Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Taxa de timbru verde. Pentru ce categorii de produse se aplica si studii de caz practice

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 09 Aug. 2023 Exclusiv
Categoriile de produse pentru care se aplica taxa de timbru verde
Tags: taxa verde, bunuri importate, taxa timbru verde, taxa de mediu

In acest articol vom vedea ce este taxa de timbru verde, pentru ce categorii se produse se aplica, dar si cateva studii de caz practice necesare operatorilor economici, explicate de specialistii nostri.

Taxa de timbru este o taxa pe care firmele care comercializeaza, importa sau produc echipamente electronice si electrocasnice trebuie sa o plateasca dupa deteriorarea sau uzarea lor. Banii stransi in acest fel sunt necesari reciclarii corespunzatoare, pentru ca deseurile care ramân dupa deteriorarea acestor aparate sunt foarte periculoase si toxice.

Acest Memorator va ofera o sinteza unica a tuturor taxelor si impozitelor care se aplica in Romania!Folositi Memoratorul si aflati oricand, pe loc, informatii esentiale despre cele mai importante obligatii fiscale din 2023, AICI»

Categorii de produse pentru care se aplica taxa de timbru verde

Este bine de stiut ca echipamentele electronice si electrice sunt definite de HG nr. 448/2005 si se percepe taxa pentru toate echipamente electrice si electronice, fiind exceptate doar componentele acestora introduse pe piata. 

Nu exista prevazuta in legislatie nicio lista cu valoarea taxei de timbru verde aplicabila fiecarei categorii de produs in parte, avand in vedere ca aceasta este variabila in functie de costurile pe care le are fiecare colector de deseuri.

Taxa de timbru verde – studii de caz practice

Speta 1. O societate care comercializeaza echipamente electrice si electronice importa marfuri de la furnizori din UE si din afara UE (China) si vrea sa obtina raspuns la mai multe intrebari privind modul in care se calculeaza taxa de timbru verde.

O societate de comert cu echipamente electrice si electronice importa marfuri de la furnizori din UE si din afara UE (China) si vrea sa obtina raspuns la mai multe intrebari privind modul in care se calculeaza taxa de timbru verde.

Specialistii nostri ne vor arata care sunt reglementarile in vigoare privind modul de calcul al taxei de mediu, reflectarea pe factura de vanzare si reflectarea in contabilitate a taxei de mediu in cazul in care societatea este direct achizitor importator. Vom vedea si daca exista vreo lista anexa cu tipurile de produse pentru care se aplica taxa de timbru verde si valoarea acesteia pe fiecare categorie de produs in parte.

Raspunsul specialistului


In primul rand, trebuie sa se tina cont ca o persoana juridica care pune pe piata nationala produse electrice si electronice are niste obligatii care trebuie respectate, in conformitate cu OUG nr. 5/2015, HG nr. 1132/2008 si OUG nr. 196/2005:


Acest Memorator va ofera o sinteza unica a tuturor taxelor si impozitelor care se aplica in Romania!Folositi Memoratorul si aflati oricand, pe loc, informatii esentiale despre cele mai importante obligatii fiscale din 2023, AICI»
 

    • Inregistrarea companiei in Registrul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului ca Producator de EEE/BA, obtinand numar de inregistrare pentru fiecare.

    • Comunicarea numerelor de inregistrare tuturor retelelor comerciale prin care sunt vandute EEE/BA.

    • Raportarea si finantarea cantitatilor de EEE/BA puse pe piata, fie catre autoritatile de mediu, fie catre Organizatie colectiva autorizata cu care decideti sa colaborati.

    • Raportarea lunara a EEE/BA puse pe piata catre AFM atat prin intermediul aplicatiei disponibile pe site-ul AFM cat si pe suport de hartie, in original, la sediul Administratiei Fondului pentru Mediu.

