Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Masurile de consolidare a cooperarii administrative in domeniul taxei pe valoarea adaugata (TVA) au fost modificate prin Regulamentul (UE) 2018/1541 care modifica si completeaza Regulamentelor (UE) nr. 904/2010 si (UE) 2017/2454 publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Regulamentul (UE) 2018/1541 a modificat Regulamentul (UE) nr. 904/2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, respectiv au fost modificate sau inlocuite textele urmatoarelor articole : art.7, art. 13, art. 17, art. 21, art. 24, art. 28, art. 33, art. 34, art. 35, art. 36, art. 37, art. 48, art. 49, art. 55, art. 58, totodata au fost introduse noi articole.
Totodata, a fost modificat si art. 1 din Regulamentul (UE) 2017/245
Articolul 1 Modificari la Regulamentul (UE) nr. 904/2010
1. Articolul 7 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) alineatul (3) se elimina;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
(b) alineatul (4) se inlocuieste cu urmatorul text: „(4) Cererea mentionata la alineatul (1) poate contine o cerere motivata pentru o ancheta administrativa specifica. Autoritatea solicitata realizeaza ancheta administrativa in consultare cu autoritatea solicitanta, dupa caz. in cazul in care autoritatea solicitata considera ca nu este necesara o ancheta administrativa, aceasta informeaza de indata autoritatea solicitanta cu privire la motivele acestei decizii.
(c) se introduce urmatorul alineat:
„(4a) in cazul in care autoritatile competente din cel putin doua state membre considera ca este necesara o ancheta administrativa privind sumele mentionate la alineatul (4) al doilea paragraf de la prezentul articol si inainteaza o cerere motivata comuna care contine precizari sau dovezi privind riscul de evaziune sau frauda in materie de TVA, autoritatea solicitata nu poate refuza efectuarea acelei anchete decat pentru motivele prevazute la articolul 54 alineatul (1) litera (b) sau alineatele (2), (3) sau (4). In cazul in care statul membru solicitat detine deja informatiile solicitate, acesta le comunica statelor membre solicitante. In cazul in care statele membre solicitante nu considera satisfacatoare informatiile primite, acestea informeaza statul membru solicitat sa continue demersurile privind ancheta administrativa.
La cererea statului membru solicitat, la ancheta administrativa iau parte functionari autorizati de autoritatile solicitante. O astfel de ancheta administrativa se efectueaza in comun si se desfasoara sub coordonarea statului membru solicitat si in conformitate cu legislatia acestuia.
Functionarii autoritatilor solicitante au acces la aceleasi cladiri si documente ca functionarii autoritatii solicitate si, in masura in care acest lucru este permis de legislatia statului membru solicitat in legatura cu functionarii sai, au capacitatea sa chestioneze persoane impozabile.
Competentele de inspectie ale functionarilor autoritatilor solicitante sunt exercitate exclusiv in scopul desfasurarii anchetei administrative.
2. La articolul 13, alineatul (3) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(3) Informatiile se transmit prin intermediul unor formulare tip cu exceptia cazurilor mentionate la articolul 50 sau a cazurilor specifice in care autoritatile competente respective considera ca alte mijloace sigure sunt mai adecvate si convin sa le utilizeze.
3. Articolul 17 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) la alineatul (1) se adauga urmatoarea litera:
„(2) Comisia adopta, prin intermediul unor acte de punere in aplicare, detaliile tehnice privind cautarea automata a informatiilor mentionate la alineatul (1) literele (a)-(f) din prezentul articol. Acele acte de punere in aplicare se adopta in conformitate cu procedura de examinare prevazuta la articolul 58 alineatul (2).”;
„(3) Comisia stabileste, prin intermediul unor acte de punere in aplicare, ce elemente de date trebuie sa contina informatiile mentionate la alineatul (1) litera (f) din prezentul articol. Acele acte de punere in aplicare se adopta in conformitate cu procedura de examinare prevazuta la articolul 58 alineatul (2).”
4. Articolul 21 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) se introduce urmatorul alineat:
(b) la alineatul (2), litera (e) se modifica dupa cum urmeaza:
(c) se introduce urmatorul alineat:
(d) se adauga urmatorul alineat:
„(3) Comisia stabileste, prin intermediul unor acte de punere in aplicare, modalitatile practice referitoare la conditiile mentionate la alineatul (2) litera (e) de la prezentul articol pentru a-i permite statului membru care furnizeaza informatiile sa identifice functionarul de legatura Eurofisc care acceseaza informatiile.
„(3) Comisia stabileste, prin intermediul unor acte de punere in aplicare, modalitatile practice referitoare la conditiile mentionate la alineatul (2) litera (e) si la alineatul (2a) litera (d) de la prezentul articol pentru a-i permite statului membru care furnizeaza informatiile sa identifice functionarul de legatura Eurofisc care acceseaza informatiile.
