Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Alina Georgiana Costache
la 28 Feb. 2020
Ministerul Finantelor Publice a emis un proiect de Ordin privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora.
Prin acest proiect de Ordin, Finantele stabilesc:
- comunicarea catre institutiile de credit a actelor de executare se realizeaza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, in spatiul privat virtual (SPV) de pe ANAF, printr-un sistem informatic prin care utilizatorii incarca si descarca documente. Actele de executare se comunica prin portal, sub forma unui fisier .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, conform legii;
- procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza este prevazuta in anexa nr. 1;
Fluxurile principale ale sistemului sunt urmatoarele:
- infiintarea popririlor asupra conturilor bancare prin procese informatice zilnice;
- transmiterea de catre institutiile de credit la ANAF a informatiilor privind suma pe care o pot plati (sold cert). Informatiile din acest tip de mesaj sunt minime (numarul de evidenta a platii, codul fiscal al debitorului, codul fiscal al destinatarului platii pentru identificarea popririlor aferente sediilor secundare, suma ce poate fi platita, data la care se comunica suma);
- transmiterea de catre ANAF catre institutiile de credit a sumelor de plata, avand in vedere soldul final al popririi si algoritmul de repartizare a sumelor ce urmeaza a fi platite;
- validarea si inregistrarea platilor virate in contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale – pentru institutiile de credit care vor opta pentru schimbul de mesaje cu ANAF platile receptionate de catre Trezoreria Operativa Centrala in contul IBAN destinat popririlor sunt supuse unui proces de validare, introdus cu scopul de a asigura corectitudinea elementelor privind identificarea debitorilor, a popririlor si a beneficiarului platii. Platile neconforme din punct de vedere al validarilor, se restituie de catre Trezoreria Operativa Centrala;
- inregistrarea platilor la nivelul Punctului central;
- ridicarea popririlor si transmiterea acestora institutiilor de credit.
- incheierea de catre institutiile de credit care doresc sa adere la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita, a unei Conventii-cadru de aderare a institutiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita, al carui model este prevazut in anexa nr. 2;
- modelul si modul de difuzare, utilizare si de pastrare a formularului „Adresa pentru instiintarea institutiilor de credit privind sumele ramase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle infiintate prin mijloace electronice de transmitere la distanta” sunt prevazute in anexa nr. 3;
- data comunicarii catre institutia de credit a actului de executare este prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii actului de executare in sistemul informatic, iar ora comunicarii este ora de incepere a zilei bancare. Aceste informatii se stabilesc, pentru fiecare institutie de credit, prin Conventia-cadru.
De asemenea, prin acest proiect de Ordin se stabileste ca actele de executare emise in forma electronica de organul fiscal central se vor semna cu semnatura electronica extinsa a Ministerului Finantelor Publice, bazata pe un certificat calificat.
Totodata, se propune abrogarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 23 mai 2017.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Totodata, se propune abrogarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 23 mai 2017.
ATENTIE!
Procedura vizeaza popririle infiintate dupa data intrarii in vigoare a ordinului, respectiv adresele de infiintare a popririi emise si comunicate dupa momentul la care ordinul intra in vigoare. Adresele de infiintare a popririi emise si comunicate pana la data intrarii in vigoare a ordinului vor fi supuse regulilor procedurale aplicabile la momentul respectiv.
MFP – ANAF pune la dispozitia institutiilor de credit sistemul informatic necesar implementarii mecanismului popririi electronice incepand cu data intrarii in vigoare a ordinului, iar aderarea institutiilor de credit la noul mecanism este optionala prin semnarea Conventiei-cadru de aderare a institutiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita.
Noul mecanism de infiintare si ridicare a popririlor este in avantajul clientilor institutiilor de credit care au calitatea de debitor fata de ANAF, sustine MFP. Astfel, disponibilitatile banesti existente in conturile debitorilor nu vor fi afectate peste nivelul soldului ramas de plata, pe de o parte, iar pe de alta parte, ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara sa se realizeze cu operativitate, in timp real, pentru a nu produce sincope in activitatea desfasurata de contribuabili.
