Tags: indemnizatia de concediu medical, plata anticipata
As vrea sa stiu daca firma este obligata sa plateasca indemnizatia pentru concediul medical al salariatului, inainte ca aceste sume sa se fi incasat de la Casa de Sanatate. Multumesc anticipat.
Raspunsul expertului contabil Vera Constantin:
Sumele aferente concediului medical suportat conform legii de FNUASS, sunt platite initial de angajator, urmand sa le recupereze ulterior de la bugetul asigurarilor sociale prin optiunile oferite de lege.
Pentru concediile medicale ce depasesc 5 zile si pentru indemnizatia de maternitate (precum si alte situatii speciale care sunt suportate de FNUASS, precum concediu de ingrijire a copilului bolnav) angajatorul are dreptul sa recupereze sumele de la stat.
Pentru a putea stabili daca urmeaza sa plateasca indemnizatia de concediul medical, angajatorul verifica daca asiguratul are stagiul de cotizare indeplinit. In ceea ce priveste stagiul de cotizare pentru acordarea concediilor si indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, acesta este reglementat de OUG 158/2005. In acest sens, potrivit art. 7 din acest act normativ, stagiul minim de asigurare pentru acordarea concediilor medicale si indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate este de 6 luni realizate in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical.
Daca stagiul minim de asigurare nu este indeplinit, salariatul nu beneficiaza de drepturile conditionate de realizarea acestuia, iar angajatorul nu poate plati indemnizatia intrucat salariatul nu indeplineste conditia de stagiu de asigurare.
In cazul in care nu au fost realizate venituri in ultimele 6 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical, stagiul de asigurare se considera realizat daca prin insumarea perioadelor din ultimele 12 luni anterioare producerii riscului rezulta un numar de zile de stagiu de asigurare cel putin egal cu numarul total de
zile lucratoare din ultimele 6 luni anterioare producerii riscului. Stagiul minim de asigurare se constituie si din insumarea perioadelor asimilate stagiului de asigurare prevazute la art. 8 alin. (2) din OUG 158/2005.
Cu privire la suportarea indemnizatiei si recuperarea sumelor de la FNUASS sunt aplicabile prevederile art. 12 si art. 38 din OUG 158/2005.
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:
A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca;
B. din bugetul FNUASS, incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia.
Sumele reprezentand indemnizatii, care se platesc asiguratilor si care, potrivit prevederilor OUG 158/2005, se suporta din bugetul FNUASS, se recupereaza din bugetul FNUASS din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a ordonantei de urgenta.
In acest sens, art. 64 alin. (2) din Ordinul 15/2018 prevede ca pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii, care se platesc asiguratilor si care se suporta din bugetul FNUASS, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate o solicitare scrisa, la care se ataseaza Centralizatorul privind certificatele de concediu medical. De asemenea, art. 40 alin. (1) din OUG 158/2005 prevede ca indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si (2), art. 32 alin. (1), precum si platitorii prevazuti la art. 36 alin. (3) lit. a) si b) erau in drept sa le solicite.
Asadar la art.64 OUG 158/2005 scrie ca se recupereaza indemnizatiile platite efectiv de angajatori salariatilor:
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<