Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam, prin cele ce urmeaza, informatii utile referitoare la cele mai importante acte normative din domeniul contabil si fiscal, in cadrul unui buletin emis recent de CECCAR Bihor:
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 4144/2015 privind abrogarea unor ordine care cuprind reglementari in domeniul taxei pe valoarea adaugata (M. Of. nr. 7 din 6 ianuarie 2016)
√ se abroga:
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 172/2006 privind incadrarea produselor in categoria material lemnos pentru care se aplica taxare inversa, cu modificarile ulterioare;
- art. 1 si anexele nr. 1, 2 si 3 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.224/2006 pentru aprobarea unor proceduri privind inregistrarea si gestiunea persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA;
- Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.372/2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal;
- Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice, nr. 1.519/2012 pentru aprobarea Ghidului privind aplicarea sistemului TVA la incasare.
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Cartea verde a contabilitatii - REDUCERE 40
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 4145/2015 pentru aprobarea Normelor privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii destinate realizarii in Romania a proiectelor NSIP, prevazuta la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 privind derularea in Romania a proiectelor finantate prin Programul NATO de Investitii in Securitate (M. Of. nr. 14 din 8 ianuarie 2016)
√ scutirea de la plata TVA, se poate acorda direct pe baza unui certificat de scutire de TVA, dupa cum urmeaza:
- prin facturarea fara TVA a livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii de catre contractorii inregistrati in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal, in favoarea autoritatii contractante, si de catre subcontractorii inregistrati in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal catre contractori;
- prin scutirea de TVA, acordata direct pentru:
* importul de bunuri in Romania, efectuat direct de catre autoritatea contractanta si de catre contractori;
* achizitia intracomunitara de bunuri in Romania, efectuata de catre autoritatea contractanta si pentru care aceasta ar avea obligatia platii TVA, conform prevederilor Codului fiscal;
* serviciile prestate de prestatori nestabiliti in Romania pentru care obligatia platii TVA revine autoritatii contractante in calitate de beneficiar, in conformitate cu prevederile Codului fiscal;
* livrarile de bunuri realizate de furnizori nestabiliti in Romania pentru care obligatia platii TVA revine autoritatii contractante potrivit art. 307 alin. (6) din Codul fiscal.
√ certificatul de scutire de TVA se solicita de catre autoritatea contractanta;
√ pentru operatiunile efectuate inainte de eliberarea certificatului de scutire de TVA sau pentru operatiunile pentru care nu s-a solicitat certificat de scutire de TVA, autoritatea contractanta poate solicita restituirea TVA aferente achizitiilor destinate realizarii obiectivelor si proiectelor finantate din fonduri NSIP, in conditiile prevazute de prezentul ordin;
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA (M. Of. nr. 11 din 7 ianuarie 2016)
√ persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania sunt obligate sa declare livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile de bunuri si servicii realizate pe teritoriul Romaniei catre/de la orice persoana, asa cum este definita la art. 266 alin. (1) pct. 24 din Codul fiscal;
√ aproba modelul si continutul formularului (394) “Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA”;
√ prevederile prezentului ordin se aplica incepand cu operatiunile efectuate in trimestrul I 2016 pe teritoriul national.
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3795/2015 pentru aprobarea normelor tehnice privind infiintarea, functionarea si desfiintarea punctelor vamale in cadrul birourilor vamale (M. Of. nr. 15 din 8 ianuarie 2016)
√ infiintarea unui punct vamal poate fi:
- solicitata de un operator economic, cand punctul vamal infiintat functioneaza numai pentru operatorul economic solicitant;
- dispusa, la initiativa Directiei Generale a Vamilor, din ratiuni de ordin economic si de facilitare a comertului, cand punctul vamal infiintat functioneaza pentru orice persoana.
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3840/2015 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA (M. Of. nr. 5 din 5 ianuarie 2016)
√ criteriile pe baza carora se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor care sunt infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) si c) si alin. (12) din Codul fiscal sunt:
- persoana impozabila nu se afla in situatia prevazuta la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv in situatia de a nu desfasura activitati economice in spatiul destinat sediului social si/sau sediilor secundare si nici in afara acestora;
- niciunul dintre administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) si c) si alin. (12) din Codul fiscal, inregistrati fiscal in Romania, si nici persoana impozabila insasi in cazul persoanei care solicita inregistrarea, conform art. 316 alin. (1) lit. c) si alin. (12) din Codul fiscal, nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobata cu modificari prin Legea nr. 327/2015;
- evaluarea, pe baza analizei efectuate de organele fiscale, a intentiei si a capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum si operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni ar avea locul in Romania.
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) “Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA” (M. Of. nr. 8 din 6 ianuarie 2016)
√ formularul se depune, insotit de cererea de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, la organele fiscale competente de catre societatile care sunt infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990 care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Formularul se depune in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3845/2015 pentru aprobarea procedurilor de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare (M. Of. nr. 15 din 8 ianuarie 2016)
√ aproba Procedura:
- de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor supusi inregistrarii in registrul comertului;
- de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor care sunt supusi inregistrarii la organele fiscale;
- de modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor persoane fizice care detin cod numeric personal;
- de inregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.
√ aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
- Decizie de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
- Decizie de inregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului;
- Notificare privind inregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3846/2015 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare (M. Of. nr. 14 din 8 ianuarie 2016)
√ aproba Procedura:
- privind declararea ca inactivi a contribuabililor/platitorilor, potrivit art. 92 alin. (1) din Codul de procedura fiscala;
- de reactivare a contribuabililor/platitorilor declarati inactivi;
- de indreptare a erorilor materiale;
- de scoatere din evidenta contribuabililor/platitorilor declarati inactivi a contribuabililor/platitorilor radiati.
√ aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
- Decizie de declarare in inactivitate;
- Decizie de reactivare;
- Decizie de indreptare a erorii materiale;
- Decizie de respingere a cererii de reactivare/indreptare a erorii materiale;
- Notificare privind indeplinirea conditiilor pentru declararea ca inactiv potrivit prevederilor art. 92 alin. (1) lit. a) si lit. f)/g) din Codul de procedura fiscala;
- Notificare privind neconcordante intre documentele furnizate si evidenta fiscala;
- Aviz privind propunerea de declarare in inactivitate potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul de procedura fiscala/de reactivare/de indreptare a erorii materiale, pentru organele de inspectie fiscala;
- Aviz privind propunerea de declarare in inactivitate potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul de procedura fiscala/de reactivare/de indreptare a erorii materiale, pentru Directia generala antifrauda fiscala;
- instiintare privind constatarea situatiilor prevazute la art. 92 alin. (1) lit. d) - g) din Codul de procedura fiscala, de catre organele de inspectie fiscala;
Norma Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate ale entitatilor care desfasoara activitate de asigurare si/sau reasigurare (M. Of. nr. 2 din 4 ianuarie 2016)
√ reglementarile contabile se aplica urmatoarelor entitati:
- societatilor de asigurare si reasigurare cu sediul pe teritoriul Romaniei, persoane juridice romane, autorizate sa isi desfasoare activitatea in conditiile Legii nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare;
- subunitatilor fara personalitate juridica, cu sediul in Romania/strainatate, care apartin societatilor sus-mentionate;
- subunitatilor fara personalitate juridica stabilite in Romania in conformitate cu prevederile Legii nr. 237/2015, care apartin unor societati de asigurare si reasigurare, persoane juridice, cu sediul in state terte;
- subunitatilor fara personalitate juridica stabilite in Romania in conformitate cu prevederile Legii nr. 237/2015, care apartin unor societati de asigurare si reasigurare, persoane juridice, cu sediul in alte state membre.
Sursa: CECCAR Bihor
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Certificat de amanare a TVA in vama si reduceri comerciale. Tratament TVAVanzare cladire. Inchidere conturi rezerve din reevaluare. Regim fiscal TVA.Alte operatiuni supuse masurilor de simplificare in 2010Activitati de transport in UE. Regim TVACum ajustam TVA-ul dedus pentru marfuri lipsa procurate prin achizitii intracomunitare?Ultimele articole
Amenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaFacturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVADecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-urilor din Romania cer amanarea e-TVADarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVACum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVAArticole similare
Infiintarea grupului fiscal unic. Normele actuale din 2013Incasari si plati pe baza unui bilet la ordin. Cand deducem TVA-ul?Depasire plafon TVA LA INCASARE. Trecerea la impozit pe profitDeducere TVA leasing auto. Cum deducem corect?Dubla conditie pentru persoanele impozabile care vor sa opteze pentru inscrierea in sistemul TVA LA INCASARE in 2021Ultimele articole
Sistemul TVA LA INCASARE. Ce beneficii ofera aplicarea sistemuluiNotificare de conformare e-TVA. Raspunsul va fi obligatoriu din 1 ianuarie sau 1 august 2025D394 in 2024. In formular se declara contractele de sponsorizare, asigurarea privata de sanatate si asigurarile RCA/Casco?Notificare de conformare e-TVA. Cum se formuleaza raspunsul si pana cand se trimitePlafon TVA. Care sunt limitele in 2024 si obligatii la depasirea lorArticole similare
Modificari in legea concurentei. Care sunt prevederile actuale?Atentie! S-a schimbat termenul pentru plata creantelor fiscaleExigibilitatea accizelor pentru tigari. Cum procedam la transferul dintre sucursale?ANAF a publicat Ordinul pentru aprobarea formularului 311Numirea administratorului. Ce obligatii de plata si declarative revin societatii?Ultimele articole
Controale ANAF la persoanele fizice. Ce probleme au gasit inspectorii in sem. I din 2024SAF-T in 2024. ANAF a publicat o serie de teste pentru conformitatea la depunerea D406Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceANAF a publicat ghidul explicativ DAC7Amnistia Fiscala 2024: Ce trebuie sa stiiArticole similare
Certificatul de atestare fiscala. Vezi procedura completa!Procedura revocarii accesului la serviciul de depunere on-lineRegularizare CASS. Cum depunem Formularul 630?Declaratie recapitulativa privind livrarile si achizitiile intracomunitare de bunuriRecuperarea unor cheltuieli cu burse private si sume acordate entitatilor nonprofit. Ce declaratii se depun pana la 25 mai?Ultimele articole
Parteneriat intre MF/ANAF si Posta Romana pentru promovarea facilitatilor fiscale ale OUG 107/2024Masuri de sprijin pentru populatie si pentru mediul de afaceri, adoptate de GuvernDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneGhid ANAF privind tratamentul fiscal pentru veniturile obtinute din prestarea activitatilor de infrumusetareCum a fost modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024. Tabel comparativAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"