Tags: ordinul37/83/2022, clasificarea ocupatiilor din romania
In Monitorul Oficial nr. 140 din 10 februarie 2022 a fost publicat Ordinul nr. 37/83/2022 pentru aprobarea Procedurii de actualizare a Clasificarii ocupatiilor din Romania.
Conform actului normativ, a fost aprobata Procedura de actualizare a Clasificarii ocupatiilor din Romania, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Prezenta procedura se aplica pentru grupele majore 1-9 din structura Clasificarii ocupatiilor din Romania - nivel grupa de baza, conform Clasificarii internationale standard a ocupatiilor - ISCO 08, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1.352/2010 privind aprobarea structurii Clasificarii ocupatiilor din Romania - nivel grupa de baza, conform Clasificarii internationale standard a ocupatiilor - ISCO 08, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 270/273/2002 privind aprobarea Procedurii de actualizare a nomenclatorului Clasificarea ocupatiilor din Romania, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 531 din 22 iulie 2002.
Documentatiile depuse la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin se solutioneaza in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului muncii si solidaritatii sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 270/273/2002 privind aprobarea Procedurii de actualizare a nomenclatorului Clasificarea ocupatiilor din Romania.
Procedura de actualizare a nomenclatorului Clasificarea ocupatiilor din Romania:
Articolul 1
(1) Clasificarea ocupatiilor din Romania, denumita in continuare COR, este clasificarea de interes general, a carei utilizare este obligatorie pentru ordonarea si evidenta informatiilor referitoare la ocupatiile practicate in cadrul economiei nationale.
(2) COR reprezinta sistemul de identificare, ierarhizare si codificare a tuturor ocupatiilor desfasurate in economie, indiferent de tipul si locul desfasurarii lor.
(3) COR poate genera si alte clasificari si liste de ocupatii, specializate pe domenii de activitate.
Articolul 2
COR indeplineste urmatoarele functii:
a) asigura informatii la nivelul de detaliere cerut pentru gestionarea fortei de munca;
b) satisface cerintele de agregare si detaliere in functie de scopul cercetarilor statistice;
c) faciliteaza identificarea unitara a ocupatiilor din Romania;
d) asigura un cadru de referinta care permite compararea datelor statistice privind piata muncii din Romania;
e) asigura interpretarea unitara a datelor statistice de catre toti utilizatorii;
f) asigura comparabilitatea cu datele statistice internationale.
Articolul 3
(1) COR se aplica in toate domeniile de activitate economica si sociala, la completarea documentelor oficiale, ori de cate ori se cere precizarea ocupatiei care face obiectul activitatilor desfasurate. Utilizarea codurilor COR este obligatorie pentru toate organele administratiei publice centrale si locale, unitatile bugetare, operatorii economici, indiferent de forma de proprietate, organizatiile patronale, sindicale, profesionale si politice, fundatiile, asociatiile, persoanele fizice si juridice, denumite in continuare utilizatori.
(2) Utilizatorii au urmatoarele atributii:
a) sa foloseasca COR in toate cazurile in care transmit sau acorda acces la informatie altor organizatii;
b) sa informeze organizatia care intretine COR cu privire la anomaliile si incidentele intervenite in exploatare;
c) sa dezvolte liste de ocupatii specifice domeniului de activitate cu respectarea, in mod obligatoriu, a corespondentei informatiilor respective cu sistemul de grupare si codificare utilizat in COR conform structurii COR;
d) sa solicite Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale actualizarea COR.
(3) Utilizarea codurilor COR in scopuri specifice de catre utilizatori revine in intregime in responsabilitatea acestora.
Articolul 4
Prin actualizarea COR se intelege:
a) activitatea de identificare, ierarhizare, codificare si introducere in COR a noilor ocupatii, ca urmare a schimbarilor din economia nationala;
b) activitatea de eliminare a ocupatiilor care nu mai sunt cerute pe piata muncii;
c) activitatea de redenumire a unor ocupatii care se regasesc in COR numai daca este necesar;
d) activitatea de mutare a unor ocupatii, daca acest lucru se impune.
