Tags: pfa, impozitare in sistem real
PFA in domeniul agricol-cultivare cereale, etc. - cu norma de venit a avut incasari din activitatea economica in anul 2020 peste 100.000 euro. In anul 2021 va trece la impozitare in sistem real? Multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
Potrivit art. 103 alin. (1) din Codul fiscal, veniturile din activitati agricole cuprind veniturile obtinute individual sau intr-o forma de asociere, fara personalitate juridica, din:
a) cultivarea produselor agricole vegetale, precum si prelucrarea, procesarea si valorificarea lor in stare naturala;
b) exploatarea plantatiilor viticole, pomicole, arbustilor fructiferi si altele asemenea;
c) cresterea si exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animala, in stare naturala.
In aplicarea art. 103 din Codul fiscal, potrivit prevederilor pct. 28 alin. (1) din Normele de aplicare ale Codului fiscal, veniturile din activitati agricole realizate individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica, stabilite pe baza normelor de venit, se supun impunerii potrivit prevederilor cap. VII al titlului IV din Codul fiscal, indiferent de forma de organizare a activitatii. Veniturile din activitati agricole supuse impunerii pe baza de norme de venit in conformitate cu prevederile art. 106 din Codul fiscal cuprind veniturile rezultate din cultivarea terenurilor, cresterea si exploatarea animalelor, detinute cu orice titlu, inclusiv cele luate in arenda.
De asemenea, potrivit pct. 28 alin. (1) si (2) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 103 din Codul fiscal, veniturile din activitati agricole realizate individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica, stabilite pe baza normelor de venit, se supun impunerii potrivit prevederilor cap. VII al Titlului IV din Codul fiscal, indiferent de forma de organizare a activitatii. Veniturile din activitati agricole mentionate la art. 103 alin. (1) lit. a) – c) din Codul fiscal, pentru care sunt stabilite norme de venit conform art. 106 din Codul fiscal, sunt impozabile indiferent daca se face sau nu dovada valorificarii produselor.
Asadar indiferent de forma de organizare a activitatii, veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit sunt incluse la art. 103 alin. (1) din Codul fiscal, in cadrul veniturilor din activitati agricole si nu in categoria veniturilor din activitati independente.
Singurele exceptii de la determinarea venitului net pe baza normelor de venit agricole sunt cele prevazute de art. 104 din Codul fiscal si care vizeaza veniturile din silvicultura si piscicultura, veniturile din activitati agricole obtinute din valorificarea in alta modalitate decat in stare naturala si veniturile din activitati agricole pentru care nu exista obligatia stabilirii de norme de venit agricole.
Astfel, veniturile din activitati agricole prevazute la art. 103 lin. (1) din Codul fiscal, pot fi calificate drept venituri din activitati independente daca valorificarea produselor se realizeaza in alta modalitate decat in stare naturala, fiind supuse regulilor de impunere proprii categoriei veniturilor din activitati independente. Temeiul legal il reprezinta art. 104 alin. (2) din Codul fiscal. Sunt considerate in stare naturala produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare.
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
De asemenea, veniturile definite la art. 103 alin. (1) din Codul fiscal pentru care nu exista obligatia stabilirii normelor de venit sunt venituri impozabile si se supun impunerii potrivit prevederilor cap. II - Venituri din activitati independente. In acest caz, venitul net anual este determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68 din Codul fiscal, contribuabilii avand obligatia de a completa Registrul de evidenta fiscala. Pentru aceste venituri sunt aplicabile regulile de impunere proprii veniturilor din activitati independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate. Temeiul legal il reprezinta art. 104 alin. (3) din Codul fiscal.
In concluzie, veniturile din activitati agricole, respectiv din cultivarea produselor agricole vegetale, pentru care au fost aprobate norme de venit agricol, valorificate in stare naturala, nu pot face obiectul aplicarii prevederilor art. 69 alin. (9) din Codul fiscal. Acest articol se refera la obligatia trecerii de la determinarea venitului net din activitati independente stabilit pe baza de norme de venit la obligatia determinarii venitului net anual in sistem real pentru situatia in care venitul brut din activitati independente depaseste 100.000 euro.
De asemenea, Codul fiscal nu impune obligatii contabile persoanelor care obtin venituri din activitati agricole determinate pe baza normei anuale de venit. In acest sens, potrivit art. 106 alin. (8) din Codul fiscal, aceste persoane nu au obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cazare salariati nepalezi
Intrebare:
O societate "A" din Romania, platitoare de tva, cu cod caen 4711, a angajat nepalezi.
Societatea "A" le ofera acestora chirie gratuit.
Societatea "A" primeste factura de chirie de la alta societate "B" din Romania, platitoare de tva si ea.
"Contravaloarea cazarii si a chiriei pentru spatiile puse la dispozitie de angajator este nepurtatoare de impozit pe venit si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie utilaj agricol in leasing. Profit reinvestit
Intrebare:
O societate comerciala care achizitioneaza un tractor in valoare de 569873.92 lei, achizitionat in 30.09.2026, cu un avans achitat in valoare de 101296.60 lei, iar restul de plata leasing.
La inchiderea trimestrului, rezulta un impozit pe profit de plata in valoare de 189878 lei.
Cum poate societatea beneficia de facilitatile profitului reinvestit?
Care sunt pasii de urmat si implicatiile fiscale?
Care este monografia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Persoana fara venituri. Declaratie unica rectificativa
Intrebare:
Doamna BIF se afla in urmatoarea situatie:
Nu are CIM, nu realizeaza venituri (este asociat si administrator impreuna cu sotul ei la o SC cu obiect de activitate - Comert cu amanuntul in magazine nespecializate cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun, SC infiintata la data de 22.01.2024, dar nefiind profitabila activitatea a fost suspendata cu data de 01.07.2025).
Depune Declaratia Unica la ANAF incepand cu 25.05.2024 ca persoana...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratiile de la finalul fuziunii
Intrebare:
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 22.05.2026. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.12.2025. Finalizarea procedurii de fuziune prin absorbtie a avut loc in data 01 iunie 2026.
Proiectul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare dividende interimare
Intrebare:
Societate infiintata anul acesta in luna aprilie, desfasoara activitate sezoniera, doar vara.
Avand in vedere ca societatea a fost infiintata in luna aprilie 2026, exista vreo prevedere legala care interzice intocmirea bilantului interimar la data de 30.09.2026 si plata de dividende catre asociatul unic?
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<