Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Atunci cand vrei sa dechizi sau ai deja o firma sau o companie trebuie neaparat sa stii ce este regimul sumelor forfetare, fiindca poti avea beneficii de pe urma lui. In acest articol vom vedea ce sunt mai exact aceste sume forfetare, care sunt avantajele si dezavantajele lor, dar si cateva domenii unde se aplica.
Cuprins
Ce sunt sumele forfetare?
Sumele forfetare sunt de fapt o metoda simplificata prin care se calculeaza taxele, impozitele sau alte cheltuieli ale firmelor. Mai exact, un contribuabil care a aplica sumele forfetare va plati sume fixe pentru taxele impuse de lege, nu va face un calcul detaliat pe baza unor informatii reale si exacte.
In general, aceste sume forfetare se aplica pentru impozite, contributii sociale de sanatate, taxe pentru activitati economice periodice sau mici, impozite pe proprietate, taxe de mediu, etc. ATENTIE! Modul in care sunt implementate sumele forfetare variaza in functie de tara si sistemul fiscal in care este aplicata.
Avantaje si dezavantaje sume forfetare
In urma aplicarii acestor sume forfetare exista atat avantaje, cat si dezavantaje, si vom vedea in continuare care sunt acestea.
Avantaje sume forfetare
Printre avantajele aplicarii metodei sumelor forfetare amintim:
- simplificarea procesului de declarare si calcul al impozitelor,
- reducerea sarcinilor administrative sau alte costuri asociate.
Dezavantaje sume forfetare

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Manual de politici contabile - Stick USB
In cazul contribuabililor care obtin venituri mici sau fluctuante, sumele forfetare pot constitui un dezavantaj.
Uneori, chiar si pentru contribuabilii care nu fac parte din categoriile amintitde mai sus, pot exista dezavantaje. Spre exemplu, suma forfetara poate fi prea mica sau prea mare fata de veniturile persoanelor respective.
Exemple de aplicare a sumelor forfetare
In continuare vom vedea cateva exemple de aplicare a sumelor forfetare in mai multe domenii.
Spre exemplu,
- pentru deplasari finantate din Fondul pentru relatii bilaterale si Fondul de asistenta tehnica din cadrul mecanismelor financiare Spatiul Economic European si norvegian 2014-2021, se aplica urmatoarele reguli:
Prezentele reguli se aplica de catre punctul national de contact si operatorii de program pentru finantarea deplasarilor pe baza sumelor forfetare in cadrul Fondului pentru relatii bilaterale, respectiv punctul national de contact, Autoritatea de certificare si Autoritatea de audit pentru finantarea deplasarilor pe baza sumelor forfetare in cadrul Fondului de asistenta tehnica.
Sumele forfetare pentru deplasare includ costurile legate de transport, cazare si diurna (in care sunt cuprinse cheltuielile legate de masa, transport local, asigurare de calatorie, convorbiri telefonice, comisioane de schimb valutar, diferente de tarif). Suma forfetara aferenta cazarii si diurnei se stabileste in functie de noptile de cazare, mai exact, nu se iau in calcul fractiuni de zi.
In mod exceptional, pentru actiunile cu o durata a deplasarii de mai putin de 24 de ore, se acorda diurna in cuantum de 50% din baremul stabilit si cheltuieli de transport, conform baremelor de la art. 4. Vezi art. 4, AICI>>
Cheltuielile de deplasare acordate pe baza de sume forfetare se autorizeaza cu conditia indeplinirii rezultatului asteptat al actiunii, respectiv efectuarea deplasarii in conformitate cu prevederile contractului de finantare/deciziei de finantare.
Cheltuielile de deplasare acordate pe baza de sume forfetare se justifica prin prezentarea documentelor care probeaza efectuarea deplasarii, respectiv tichetele de imbarcare pentru deplasarile cu avionul sau ordinul de deplasare/delegatia pentru deplasarile efectuate cu alte mijloace de transport decat avionul si raportul de deplasare aprobat de conducatorul organizatiei trimitatoare.
Pentru actiunile in cazul carora cheltuielile de cazare si/sau transport sunt asigurate din alte surse (de exemplu, de catre organizatori) suma forfetara pentru celelalte tipuri de cheltuieli, neasigurate din alte surse, se calculeaza si se acorda pe baza baremelor de la art.4. Vezi art. 4, AICI>>
Valoarea sumelor forfetare se exprima in lei utilizand cursul de schimb InforEuro valabil la data elaborarii bugetului initiativei bilaterale sau a devizului estimativ in cazul deplasarilor finantate din asistenta tehnica.
Sumele forfetare pot fi acordate/platite catre participant in euro sau in lei conform bugetului stabilit prin contractul de finantare/devizul estimativ al deplasarii.
Contractele de finantare/Deciziile de finantare vor contine toate dispozitiile legate de respectarea conditiilor de acordare a finantarii pe baza sumelor forfetare.
Sumele forfetare se reflecta in contabilitate in conformitate cu dispozitiile legale nationale, utilizand conturi analitice distincte.
