Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Noi schimbari privind E-Transport au fost aprobate prin OUG 132/2022. Astfel, conform actului normativ, mai multe persoane sunt OBLIGATE sa foloseasca sistemul, a fost prelungita valabilitatea codului UIT si a fost prezentata procedura in cazul in care sistemul nu functioneaza.
Definitii modificate:
transport de bunuri cu risc fiscal ridicat - transportul rutier la nivel national pe drumurile publice al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, indiferent de modul de organizare a transportului;
organizatorul transportului - operatorul economic care incheie comanda de transport direct cu operatorul de transport rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor si o transmite operatorului de transport rutier, precum si operatorul economic sau persoana fizica care transporta bunurile in nume propriu;
partida de bunuri - denumirea generica data unui ansamblu indivizibil de bunuri, care are acelasi loc de incarcare si de descarcare, un singur utilizator dintre cei prevazuti la art. 8 alin. (1) si un singur destinatar final si este transportat cu un mijloc de transport ce poate fi schimbat pe parcursul deplasarii de la locul de incarcare la locul de descarcare;
loc de incarcare - locul initial in care bunurile sunt incarcate in vehiculul de transport;
loc de descarcare - locul in care bunurile sunt descarcate din vehiculul de transport la beneficiarii sau destinatarii acestora;
Extinderea listei operatiunilor care se incadreaza in categoria transport pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat:
transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la biroul vamal de export situat pe teritoriul national sau pana la punctul rutier de trecere a frontierei, dupa caz;
transportul bunurilor reprezentand transferul intre gestiunile unui operator economic intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul national;
transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la locul de incarcare pe teritoriul national, dupa depozitare sau formarea unui nou transport, pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;".
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
SAF-T Ghid de raportare corecta
transportul pe teritoriul national al bunurilor returnate, care nu au facut obiectul receptiei, intre operatori economici diferiti sau intre un operator economic si o persoana fizica;
transportul pe teritoriul national al bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) si art. 2701 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;".
Noi categorii de persoane OBLIGATE sa utilizeze sistemul:
e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
f) prestatorului de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
g) beneficiarului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
h) clientului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
i) furnizorului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
Organizatorul transportului sau operatorul de transport, dupa caz, are obligatia sa actualizeze, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.
In situatia in care, la punerea in miscare a mijlocului de transport incarcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfasurarii transportului, Sistemul RO e-Transport nu este functional, obligatia de declarare se suspenda pana la repunerea in functiune a sistemului.
Perioadele de nefunctionare a Sistemului RO e-Transport vor fi publicate pe paginile de internet ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Ministerului Finantelor.
Modificarea obligatiilor conducatorului auto:
Conducatorul vehiculului de transport este obligat sa prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ori din cadrul Autoritatii Vamale Romane, respectiv la solicitarea ofiterilor si agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Valabilitate cod UIT:
Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, precum si in cazul operatiunilor comerciale prevazute la art. 2 pct. 9 lit. g) si j), incepand cu data declarata pentru inceperea transportului. Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.
Este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, dupa caz.
O alta noutate regasita in OUG 132/2022 este faptul ca amenzile pentru nerespectarea legislatiei vor putea fi date si de politisti, detalii AICI>>
Ordonanta de urgenta nr. 132/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 957 din 30 septembrie 2022.
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum a fost modificat sistemul Ro e-transport prin OUG 132/2022E-Transport: Contraventiile si sanctiunile intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023Transport bunuri cu risc fiscal ridicat. Obligatii privind codul UITModificari aduse Sistemului national RO e-Transport de OUG 132/2022. Tabel comparativ ANAFCod UIT. Cine trebuie sa aiba cod UIT (RO e-Transport), cum se obtine si studii de caz utileArticole similare
RO e-Factura: 25 de intrebari si raspunsuri ANAF cu privire la utilizarea sistemului, necesare contribuabililorE-Transport: Ce categorii de vehicule fac obiectul monitorizarii prin sistemE-Transport: TOT ce trebuie sa stii despre sistem pentru a evita amenzi de pana la 100.000 de leiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"