Articolul 5
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, in colaborare cu Institutul National de Statistica, asigura, la cererea utilizatorilor, actualizarea COR in concordanta cu modificarile care se produc in:
a) structura economiei nationale;
b) legislatia specifica in vigoare privind introducerea si/sau reglementarea de noi ocupatii;
c) nomenclatoarele ocupatiilor elaborate de organismele de specialitate ale Organizatiei Natiunilor Unite si ale Uniunii Europene, si anume: Clasificarea internationala standard a ocupatiilor - ISCO 08 si Clasificarea europeana a aptitudinilor/competentelor, calificarilor si ocupatiilor - ESCO.
(2) Ministerele, precum si orice alte organe care au atributii de elaborare a unor reglementari specifice pentru introducerea si/sau reglementarea de noi ocupatii trebuie sa solicite directiei de specialitate din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale actualizarea COR in termen de 30 de zile de la data publicarii actului normativ in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul 6
Continutul COR se aliniaza la nomenclatoarele internationale existente dupa urmatoarea ierarhie de prioritati:
– prioritate 0 - UE (Uniunea Europeana);
– prioritate 1 - ONU (Organizatia Natiunilor Unite);
– prioritate 2 - alte reglementari internationale.
Articolul 7
Actualizarea COR se face din initiativa utilizatorilor.
Articolul 8
(1) Pentru actualizarea nomenclatorului COR, prin introducerea in COR a noilor ocupatii, utilizatorii depun la registratura generala a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale urmatoarele documente:
a) cerere pentru introducerea in COR a ocupatiei, conform modelului prezentat in anexa nr. 1 la procedura;
b) fisa descriptiva a ocupatiei, conform anexei nr. 2 la procedura.
(2) Pentru introducerea in COR a unei ocupatii care se regaseste in ESCO, utilizatorii depun la registratura generala a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale documentele prevazute la alin. (1), iar in completarea fisei descriptive a ocupatiei pot folosi si informatiile aferente ocupatiei disponibile pe website-ul ESCO.
(3) Pentru actualizarea COR prin eliminarea ocupatiilor care nu mai sunt cerute pe piata muncii, utilizatorii depun la registratura generala a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale o cerere, conform modelului prezentat in anexa nr. 3 la procedura.
(4) Pentru actualizarea COR prin redenumirea unor ocupatii care se regasesc in COR, utilizatorii depun la registratura generala a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale o cerere, conform modelului prezentat in anexa nr. 4 la procedura.
(5) Pentru actualizarea COR prin mutarea unor ocupatii, daca acest lucru se impune, utilizatorii depun la registratura generala a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale urmatoarele documente:
a) o cerere, conform modelului prezentat in anexa nr. 5 la procedura;
b) fisa descriptiva a ocupatiei, conform anexei nr. 2 la procedura.
(6) Documentele pentru actualizarea COR prevazute la alin. (1)-(5) se depun de catre utilizatori, in format letric sub semnatura privata sau in format electronic cu semnatura electronica calificata.
(7) Pe baza documentatiei depuse de utilizatori pentru actualizarea COR, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale solicita in termen de 2
zile lucratoare aviz din partea ministerului de resort care reglementeaza activitatea in domeniu sau, dupa caz, a asociatiilor profesionale/aviz consultativ emis de comitetul sectorial aferent ramurii de activitate sau de catre Asociatia Nationala a Comitetelor Sectoriale din Romania.
(8) in situatia in care se solicita introducerea in COR a unei ocupatii care se regaseste in ESCO, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale solicita in termen de 2 zile lucratoare avizul prevazut la alin. (7) numai pentru ocupatiile care sunt reglementate la nivel national.
(9) Ministerele de resort care reglementeaza activitatea in domeniu sau, dupa caz, asociatiile profesionale, comitetul sectorial aferent ramurii de activitate sau Asociatia Nationala a Comitetelor Sectoriale din Romania transmit raspunsul la solicitarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, prevazut la alin. (7) si (8), in termen de 5 zile lucratoare.
(10) In termen de 10 zile lucratoare de la data primirii avizului prevazut la alin. (7) si (8), Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale solutioneaza cererea de actualizare a COR.
(11) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale respinge cererile utilizatorilor care solicita introducerea in COR a unor ocupatii care contravin legii si bunelor moravuri.