5. Se introduce urmatorul articol:
„Articolul 21a
(1) Fiecare stat membru acorda autoritatii competente din oricare alt stat membru acces automat la urmatoarele informatii in legatura cu inmatricularile nationale ale vehiculelor:
(2) Accesul la informatiile mentionate la alineatul (1) se acorda in urmatoarele conditii:
Acele acte de punere in aplicare se adopta in conformitate cu procedura de examinare prevazuta la articolul 58 alineatul (2).”
6. Articolul 24 se inlocuieste cu urmatorul text:
„Articolul 24 in cazul in care, in sensul articolelor 17-21a, autoritatile competente ale statelor membre fac schimb de informatii prin mijloace electronice, ele iau toate masurile necesare pentru a asigura respectarea articolului 55. Statele membre raspund de toate dezvoltarile necesare ale sistemelor proprii pentru a permite schimbul acestor informatii prin reteaua CCN/CSI sau orice alta retea securizata similara folosita pentru schimbul de informatii mentionate la articolul 21a prin mijloace electronice.”
7. Titlul capitolului VII se inlocuieste cu urmatorul text: „PREZENtA iN BIROURILE ADMINISTRATIVE sI iN TIMPUL ANCHETELOR ADMINISTRATIVE sI ANCHETELE ADMINISTRATIVE EFECTUATE iN COMUN”.
8. Articolul 28 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) se introduce urmatorul alineat:
„(2a) Printr-un acord intre autoritatile solicitante si autoritatea solicitata si in conformitate cu modalitatile stabilite de aceasta din urma, functionarii autorizati de autoritatile solicitante pot participa, in scopul colectarii si realizarii schimbului de informatii prevazute la articolul 1, la anchetele administrative desfasurate pe teritoriul statului membru solicitat.
Aceste anchete administrative se efectueaza in comun de catre functionarii autoritatii solicitante si ai autoritatii solicitate si se desfasoara sub coordonarea statului membru solicitat si in conformitate cu legislatia acestuia. Functionarii autoritatilor solicitante au acces la aceleasi cladiri si documente ca functionarii autoritatii solicitate si, in masura in care acest lucru este permis de legislatia statului membru solicitat in legatura cu functionarii sai, au capacitatea sa chestioneze persoane impozabile. Atunci cand este permis de legislatia statului membru solicitat, functionarii statelor membre solicitante exercita aceleasi competente de inspectie ca cele conferite functionarilor statului membru solicitat. Competentele de inspectie ale functionarilor autoritatilor solicitante sunt exercitate exclusiv in scopul desfasurarii anchetei administrative.
Printr-un acord intre autoritatile solicitante si autoritatea solicitata si in conformitate cu modalitatile stabilite de autoritatea solicitata, autoritatile participante pot intocmi un raport de ancheta comun.”;
„(3) Functionarii autoritatii solicitante prezenti intr-un alt stat membru in conformitate cu alineatele (1), (2) si (2a) trebuie sa poata prezenta, in orice moment, o autorizatie scrisa care sa mentioneze identitatea si calitatea lor oficiala.”
9. Articolul 33 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) alineatul (1) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(b) realizeaza si coordoneaza schimbul rapid si multilateral si prelucrarea si analiza in comun de informatii specifice privind frauda transfrontaliera in domeniile in care opereaza Eurofisc (denumite in continuare «domeniile de lucru ale Eurofisc»);
(c) coordoneaza activitatea functionarilor de legatura Eurofisc din statele membre participante, mentionati la articolul 36 alineatul (1), in ceea ce priveste actionarea pe baza avertizarilor si informatiilor primite;”; (ii) se adauga urmatoarea litera:
„(d) coordoneaza anchetele administrative ale statelor membre participante in legatura cu fraude identificate de functionarii de legatura Eurofisc astfel cum se mentioneaza la articolul 36 alineatul (1) fara competenta de a solicita statelor membre sa desfasoare anchete administrative.”
10. La articolul 34, alineatul (2) se inlocuieste cu urmatorul text:
11. Articolul 35 se inlocuieste cu urmatorul text:
12. Articolul 36 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) se introduce urmatorul alineat:
(b) alineatul (2) se inlocuieste cu urmatorul text:
(c) se introduc urmatoarele alineate:
„(3) Coordonatorii pentru domeniile de lucru ale Eurofisc pot solicita informatii relevante Agentiei Uniunii Europene pentru Cooperare in Materie de Aplicare a Legii (Europol) si Oficiului European de Lupta Antifrauda (OLAF).
(4) Coordonatorii pentru domeniile de lucru ale Eurofisc pun informatiile primite de la Europol si OLAF la dispozitia celorlalti functionari de legatura Eurofisc participanti; aceste informatii se transmit prin mijloace electronice.
