Tags: regimul fiscal contabil al microintreprinderilor, microintreprindere 2021
Impozitarea ca microintreprindere a devenit cel mai raspandit sistem de impozitare din Romania. Si nu fara motiv: calculele arata ca, la aceeasi cifra de afaceri, impozitarea ca microintreprindere (1%-3% impozit pe venit) va permite sa ramaneti cu mai multi bani fata de impozitarea ca societate comerciala obisnuita (16% impozit pe profit). Si asta strict datorita faptului ca afacerea dvs. este incadrata ca microintreprindere.
Desigur, pentru a fi incadrat ca microintreprindere trebuie sa indepliniti anumite conditii. Si, in plus, trebuie sa stiti ca va veti confrunta cu numeroase situatii interpretabile, unde puteti comite usor erori costisitoare (conform Codului de procedura fiscala, amenzile ajung la 27.000 de lei!).
Dar nu va faceti probleme!
V-am pregatit un ghid de exceptie,
Regimul fiscal-contabil al microintreprinderilor in 2021. Acesta explica impecabil, intr-un stil clar si excelent argumentat, ce obligatii aveti in 2021, ce aspecte trebuie sa urmariti cu precadere si – foarte important! - va ofera o selectie a celor mai frecvente si controversate spete intalnite in practica.
Nou in 2021!
1. Ce cifra de afaceri trebuie sa aveti pentru a fi inregistrat ca microintreprindere?
Pentru mentinerea sistemului de impozitare micro si in anul 2021,
cifra de afaceri trebuie sa fie sub 1.000.000 de euro, calculata la cursul de schimb de la inchiderea exercitiului financiar precedent, respectiv la 31.12.2020. Acest curs a fost de 4.8694 lei/euro, prin urmare plafonul este de 4.869.400 lei.
2. Utilizarea autoturismului in scopuri personale de catre salariatii unei microintreprinderi
Anul 2021 aduce o clarificare mult asteptata privind avantajele sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor aflate in proprietatea sau folosinta microintreprinderilor. Aceste avantaje NU vor fi supuse impozitului pe venit si nici contributiilor sociale, asa cum se putea interpreta analizand legislatia existenta pana acum.
3. Ce cota de impozit aplica firmele ce se lichideaza in doi ani diferiti?
Microintreprinderile platitoare de impozit pe venit de 1%-3% ce au demarat lichidarea voluntara la O.N.R.C. in noiembrie 2020, de exemplu, vor plati 16% impozit pe profit pentru toata perioada incepand cu 1 ianuarie 2021 si pana la inregistrarea radierii la O.N.R.C.
Deoarece incepand cu 1 ianuarie 2021 societatea va deveni platitoare de impozit pe profit, acest lucru inseamna ca se va calcula impozit pe profit de 16% atat pentru rezerva legala cat si pentru profitul rezultat din inchiderea conturilor conform notelor contabile de lichidare inregistrate in evidenta contabila a societatii.
Este vorba de fapt despre 10 situatii frecvent intalnite in practica, unde apar, aproape fara exceptie, dificultati. Lucrarea pe care v-o oferim le trateaza cu profesionalism si va pune la dispozitie modul de aplicare a solutiilor contabile si fiscale in cazul microintreprinderii.
Cele 10 situatii sunt:
Beneficiile microintreprinderilor in contextul repartizarii trimestriale a dividendelor
Cum se impoziteaza vanzarea de actiuni detinute la alta persoana juridica?
Este posibila acordarea unei burse private de catre o microintreprindere?
Sponsorizare. Mecenat. Bursa privata
Utilizarea autoturismului in scopuri personale de catre salariatii unei microintreprinderi
Impozitarea rezervei legale a unei microintreprinderi care se lichideaza
Sume incasate in numele tertilor. Baza de impozitare a microintreprinderii
Schimbarea regimului de impozitare de la profit la micro. Sanctiuni aplicabile
Subventiile primite de o microintreprindere si plafonul de 1.000.000 euro
Veniturile din anularea provizioanelor. Baza veniturilor microintreprinderii.De ce creeaza microintreprinderile atatea probleme?
De vina este, desigur, legislatia specifica, aflata intr-un amplu proces de schimbare din 2015 incoace.
