Tags: audit intern, organizarea auditului intern
Se ia urmatoarea situatie: o companie trebuie sa auditeze situatiile financiare. In acest caz, este obligatorie organizarea si asigurarea exercitarii de audit intern?
Iata care este raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor art. 160, alin. (2) din Legea societatilor nr. 31/1990, entitatile ale caror situatii financiare sunt auditate, potrivit legii sau hotararii actionarilor, vor organiza auditul intern in conformitate cu normele elaborate de Camera Auditorilor Financiari din Romania (CAFR).
Prevederile art. 34 din Legea 82/1991 arata ca situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului financiar, care se efectueaza de catre auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, in conditiile legii.
Conform prevederilor de la art. 23 din OUG nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele responsabile pentru organizarea activitatii de audit intern, coordonarea lucrarilor/angajamentelor si imputernicite pentru semnarea rapoartelor de audit intern trebuie sa aiba calitatea de auditor financiar, desigur membru CAFR.
Prin urmare, daca o firma are obligatia de auditare a situatiilor financiare, are si obligatia organizarii auditului intern.
Desi legea 162/2017 prevede obligativitatea organizarii si asigurarii exercitarii activitatii de audit intern, nici Legea societatilor nr. 31/1990, nici cea a contabilitatii 82/1991 si nici OUG 75/1999 nu prevad sanctiuni pentru faptul ca nu este organizata activitatea de audit intern.
Sunt prevazute sanctiuni in Legea 672/2002 privind auditul public intern, in situatia entitatilor publice.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariati in constructii. Concediu fara salariu
Intrebare:
In cazul unei societati cu activitate in domeniul constructii, salariatii incadrati cu salariul minim pe economie in constructii si norma de 8ore/zi, lucreaza (datorita caracterului sezonier) doar partial, respectiv 80 de ore intr-o luna si restul orelor este pontat in concediu fara salar, fara a i se suspenda contractul in Revisal, cum se calculeaza contributiile? Salariatul datoreaza contributii pentru timpul efectiv lucrat, iar angajatorului ii revine diferenta de contributii pana...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Container. Declarare punct de lucru
Intrebare:
In localitatea X, societatea inchiriaza un teren pentru a monta un container.
Containerul este folosit pentru depozitarea de marfa si functioneaza ca un hub, hub de unde se aprovizioneaza agentii de vanzare (ei tin de un punct de lucru inregistrat la ANAF).
In conditiile in care nu exista activitate economica (nu sunt salariati/bunurile sunt facturate de la un alt punct de lucru), exista obligatie ca locatia acestui container sa fie inregistrata ca punct...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<PFA. Pensionar. Venituri din profesii liberale, dividende, dobanzi, DPI
Intrebare:
Persoana fizica, pensionar, in cursul anului 2024, incaseaza urmatoarele venituri: din profesii liberale obtine 596 000 lei, din dividende 695 000 lei, din dobanzi 50 000 lei, proprietate intelectuala 8 700 lei. Cum se declara in DECLARATIA UNICA, cum se calculeaza CASS? Multumim.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cheltuieli protocol administrator neremunerat
Intrebare:
Administratorul unui SRL presteaza activitati in baza unui contract de administrare neremunerat, deci administratorul nu are o relatie generatoare de venituri cu SRL-ul. In desfasurarea activitatii sale, administratorul merge in delegatii, are intalniri cu parteneri de afaceri, negociaza contracte si prin urmare deconteaza pe SRL (microintreprindere) mai multe tipuri de cheltuieli printre care cheltuieli de protocol (mancare, alimente, cafea, bauturi etc).
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<