 

Pentru mai multe detalii puteti accesa: https://www.afm.ro/declaratii.php

• Realizarea ratelor minime de colectare in mod individual sau prin afilierea la o organizatie colectiva

(EEE - Art 17 si anexa 6 din OUG 5/2015; BA - Art 7 si anexa 1 din HG nr. 1132/2008)

    • Informarea consumatorilor privind:

        - Costurile colectarii, tratarii si eliminarii in conditii de protectie a mediului, prin evidentierea separata a acestor costuri, in momentul vanzarii de EEE;

        - Posibilitatea de a preda DEEE in sistem „unul la unul”, la furnizarea unui produs nou, in mod gratuit, in aceleasi conditii precum cele de livrare a produsului nou, daca echipamentul este de tip echivalent si a indeplinit aceleasi functii ca echipamentul nou furnizat;

        - Posibilitatea de a se debarasa de deseurile de baterii sau acumulatori portabili la punctele de vanzare a acestora;

        - Obligatia de a colecta separat DEEE si de a nu elimina DEEE impreuna cu deseurile municipale nesortate;

        - Semnificatia pubelei cu roti, barata cu o cruce;

 

Simbolul indica faptul ca EEE/BA fac obiectul unei colectari separate.

Simbolul trebuie sa fie tiparit vizibil, lizibil si indelebil.

Prin HG 448/2005 se legifereaza obligatia operatorilor economici responsabili de a gestiona si finanta colectarea si reciclarea DEEE, fie in mod individual, fie prin intermediul unor organizatii colective, fara a institui o valoarea prestabilita a taxei timbrului verde. Taxa de timbru verde reprezinta valoarea in lei platita de vanzator catre societatea autorizata cu preluarea operatiunilor de colectare, transport si valorificare/reciclare a deseurilor echipamentelor electrice si electronice. Taxa de timbru verde a fost instituita in vederea adunarii fondurilor necesare reciclarii acestor echipamente dupa defectarea sau dupa uzarea lor morala.

 

Producatorii sau tertii care actioneaza in numele lor sunt obligati sa organizeze colectarea, valorificarea si reciclarea DEEE, pentru a indeplini obligatiile prevazute la art. 5 alin. (13) si la art. 7 alin. (1), in una dintre urmatoarele modalitati:

a) individual, utilizand propriile resurse; 

b) transferarea acestor responsabilitati, pe baza de contract, catre operatorul economic legal constituit, denumit in continuare organizatie colectiva, autorizata in acest scop de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor. 

Timbrul verde este un mod de finantare al procesului de gestiune al DEEE care trebuie sa respecte H.G. nr. 448/ 2005 elaborata avand la baza  Directiva Europeana 2002/96/CE. 

 

Reciclarea acestor produse fiind obligatorie, valoarea timbrului verde se include in valoarea produsului si este purtatoare de TVA. Se poate trece ca pozitie separata pe factura sau se poate include in pretul de vanzare al produsului cu mentionarea acestui fapt in factura. De fapt valoarea timbrului verde reprezinta costurile de reciclare ale produslui.


Cateva aspecte mai importante din legislatia nationala de care trebuie sa tineti cont in speta dumneavoastra:

“ORDONANTA DE URGENTA nr. 5 din 2 aprilie 2015privind deseurile de echipamente electrice si electronice

Articolul 2(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica echipamentelor electrice si electronice, denumite in continuare EEE, dupa cum urmeaza:a) pana la data de 14 august 2018, pentru EEE incluse in categoriile prevazute in anexa nr. 1, cu exceptia celor prevazute la art. 4;b) de la data de 15 august 2018, pentru toate EEE clasificate in categoriile prevazute in anexa nr. 2, cu exceptia celor prevazute la art. 4 si 5.(2) Anexa nr. 3 cuprinde lista EEE care fac parte din categoriile prevazute in anexa nr. 1.(3) Anexa nr. 4 cuprinde lista EEE care fac parte din categoriile prevazute in anexa nr. 2.

 

Articolul 34(1) Producatorii si distribuitorii sunt obligati sa informeze cumparatorii, in momentul vanzarii de EEE, cu privire la costurile colectarii, tratarii si eliminarii in conditii de protectie a mediului, prin evidentierea separata a acestor costuri.(2) Costurile mentionate la alin. (1) nu trebuie sa depaseasca costurile reale suportate pentru EEE respective, atunci cand acestea devin deseuri.

