Tags: declaratia fondului de mediu, transmitere electronica
Din 1 iulie 2022 Declaratia privind fondul de mediu ar putea fi depusa exclusiv online de catre contribuabili. Autoritatile din Romania au propus acest lucru inca din ianuarie 2020, insa termenul a tot fost amanat.
Proiectul de ordin prin care se va reglementa acest lucru priveste modificarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Astfel, conform noului act normativ, de la 1 iulie 2022 se doreste ca Declaratiile privind obligatiile la Fondul pentru mediu sa fie depuse
exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Declaratia depusa prin mijloace electronice de transmitere la distanta se prezuma a fi semnata de catre persoana inrolata in cadrul serviciului „Depunere declaratii online“, daca aceasta a atasat declaratiei o semnatura electronica calificata, emisa de un furnizor de servicii de certificare calificata acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Semnarea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu se efectueaza prin utilizarea unei semnaturi electronice calificate, care se bazeaza pe un certificat calificat pentru semnatura electronica, emis de un furnizor de servicii de certificare calificata acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Proiectul de ordin a fost elaborat tinand cont de prevederile art. 6 lit. j) si m) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 1/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Administratiei Fondului pentru Mediu, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) si art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 342 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 57 alin. (1), (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare si ale art. 13 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor.
Baza legala a proiectului de ordin supus aprobarii o constituie prevederile art. 11 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora ”Formularele si instructiunile de utilizare a acestora privind administrarea creantelor datorate bugetului Fondului pentru mediu se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului”.
Ratiunea juridica a proiectului de ordin supus aprobarii este determinata de necesitatea asigurarii cadrului legal aplicabil in domeniul administrarii fiscale a obligatiilor datorate bugetului Fondului pentru mediu, respectiv modalitatile de declarare a taxelor si contributiilor la Fondul pentru mediu, in contextul actual, in care la nivel european se pune un accent deosebit pe debirocratizare, simplificare legislativa si digitalizare.
Prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019, a fost reglementat cadrul legal necesar pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta. in conditiile in care, lunar, in evidenta informatizata a institutiei, se inregistreaza si se prelucreaza un numar de aproximativ 28.000 de declaratii, la momentul actual, peste 75% dintre acestea sunt depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Acest procent ridicat se datoreaza faptului ca depunerea de catre contribuabili a declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta prezinta numeroase avantaje:
-se elimina decalajul generat de timpul scurs intre momentul comunicarii/depunerii declaratiilor de catre contribuabili si preluarea acestora in evidenta informatizata a Administratiei Fondului pentru Mediu;
-se permite contribuabililor accesarea situatiei declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu, actualizata in timp real;
-se elimina neconformitatile cauzate de intocmirea eronata a declaratiilor de catre contribuabili, precum si situatiile care fac imposibila prelucrarea acestora si care genereaza activitate suplimentara cu privire la notificarea acestora (cand sunt ilizibile, contin modificari, nu sunt intocmite cu aplicatia informatica valabila la momentul de raportare, nu sunt semnate de contribuabil etc.);
-se elimina cheltuielile efectuate de contribuabili cu listarea declaratiilor, deplasarea la sediul institutiei, precum si costurile aferente transmiterii declaratiilor (posta, curierat etc.) si se diminueaza cantitatea de hartie consumata de contribuabili cu operatiunile de declarare si implicuire.
In fapt, prin actul normativ propus se asigura utilizarea exclusiva a serviciilor online pentru intocmirea si depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu. Proiectul de ordin creeaza cadrul legal necesar astfel incat si declaratiile privind obligatiile la Fondul pentru mediu rectificative sa poata fi depuse prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, impreuna cu documentele justificative aferente.
Aceasta modificare va asigura o serie de avantaje suplimentare fata de cele enumerate anterior, atat pentru contribuabilii/platitorii la bugetul Fondului pentru mediu, cat si pentru Administratia Fondului pentru Mediu:
-se reduce considerabil timpul necesar pentru analiza declaratiilor rectificative si a documentelor justificative care le insotesc, precum si durata procesarii acestora in evidenta informatizata;
-se elimina cheltuielile efectuate de contribuabili cu multiplicarea documentelor justificative, precum si costurile aferente transmiterii acestora prin posta, curierat sau deplasare la sediul institutiei, si se diminueaza cantitatea de consumabile (hartie, toner etc.) utilizate de contribuabili;
-se reduce birocratia si se simplifica procedurile administrative in vederea eficientizarii si imbunatatirii serviciilor destinate mediului de afaceri si, totodata, se amelioreaza interactiunea contribuabililor/platitorilor cu Administratia Fondului pentru Mediu;
-inregistrarea mai rapida a declaratiilor in evidenta informatizata va permite Administratiei Fondului pentru Mediu sa creasca gradul de colectare a veniturilor la bugetul Fondului pentru mediu, prin emiterea cu celeritate a actelor administrativ fiscale de impunere, dar si a actelor de executare si a altor acte procedurale.
Atentie! Proiectul de ordin trebuie sa fie publicat in Monitor pentru a putea fi aplicat.

de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Reinvestirea profitului
Intrebare:
Societate SA, platitoare de impozit pe profit, dorim sa reinvestim profitul obtinut sau o mare parte din el. In cazul profitului reinvestit, conteaza din ce provine profitul: din lucrari constructii-montaj, activitatea curenta, prestari servicii inchiriere utilaje sau profit din exploatare, in cazul nostru vanzarea unui teren?
Este vreo limita la distribuirea profitului in ceea ce priveste reinvestirea acestuia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Calcul pro-rata, venituri din investitii financiare
Intrebare:
Va solicitam suportul in clarificarea modului de incadrare a urmatoarelor venituri in calculul pro-ratei TVA:
1. Venituri din actiuni detinute la entitatile afiliate (cont 7611)
2. Venituri din investitii financiare pe termen scurt (cont 762) in care avem dividende primite ca urmare a investitiei in listed equites
Intrebarea noastra este daca aceste venituri intra in calculul pro-ratei TVA la numitor ca "Operatiune care NU permite...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Constructie case in Germania
Intrebare:
Firma romaneasca semneaza un contract de prestari servicii in vederea construirii unei case in Germania. Beneficiarul este persoana fizica. Materialele de constructii se vor cumpara din Germania, salariatii vor fi trimisi din Romania in Germania. Acestia vor sta in total 6 luni in cursul unui an. De exemplu, toarna fundatia dupa care se intorc in tara. Dupa fiecare etapa a constructiei acestia se vor intoarce in tara.
Va rog sa imi spuneti si mie:
1. Firma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<ONG finantat de cabinetul presedintelui
Intrebare:
Detinem un ONG, iar un cabinet de avocatura vrea sa faca o sponsorizare sau un imprumut (nu stim cum este mai bine), problema este ca avocatul care detine cabinetul de avocatura este presedinte /membru fondator in ONG, se poate face contract de imprumut sau sponsorizare in conditiile in care doamna avocat este presedinte in ONG?
Cu respect.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Suspendarea activitatii unei societati: pot fi ridicate dividende?
Intrebare:
Pe 4 nov. am pus o intrebare legata de ridicarea dividendelor la o firma care este in inactivitate temporara. Acesta a fost raspunsul:
"3. Ridicarea dividendelor in perioada de suspendare
Da, se pot ridica dividendele dupa aprobarea situatiilor financiare anuale, chiar daca societatea este suspendata. Ridicarea dividendelor nu reprezinta activitate economica, ci o operatiune de distribuire a profitului net deja obtinut in perioadele anterioare;...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<