- pentru sprijinul oferit elevilor navetisti:
Pentru a exemplifica, in cazul unui elev care locuieste la 15 km de scoala, acesta va primi 60 de lei pentru primii 3 km la care se vor adauga 6 lei pentru fiecare km dintre cei 12 ramasi, rezultand un total de 132 de lei, bani pe care elevul ii primeste inaintea achizitionarii abonamentului. Pentru a intelege cresterea, pana acum, pentru aceiasi 15 km, un elev ar fi primit 30 de lei pentru primii 3 km la care se adaugau 3 lei pentru fiecare km dintre ceilalti 12, cu un total de 66 de lei.
In cazul in care costul transportului este mai mare decat suma forfetara, aceasta poate fi majorata cu pana la 100%, dar nu mai mult decat contravaloarea documentelor de transport prezentate de catre elevii care solicita suplimentarea sumei forfetare. in acest caz, sumele se deconteaza pe baza documentelor de transport emise de operatorii de transport. in situatia in care suma forfetara lunara, majorata cu 100%, nu acopera cheltuielile lunare de transport pe baza de abonament/pachet de bilete (din cauza pacticarii unor tarife excesive, ajungand pana la 30 lei/km/luna, fata de alte situatii in care tariful este de 3 lei/km/luna), diferenta poate fi decontata din bugetele judetelor/ sectoarelor municipiului Bucuresti.
Elevilor cazati la internat sau in gazda in localitatea unde studiaza li se asigura decontarea cheltuielilor de transport intre localitatea in care studiaza si localitatea de domiciliu, din bugetul Ministerului Educatiei, prin unitatile de invatamant unde sunt scolarizati, atat pentru contravaloarea a 4 calatorii dus-intors/luna, cat si pentru contravaloarea unei calatorii dus-intors efectuate in perioada fiecarei sarbatori legale. Decontarea se face pe baza documentelor de transport.
In vederea identificarii unei solutii pe termen lung, la nivelul Guvernului, a fost desemnat un comitet interministerial cu scopul de a crea mecanismele cele mai eficiente pentru ca transportul dintre scoala si domiciliul elevilor navetisti sa nu presupuna niciun cost pentru acestia.
- pentru granturi ERC:
Noua modalitate de acordare a granturilor, si anume sub forma de „sume forfetare”, va fi pusa in aplicare ca o schema pilot doar pentru granturile ERC Advanced Grants 2024.
Abordarea de finantare cu sume forfetare elimina toate obligatiile referitoare la raportarea costurilor efective, diagramele si auditurile financiare ex post. Obiectivul este reducerea masiva a erorilor si a eforturilor de administrare in cazul granturilor ERC Advanced Grants.
Suma forfetara va fi acordata pe baza unui buget care va trebui sa fie bine explicat si justificat in propunere. 80% din suma grantului acordat va fi asigurata la inceputul proiectului, restul de 20% la finalizarea acestuia. Platile finale ale granturilor bazate pe sume forfetare depind de finalizarea activitatilor descrise in Acordul de Finantare.
- pentru sprijinul cetatenilor proveniti din Ucraina:
Guvernul Romaniei, in cadrul sedintei din 25 septembrie 2024, a adoptat Hotararea de Guvern pentru stabilirea cuantumului, conditiilor si a mecanismului de acordare a sumelor forfetare potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin si asistenta umanitara de catre statul roman cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina.
Hotararea aprobata de Executiv pune in aplicare OUG nr. 96/2024, prin care s-a creat un nou cadru normativ pentru a asigura masurile de incluziune pe termen mediu si lung pentru cetatenii straini sau apatrizii aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina.
Actul normativ prevede perioada in care beneficiarilor le pot fi acordate sume forfetare pentru acoperirea cheltuielilor de cazare la maxim 3 luni consecutive; sumele de care beneficiaza sunt de 750 lei/luna pentru o persoana singura si 2000 lei/luna pentru o familie.
De asemenea, se reduce cuantumul sumelor acordate beneficiarilor anteriori, gazduiti in locatiile stabilite de comitetele judetene, precum si al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta de la 750 lei la 500 lei/luna pentru persoana singura si de la 2000 lei 1500 lei/luna pentru o familie.
O alta modificare se refera la introducerea unei norme potrivit careia, in cazul anteprescolarilor si prescolarilor, conditia de a fi inscris in grupe de studiu se considera indeplinita si in situatia in care solicitantul prezinta un document emis de unitatea de invatamant preuniversitar din care sa rezulte ca, din lipsa locurilor, nu este posibila inscrierea minorului in respectivele formele de invatamant; anterior, aceasta posibilitate nu exista.
In plus, se elimina verificarile realizate prin intermediul sistemului informatic PatrimVen si a Sistemului Informatic Integrat al invatamantului din Romania (SIIIR).
Totodata, se stabileste faptul ca sumele rezultate din aplicarea HG nr. 368/2023 si nevirate unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, se vireaza la data alocarilor bugetare cu aceasta destinatie.
