Tags: masuri sociale si economice, finantarea antreprenorilor
Ministerul Fondurilor Europene informeaza, printr-un comunicat de presa, ca Guvernul Romaniei a adoptat un nou set de masuri sociale si economice finantate din fonduri europene.
Concret, au fost adoptate actele normative care reglementeaza acordarea de mese calde pe baza de tichete electronice persoanelor defavorizate, respectiv implementarea Programului National „Innotech Student” ce va sprijini antreprenoriatul in randul tinerilor.
De asemenea, Executivul a fost informat despre stadiul implementarii proiectelor de apa si canal fazate, a caror continuare este finantata in prezent din Programul Operational Infrastructura Mare.
Mese calde pentru 290.000 batrani
Prin Programul Operational Ajutorarea Persoanelor Defavorizate (POAD) va fi finantata acordarea de mese calde pensionarilor cu varste de cel putin 75 ani si cu venituri venituri la nivelul indemnizatiei sociale, precum si persoanelor/familiilor fara adapost, celor evacuate, care nu au domiciliu stabil si in mod special familiilor monoparentale. Lista persoanelor fara adapost este separata si va fi actualizata lunar de catre autoritatile administratiei publice locale.
Valoarea lunara a unui tichet este de 180 lei/persoana, iar de acest ajutor vor beneficia aproximativ 290.000 de batrani, alaturi de celelalte categorii vulnerabile.
Mesele calde vor fi acordate prin intermediul unor tichete electronice prin Schema Nationala de Sprijin pentru Persoanele Varstnice si pentru Persoanele fara adapost (S.N.S.P.V.P.A). Bugetul alocat va fi de 640 milioane lei, finantat prin POAD.
Masura, reglementata de Ordonanta de urgenta privind unele masuri pentru sprijinirea categoriilor de persoane cele mai defavorizate care beneficiaza de mese calde pe baza de tichete electronice din fonduri externe nerambursabile, precum si unele masuri de distribuire a acestora, va sprijini persoanele aflate in risc de saracie extrema si care reprezinta o categorie sociala vulnerabila in contextul cresterii numarului de persoane infectate cu COVID-19.
20 milioane pentru finantarea tinerilor antreprenori
Executivul a adoptat si Hotararea de Guvern privind aprobarea Programului National „Innotech Student”, finantat in cadrul Programului OperaÅ£ional Capital Uman 2014 – 2020. Bugetul total al apelului este de 20 milioane euro, din care 17 milioane euro fonduri europene, iar 3 milioane euro vor fi asigurate de la bugetul de stat.
Proiectul prevede finantarea schemelor antreprenoriale ale studentilor romani din numeroase domenii care sunt inovatoare si aduc o valoare adaugata reala. Acesta isi propune sa incurajeze studentii sa isi puna in practica viziunea, dar si spiritul lor antreprenorial.
In cadrul proiectelor selectate in urma evaluarii va incepe perioada de pregatire a studentilor, dezvoltarea abilitatilor lor antreprenoriale, elaborarea planurilor de afaceri si selectarea celor mai bune dintre acestea.
Studentii ale caror planuri de afaceri vor fi finantate vor putea urma programe de internship in companii cu activitati cat mai apropiate planurilor de afaceri propuse. in aceasta etapa vor fi acordate subventiile. Dupa aceasta, timp de un an studentii antreprenori vor beneficia de sprijinul administratorilor de schema, iar pentru urmatoarele sase luni ei vor fi monitorizati, iar afacerile infiintate de ei trebuie sa se autosustina pe piata.
Valoarea maxima a proiectelor este de 2 milioane euro, urmand ca minim 70% din bugetul proiectului sa fie alocat subventiilor pentru infiintarea afacerilor. Valoarea maxima acordata pentru planurile aprobate este de 100.000 euro/ plan de afaceri, reprezentand maximum 100% din totalul cheltuielilor eligibile, si se acorda numai intreprinderilor infiintate de persoanele ale caror planuri de afaceri sunt selectate.
Banii vor fi acordati in doua transe – 75% la infiintarea companiei, iar cea de-a doua, de 25%, in momentul in care antreprenorii vor face dovada ca pot realiza profituri de 30% din grantul initial de 75%. in primul an de activitate vor fi finantate si salariile angajatilor firmelor infiintate.
Masuri pentru implementarea proiectelor de apa si apa uzata
MFE a informat Guvernul Romaniei despre stadiul proiectelor de apa si apa uzata implementate cu fonduri europene in Romania, inclusiv despre masurile luate pentru urgentarea implementarii proiectelor.
