Obligativitate casa de marcat: reglementari legale
In Romania, utilizarea caselor de marcat electronice fiscale este o obligatie legala pentru o gama larga de operatori economici. Aceasta cerinta, stipulata in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 28/1999 si OUG 91/2014, se aplica tuturor entitatilor care desfasoara activitati de vanzare cu amanuntul sau prestari de servicii direct catre populatie.
Legislatia prevede ca orice tranzactie, fie ea platita in numerar, cu card bancar sau prin alte mijloace similare, trebuie sa fie inregistrata prin intermediul unui aparat de marcat electronic fiscal. Acest sistem asigura transparenta financiara si contribuie la combaterea evaziunii fiscale.
De asemenea, trebuie specificat faptul ca aparatele de marcat electronice fiscale nu pot fi achizitionate de la orice furnizor. Acestea sunt disponibile exclusiv prin intermediul distribuitorilor autorizati. Un distribuitor autorizat este definit ca fiind operatorul economic care detine o autorizatie specifica, eliberata in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Bonul fiscal: in ce conditii se emite si ce contine
O componenta esentiala a reglementarii privind obligativitatea folosirii casei de marcat este emiterea bonului fiscal. Astfel, operatorii economici trebuie sa emita si sa predea clientilor bonuri fiscale pentru fiecare tranzactie. In plus, la cererea expresa a clientului, societatile comerciale sunt obligate sa emita si facturi fiscale.
Este important de mentionat ca responsabilitatea nu cade doar pe umerii comerciantilor. Legea incurajeaza si implicarea activa a consumatorilor, stipuland ca acestia au obligatia de a solicita bonul fiscal in situatiile in care nu le este oferit in mod automat.
Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
-
denumirea si codul de identificare fiscala ale operatorului economic emitent;
-
adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;
-
logotipul si seria fiscala ale aparatului;
-
numarul de ordine;
-
data si ora emiterii;
-
denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat;
-
pretul sau tariful unitar;
-
cantitatea;
-
valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, cu indicarea cotei de taxa;
-
valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;
-
valoarea totala a taxei pe valoarea adaugata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota;
-
valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata,
-
valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, daca este cazul.
Ce sunt aparatele de marcat electronice fiscale
Conform prevederilor art. 3 din OUG 91/2014, aparatele de marcat electronice fiscale reprezinta o categorie larga de dispozitive, care include atat casele de marcat traditionale, cat si sisteme mai complexe, echipate cu un jurnal electronic, care ofera capacitati extinse de stocare si procesare a datelor. Elementul definitoriu al acestor aparate este prezenta unui modul fiscal integrat, care controleaza componentele critice precum memoria fiscala, imprimanta si afisajul pentru client.
Indiferent de tip, toate aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa indeplineasca anumite functii esentiale:
-
Pastrarea si acumularea progresiva a datelor
-
Emiterea de documente fiscale (bonuri, rapoarte zilnice si periodice)
-
Inregistrarea securizata a datelor fiscale in memoria aparatului
-
Asigurarea integritatii datelor si prevenirea manipularilor neautorizate
-
Blocarea automata in caz de defectiune sau tentativa de frauda
-
Garantarea functionarii continue si a recuperarii datelor in caz de erori
Exceptii de la obligatia utilizarii caselor de marcat in 2024
Conform
art 2 din legea mai sus mentionata, sunt exceptate de la utilizarea casei de marcat incasarile efectuate din urmatoarele activitati:
a) comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie efectuat de catre producatorii agricoli individuali, autorizati in conditiile legii, in piete, targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate;
b) vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
c) transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
d) activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;
e) activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;
f) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
g) vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
h) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
i) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
j) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
k) incasarea la domiciliul clientului a contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;
l) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
m) serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane, pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii;
n) activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
o) serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
p) livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, ca parte integrata constructiva din automat, care sa permita inregistrarea, evidentierea si controlul sumelor incasate, cu exceptia livrarilor de produse energetice, astfel cum sunt definite in titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
q) comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile.
IMPORTANT!
In situatiile in care nu sunt utilizate aparate de marcat electronice fiscale pentru incasarea cu numerar a contravalorii bunurilor/serviciilor livrate in cazul activitatilor prevazute la lit. f), g), h), i), j), k) si l) este OBLIGATORIE emiterea de chitante!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calcul cost de productie apartamente
Intrebare:
O societate platitoare de tva si profit construieste case de locuit, produse in curs de executie din anul 2021, ce urmeza sa le vanda in anul 2025. Este corect sa inregistram casele la pretul de cost standard ce reiese din calcul in functie de cheltuielile efectuate? Este corect sa calculam diferente de pret cu indicele de inflatie al preturilor la materialele de constructie din anul 2021 si din anul 2025 si calcul diferente de pret ce rezulta din cresterea cursului euro in anul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere la impozit pe profit
Intrebare:
O societate care a fost platitoare de impozit micro in 2024 si a trecut la impozit pe profit din 2025, dintr-o greseala "tehnica" si de neatentie, evident, in formularul de bilant, am declarat atat imp micro si imp pe profit. Corect ar fi fost doar impozit micro pentru anul 2024.
Va rog sa-mi spuneti concret (nu ma trimiteti la OMF-uri) ce pot sa fac si ce repercursiuni pot aparea din cauza acestei greseli.
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Dividende distribuite, persoana nerezidenta, impozit
Intrebare:
Societatea in cauza are incepand din luna februarie 2024 ca actionari o persoana fizica, cetatean roman care detine 20% din capitalul social si 80% din capital este detinut de un holding cu sediul in Italia. In luna februarie 2024 cetateanul roman a cedat 80% din actiunile sale catre acest holding cu sediul in Italia. Se doreste distribuirea de dividende din profitul anului 2024 catre cei doi asociati. Asociatul roman va primi dividendul net dupa impozitarea cu 10% iar societatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitii servicii non UE. Facturare cheltuieli operationale
Intrebare:
Ma intereseaza sa stiu obligatiile din punct de vedere fiscal (impozite & declaratii).
SRL platitor de TVA si impozit pe profit (asociat unic SRL din Elvetia), factureaza lunar cheltuielile operationale aferente activitatii din Romania la care adaugam o marja de 5%.
De asemenea, achizitioneaza lunar servicii chartgpt, creative cloude (adobe), subscription, servicii de stocare, de organizare pentru salariati, planning. Majoritarea serviciilor sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<