Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Plateste TVA institutia publica pentru spatiul inchiriat de la o societate comerciala?

de Infotva.ro la 18 Ian. 2010

Intrebare: O societate comerciala A, platitoare de TVA are date in chirie doua spatii comerciale, catre o insitutie publica si catre o alta societate comerciala platitoare de TVA, incepand cu ...

Intrebare:
O societate comerciala A, platitoare de TVA are date in chirie doua spatii comerciale, catre o insitutie publica si catre o alta societate comerciala platitoare de TVA, incepand cu 01.01.2005.

In luna iunie 2007, soc.A depune Notificarea privind optiunea de taxare incepand cu 01.06.2007 pentru ambele spatii date cu chirie. In luna septembrie 2007, anuleaza optiunea de taxare incepand cu data de 05.09.2007 tot pentru ambele spatii date cu chirie.

In luna mai 2007, institutia publica solicita stornarea facturilor emise cu TVA pentru perioada 01.01.07-30.04.07, astfel ca soc.A storneaza TVA-ul aferent facturilor emise in perioada ianuarie- iunie 2007 catre institutia publica, in suma de ex. 10.000 lei.

In urma inspectiei fiscale, organele de control considera ca :
- facturile au fost emise corect cu TVA pe perioada 01.01.2005- 05.09.2007,
- aplicarea scutirii nu este permisa numai dupa depunerea notificarii de anulare a optiunii, prin urmare nu recunosc stornarea TVA-ului care s-a efectuat catre institutia publica de 10 000 lei , si stabilesc TVA suplimentar de 10.000 ( cu suma care a fost stornata) cu accesorii aferente.
- in trim III si IV 2007, soc. A efectueaza diverse reparatii si investitii in spatii pentru care organele de control considera ca nu este dreptul de deducere a TVA-ului fiind destinat operatiunilor care nu permit exercitarea dreptului de deducere, prin urmare au calculat pro-rata pe aceasta perioada, stabilind debit suplimentar TVA-ul aferent reparatiilor efectuate in aceasta perioada. 

Ma ajutati in interpretarea si rezolvarea corecta si legala a situatiei prezentate mai sus. ( daca este corect stornarea TVA-ului catre insitutia publica, se pot storna si acum facturile catre cealalta societate ? Soc. A ar putea anula factura de storno si sa solicite de la institutie sa-i restituie TVA-ul ? Daca notificarea privind optiunea de taxare a fost depusa numai in luna iunie 2007, este corecta facturarea cu TVA pana la aceasta data, avand in vedere HG 1861/2006 ?)

Control de la Garda Financiara? Nu-ti bate capul! Consilier Codul Fiscal - Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 elimina definitiv din registrele tale contabile orice eroare!

Achizitii de servicii din afara Romaniei
Achizitii de servicii din afara Romaniei

Vezi detalii

37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii



Solutie oferita in luna decembrie 2009 de

Serviciul de Consultanta al

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2010

Referitor la facturile de chirie emise catre institutia publica:

In situatia in care contractul de inchiriere a fost incheiat in anul 2005, consider ca facturile de chirie au fost astfel emise:

* prin aplicarea regimului de taxare in perioada ianuarie 2005 aprilie 2007;
* prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere a TVA pentru luna mai 2007;
* prin aplicarea regimului de taxare pentru perioada iunie august 2007;
* prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere a TVA incepand cu luna septembrie 2007 si pana in prezent.

Aplicarea regimului de taxare pentru perioada ianuarie 2005 aprilie 2007 este corecta deoarece se considera ca cele doua parti participante la tranzactie au optat in mod tacit pentru taxarea operatiunii, in sensul ca locatorul a emis factura cu TVA colectata iar locatarul a acceptat aceasta factura, fapt dovedit prin inregistrarea in evidenta contabila si prin efectuarea platii acesteia.

Alineatul 6 de la pct. 38 din normele de aplicare asa cum au fost modificate prin H.G. nr. 1861/2006 permite continuarea taxarii operatiunii care s-a aplicat anterior insituirii obligatiei de depunere a notificarii pana la data de 31 martie 2007: "Persoanele impozabile care au optat tacit inainte de data aderarii pentru inchirierea, concesionarea sau arendarea de bunuri imobile, trebuie sa depuna notificarea prevazuta in anexa 1 la prezentele norme in termen de 90 de zile de la data aderarii".

Termenul de 90 de zile a fost introdus prin H.G. nr. 1861 din 21 decembrie 2006 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004.

Prin optiune tacita nu se intelege faptul ca locatorul si locatarul nu au prevazut regimul normal de taxare prin contractul de inchiriere incheiat in anul 2005, ci faptul ca nu au notificat acest aspect organului fiscal deoarece legislatia fiscala la data incheierii contractului nu prevedea aceasta obligatie de notificare.