In actuala perioada de programare (2014-2020), pentru proiecte de apa si apa uzata Romania beneficiaza de o alocare de 2,616 miliarde euro (85% contributie UE nerambursabila si 15 fonduri de la bugetul de stat).
Portofoliul POIM cuprinde 115 proiecte dintre care:
• 29 proiecte sunt fazate si au o valoare de 724 milioane euro
• 17 proiecte sunt din actuala perioada de programare si au o valoare de 3,3 miliarde euro
• 41 de proiecte de asistenta tehnica in valoare de 104 milioane euro
Cu un grad de contractare de 160,19%, aceste proiecte au o valoare totala de 4,1 miliarde euro. Dintre cele 17 noi proiecte, 7 dintre ele, cu o valoare de 1,19 miliarde euro au fost aprobate dupa data de 4 noiembrie 2019.
Atat proiectele fazate, cat si cele de asistenta tehnica, dar si cele noi se afla in implementare in diferite stadii. Pana acum aceste proiecte au generat un nivel de absorbtie de 14% din totalul sumei disponibile, si anume 309 milioane euro.
In ceea ce priveste proiectele fazate (29 de proiecte), implementarea lor se desfasoara astfel:
• Progres financiar – 36% – 231,8 milioane euro, din care 35,5 milioane euro dupa data de 4 noiembrie 2019.
• Progres fizic:
– sub 25%: 1 proiect;
– intre 25% si 50%: 1 proiect;
– intre 50% si 80%: 5 proiecte;
– peste 85%: 22 proiecte, din care 4 proiecte finalizate (2 proiecte finalizate dupa 4 noiembrie 2019).
Proiectele noi de investitii (17 proiecte) se afla in urmatorul stadiu al implementarii:
• Progres financiar – 0,85% – 25 milioane euro, din care 22,7 milioane euro dupa 4 noiembrie 2019
• Progres fizic:
– sub 1%: 9 proiecte;
– intre 1% si 5%: 3 proiecte;
– intre 5% si 20%: 1 proiect;
– peste 20%: 4 proiecte.
In paralel sunt pregatite 28 de proiecte de investitii in sectorul de apa si apa uzata a caror valoare estimata este 5,769 miliarde euro.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Depunere declaratii societate care urmeaza sa fie radiata
Intrebare:
O societate comerciala se lichideaza cu dizolvare.
In data de 31.08.2025 a depus bilant de lichidare, urmand sa depuna si bilantul de radiere in cursul lunii octombrie.
Pentru perioada 01.07.2025 - 30.09.2025 a depus declaratiile D100 si SAF-T trimestrial.
Intrebari:
1. D101 se va depune pana la data bilantului de radiere. SAF-T pentru luna octombrie sau perioada cuprinsa intre 01.10 - data depunere bilant radiere se va mai...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Dividende distribuite catre actionari nerezidenti
Intrebare:
Companie detinuta in proportie de 98% si 2% de 2 companii din Norvegia, urmeaza sa i se schimbe actionariatul. Astfel, detinerea de 98% va fi preluata de o companie din Danemarca. Sunt 2 scenarii: 1. Preluare in 2026 urmata de distributie de dividende in 2026
2. Distributie interimara de dividende in 2025 catre actionarul actual din Norvegia si preluare in 2025 de compania din Danemarca dupa distributia de dividende
Compania din Danemarca si cea din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare microintreprindere cu pierdere
Intrebare:
O microintreprindere doreste sa depuna actele pentru lichidare voluntara. Societatea inregistreaza o pierdere din anii anteriori contul 117 sold debitor 36.000 lei, iar in exercitiul curent inregistreaza o pierdere de 20.000 lei. Asociatul unic are sume cu care a creditat societatea in valoare de 47.000 lei (cont 4551) si salarii neplatite catre el in valoare de 9.000 lei (cont 421). Se poate acoperi pierderea din anii anteriori si anul curent din aceste sume din contul 4551 si 421,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Dare in plata imobil in contul imprumutului
Intrebare:
O firma de constructii, platitoare de tva, care a primit un imprumut de valoare mare de la alta persoana juridica, doreste sa achite datoria prin transferul dreptului de proprietate al unui imobil construit in cadrul activitatii desfasurate. Poate fi o problema faptul ca pentru materialele achizitionate si serviciile prestate pentru construirea imobilului respectiv s-a solicitat si obtinut rambursarea tva-ului?
Care sunt implicatiile fiscale daca entitatea care a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<