Extras din Proiectul de Ordin al ministrului Finantelor Publice
Art. 1. – Comunicarea catre institutiile de credit a actelor de executare se realizeaza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta potrivit prezentului ordin.
Art. 2. –
(1) Pentru comunicarea prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare emise de organele de executare silita, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare A.N.A.F., pune la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii incarca si descarca documente. Actele de executare se comunica prin portal, sub forma unui fisier .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, conform legii.
(2) Mijloacele de identificare a institutiilor de credit in mediul electronic si procedura privind aprobarea accesului la sistemul informatic sunt cele stabilite prin ordinul presedintelui A.N.A.F. pentru aprobarea procedurii de furnizare de informatii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala.
Art. 3. – Formalizarea asistentei reciproce, a actiunilor comune si pentru interconectarea proceselor operationale aferente furnizarii de servicii pentru implementarea sistemului automat prin care se realizeaza comunicarea actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta se efectueaza prin incheierea unui Protocol de colaborare intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Asociatia Romana a Bancilor si institutiile de credit.
Art. 4. –
(1) Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Institutiile de credit care doresc sa adere la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita, incheie Conventia-cadru de aderare a institutiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita, conform modelului prevazut in anexa nr. 2. incepand cu data semnarii Conventiei-cadru, institutia de credit impreuna cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala realizeaza reconcilierea informatiilor existente in bazele de date proprii cu privire la masurile de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti infiintate inainte de data intrarii in vigoare a prezentului ordin, inclusiv in ceea ce priveste actualizarea sumelor ramase de recuperat din acestea la data concilierii.
Art. 5. –
(1) Se aproba modelul, precum si modul de difuzare, utilizare si de pastrare a formularului „Adresa pentru instiintarea institutiilor de credit privind sumele ramase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle infiintate prin mijloace electronice de transmitere la distanta”, prevazut in anexa nr. 3.
(2) in situatia in care institutia de credit careia i-a fost transmisa ordonantare de plata nu a virat, la termenul stabilit, suma cuprinsa in aceasta, organul fiscal competent analizeaza cauzele care au condus la nevirarea sumei si luarea masurilor conform prevederilor legale in vigoare, in baza Referatului privind nevirarea de catre institutia de credit a sumei cuprinse in ordonantarea de plata, prevazut in anexa nr. 4.
Citeste si:
Principalele modificari pe Codul de Procedura Fiscala in 2020
Citeste si:
Principalele modificari pe Codul de Procedura Fiscala in 2020
Art. 6. – Data comunicarii catre institutia de credit a actului de executare este prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii acestuia in sistemul informatic prevazut la art. 2, iar ora comunicarii este ora de incepere a zilei bancare. Aceste informatii se stabilesc, pentru fiecare institutie de credit, prin protocolul prevazut la art. 3 sau Conventia-cadru prevazuta la art. 4 alin. (2), dupa caz.
Art. 7. – Prelucrarile de date cu caracter personal cuprinse in actele de executare comunicate institutiilor de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta se realizeaza in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), denumit in continuare RGPD.
Art. 8. – in vederea asigurarii respectarii prevederilor art. 7, Ministerul Finantelor Publice, respectiv A.N.A.F., publica pe portalul de internet propriu o informare cu privire la modul de ducere la indeplinire a prevederilor RGPD.
Art. 9. – Actele de executare emise in forma electronica de organul fiscal central se semneaza de catre Ministerul Finantelor Publice cu semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat.
Art. 10. – Anexele nr. 1 – 4 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 11. – Directiile de specialitate din cadrul aparatului central al Ministerului Finantelor Publice, precum si din cadrul A.N.A.F. si unitatile subordonate acesteia vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 12. - (1) Prevederile prezentului ordin se aplica pentru popririle infiintate de catre organele fiscale competente incepand cu data intrarii in vigoare a prezentului ordin.
(2) Popririle infiintate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman supuse regulilor stabilite la momentul infiintarii lor, cum ar fi: viramentele efectuate de catre institutiile de credit pentru stingerea obligatiilor fiscale/bugetare ce au stat baza acestora ori, dupa caz, suspendarea, continuarea, ridicarea acestor popriri.
