keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Principalele noutatile legislative aparute in luna ianuarie 2022

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Stancu Alina la 23 Feb. 2022
Principalele noutatile legislative aparute in luna ianuarie 2022
Tags: noutati legislative, impozi pe profit, og 11/2022

In virtutea rolului activ al organului fiscal, Administratia Judeteana a Finantelor Publice Galati va aduce la cunostinta principalele noutati legislative aparute in luna ianuarie 2022.

O.G. nr. 11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene, modifica Codul Fiscal si Codul de procedura fiscal (publicat in Monitorul Oficial nr. 97 din 31 ianuarie 2022)

Principalele modificari aduse Codului de procedura fiscala

-Autoritatile publice, institutiile publice, institutiile de interes public si autoritatile judiciare pot incheia protocol privind schimbul de informatii cu organul fiscal detinator al informatiei, ce se transmite prin sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor/A.N.A.F., denumit PatrimVen (art. 11, alin. (6) din Codul de procedura fiscala).

-Ministerul Finantelor preia de la ANAF activitatea de emitere a solutiilor fiscale individuale anticipate (art. 52, alin. (21)din Codul de procedura fiscala).

-Termenul pentru solutionarea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate va fi de pana la 6 luni (anterior era de 3 luni) (art. 52, alin. (12) din Codul de procedura fiscala).

-Furnizarea de informatii - Contribuabilul care pune la dispozitie o interfata electronica prin care se faciliteaza tranzactiile comerciale online este obligat sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la tranzactiile desfasurate prin intermediul acesteia. Natura informatiilor, periodicitatea, precum si modelul declaratiilor se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F. (art. 59, alin. (3) din Codul de procedura fiscala).

-Regim derogatoriu de declarare - A fost reglementat faptul ca, pe perioada de inactivitate inscrisa in registrul comertului (suspendarea activitatii), entitatile (SRL, SA, PFA, II, IF) nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.

Celelalte entitati, care nu sunt inregistrate in registrul comertului, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor (art. 101, alin. (41 )-(44) din Codul de procedura fiscala).

-Esalonarea la plata

A fost eliminata conditia ca solicitantilor sa nu li se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara (art. 186 alin. (1), litera e) din Codul de procedura fiscala a fost abrogat).

Obligatiile fiscale stabilite prin atragerea raspunderii solidare in perioada derularii esalonarii la plata pot fi achitate in termen de cel mult 30 de zile de la data stabilirii raspunderii sau pot fi incluse in esalonare, prin depunerea unei cereri de modificare (art. 194 alineatul (1), litera j) din Codul de procedura fiscala).

-Prin modificarea art. 186 alineatul (1), litera c), se flexibilizeaza conditiile de accesare a esalonarii la plata, reglementate de Codul de procedura fiscala, in sensul posibilitatii de depunere a cererii de esalonare la plata si de catre debitorii aflati in procedura insolventei, cu conditia ca acestia sa iasa din procedura insolventei pana la emiterea deciziei de esalonare la plata.

Prin aceasta masura se are in vedere redresarea firmelor aflate in procedura insolventei, care isi pot achita creantele datorate catre alti creditori, decat ANAF, ori pentru cei pentru care singurele creante datorate sunt fata de ANAF.

-La art. 236 din Codul de procedura fiscala, cu privire la executarea silita prin poprire, a fost inlocuit termenul de „banci” cu cel de „institutii de credit”.

Principalele modificari aduse Codului fiscal in ceea ce priveste impozitul pe profit

-Prin modificarea art. 25 alineatul (4), litera i) din Codul Fiscal, a fost eliminata posibilitatea de reportare in urmatorii 7 ani a cheltuielilor cu sponsorizarile (care nu puteau fi scazute din impozitul pe profit ca urmare a neincadrarii in limitele stabilite: 0,75% la cifra de afaceri, respectiv 20% din impozitul pe profit datorat).

-Impozitul pe profit stabilit potrivit art. 40^3 (transfer de active de la un sediu permanent) se va declara doar prin declaratii trimestriale, fara a mai avea obligatia depunerii declaratiei anuale. Plata se va face in cont de venituri distinct (articolul 41, alin. (171) din Codul Fiscal).

-Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare sau fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la termenele stabilite la art. 41 alin. (16)-(17) din Codul Fiscal, nu aplica prevederile art. I alin. (13) lit. a) din OUG 153/2020 si au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pe profit pana la termenele prevazute in cadrul acestor alineate (articolul 45, alin. (12) din Codul Fiscal).

In ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderilor

-Prin abrogarea alineatului (12) aferent art. 56 din Codul Fiscal, a fost eliminata posibilitatea de reportare in urmatorii 7 ani a cheltuielilor cu sponsorizarile, care nu puteau fi scazute din impozitul pe veniturile microintreprinderilor ca urmare a neincadrarii in limita reprezentand 20% din impozitul datorat.

In ceea ce priveste impozitul pe venit

-A fost stabilita pentru notari obligatia de a completa si valoarea tranzactiei sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei, in declaratia informativa semestriala (articolul 113, lit. (b1) din Codul Fiscal).

In ceea ce priveste impozitul specific (restaurante, hoteluri, terase)

-Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, pentru anul 2022, nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 180 de zile calculata de la data data intrarii in vigoare a OG 11/2022 (03 februarie 2022). In acest sens, contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, aferent anului 2022, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 180 de zile calendaristice (art. III din O.G. nr. 11/2022).

Alte prevederi

-Pana la data de 31 decembrie 2022, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscal (art. IV din O.G. nr. 11/2022).

Totodata au intrat in vigoare urmatoarele acte normative:

- OMF nr. 85 din 26 ianuarie 2022 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile, care reglementeaza termenele de depunere a situatiilor financiare anuale.

-OMF nr. 94 din 28 ianuarie 2022 privind obligatiile fiscale si bugetare care pot fi achitate prin intermediul cardurilor bancare la terminalele POS instalate la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului, potrivit caruia persoanele fizice si juridice pot achita prin intermediul cardurilor bancare la terminalele POS instalate la sediile unitatilor Trezoreriei Statului sume reprezentand venituri ale bugetului de stat sau venituri cuvenite altor bugete administrate de ANAF, atat in situatia in care plata se efectueaza in conturi de venituri bugetare, cat si in situatia in care plata acestora se efectueaza in conturi unice.

-OPANAF nr. 90 din 26 ianuarie 2022 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 470/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 204 "Declaratie anuala de venit pentru asocieri fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale”, care modifica tabelul “Produse vegetale” din “Anexa nr.... privind calcularea venitului net anual impozabil din activitati agricole, impuse pe baza de norme de venit, la nivelul asocierii fara personalitate juridica” din formularul 204, prin adaugarea unei noi categorii de venit “Plante furajere”.

Institutia reaminteste faptul ca, incepand cu 01.03.2022, contribuabilii /platitorii persoane juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent sunt obligati sa transmita organului fiscal central cereri, inscrisuri sau orice alte documente prin mijloace electronice de transmitere la distanta, respectiv prin intermediul sistemului de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/A.N.A.F - Spatiul Privat Virtual .

In situatia in care contribuabilii/platitorii nu isi indeplinesc obligatia comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a cererilor, inscrisurilor sau oricaror altor documente, iar acestea sunt depuse la organul fiscal central in format letric, nu vor fi luate in considerare, urmand ca acesta sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.


Sursa: ANAF
Stancu Alina de Stancu Alina
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016