Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


O societate infiintata in mai 2023 are angajat contabil cu 1 ora/luna, cheltuieli cu salariul acestuia, respectiv platile contributiilor si cheltuielile de constituire. Are obligatia depunere bilant sau declaratie de inactivitate pentru anul 2023? Multumesc!
Obligatia intocmirii situatiilor financiare – raspunsul specialistului:
Intr-adevar, legislatia, in acest caz contabila, dar este valabil si pentru cea fiscala, nu defineste clar ce intelege prin "a desfasura activitate economica" sau "a incepe sa desfasoare activitate", situatie in care trebuie utilizat rationamentul profesional, legislatia adiacenta si orice alte informatii care pot ajuta la intelegerea intentiei legiuitorului, cum sunt, spre exemplu, notele de fundamentare ale actelor normative.
Astfel, in opinia mea, analiza privind desfasurarea unei activitati economice ar trebui sa presupuna:
- demersuri specifice privind autorizarea sau obtinerea anumitor avize;
- efectuarea unor investitii sau angajarea unor cheltuieli;
- angajarea de personal direct sau indirect productiv;
- autorizarea unui punct de lucru sau a seiului social pentru desfasurarea de activitati economice;
- notificari transmise diverselor autoritati publice sau entitati private, inclusiv contractari specifice.
Or, contractul de munca al contabilului, ca si contractul de prestari servicii in cazul externalizarii acestei activitati, sunt obligatorii in virtutea art. 1 alin. (1) coroborat cu art. 10 alin. (2) din legea 82/1991, astfel:
"Art. 1. -(1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara, potrivit prezentei legi.", respectiv:"Art. 10

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Examen Consultant Fiscal 2025
(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania."
Concluzionand, nu consider gresita interpretarea conform careia entitatea, nedesfasurand activitate economica (in virtutea analizei impuse), chiar si in prezenta unor elemente de cost obligatorii prin efectul legii, sa depuna declaratia de inactivitate cod 1046.
Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Reminder ANAF! 30 mai 2022, termen limita de depunere a situatiilor financiare anuale pentru anumiti contribuabiliCe declaratii depunem pana la 25, respectiv 29 mai?Situatii financiare. Microintreprinderile care NU depun la timp bilantul devin platitoare de impozit pe profit?Firmele pot incepe sa depuna situatiile financiare pentru 2022. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent in 25 ianuariePana pe 29 mai 2024 microintreprinderile trebuie sa depuna situatiile financiare anualeUltimele articole
Depunere declaratii. 3 obligatii fiscale cu termen limita pe 30 aprilie 2025Situatii financiare anuale. Modificari importante aduse prin OUG 138/2024Situatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profitTermene limita de depunere a situatiilor financiare anuale aferente anului 2023Situatii financiare anuale. Pana cand trebuie sa depuna bilantul microintreprinderileArticole similare
Anulare cod de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale apar?Suspendare activitate. Mai trebuie depusa la ANAF DECLARATIA DE INACTIVITATE pentru casa de marcat?Depunerea declaratiei de inactivitate. In ce conditii se poate depune?DECLARATIA DE INACTIVITATE a ajuns la o noua versiune1 martie 2017 e termenul-limita pentru DECLARATIA DE INACTIVITATEUltimele articole
Pana pe 1 martie 2022 trebuie depusa de contribuabili DECLARATIA DE INACTIVITATE
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"