Tags: pierderi creante, creante nerecuperate, scoaterea din evidenta
In randurile de mai jos, analizam situatia in care societatea a pierdut un proces prin care se anuleaza dreptul de a recupera o creanta de la un client. Decizia este definitiva si irevocabila motivul fiind ca in contractul de prestari servicii nu era specificat un grafic de plati si alte asemenea scapari din punct de vedere juridic. Vom vedea daca societatea poate ajusta TVA colectata la emiterea facturilor si diminuarea veniturilor cu valoarea serviciilor facturate initial, precum si care este modalitatea de scoatere din evidenta a clientului respectiv.
In conformitate cu art. 25, alin. 4, lit. h din Codul fiscal, sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare.
Din intelegrearea noastra, societatea dumneavoastra nu se incadreaza in exceptiile de mai sus, mai mult, avand in vedere faptul ca nu au fost constituite provizioane pentru aceste creante rezulta ca pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor sunt nedeductibile fiscal.
Scoaterea creantei din evidenta contabila se va efectua in baza unei decizii a administratorului societatii.
Inregistrarea contabila este:
654"Pierderi din creante si debitori diversi" = 4111 "Clienti"
Potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal, societatii ii este permis sa ajusteze TVA in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Astfel, societatea nu are dreptul sa ajusteze TVA aferent creantei nerecuperate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In SPV, am doua facturi emise de service pe firma. Explicatia service auto este ca pentru a recupera bani de la asigurator emit factura pe numele clientului care are asigurarea. Cum procedez in acesta situatie? Este corect cum procedeaza? Nu inregistrez facturile? dau respingere in spv?refuz/notificare? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu un raspuns referitor la transmiterea prin sistemul e-Factura a facturilor emise catre persoane fizice:<br />
Este vorba despre avansuri facturate si incasate pentru livrarea de apartamente, livrare care va avea loc la sfarsitul anului 2025 cand va fi finalizata constructia de imobile.<br />
Am considerat ca incasarea sumelor cu titlu de avans nu reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii si in e-factura se va trimite doar factura finala prin care...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: S-a depus bilantul aferent anului 2023 cu intarziere in data de 10.06.2024, e obligata firma sa treaca la impozit pe profit? Daca da, cu ce data? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<