Tags: import vamal, implicatii fiscale si declarative
Import din SUA de autoturime second hand. Factura de vanzare se face pentru cumparatorul persoana juridica din Romania, dar importul se face in Spania, de unde autoturismele vor fi aduse pe platforma in Romania. Care sunt implicatiile vamale, fiscale si declarative? Cine plateste tva-ul la import?
Raspunsul specialistului Ela Dumitra:
Din datele furnizate rezulta ca importul autoturismelor second hand s-a facut in Spania, ceea ce reprezinta un avantaj de cash flow pentru firma din Romania avand in vedere ca:
• Prin realizarea importului in Spania cu plata taxelor vamale, bunurile sunt scoase din Spania in regim de libera circulatie ( liber de vama ) fara a mai fi necesara trecerea prin vama din Romania;
• Nu se va plati TVA in vama in Spania, asa cum s-ar proceda in cazul in care autoturismele ar fi fost puse in libera circulatie pe teritoriul Romaniei.
Deci suntem in situatia unui import de bunuri pe teritoriul comunitar, dar nu in Romania, import care se efectueaza conform procedurii vamale cod 4200 - Punerea simultana in libera circulatie a marfurilor care fac obiectul unei livrari scutite de TVA catre un alt stat membru.
Conform acestei proceduri nu se datoreaza TVA in vama din Spania la momentul punerii in libera circulatie a autoturismelor, avand in vedere ca se face dovada ca acestea sunt livrate direct in Romania catre cumparatorul din Romania.
Pentru acest import se intocmeste declaratia vamala, dar nu se plateste TVA in vama deoarece in aceasta situatie importul de bunuri transportate dintr-o tara terta este scutit de TVA la punerea in libera circulatie, dar numai daca are loc livrarea intracomunitara a acelorasi bunuri in aceiasi stare in care au fost importate.
Aceasta operatiune reprezinta pentru cumparatorul din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa, daca este
platitor de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316 din Codul fiscal.
Valoarea achizitiei intracomunitare de bunuri impozabile in Romania se declara autoritatii fiscale din Romania la valoarea determinata in lei prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizorul din SUA prin:
- decontul de TVA 300 la randul 5 si 20 “
Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)”, fara report la randul 5.1 si randul 20.1 “Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa) deoarece furnizorul nu este inregistrat in scopuri de TVA in Spania;
- declaratia informative 390VIES cu simbolul A la rubrica Denumire operator intracomunitar: denumirea furnizorului din SUA cu simbolului de tara DE (unde s-a efectuat importul cu codul 4200 si de pe teritoriul careia are loc expedierea catre Romania = livrarea intracomunitara de bunuri) si la la rubrica "Cod operator intracomunitar": codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit casei de expeditie sau persoana care intocmeste formalitatile de punere a bunurilor in libera circulatie pe teritoriul comunitar ( tratat drept reprezentant fiscal al furnizorului din SUA ), dupa plata taxelor vamale, in functie de natura bunurilor importate.
Aceasta procedura de raportare a achizitiei intracomunitare de bunuri este reglementata in O.P.A.N.A.F. nr. 705/2020 din 11 martie 2020 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare, la punctul 3 sectiunea "Note" din instructiunile de completare a declaratiei
3. Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri care provin de la un furnizor nestabilit in Uniunea Europeana si care a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul bunurilor sau care provin de la un furnizor stabilit in Uniunea Europeana, inregistrat prin reprezentant fiscal in statul membru din care efectueaza livrarea intracomunitara de bunuri, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" va fi inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei straine prin reprezentant fiscal.
Similar se procedeaza si in situatia in care furnizorul nestabilit in Uniunea Europeana nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul, dar prin aplicarea de catre unele state membre a masurilor de simplificare a declararii importurilor, respectiv o reprezentare globala de catre o societate care poate fi, de exemplu, o societate de expeditie/transport, operatorul extracomunitar se considera reprezentat fiscal de societatea respectiva.
Pentru achizitia efectuata, cumparatorul din Romania datoreaza TVA in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa la valoarea totala facturata de catre furnizorul din SUA, raportarea fiind efectuata in perioada fiscala in care bunurile sunt primite.
In concluzie societatea din Romania efectueaza doua tipuri de operatiuni: o livrare de bunuri pentru care aplica regimul normal de taxare (colecteaza TVA) si o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care aplica regimul de taxare inversa 4426 = 4427
Baza legala: legislatia din Spania urmare transpunerii art. 143 coroborat cu art. 138 din Directiva 112/2006 privind sistemul comun al TVA:
Articolul 143
(1) Statele membre scutesc urmatoarele operatiuni:
d) importul de bunuri expediate sau transportate dintr-un teritoriu tert sau dintr-o tara terta intr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, atunci cand livrarea bunurilor respective de catre importatorul desemnat sau recunoscut in temeiul articolului 201 ca persoana obligata la plata TVA este scutita in temeiul articolului 138;
Articolul 138
(1) Statele membre scutesc livrarea de bunuri expediate sau transportate catre o destinatie aflata in afara teritoriului lor, dar in interiorul Comunitatii, de catre sau in numele vanzatorului sau al persoanei care achizitioneaza bunurile, atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:
(a) bunurile sunt livrate unei persoane impozabile sau unei persoane juridice neimpozabile care actioneaza ca atare in alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor;
(b) persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila pentru care este efectuata livrarea este identificata in scopuri de TVA in alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor si a indicat furnizorului acest numar de identificare in scopuri de TVA;
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<