keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Declaratia Unica 2022: Ce riscuri exista pentru NEDEPUNEREA formularului?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Stancu Alina la 11 Mai. 2022
Declaratia Unica 2022: Ce riscuri exista pentru NEDEPUNEREA formularului?
Tags: declaratia unica 2022, depunere declaratia unica, nedepunere declaratia unica

Declaratia Unica se va depune in acest an cel mai tarziu pana pe data de 25 mai 2022. Ce riscuri exista in cazul in care contribuabilii nu depun la timp formularul?

Exista reglementate doua proceduri aplicabile de catre ANAF in cazul nedepunerii Declaratiei unice  sau depunerii cu date inexacte:

1. Prima procedura vizeaza persoanele care n-au depus deloc Declaratia unica si despre care  reprezentantii ANAF afla ca au obtinut venituri sau ca e posibil sa fi obtinut venituri si permite  impunerea din oficiu pe impozitul pe venit.

2. A doua procedura se refera la persoanele care, desi au depus Declaratia unica, au precizat ca nu vor datora CAS si CASS si, ulterior, au depasit pragul de venituri ce obliga la plata contributiilor, dar n-au platit conform situatiei reale.

Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.862/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a  impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul oficial nr. 897 din 06.11.2019 (cu modificarile introduse de Ordinul 1251/2021).

Declaratia unica are un formular nou in 2022! Acesta a fost reglementat prin O.P. ANAF nr. 2.127/2021, intrat in vigoare pe 5 ianuarie, si va fi utilizat pentru declararea impozitului pe venit si a contributiilor sociale pentru veniturile extrasalariale obtinute in 2021 si pentru cele estimate a fi obtinute in 2022. TOT ce trebuie sa stiti despre formular si completarea acestuia, click AICI<<<

Sunt in sfera acestei proceduri urmatoarele categorii de venituri:

A) activitati independente pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
B) drepturi de proprietate intelectuala pentru care venitul net se stabileste in sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, altele decat cele pentru care impozitul se retine la sursa;
C) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
D) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, cu exceptia veniturilor din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria este exprimata in lei si pentru care nu s-a exercitat optiunea pentru stabilirea venitului net anual in sistem real;
E) activitati agricole pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
F) silvicultura si/sau piscicultura;
G) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, pentru care chiria este exprimata in lei, in conditiile derularii contractului de inchiriere in anul de impunere;
H) activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, in conditiile continuarii activitatii in anul de impunere;
I) cedarea folosintei bunurilor calificata in categoria venituri din activitati independente, impuse pe baza normelor de venit, in conditiile continuarii activitatii in anul de impunere;
J) transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului financiar;
K) venituri din activitati agricole pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit;
L) venituri din strainatate pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii.
M) indemnizatia prevazuta la art. XV alin. (1), (11) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu modificarile ulterioare, pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii;
N) indemnizatia prevazuta la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii.

Potrivit procedurii in baza informatiilor avute de autoritatea fiscala in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal pentru depunerea declaratiei unice de impozit pe venit se vor intocmi listele cu persoanele fizice ce nu au indeplinit obligatia depunerii declaratiei unice.

Daca au trecut alte 15 zile de la notificarea contribuabilului, iar acesta nu a depus Declaratia unica privind veniturile realizate, autoritatea fiscala va trece la stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata. In stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata, autoritatea fiscala ia in considerare diverse informatii fiscale, cum sunt:

-Informatii din alte declaratii fiscale depuse anterior;
-Decizii de impunere generate de inspectii fiscale anterioare;
-Informatii de la terti;
-Estimari privind activitati efectuate in conditii similare de alti contribuabili:
-Normele de venit adoptate prin transe de venit.

Avand aceste informatii, autoritatea fiscala emite formularul 256, decizie de impunere din oficiu, decizie pe care o comunica contribuabilului.

Desigur, in baza acestei decizii de impunere se poate incepe executarea silit.

Contribuabilul are dreptul ca in termen de 60 de zile sa depuna declarati unica cu impozitul pe venit, conform situatiei personale, in termen de 60 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu.

In acest caz se anuleaza decizia de impunere din oficiu. In cazul in care contribuabilul nu-si exercita  dreptul de depunere al declaratiei unice, decizia de impunere din oficiu ramane cu titlu executoriu.
 
Stancu Alina de Stancu Alina
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Formulare si Declaratii"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016