legii contabilitații.
Art. 4. – in cazul persoanelor juridice care au subunitati fara personalitate juridica, activitatea desfasurata de acestea se insumeaza de persoana juridica care intocmeste raportarea contabila la 30 iunie 2018.
Art. 5. – (1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, prevederile prezentului ordin se aplica si subunitatilor deschise in România de societati rezidente in state apartinând Spatiului Economic European, indiferent de exercitiul financiar ales, in conditiile legii. Subunitatile deschise in România de societati rezidente in state apartinând Spatiului Economic European verifica incadrarea in criteriul prevazut la art. 2 pe baza indicatorilor determinati conform raportarii contabile anuale la 31 decembrie 2017.
(2) Din punct de vedere contabil, sediile permanente din România care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate reprezinta subunitati fara personalitate juridica ce apartin acestor persoane juridice si au obligatia intocmirii raportarilor contabile cerute de legea contabilitaÈ›ii.
(3) in situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in România prin mai multe sedii permanente, raportarile contabile cerute de legea contabilitaÈ›ii, se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acesta reflectând activitatea tuturor sediilor permanente. in acest scop, sediul permanent desemnat procedeaza la insumarea informatiilor corespunzatoare activitatii desfasurate de fiecare sediu permanent.
Art. 6. – Obligatiile de raportare instituite prin prezentul ordin nu inlatura obligatia operatorilor economici cu capital/patrimoniu integral ori majoritar detinut direct sau indirect de autoritatile publice centrale ori locale de a efectua raportarile prevazute de legislaÈ›ia aplicabila acestora.
Art. 7. – Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Banca Nationala a României, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara, depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice raportari contabile la 30 iunie 2018 in formatul si in termenele prevazute de reglementarile emise de Banca Nationala a României, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Art. 8. – Reglementarile contabile privind situaÈ›iile financiare anuale individuale si situaÈ›iile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanÈ›elor publice nr. 1.802/2014, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:
1. in Planul de conturi general cuprins la punctul 594 si in tot cuprinsul reglementarilor, denumirea contului 441 „Impozitul pe profit/venit” se modifica si avea urmatorul cuprins: „Impozitul pe profit si alte impozite”.
2. in Planul de conturi general cuprins la punctul 594, se introduc conturile 4415 „Impozitul specific unor activitaÈ›i” (P), 6231 „Cheltuieli de protocol”, 6232 „Cheltuieli de reclama si publicitate” si 695 „Cheltuieli cu impozitul specific unor activitaÈ›i”.
Art. 9. – Reglementarile contabile conforme cu Standardele InternaÈ›ionale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finanÈ›elor publice nr. 2.844/2016, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1020 si 1020 bis din 19 decembrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (3) al punctului 112 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Recunoasterea veniturilor se efectueaza cu respectarea prevederilor IFRS.”
2. in Planul de conturi cuprins la punctul 196 si in tot cuprinsul reglementarilor, denumirea contului 441 „Impozitul pe profit” se modifica si avea urmatorul cuprins: „Impozitul pe profit si alte impozite”.
3. in Planul de conturi cuprins la punctul 196, se introduc conturile: 4415 „Impozitul specific unor activitaÈ›i” (P), 6231 „Cheltuieli de protocol”, 6232 „Cheltuieli de reclama si publicitate” si 695 „Cheltuieli cu impozitul specific unor activitaÈ›i”
Art. 10. – in Planul de conturi general cuprins la punctul 344 din Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finanÈ›elor publice nr. 3.103/2017, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 984 din 12 decembrie 2017, cu completarile ulterioare, se introduc conturile 4415 „Impozitul specific unor activitaÈ›i” (P), 6231 „Cheltuieli de protocol”, 6232 „Cheltuieli de reclama si publicitate” si 695 „Cheltuieli cu impozitul specific unor activitaÈ›i”
Art. 11. – La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului finantelor publice nr. 895/2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 463 din 21 iunie 2017, cu excepÈ›ia art. 8 - 10 din ordinul menÈ›ionat.
Art. 12. – Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al României, Partea I.
Proiectul complet poate fi consultat
aici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale
Intrebare:
Am nevoie sa ma consiliati si sa ma corectati, daca am gresit la interpretarea legii 16/2017.
Stiu ce este A1 si care sunt conditiile de obtinere.
Astfel, ma intereseza, strict urmatoarele aspecte:
1. O societate X SRL din Romania, isi detaseaza transnational un angatat al sau (A), in Germania, pentru o perioada 24 luni. Peste 10 luni, acest angatat se muta la o alta societate Y SRL, care il detaseaza tot in Germania.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul investitiei executate de tert pe terenul persoanei impozabile
Intrebare:
Suntem un SRL. Exista un Contract de Comodat pentru un teren intre doua parti (A FIRMA SRL SI B TERTUL). Firma B a luat spre folosinta acest teren pe o perioada de 5 ani. In aceasta perioada s-au efectuat amenajari pe teren pentru a se putea depozita materiale. Cheltuielile sunt suportate de firma B dupa cum este stiplulat si in contract, ca orice imbunatatire a terenului o va suporta firma B fara posibilitatea recuperarii cheltuielilor (acestea fiind executate de comun acord intre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Contract de imprumut
Intrebare:
Care este diferenta dintre contractul de imprumut si cel de creditare?
De exemplu, daca o societate imprumuta o alta societate, care contract trebuie folosit, cel de imprumut ori cel de creditare?
In opinia mea, un asociat crediteaza societatea, iar intre societati este de imprumut, e corect ceea ce zic eu?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Organizarea si efectuarea inventarierii
Intrebare:
O microinteprindere are doar 2 angajati dintre care unul este administrator si raspunde de departamentul financiar-contabil.
In vederea efectuarii inventarierii anuale conform legislatiei in vigoare nu putem indeplini criteriile privind constituirea comisiei de inventariere din cel putin 2 persoane presedinte.
Exista un temei legal sau exceptii legale care sa permita efectuarea inventarierii cu o singura persoana sau asociatul/asociatii pot face parte din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<