Articolul 37Pentru stabilirea fara echivoc a datei la care EEE a fost introdus pe piata, producatorii sunt obligati sa aplice un marcaj care specifica faptul ca acesta a fost introdus pe piata dupa data de 31 decembrie 2006; in acest sens se aplica standardul european EN 50419, respectiv standardul roman SREN nr. 50419:2006.

Inregistrare, informare si raportare.

 

Articolul 38(1) Pentru monitorizarea respectarii cerintelor prezentei ordonante de urgenta, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului intocmeste, in conformitate cu alin. (5), un registru national al producatorilor, care include si producatorii ce furnizeaza EEE prin intermediul tehnicilor de comunicare la distanta.(2) Pentru a introduce pe piata EEE, producatorii, inclusiv cei prevazuti la alin. (3), au obligatia de a se inscrie in registrul prevazut la alin. (1), primind un numar de inregistrare care va fi comunicat de acestia tuturor retelelor comerciale prin care sunt vandute EEE.(3) Producatorii care furnizeaza EEE prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanta in Romania, astfel cum sunt prevazuti la lit. g) din anexa nr. 5, sunt obligati sa se inregistreze in registrul prevazut la alin. (1).(4) Daca producatorii prevazuti la alin. (3) nu sunt inregistrati in Romania potrivit alin. (2), inregistrarea se face prin intermediul reprezentantilor autorizati ai acestora, astfel cum se prevede la art. 40 alin. (2).

 

Articolul 39(1) Operatorii economici care fabrica sau importa dintr-o tara terta sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene EEE care fac obiectul prezentei ordonante de urgenta si care nu sunt destinate vanzarii, respectiv pentru care nu au calitatea de producator potrivit definitiei prevazute la lit. g) din anexa nr. 5, sunt obligati sa tina evidenta acestor EEE si sa incredinteze DEEE provenite de la echipamentele respective numai operatorilor autorizati pentru colectarea si/sau tratarea DEEE potrivit cerintelor prezentei ordonante de urgenta.(2) Persoanele fizice si juridice care detin DEEE, inclusiv cele provenite de la EEE importate pentru folosinta proprie, au obligatia de a preda DEEE catre sistemele de colectare prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.Reprezentantul autorizat”

 

 

Speta 2. Taxa de timbru verde. Mentiune pe factura

 O societate care este distribuitoare de produse EEE mentioneaza distinct pe facturile de vanzare taxa de timbru verde. Va rog sa ma ajutati cu opinia dumneavoastra cu privire la inregistrarea in contabilitate a taxei de timbru verde. Este aceasta taxa un venit pentru distribuitorul de produse EEE? Sau este o taxa pe care o colecteaza si pe care ar trebui sa o vireze la un OTR? Ce obligatii fiscale are distribuitorul de produse EEE cu privire la aceasta taxa de timbru verde? Va multumesc.


Raspuns: 

Conform OUG 5/2015, art.34:

(1) Producatorii si distribuitorii sunt obligati sa informeze cumparatorii, in momentul vanzarii de EEE ( echipamente electrice si electronice), cu privire la costurile colectarii, tratarii si eliminarii in conditii de protectie a mediului, prin evidentierea separata a acestor costuri.

(2) Costurile mentionate la alin. (1) nu trebuie sa depaseasca costurile reale suportate pentru EEE respective, atunci cand acestea devin deseuri.

Astfel, timbrul verde reprezinta costul ce acopera procesul de colectare, gestionare si reciclare a deseurilor de echipamente electrice si electronice (DEEE), obligatii ce revin producatorilor si distribuitorilor de echipamente electrice si electronice, dar care sunt preluate de diverse organizatii colective care actioneaza in numele acestora.

Potrivit Ordonantei, costul timbrului verde trebuie evidentiat separat pe factura atat de catre producatori, cat si de distribuitori, acestia avand obligatia de a investi sumele astfel colectate in procesele de reciclare ale DEEE-urilor pe care le introduc pe piata.

Timbrul verde colectat in acest fel de producatori/distribuitori este virat catre o asociatie care detine licenta de operare pentru colectarea, reutilizarea, reciclarea si valorificarea deseurilor de echipamente electrice si electronice.

In ceea ce priveste recunoasterea timbrului verde in contabilitatea distribuitorului, OMFP 1802/2014 (pct. 8) defineste elementele componente ale costului de achizitie a unui bun:

Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.

