Tags: declaratia fondului de mediu, transmitere electronica
Din 1 iulie 2022 Declaratia privind fondul de mediu ar putea fi depusa exclusiv online de catre contribuabili. Autoritatile din Romania au propus acest lucru inca din ianuarie 2020, insa termenul a tot fost amanat.
Proiectul de ordin prin care se va reglementa acest lucru priveste modificarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Astfel, conform noului act normativ, de la 1 iulie 2022 se doreste ca Declaratiile privind obligatiile la Fondul pentru mediu sa fie depuse
exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Declaratia depusa prin mijloace electronice de transmitere la distanta se prezuma a fi semnata de catre persoana inrolata in cadrul serviciului „Depunere declaratii online“, daca aceasta a atasat declaratiei o semnatura electronica calificata, emisa de un furnizor de servicii de certificare calificata acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Semnarea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu se efectueaza prin utilizarea unei semnaturi electronice calificate, care se bazeaza pe un certificat calificat pentru semnatura electronica, emis de un furnizor de servicii de certificare calificata acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Proiectul de ordin a fost elaborat tinand cont de prevederile art. 6 lit. j) si m) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 1/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Administratiei Fondului pentru Mediu, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) si art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 342 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 57 alin. (1), (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare si ale art. 13 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor.
Baza legala a proiectului de ordin supus aprobarii o constituie prevederile art. 11 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora ”Formularele si instructiunile de utilizare a acestora privind administrarea creantelor datorate bugetului Fondului pentru mediu se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului”.
Ratiunea juridica a proiectului de ordin supus aprobarii este determinata de necesitatea asigurarii cadrului legal aplicabil in domeniul administrarii fiscale a obligatiilor datorate bugetului Fondului pentru mediu, respectiv modalitatile de declarare a taxelor si contributiilor la Fondul pentru mediu, in contextul actual, in care la nivel european se pune un accent deosebit pe debirocratizare, simplificare legislativa si digitalizare.
Prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019, a fost reglementat cadrul legal necesar pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta. in conditiile in care, lunar, in evidenta informatizata a institutiei, se inregistreaza si se prelucreaza un numar de aproximativ 28.000 de declaratii, la momentul actual, peste 75% dintre acestea sunt depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Acest procent ridicat se datoreaza faptului ca depunerea de catre contribuabili a declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta prezinta numeroase avantaje:
-se elimina decalajul generat de timpul scurs intre momentul comunicarii/depunerii declaratiilor de catre contribuabili si preluarea acestora in evidenta informatizata a Administratiei Fondului pentru Mediu;
-se permite contribuabililor accesarea situatiei declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu, actualizata in timp real;
-se elimina neconformitatile cauzate de intocmirea eronata a declaratiilor de catre contribuabili, precum si situatiile care fac imposibila prelucrarea acestora si care genereaza activitate suplimentara cu privire la notificarea acestora (cand sunt ilizibile, contin modificari, nu sunt intocmite cu aplicatia informatica valabila la momentul de raportare, nu sunt semnate de contribuabil etc.);
-se elimina cheltuielile efectuate de contribuabili cu listarea declaratiilor, deplasarea la sediul institutiei, precum si costurile aferente transmiterii declaratiilor (posta, curierat etc.) si se diminueaza cantitatea de hartie consumata de contribuabili cu operatiunile de declarare si implicuire.
In fapt, prin actul normativ propus se asigura utilizarea exclusiva a serviciilor online pentru intocmirea si depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu. Proiectul de ordin creeaza cadrul legal necesar astfel incat si declaratiile privind obligatiile la Fondul pentru mediu rectificative sa poata fi depuse prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, impreuna cu documentele justificative aferente.
Aceasta modificare va asigura o serie de avantaje suplimentare fata de cele enumerate anterior, atat pentru contribuabilii/platitorii la bugetul Fondului pentru mediu, cat si pentru Administratia Fondului pentru Mediu:
-se reduce considerabil timpul necesar pentru analiza declaratiilor rectificative si a documentelor justificative care le insotesc, precum si durata procesarii acestora in evidenta informatizata;
-se elimina cheltuielile efectuate de contribuabili cu multiplicarea documentelor justificative, precum si costurile aferente transmiterii acestora prin posta, curierat sau deplasare la sediul institutiei, si se diminueaza cantitatea de consumabile (hartie, toner etc.) utilizate de contribuabili;
-se reduce birocratia si se simplifica procedurile administrative in vederea eficientizarii si imbunatatirii serviciilor destinate mediului de afaceri si, totodata, se amelioreaza interactiunea contribuabililor/platitorilor cu Administratia Fondului pentru Mediu;
-inregistrarea mai rapida a declaratiilor in evidenta informatizata va permite Administratiei Fondului pentru Mediu sa creasca gradul de colectare a veniturilor la bugetul Fondului pentru mediu, prin emiterea cu celeritate a actelor administrativ fiscale de impunere, dar si a actelor de executare si a altor acte procedurale.
Atentie! Proiectul de ordin trebuie sa fie publicat in Monitor pentru a putea fi aplicat.

de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Promotii vanzare produse 1+1 acordate prin distribuitori
Intrebare:
O societate comerciala hotaraste printr-o decizie interna a administratorilor, implementarea unei promotii de 1+1 gratis pentru stimularea vanzarii.
Acesta promotie este implementata cu ajutorul distribuitorilor in sensul in care produsele pleaca de la societatea comerciala la distribuitori care ulterior ofera clientilor finali, persoane fizice un produs gratuit la unul cumparat.
Care este monografia contabila, documentele fiscale necesare, regim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistari decizie de impunere
Intrebare:
In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si nu beneficiaza de facilitatea privind profitul reinvestit.
Inregistrarile facute de mine sunt urmatoarele:
1171 = 4411 78.770 impozit pe profit stabilit suplimentat conf Dec Impunere
4411 = 5121 78.770 plata impozitului pe profit
129 = 1061 -78.770...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plafoane grad de indatorare. Cursul valutar utilizat
Intrebare:
O companie platitoare de impozit pe profit care are imprumuturi de la grup ce curs de schimb are trebui sa ia in considerare la aplicarea art 40.2 alin (4) din Codul Fiscal unde se specifica: Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentul in lei a plafoanelor respective este cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal.
Cursul pentru ultima zi este cursul publicat in ultima zi sau cel valabil in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA aplicabila livrare imobil
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns concret:
Speta este vanzarea unui imobil tip casa 120 mp suprafata utila; valoarea 735000 lei (148.704 000 euro) pret cu TVA calculat de 5%.
In cazul unei promisiuni de vanzare facuta in 2022 si cu un avans achitat la acel moment de 25%.
Vanzarea imobilului se va face in luna iulie 2025.
Intrebarea este: care este cota de TVA corecta de calculat la accest moment, in iunie 2025? Se incadreaza la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura si bon fiscal, bransamete de apa si canalizare
Intrebare:
Un ONG, care are si activitate economica, face bransamente de apa si canalizare, si la persoane fizice, pe baza de contract si factura, cod factura 751, incasarile facandu-se pana acum cu casa de marcat, pe baza bonului, dar Finantele inregistreaza aceste bonuri ca venituri si TVA, dubland astfel suma TVA-ului si ne vin notificari. Intrebarea este daca putem sa emitem la persoanele fizice chitanta de incasare in locul bonului. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<