(5) Coordonatorii pentru domeniile de lucru ale Eurofisc se asigura, de asemenea, ca informatiile primite de la Europol si OLAF sunt prelucrate si analizate impreuna cu informatiile specifice relevante comunicate sau colectate in temeiul prezentului regulament, astfel cum au convenit participantii la domeniile de lucru, si pun rezultatele la dispozitia functionarilor de legatura Eurofisc participanti.”
13. Articolul 37 se inlocuieste cu urmatorul text:
14. La articolul 48 alineatul (1) se adauga urmatoarele paragrafe:
„In cazul in care statul membru de stabilire ia cunostinta de faptul ca o persoana impozabila care inainteaza o cerere de rambursare de TVA, in conformitate cu articolul 5 din Directiva 2008/9/CE, are obligatii fiscale in acel stat membru de stabilire, acesta poate solicita acordul persoanei impozabile pentru transferul sumei aferente rambursarii de TVA direct catre statul membru respectiv pentru a stinge obligatiile fiscale neachitate. in cazul in care persoana impozabila isi da acordul cu privire la acest transfer, statul membru de stabilire informeaza statul membru de rambursare cu privire la suma in privinta careia s-a obtinut acordul, iar statul membru de rambursare, in numele persoanei impozabile, transfera aceasta suma statului membru de stabilire.
Statul membru de stabilire informeaza persoana impozabila daca suma transferata acopera o stingere integrala sau partiala a obligatiei fiscale in conformitate cu dreptul sau intern si practicile sale administrative.
Cu toate acestea, transferul rambursarii de TVA catre statul membru de stabilire nu afecteaza dreptul statului membru de rambursare de a recupera obligatiile pe care persoana impozabila le are in statul de rambursare. in cazul in care obligatiile fiscale din statul membru de stabilire sunt contestate, transferul sumelor aferente rambursarii poate fi utilizat de statul membru de stabilire ca masura de retinere, cu acordul persoanei impozabile, in masura in care se asigura un control judiciar eficace in statul membru respectiv.”
15. Titlul capitolului XIII se inlocuieste cu urmatorul text:
16. La articolul 49 se introduce urmatorul alineat:
17. Articolul 55 se modifica dupa cum urmeaza:
Cu toate acestea, statele membre, in scopul aplicarii corecte a prezentului regulament, limiteaza domeniul de aplicare a obligatiilor si a drepturilor prevazute la articolele 12-15, 17, 21 si 22 din Regulamentul (UE) 2016/679. Aceste restrictii sunt limitate la ceea ce este strict necesar pentru protejarea intereselor mentionate la articolul 23 alineatul (1) litera (e) din regulamentul respectiv, in special pentru:
(a) a permite autoritatilor competente ale statelor membre sa isi indeplineasca sarcinile in mod corespunzator in scopul prezentului regulament; sau
(b) a se evita obstructionarea anchetelor, analizelor, investigatiilor sau procedurilor oficiale sau juridice in sensul prezentului regulament si pentru a se garanta faptul ca nu este pusa in pericol prevenirea, investigarea si detectarea evaziunii si a fraudei fiscale. Prelucrarea si stocarea informatiilor mentionate in prezentul regulament se realizeaza exclusiv in scopurile mentionate in articolul 1 alineatul (1) din prezentul regulament, iar informatiile nu sunt prelucrate ulterior intrun mod incompatibil cu scopurile respective.
Se interzice prelucrarea datelor cu caracter personal in temeiul prezentului regulament in alte scopuri, cum ar fi cele comerciale. Perioadele de stocare a acestor informatii sunt limitate la masura necesara pentru indeplinirea scopurilor respective.
18. La articolul 58, alineatul (2) se inlocuieste cu urmatorul text:
19. Anexa I se elimina.
Articolul 2 Modificari ale Regulamentului (UE) 2017/2454
Articolul 1 din Regulamentul (UE) 2017/2454 se modifica dupa cum urmeaza:
1. Punctul 5 se inlocuieste cu urmatorul text: „5. La articolul 17, alineatul (2) se inlocuieste cu urmatorul text: «(2) Comisia adopta, prin intermediul unor acte de punere in aplicare, detaliile tehnice privind cautarea automata a informatiilor mentionate la alineatul (1) literele (a)-(f) din prezentul articol. Acele acte de punere in aplicare se adopta in conformitate cu procedura de examinare prevazuta la articolul 58 alineatul (2).»”
2. Punctul 8 se elimina.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Prestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?Omisiune inregistrare in scop de TVA. Cum putem corecta eroarea?Achizitie intracomunitara de bunuri. Furnizor stabilit pe teritoriul unui stat tert. Ce conditii se impun la vama?Contract de mediere. Cum se inregistreaza scaderea din evidente a creanÂtelor ?Tratament fiscal: Avantaje acordate persoanelor fizice care desfasoara activitate dependenta intr-un stat strainUltimele articole
E-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportE-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"