In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.

Avand in vedere ca distribuitorii recupereaza contravaloarea timbrului verde prin facturare catre clienti, acest cost fiind suportat de consumatori, opinia noastra este ca valoarea acestuia nu se include in costul de achizitie al bunului, si prin urmare, monografia contabila propusa la achizitie este:

% = 401- Furnizori

371- Marfuri
447- Fonduri speciale - taxe si varsaminte asimilate
4426- TVA deductibila

Referitor la livrarea de EEE, Codul fiscal mentioneaza la art.286 alin.1 ca baza de impozitare a taxei pe valoare adaugata este constituita din:

a) pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, altele decat cele prevazute la lit. b) si c), din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor ori prestator din partea cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni;

Astfel, chiar daca timbrul verde este mentionat separat pe factura, acesta intra in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.

Monografia contabila propusa pentru livrarea de echipamente este urmatoarea:

4111- Clienti = %

707- Venituri din vanzari de marfuri
447- Fonduri speciale- taxe si varsaminte asimilate
4427- TVA colectata

Valoarea timbrului astfel colectat, se vireaza organizatiei colective respective:
447- Fonduri speciale- taxe si varsaminte asimilate = 5121- Conturi curente la banci

sau

In situatia in care organitatia va emite factura, inregistrarea va fi urmatoarea:
447- Fonduri speciale- taxe si varsaminte asimilate =401- Furnizori

Si plata facturii:
401=5121


Revenire: 

In legatura cu mentiunea dumneavoastra ca "Timbrul verde colectat in acest fel de producatori/distribuitori este virat catre o asociatie care detine licenta de operare pentru colectarea, reutilizarea, reciclarea si valorificarea deseurilor de echipamente electrice si electronice.". Va rog sa ma ajutati cu o baza legala concreta pentru ca eu nu am gasit-o si am nevoie de aceasta pentru clientul meu. Va multumesc.

Raspuns: Art. 34. -din OUG 5/2015:

1. Producatorii si distribuitorii sunt obligati sa informeze cumparatorii, in momentul vanzarii de EEE, cu privire la costurile colectarii, tratarii si eliminarii in conditii de protectie a mediului, prin evidentierea separata a acestor costuri.

Definitie distribuitor:

h) distribuitor - orice persoana fizica sau juridica din lantul de aprovizionare, care face un EEE disponibil pe piata. Aceasta definitie nu impiedica un distribuitor sa fie, in acelasi timp, producator in sensul lit. g);

Deci in varianta in care ati fi si importator si distribuitor este valabila afirmatia:

Timbrul verde colectat in acest fel de producatori/distribuitori este virat catre o asociatie care detine licenta de operare pentru colectarea, reutilizarea, reciclarea si valorificarea deseurilor de echipamente electrice si electronice.

Conform OUG 5/2015 distribuitorii de echipamente electrice si electronice au obligatia de a primi din partea consumatorilor casnici echipamente uzate pe care acestia nu le mai folosesc cu scopul de a fi reciclate.

Mai exact, in conformitate cu prevederile OUG nr. 5/2015, distribuitorii de EEE au urmatoarele obligatii:

-Obtinerea numarului de inregistrare de la producatori, eliberat de ANPM inaintea comercializarii oricaror echipamente EEE in magazine;
-Informarea consumatorilor prin orice mijloace asupra costurilor colectarii, tratarii si eliminarii in conditii de protectie a mediului, prin evidentierea separata a acestor costuri, in momentul vanzarii de EEE conform indicatiilor producatorilor;
-Facilitarea conditiilor catre consumatori de a preda produsul uzat DEEE in sistem unul la unul , la furnizarea unui produs nou, in mod gratuit, in aceleasi conditii precum cele de livrare a produsului nou, daca echipamentul este de tip echivalent si a indeplinit aceleasi functii ca echipamentul nou furnizat;
-Predarea cel putin cu titlu gratuit a DEEE colectate catre organizatiile colective ale producatorilor si / sau catre punctele de colectare autorizate cu care acestea au contract incheiat.