Depunerea notificarii cel mai tarziu in data de 31 martie 2007 nu afecteaza clauzele contractului de inchiriere ci afecteaza doar obligatia fiscala a locatorului de a face cunoscut organului fiscal teritorial aplicarea regimului normal de taxare. Aceasta obligatie de notificare nu a existat pentru contractele incheiate in perioada 2003 2006.
Nerespectarea termenului de 90 de zile impus de legislatia fiscala poate fi considerata de organul de inspectie fiscala doar o contraventii asa cum prevede O.G. nr. 92 din 24 decembrie 2003, republicata privind Codul de procedura fiscala, titlul X "Sanctiuni" , art. 219 " Contraventii" alin. 1, lit. b " neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, " sau lit. i "neindeplinirea obligatiilor privind transmiterea la organul fiscal competent sau, dupa caz, la terte persoane a formularelor si documentelor prevazute de legea fiscala, altele decat declaratiile fiscale si declaratiile de inregistrare fiscala sau de mentiuni"

Pentru aceasta contraventie aplicabila ar fi fost o amenda cuprinsa intre 1.000 - 5.000 lei conform art. 219, alin. 2, lit. d).

Tocmai de aceea, interventia organului fiscal trebuie sa se limiteze doar la constatarea unei contraventii. Nedepunerea notificarii pana la data de 31 martie 2009 nu inseamna ca cele doua parti participante la tranzactie au renuntat la aplicarea regimului de taxare, motiv pentru care organul fiscal a procedat corect cand nu a luat in considerare stornarea facturilor emise cu TVA colectata in perioada ianuarie aprilie 2007.

Stornarea ar fi fost permisa numai in situatia in care, inainte de stornare, s-ar fi incheiat un act aditional la contractul din anul 2005 prin care partile si-ar fi exprimat acordul ca pretul chiriei sa fie facturat prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere a TVA. In acelasi timp, stornarea din anul 2007 ar fi trebuit precedata de depunerea unei notificari de renuntare la aplicarea regimului de taxare.

Deci, locatorul nu a procedat corect in situatia in care a stornat facturile emise cu TVA colectata in baza unei simple solicitari din partea locatarului.

Deoarece s-a revenit asupra regimului de taxare prin depunerea notificarii de anulare a acestui regim incepand cu data de 5 septembrie 2009, organul de inspectie fiscala a procedat corect prin aplicarea pro-rata aferenta anului fiscal 2007 si stabilirea diferentelor suplimentare de plata a TVA rezultate din anularea dreptului de deducere a TVA din facturile de reparatii cladiri emise de catre prestatori. Important este ca formula de calcul a pro-rata sa fi fost corect stabilita de catre organul de control.

Totusi, nu mi se pare corect ca suma dedusa de 10.000 lei sa fie egala cu suma de 10.000 lei pentru care nu s-a acceptat dreptul de deducere deoarece in perioada ianuarie septembrie 2007 au existat facturi emise cu TVA colectata pentru spatiile inchiriate. Diferentele suplimentare de plata ar fi trebuit sa fie cel mult 25 % din suma dedusa de firma pe care o reprezentati deoarece timp de 9 luni au fost operatiuni taxabile iar timp de 3 luni au fost operatiuni scutite fara drept de deducere.

Firma A nu mai poate anula factura de storno deoarece factura respectiva a facut obiectul inspectiei fiscale si a stat la baza determinarii pro-rata din perioada respectiva. Diferenta suplimentara de plata este inscrisa in decizia de impunere considerata act administrativ fiscal.

In concluzie, daca notificarea privind optiunea de taxare a fost depusa in luna iunie 2007, este corecta facturarea cu TVA pentru perioada ianuarie mai 2007, nedepunerea fiind considerata doar o contraventie sanctionata conform Codului de procedura fiscala, nicidecum nerespectarea prevederilor cuprinse in Codul fiscal reglementate prin articolul 141 alineatul 2 litera e) coroborat cu alineatul 3.

Referitor la facturile de chirie emise catre celalalt locatar:

Consider ca firma A nu mai poate efectua stornarea facturilor emise cu TVA colectata din urmatoarele motive:

1. intre locatar si locator nu exista un act aditional de renuntare la regimul de taxare al spatiului inchiriat incepand cu data de 1 ianuarie 2007;
2. firma A a depus in luna iunie 2007 notificarea de taxare tacita impusa prin H.G. nr. 1861/2006, notificare care se refera si la perioada ianuarie mai 2007;
3. firma A nu a depus notificarea de renuntare la aplicarea regimului de taxare incepand cu data de 1 ianuarie 2007;
4. anul 2007 a facut obiectul actiunii de inspectie fiscala a TVA iar la calcularea pro-rata organul de inspectie fiscala a luat in calcul facturile cu TVA colectata emise catre acest chirias.

Articol adaugat la 18 ianuarie 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Plateste TVA institutia publica pentru spatiul inchiriat de la o societate comerciala?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016