Astfel, plafonul de venituri anuale pana la care o firma este inclusa in categoria microintreprinderilor a fost majorat in fiecare an, acesta crescand de la 65.000 euro in 2015 la 1.000.000 de euro in 2018. Iar in ceea ce priveste cotele de impunere aplicate asupra veniturilor microintreprinderilor, acestea au fost reduse si diferentiate in functie de numarul de angajati incepand cu anul 2016.
De la cota unica de 3% (impozit pe venit) in anul 2015, s-a ajuns in 2016 la aplicarea cotei de 3% pentru firmele fara salariati, 2% pentru firmele cu 1 salariat si 1% pentru firmele cu cel putin 2 salariati. Pentru ca in 2017, numarul cotelor de impozitare sa fie redus la doua: 1% pentru firmele cu salariati si 3% pentru firmele fara salariati. Cotele de 1% si 3% au fost valabile si in 2018, 2019, 2020.
In prezent,o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
-A realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000de euro.
-Capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale.
-Nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in Registrul Comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
Consecintele nerespectarii legislatiei privind microintreprinderile sunt dure!
Nerespectarea sistemului de impozitare corespunzator atrage consecinte grave, deoarece un procent de 1% sau 3% aplicat la venituri poate fi diferit de situatia in care, de fapt, societatea trebuia sa aplice in continuare 16% la profit. Consecintele:
-nedepunerea in termen a declaratiilor conform vectorului fiscal real al societatii
-eventuale sanctiuni pentru nerespectarea termenelor de depunere la ANAF
-acumularea nejustificata a dobanzilor si penalitatilor de intarziere pe fisa de platitor etc.
De exemplu, in situatia in care o societate trebuiesa schimbe regimul de impozitare de la impozit profit la impozit microintreprindere in 2020, deoarece a realizat o cifra de afaceri in 2020 inferioara plafonului de 1.000.000 euro, ea trebuie sa depuna la ANAFun set de declaratii rectificative.
Nedepunerea declaratiilor in termen constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari ori cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societatea ofera servicii de montaj monumente funerarii catre persoane fizice si juridice. Valoarea contractelor este mai mare de 10.000 lei. 1. Se pot emite mai multe facturi de avans pentru un contract? 2. Pentru mai multe avansuri incasate numerar (la acelasi contract) se pot emite doar bonuri fiscale si la sfarsitul lucrarii se emite factura pe valoarea totala a lucrarii si stornarea avansurilor de pe bonurile fiscale?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma A avand ca si obiect de activitate comercializarea de hrana pentru animalele de companie, vinde in cursul anului marfa catre o firma B, iar la final de an emite catre firma B o factura de discount pentru volumele de marfa achizitionate in cursul anului. Cum se inregistreaza aceasta factura de discount, atat in evidenta contabila a firmei A, cat si in evidenta contabila a firmei B? Firma B poate sa vanda marfa sub pretul de achizitie in conditiile in care stie ca la final de an va primi...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate cu activitate de farmacie, intocmeste FACTURILE catre Casa Judeteana de Sanatate, conform contractului, in ultima zi a lunii in care sunt emise retele pentru medicamente, dar perioada de raportare a retetelor si a facturilor catre Casa Judeteana de Sanatate, tot conform contractului, se face in perioada 5 - 20 a lunii urmatoare. Avand in vedere ca factura este emisa cu data din luna ANTERIOARA trimiterii catre Casa Judeteana de Sanatate si catre SIUI - Sistemul Informatic Unic...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Lucrez cu 711 pentru productie agricultura si brutarie, in rulaje cumulate 121 se regaseste pe debit la 121 pierderea rezultata din 711 si pe credit se regaseste 711 (venitul). Deci 121 are rulaje cumulate diferite pe debit (totalul cheltuielilor nu da cu RDeb 121 tocmai cu dif ct 711, la fel si pe credit, in bilant de asemenea Total venituri nu dau cu rulaj cumulat creditor al contului 121 si total cheltuieli (idem). Rezultatul net e calculat corect, insa daca fac asa bilantul si nu se aseamana...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a facut o reevaluare pentru o hala in scopuri fiscale - impozit cladire DITL. Este obligatoriu a se inregistra raportul de reevaluare in contabilitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa imi spuneti cum pot rezolva urmatoarea situatie: din greseala am mai transmis inca odata o factura din Ianuarie pe care o incarcasem manual in SPV in termenul de 5 zile: Cum pot corecta dublarea transmiterii? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<