 

Speta 3. Comercializare produse EEE. Obligatii privind timbrul verde

 

Daca o societate achizitioneaza produse electrocasnice - mixter, feon, calorifer electric - si plateste taxa timbru la furnizor este obligata sa treaca pe bonul fiscal la vanzarea produsului feon, calorifer, mixter pe bonul fiscal aferent clientului separat cu pret valoarea timbru verde aferent acestor produse electrocasnice sau este corect sa specificam ca in pret este inclus timbrul verde sub pretul total al produsului fara valoare? Care este cadrul legal, ce obligatii avem la vanzare si care sunt prevederile legale unde gasim valoarea timbrului verde pe fiecare produs? Aceasta valoare de timbru verde suntem obligati sa o platim la mediu sau bugetul de stat, ea fiind achitata la furnizor odata cu factura de achizitie? Cum sa procedam corect si legal sa nu platim amenda?


Raspuns: 

 

Conform art. 34 din O.U.G. nr. 5/2015 privind deseurile de echipamente electrice si electronice, producatorii si distribuitorii sunt obligati sa informeze cumparatorii, in momentul vanzarii de EEE, cu privire la costurile colectarii, tratarii si eliminarii in conditii de protectie a mediului, prin evidentierea separata a acestor costuri. Aceste costuri nu trebuie sa depaseasca costurile reale suportate pentru EEE respective, atunci cand acestea devin deseuri.
In sensul OUG 5/2015 distribuitor este orice persoana fizica sau juridica din lantul de aprovizionare, care face un EEE disponibil pe piata. Aceasta definitie nu impiedica un distribuitor sa fie, in acelasi timp, producator. A face disponibil pe piata reprezinta orice tip de furnizare a unui produs spre distribuire, consum sau utilizare pe piata nationala in cursul unei activitati comerciale, fie in schimbul unei plati, fie gratuit.


Acest Memorator va ofera o sinteza unica a tuturor taxelor si impozitelor care se aplica in Romania!Folositi Memoratorul si aflati oricand, pe loc, informatii esentiale despre cele mai importante obligatii fiscale din 2023, AICI»

Astfel, taxa de timbru sau timbrul verde nu este o taxa impusa printr-un act normativ, nu se declara si nu se plateste la buget. Este de fapt o componenta a pretului echipamentelor nou introduse pe piata, cu rolul de a asigura finantarea costurilor de colectare, tratare si eliminare, care trebuie adusa la cunostinta cumparatorilor. Aceasta reprezinta in fapt costurile pentru acoperirea costurilor de colectare, tratare si eliminare a echipamentelor in conditii de protectie a mediului si din acest motiv cuantumul acesteia este diferit in functie de tipul echipamentului/capacitatea de reciclare/organizatia colectiva care gestioneaza deseurile de echipamente electrice si electronice.
Timbru verde se inscrie separat in documentele de vanzare.
Producatorii si distribuitorii sunt obligati sa evidentieze distinct pe documentele de vanzare valoarea taxei de timbru. Chiar daca nu este expres mentionata obligatia de a evidentia costurile pe factura si bon fiscal acest aspect rezulta din prevederea sa informeze cumparatorii, in momentul vanzarii ( ) prin evidentierea separata a acestor costuri. Evidentierea separata a acestor costuri in momentul vanzarii nu poate fi facuta decat in documentele de vanzare. Aceste costuri se pot evidentia si prin inscrierea in facturi/bonuri fiscale a unei mentiuni de forma din care, timbrul verde .. lei sau include timbrul verde . lei insa valoarea trebuie inscrisa, nu este suficienta mentiunea Taxa verde este inclusa in pret .
Prevederile OUG 5/2015 se aplica echipamentelor electrice si electronice, denumite EEE, pentru toate EEE clasificate in categoriile prevazute in anexa nr. 2 la ordonanta (cu exceptia celor prevazute la art. 4 si 5 din ordonanta).

Acest Memorator va ofera o sinteza unica a tuturor taxelor si impozitelor care se aplica in Romania!Folositi Memoratorul si aflati oricand, pe loc, informatii esentiale despre cele mai importante obligatii fiscale din 2023, AICI»

 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Taxa de timbru verde. Pentru ce categorii de produse se aplica si studii de caz practice":
Rating:

Nota: 4.06 din 5 din 25 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016