Tags: audit intern, organizarea auditului intern
Se ia urmatoarea situatie: o companie trebuie sa auditeze situatiile financiare. In acest caz, este obligatorie organizarea si asigurarea exercitarii de audit intern?
Iata care este raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor art. 160, alin. (2) din Legea societatilor nr. 31/1990, entitatile ale caror situatii financiare sunt auditate, potrivit legii sau hotararii actionarilor, vor organiza auditul intern in conformitate cu normele elaborate de Camera Auditorilor Financiari din Romania (CAFR).
Prevederile art. 34 din Legea 82/1991 arata ca situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului financiar, care se efectueaza de catre auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, in conditiile legii.
Conform prevederilor de la art. 23 din OUG nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele responsabile pentru organizarea activitatii de audit intern, coordonarea lucrarilor/angajamentelor si imputernicite pentru semnarea rapoartelor de audit intern trebuie sa aiba calitatea de auditor financiar, desigur membru CAFR.
Prin urmare, daca o firma are obligatia de auditare a situatiilor financiare, are si obligatia organizarii auditului intern.
Desi legea 162/2017 prevede obligativitatea organizarii si asigurarii exercitarii activitatii de audit intern, nici Legea societatilor nr. 31/1990, nici cea a contabilitatii 82/1991 si nici OUG 75/1999 nu prevad sanctiuni pentru faptul ca nu este organizata activitatea de audit intern.
Sunt prevazute sanctiuni in Legea 672/2002 privind auditul public intern, in situatia entitatilor publice.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii coasigurati dupa 01 august 2025
Intrebare:
Colegii care au coasigurati solicita clarificari cu privire la modul in care vor proceda cu acestia incepand cu 01.08.2025. Ma ajutati va rog cu un raspuns? Cine declara coasiguratul, firma sau asiguratul prin 212? Suma de plata este 2.430 lei cu plata contributiei in doua transe: 607,5 lei pana la 31 decembrie 2025 si diferenta de 1.822,5 lei pana in mai 2026? Daca da, in ce cont vireaza asiguratul sau compania? Depinde de casa de sanatate de care apartine? Sunt conturi diferite?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota de TVA, vanzare case
Intrebare:
Va rog sa ma lamuriti in legatura cu urmatoarea situatie: doresc sa vand o casa construita de firma si receptionata in anul 2020.
In prezent intentionez sa o vand, insa nu sunt sigura ce cota de TVA trebuie aplicata la emiterea facturii de vanzare.
Va rog sa-mi comunicati care sunt prevederile legale aplicabile in acest caz.
Va multumesc anticipat!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata unei sume catre un fost angajat pentru renuntare la proces. Tratament fiscal
Intrebare:
S-a dat afara un fost angajat pe motiv ca s-au restructurat locurile de munca. La scurt timp firma a angajat o alta persoana pe aceeasi pozitie, fostul angajat a dat firma in judecata. intre timp fostul angajat a renuntat la judecata fiindca s a facut o intelegere sa i se ofere salarii compensatorii.
Suma aceasta este supusa impozitului si contributiilor daca nu mai exista contract de munca activ? Fostul angajat are vreo obligatie referitoare la faptul ca incaseaza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<