Tags: declaratia fondului de mediu, transmitere electronica
Din 1 iulie 2022 Declaratia privind fondul de mediu ar putea fi depusa exclusiv online de catre contribuabili. Autoritatile din Romania au propus acest lucru inca din ianuarie 2020, insa termenul a tot fost amanat.
Proiectul de ordin prin care se va reglementa acest lucru priveste modificarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Astfel, conform noului act normativ, de la 1 iulie 2022 se doreste ca Declaratiile privind obligatiile la Fondul pentru mediu sa fie depuse
exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Declaratia depusa prin mijloace electronice de transmitere la distanta se prezuma a fi semnata de catre persoana inrolata in cadrul serviciului „Depunere declaratii online“, daca aceasta a atasat declaratiei o semnatura electronica calificata, emisa de un furnizor de servicii de certificare calificata acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Semnarea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu se efectueaza prin utilizarea unei semnaturi electronice calificate, care se bazeaza pe un certificat calificat pentru semnatura electronica, emis de un furnizor de servicii de certificare calificata acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Proiectul de ordin a fost elaborat tinand cont de prevederile art. 6 lit. j) si m) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 1/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Administratiei Fondului pentru Mediu, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) si art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 342 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 57 alin. (1), (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare si ale art. 13 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor.
Baza legala a proiectului de ordin supus aprobarii o constituie prevederile art. 11 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora ”Formularele si instructiunile de utilizare a acestora privind administrarea creantelor datorate bugetului Fondului pentru mediu se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului”.
Ratiunea juridica a proiectului de ordin supus aprobarii este determinata de necesitatea asigurarii cadrului legal aplicabil in domeniul administrarii fiscale a obligatiilor datorate bugetului Fondului pentru mediu, respectiv modalitatile de declarare a taxelor si contributiilor la Fondul pentru mediu, in contextul actual, in care la nivel european se pune un accent deosebit pe debirocratizare, simplificare legislativa si digitalizare.
Prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019, a fost reglementat cadrul legal necesar pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta. in conditiile in care, lunar, in evidenta informatizata a institutiei, se inregistreaza si se prelucreaza un numar de aproximativ 28.000 de declaratii, la momentul actual, peste 75% dintre acestea sunt depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Acest procent ridicat se datoreaza faptului ca depunerea de catre contribuabili a declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta prezinta numeroase avantaje:
-se elimina decalajul generat de timpul scurs intre momentul comunicarii/depunerii declaratiilor de catre contribuabili si preluarea acestora in evidenta informatizata a Administratiei Fondului pentru Mediu;
-se permite contribuabililor accesarea situatiei declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu, actualizata in timp real;
-se elimina neconformitatile cauzate de intocmirea eronata a declaratiilor de catre contribuabili, precum si situatiile care fac imposibila prelucrarea acestora si care genereaza activitate suplimentara cu privire la notificarea acestora (cand sunt ilizibile, contin modificari, nu sunt intocmite cu aplicatia informatica valabila la momentul de raportare, nu sunt semnate de contribuabil etc.);
-se elimina cheltuielile efectuate de contribuabili cu listarea declaratiilor, deplasarea la sediul institutiei, precum si costurile aferente transmiterii declaratiilor (posta, curierat etc.) si se diminueaza cantitatea de hartie consumata de contribuabili cu operatiunile de declarare si implicuire.
In fapt, prin actul normativ propus se asigura utilizarea exclusiva a serviciilor online pentru intocmirea si depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu. Proiectul de ordin creeaza cadrul legal necesar astfel incat si declaratiile privind obligatiile la Fondul pentru mediu rectificative sa poata fi depuse prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, impreuna cu documentele justificative aferente.
Aceasta modificare va asigura o serie de avantaje suplimentare fata de cele enumerate anterior, atat pentru contribuabilii/platitorii la bugetul Fondului pentru mediu, cat si pentru Administratia Fondului pentru Mediu:
-se reduce considerabil timpul necesar pentru analiza declaratiilor rectificative si a documentelor justificative care le insotesc, precum si durata procesarii acestora in evidenta informatizata;
-se elimina cheltuielile efectuate de contribuabili cu multiplicarea documentelor justificative, precum si costurile aferente transmiterii acestora prin posta, curierat sau deplasare la sediul institutiei, si se diminueaza cantitatea de consumabile (hartie, toner etc.) utilizate de contribuabili;
-se reduce birocratia si se simplifica procedurile administrative in vederea eficientizarii si imbunatatirii serviciilor destinate mediului de afaceri si, totodata, se amelioreaza interactiunea contribuabililor/platitorilor cu Administratia Fondului pentru Mediu;
-inregistrarea mai rapida a declaratiilor in evidenta informatizata va permite Administratiei Fondului pentru Mediu sa creasca gradul de colectare a veniturilor la bugetul Fondului pentru mediu, prin emiterea cu celeritate a actelor administrativ fiscale de impunere, dar si a actelor de executare si a altor acte procedurale.
Atentie! Proiectul de ordin trebuie sa fie publicat in Monitor pentru a putea fi aplicat.
de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare avans pentru marca
Intrebare:
Avem urmatoarele informatii privind dosarul marcii UE:
Cerere de inregistrare a marcii UE primita 31.10.2024
Plata 1500 EURO in data de 31.10.2024
Data estimata a finalizarii examinarii 19.11.2024
Data estimata a publicarii cererii de inregistrare 21.11.2024
Procedura de opozitie:
Sfarsitul termenului de opozitie 21.02.2024
Data estimate a inregistrarii si publicarii marcii UE...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie echipament cu plata in rate
Intrebare:
Achizitionam un echipament printr-un contract de vanzare cumparare cu rezerva dreptului de proprietate. Plata echipamentului se face in 4 rate, facturate ca avans. Echipamentul este livrat la prima rata de avans. Cum evidentiem in contabilitate ca echipamentul este in posesia noastra? Cand se inregistreaza amortizarea lui? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere imobil prin BOOKING - AIRBNB
Intrebare:
PFA, cu cod CAEN 6202 - Activitati de consultanta in tehnologia informatiei, platitor de tva, detine un imobil achizitionat de la o PJ cu taxare inversa (apartament cu 2 camere) pe care doreste sa-l inchirieze in regim hotelier (booking, airbnb). Ce obligatii declarative are? Va trebui sa-si activeze CAEN-ul de inchiriere? Dar facturile emise vor fi cu tva?
In cazul in care va dori sa-si inchida PFA-ul, apartamentul va trece in patrimoniul personal. Va trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<