Sume forfetare -studii de caz
In continuare vom vedea un studiu de caz util cu privire la sumele forfetare, asa cum a fost explicat de specialistii nostri de la portalcodulfiscal.ro.
Facturare sume forfetare prevazute intr-un contract. In contract, este prevazuta si Instruirea personalului pentru o suma globala de 100 mii lei. In descrierea pretului se precizeaza ca suma cuprinde instruirea personalului, cazarea si masa personalului, transportul, pliante, pixuri, anunturi in presa locala.
Pentru aprobarea sumei, Prestatorul va intocmi un Raport Justificativ care va contine documente financiare, (contracte, facturi, etc.) precum si fotografii cu derularea cursului de instruire, suportul de curs, feed-back de la cursanti, anunturi media locala, etc. Cheltuielile totale efectuate si pentru care exista documente justificative sunt in suma de 8000 lei.
Cum se poate factura suma maxima prevazuta in contract, respectiv 100.000 lei, in conditiile in care au fost efectuate cheltuieli totale in suma de 8000 lei pentru care exista documente justificative?
Specialistul ne spune ca in aceasta situatie, exista doua aspecte principale de analizat: justificarea fiscala si economica a sumei forfetare de 100.000 lei si tratamentul TVA si impozit pe profit al acestei sume.
1. Clarificare contractuala si economica
Daca in contract este prevazut ca suma de 100.000 lei este forfetara, iar serviciile sunt prestate in baza unui raport justificativ, atunci facturarea se poate face conform contractului, chiar daca totalul cheltuielilor efective sunt doar de 8.000 lei. Important este sa se demonstreze ca serviciul a fost prestat conform obiectului contractului si ca beneficiarul este de acord cu aceasta suma.
Aspecte de verificat:
- Clauza din contract: daca suma de 100.000 lei este prevazuta ca forfetara, fara obligatia de a prezenta documente justificative pentru intreaga suma, facturarea se poate face fara probleme.
- Raportul justificativ: trebuie sa contina toate elementele necesare pentru a demonstra ca instruirea a avut loc (fotografii, suport de curs, liste de participanti etc.).
- Acceptarea beneficiarului: daca beneficiarul accepta ca serviciul a fost prestat conform contractului si aproba raportul justificativ, factura poate fi emisa pentru suma integrala.
2. Tratamentul TVA si impozit pe profit
- TVA
Daca prestatorul este platitor de TVA, suma de 100.000 lei se factureaza cu TVA.
Daca exista risc de interpretare din partea ANAF, se poate sustine ca este o suma forfetara contractuala, iar serviciul a fost prestat in integralitate, indiferent de costurile efective suportate.
- Impozit pe profit
La nivelul prestatorului: Venitul de 100.000 lei este venit impozabil, iar cheltuielile efectuate de 8.000 lei sunt deductibile.
La nivelul beneficiarului: Costul de 100.000 lei trebuie sa fie justificat ca fiind necesar pentru activitatea economica a firmei, iar ANAF poate verifica daca serviciul a fost prestat efectiv. Daca raportul justificativ este bine intocmit si acceptat de beneficiar, riscul unei ajustari fiscale este eliminat.
3. Posibile riscuri fiscale
- Control ANAF
Autoritatea fiscala poate considera ca suma facturata este disproportionata fata de cheltuielile efective si poate incerca sa o recalculeze, mai ales daca partile sunt afiliate.
- Risc de nedeductibilitate la beneficiar
Beneficiarul trebuie sa justifice economic achizitia acestui serviciu. Daca nu poate dovedi utilitatea economica, ANAF ar putea considera suma ca fiind o cheltuiala nedeductibila.
- Risc de reconsiderare ca plata mascata
Daca nu exista o baza reala pentru suma facturata, ANAF poate incerca sa reclasifice tranzactia ca fiind o plata fara fundament economic.
Concluzie
Daca in contract se prevede expres suma de 100.000 lei ca fiind forfetara si serviciile au fost prestate conform clauzelor contractuale, atunci suma poate fi facturata integral, iar beneficiarul trebuie sa se asigure ca o poate justifica economic in fata ANAF. Ajustarea valorii de piata conform art. 11 alin. 4 din Codul fiscal se aplica numai in cazul in care partile sunt afiliate. Daca cele doua societati nu sunt afiliate, atunci ANAF nu poate interveni pentru a ajusta suma facturata, chiar daca exista o diferenta mare intre cheltuielile efective si suma facturata.
Temei legal
Legea 227/2015 privind Codul fiscal
Art. 11. - Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal
(1) La stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.
(4) Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. In cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei. Procedura de ajustare/estimare si modalitatea de stabilire a nivelului tendintei centrale a pietei, precum si situatiile in care autoritatea fiscala poate considera ca un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectarii principiului pentru tranzactiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedura fiscala

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noutati legislatie Fiscala 16-20 martie 2009 - Monitorul OficialPrincipiul neutralitatii fiscale in materie de TVA
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"