Art. 13. – (1) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Dispozitiile prezentului ordin intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art.14. – La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului finantelor publice nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.383 din 23 mai 2017.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Votati articolul "MFP stabileste mijloacele electronice de transmitere la distanta a actelor de executare":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 3 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Articole similare
Care sunt categoriile de persoane care nu vor mai folosi stampila?Operatiuni intracomunitare cu bunuri si servicii. Regim TVACare sunt conditiile la facturarea unei reduceri de pret?Finantare de peste 1 miliard de lei pentru firme, prin IMM INVEST si AGRO IMM INVEST, in prima luna de la lansarea programelorProcedura depunerii Declaratiei uniceUltimele articole
Ghid balanta de verificare. Inlatura DEFINITIV 5 probleme care iti dau batai de cap cand lucrezi cu balanta de verificareDin 13 martie, Finantele lanseaza a patra editie TEZAUR. Titlurile au dobanzi neimpozabile de pana la 6,85% pe an IMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companii Proiect: Va fi MAJORATA valoarea sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale pentru sem. I 2024Bilantul primei editii FIDELIS din 2024: numar record de donatori investitori
Mai multe articole despre MFP
Articole similare
Codul fiscal 2011 (Partea IV.4): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011OMFP 2800/2017: Anularea penalitatilor de intarziere in cazul celor care opteaza pentru plata defalcata TVANoutati legislatie Fiscala 14-18 iulie 2008 - Monitorul OficialCum se restituie timbrul de mediu in 2014?Oferte de munca - Slujbe disponibile acumUltimele articole
AJFP Brasov: Popriri de peste 88 milioane de lei pe conturile persoanelor fizice, in primele 9 luni din 2023Contribuabilii au la dispozitie 15 zile pentru a depune Notificarea privind intentia de mediere in cazul executarii siliteDebitorii pot beneficia o singura data de suspendarea obligatiilor de plata pentru fiecare imprumutA fost publicata schema de ajutor de stat din cadrul Programului RURAL INVESTGHID de plata pentru intreprinderile care beneficiaza de scheme de ajutor de stat, elaborat in baza Hotararii 807/2014
Mai multe articole despre procedura de executare
Articole similare
Cititi cu atentie eticheta ordonantei «trei in unu». Evitati astfel amenzi de pana la 40.000 de lei! - publicat in octombrie 2007Societate in procedura de faliment. Care este tratamentul TVA?Activitati independente in 2013. Cand depunem Declaratia 200?Emiterea si transmiterea electronica a facturilorNu uita de lista declaratiilor cu TRANSMITERE ELECTRONICAUltimele articole
Prin Formularul de contact din SPV se pot transmite documente care nu sunt inca digitalizateANAF recomanda depunerea Declaratiei Unice in 2022 prin Spatiul Privat VirtualDin 1 iulie 2022 Declaratia privind fondul de mediu ar putea fi depusa exclusiv online (Proiect)Adeverintele care atesta continuarea studiilor in cazul beneficiarilor pensiei de urmas pot fi transmise electronic (Informare CNPP)Achizitie intracomunitara autoturism. Obligatii efectuate inainte si dupa achizitie
Mai multe articole despre transmitere electronica
Articole similare
Contribuabilii trebuie sa depuna 3 documente pentru a recupera de la ANAF sumele platite fara a fi datorateNoile case de marcat, loteria bonurilor fiscale si alte masuri fiscale in noul proiectProcedura de anulare sau reducere a penalitatilor si majorarilor de intarziereTermene de suspendare si executari silite in perioada de pandemieIn atentia celor cu datorii restante catre bugetul general consolidat la data de 30 septembrie 2015Ultimele articole
AJFP Brasov: Popriri de peste 88 milioane de lei pe conturile persoanelor fizice, in primele 9 luni din 2023Sprijin financiar de 700 lei pentru pensionarii cu ventituri mai mici sau egale cu 2.000 lei pe lunaCaptura record la ANAF. Inspectorii au confiscat 10, 260 tone de tutunMai multe acte FISCALE pot fi emise de ANAF fara a fi semnate si stampilate( Ordinul 362/2022)Principalele noutatile legislative aparute in luna ianuarie 2022
Mai multe articole despre poprire
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"