Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Companiile pierd sansa de a participa la licitatii pentru ca Fiscul emite eronat si cu mari intarzieri certificatele fiscale care atesta plata la zi a impozitelor.Certificatele de atestare fiscala ...
Companiile pierd sansa de a participa la licitatii pentru ca Fiscul emite eronat si cu mari intarzieri certificatele fiscale care atesta plata la zi a impozitelor.
Certificatele de atestare fiscala reflecta situatia obligatiilor bugetare ale companiilor. Documentul este necesar pentru licitatiile publice, diversele tranzactii, depunerea proiectelor din fonduri europene, vanzarea bunurilor din patrimoniu. Conform legislatiei, certificatele trebuie sa fie emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) in cel mult cinci zile de la inregistrare sau zece zile in cazul firmelor care au sedii secundare.
„Probabil din perspectiva autoritatilor fiscale termenul legal prevazut pentru emiterea acestor certificate este cam scurt, intrucat in practica s-au constatat mari intarzieri la emitere si, ce e mai important, inclusiv emiterea acestora cu date eronate“, explica Raluca Cojocaru, tax manager Deloitte. Nerespectarea termenelor si prelucrarea eronata a datelor din fisele de platitor complica foarte mult situatia firmelor.
Erori si abuzuri
Companiile afectate de greselile Fiscului trebuie sa demonstreze ca certificatele respective contin date eronate, iar in acest scop trebuie sa urmeze o procedura care, la randul ei, consuma mult timp si resurse.
In multe situatii, termenul de cinci zile a fost depasit, ajungandu-se la saptamani de asteptare. Pe langa faptul ca nu pot incheia tranzactii din cauza acestor erori ale Fiscului, tot firmele sunt cele care trebuie sa demonstreze ca sunt cu platile la zi. „Contribuabilii trebuie sa prezinte documentele din care sa reiasa ca certificatele au fost emise eronat si aici vorbim de dovada ca platile de impozit au fost facute in termenul legal si in conturile corecte de trezorerie“, arata Raluca Cojocaru.
Companiile au, in acest caz, toate motivele sa fie nemultumite pentru ca autoritatile fiscale cer o documentatie justificativa care exista deja in evidentele lor.
Obtinerea certificatului este, astfel, intarziata de doua ori, pentru ca abia dupa ce este probata bonitatea firmelor au loc si modificarile in sistemele informatice ale trezoreriei, contabilitatii publice si ale administratiei fiscale. Prin urmare, aceasta procedura complicata arata ca autoritatile fiscale nu numai ca nu isi recunosc greselile, dar si abuzeaza de puterea lor in relatia cu firmele, cerandu-le acestora sa faca eforturi pentru a demonstra ca respectivele certificate au fost emise eronat.
„Toata aceasta procedura se traduce prin alocarea de resurse suplimentare. Ma gandesc ca o asemenea birocratie nu face decat sa sporeasca inclusiv costul administratiei. Primirea cu intarziere a unui certificat, care eventual contine si erori fata de situatia de fapt a contribuabilului, poate atrage, de exemplu, pierderea sansei de a participa la licitatia pentru care a solicitat certificatul“, explica tax managerul Deloitte.
Certificatul de atestare fiscala pentru firme poate fi utilizat pe o perioada de 30 de zile de la data eliberarii si poate fi folosit ori de cate ori este nevoie, in copii legalizate. Pentru eliberarea acestuia, contribuabilii depun o cerere, platind taxele de timbru.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Certificatul cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii (luna de referinta) si neachitate pana la data eliberarii acestuia.
Sursa: Capital
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Proiect nou pentru organizarea si functionarea Ministerului de Finante PubliceIn atentia firmelor: creste numarul de tranzactii onlineCotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaTaxe si impozite pentru persoane fizice la transferul de proprietatiNoi masuri fiscale propuse de Guvern. Ce se modifica in privinta TVAUltimele articole
Proiect: Finantele introduc numarul de identificare digitala, alternativ CNP-ului clasicCertificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]Modificari aduse cotelor reduse de TVA de Legea nr. 296/2023 incepand cu 1 ianuarie 2024Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeObligatiile unei societati nou infiintate fata de ONPCSBAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"