Atentie contabili!


Modificari importante privind plafoanele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

7 situatii in care firmelor de transport NU le revin obligatiile specifice privind detasarea

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Stancu Alina la 24 Feb. 2022
7 situatii in care firmelor de transport NU le revin obligatiile specifice privind detasarea
Tags: ordonanta 12/2022, detasarea salariatilor

A fost adoptata Ordonanta nr. 12/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul transporturilor rutiere privind transpunerea prevederilor Directivei UE nr.2020/1057 referitoare la detasarile transnationale in transportul rutier. Actul normativ prevede 7 situatii in care firmelor de transport NU le revin obligatiile specifice privind detasarea, conform unui comunicat de presa al ITM.

Ordonanta modifica, printre altele,  Legea nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale. Una dintre modificarile aduse este definirea conceptului de transport bilateral (de marfuri /de persoane):

Art.2 lit.z) transport rutier bilateral de persoane -  operatiune de transport rutier bilateral efectuata  in cadrul unui serviciu ocazional sau regulat de transport rutier international de persoane atunci cand un conducator auto efectueaza oricare dintre urmatoarele operatiuni:

a) imbarca persoane in statul membru de stabilire si ii debarca intr-un alt stat membru sau intr-o tara terta;
b) imbarca persoane intr-un stat membru sau intr-o tara terta si ii debarca in statul membru de stabilire; sau
c) imbarca si debarca persoane in statul membru de stabilire in scopul efectuarii de excursii locale intr-un alt stat membru sau intr-o tara terta.

Art. 2 lit.aa) transport rutier bilateral de marfuri – deplasare de marfuri, pe baza unui contract de transport, din statul membru de stabilire al intreprinderii/operatorului de transport rutier al carei/carui angajat este conducatorul auto sau dintr-o tara terta catre Romania sau din
Romania catre statul membru de stabilire sau o tara terta. 

Firmelor de transport nu le revin obligatiile specifice privind detasarea, pentru ca soferii nu sunt considerati salariati detasati pe teritoriul Romaniei respectiv, de pe teritoriul Romaniei, in intelesul Legii 16/2017, atunci cand:

1. efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de marfuri;

2. efectueaza, pe langa efectuarea unei operatiuni de transport rutier bilateral, o activitate de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le traverseaza, cu conditia ca acesta sa nu incarce marfuri si sa le descarce in acelasi stat membru;

3. efectueaza maximum doua activitati suplimentare de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le tranziteaza, cu conditia de a nu incarca sau descarca marfuri in acelasi stat membru, atunci cand operatiunea de transport rutier bilateral inceputa in statul membru de stabilire, in cursul careia nu a fost efectuata nicio activitate suplimentara, este urmata de o operatiune de transport rutier bilateral catre statul membru de stabilire;

4. efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de persoane;

5. in cadrul transportului rutier bilateral de persoane efectueaza o imbarcare de persoane si/sau o debarcare de persoane in statele membre sau in tarile terte pe care le traverseaza, cu conditia ca acesta sa nu ofere servicii de transport de persoane intre doua puncte din statul membru traversat. Aceleasi dispozitii se aplica si calatoriei de intoarcere;

6. tranziteaza teritoriul unui stat membru, fara a incarca sau a descarca marfuri ori fara a imbarca sau a debarca persoane;

7. efectueaza segmentul rutier initial sau final al unei operatiuni de transport combinat, in cazul in care segmentul rutier, luat separat, reprezinta o operatiune de transport bilateral de marfuri.

Pentru celelalte operatiuni de transport rutier, companiilor le revin o serie de obligatii privind detasarea soferilor. Continutul si detaliile declaratiei de detasare in cazul conducatorilor auto pe care firmele de transport ii detaseaza pe teritoriul Romaniei sunt prevazute in Legea nr.16/2017. 

Inainte de detasare, operatorul trebuie:

-sa depuna o declaratie de detasare in portalul special creat in acest scop pe site-ul Comisiei Europene, cel mai tarziu la inceputul efectiv al perioadei de detasare

In timpul detasarii, operatorul trebuie sa se asigure ca soferii detasati detin urmatoarele documente:

-declaratia de detasare in format tiparit sau electronic;
-dovezi ale operatiunilor de transport care au loc in statul membru gazda, cum ar fi documentul e-CMR
-inregistrarile tahografului (in special simbolurile de tara ale statelor membre in care conducatorul auto a efectuat operatiuni de transport).

Dupa detasare, operatorul are obligatia transmiterii, la solicitarea Inspectiei Muncii, in termen de maxim 8 saptamani de la incheierea perioadei de detasare, prin intermediul sistemului IMI a unor documente, cum ar fi: inregistrarile tahografelor, documentele e-CMR, documente referitoare la remuneratia soferului in raport cu perioada detasarii, contractul de munca, fisele de pontaj aferente muncii efectuate de conducatorul auto, dovada platii remuneratiei.

De asemenea, inspectorii de munca au competenta de a solicita operatorului de transport rutier roman dovezi ale operatiunilor de transport care au loc pe teritoriul altui stat membru sau al Confederatiei Elvetiene, cum ar fi o scrisoare electronica de trasura (e-CMR), precum si inregistrarile tahografului.


Sursa: ITM
Stancu Alina de Stancu Alina
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "7 situatii in care firmelor de transport NU le revin obligatiile specifice privind detasarea":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz Modificari importante privind plafoanele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016