Articolul 9
(1) Pe baza unor analize ale pietei muncii, periodic, din 4 in 4 ani, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si Institutul National de Statistica elimina din COR ocupatiile care nu se mai practica pe piata muncii, prin ordin comun al acestor institutii.
(2) Ordinul prevazut la alin. (1) cuprinde in anexa Lista ocupatiilor eliminate din COR si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Lista cuprinzand ocupatiile eliminate se publica pe pagina de internet a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
(4) La cererea fundamentata a utilizatorilor, conform modelului prezentat in anexa nr. 6 la procedura, depusa la registratura generala a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, in termen de 3 ani de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a listei prevazute la alin. (2), ocupatiile din Lista ocupatiilor eliminate din COR se pot reintroduce in structura COR.
Articolul 10
(1) Cererile pentru actualizarea COR depuse de catre utilizatori la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale vor fi solutionate in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data inregistrarii acestora.
(2) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, dupa analizarea documentatiei, emite utilizatorului un aviz favorabil pentru actualizarea COR, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(3) Lista cuprinzand ocupatiile pentru care Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale a emis aviz favorabil se publica pe pagina de internet a institutiei.
Articolul 11
(1) Actualizarea COR se aproba trimestrial sau ori de cate ori se impune prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pana la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a ordinului comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica de actualizare a COR, care cuprinde in anexa toate actualizarile pentru care Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si-a dat acordul, codurile respective pot fi folosite cu titlu provizoriu.
(3) Structura COR actualizata potrivit alin. (1) se publica de catre directia de specialitate pe pagina de internet a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Articolul 12
Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezenta procedura.
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Reduceri comerciale pentru persoane fizice
Intrebare:
Societatea are ca obiect principal de activitate transporturi rutiere intern si international de marfuri, precum si activitate la terti pentru vanzare marfuri cu amanuntul si cu ridicata.
Face importuri in principal pentru marfa vanduta - produse agroindustriale.
Are inregistrate si fiscalizate 5 case electronice fiscale care sunt montate pe mijloacele auto ale societatii. Societatea avand angajati 5 agenti vanzare care indeplinesc si functia de sofer,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Anularea obligatiilor bugetare accesorii
Intrebare:
Ca urmare a unui control vamal in perioada iul-dec 2024, s-a emis o decizie cu penalizari si dobanzi aferente taxelor vamale.
Taxele vamale sunt considerate venituri pentru bugetul UE, ele sunt percepute asupra importurilor de produse din tari din afara UE, pe baza cotelor stabilite in tariful vamal comun.
Conform OUG 107/2024, dorim sa beneficiem de amnistie pentru aceste accesorii aferente taxelor vamale.
Va rog sa ma ajutati in acest sens,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia generarii si actualizarii codului UIT
Intrebare:
Societatea noastra importa marfuri din Germania, iar in procesul logistic sunt implicate mai multe entitati.
Avand in vedere procesul descris mai jos, dorim sa intelegem cum ar trebui sa procedam pentru a ne asigura ca raspunderea nu revine societatii noastre in cazul unor modificari neactualizate de catre transportatorul final in in SPV.
1. Organizatorul transportului este o persoana juridica nerezidenta (Wuerth Logistic), care coordoneaza incarcarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Gestiune cantitativ-valorica sau global-valorica in cazul vanzarilor cu amanuntul
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati in a lamuri urmatoarele aspecte legate evidenta stocurilor si documentele financiar contabile de intocmit efectuate de catre o entitate din RO care are 3 magazine unde activitatea de baza este aceea de vanzare cu amanuntul a produselor din piele (genti, portofele), astfel:
1. Entitatea achizitioneza bunurile dintr o tara membra UE, marfa este insotita de factura in timpul transportului (factura emisa in RON), gestiunea se tine cantitativ valoric...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cifra de afaceri gradinita autorizata, dar neacreditata
Intrebare:
O societate cu raspundere limitata, nou infiintata avand cod CAEN 8510 a preluat spatiul si contractele de la o gradinita particulara autorizara (nu acreditata). In acest moment noua societate functioneaza ca un centru educational, deoarece inca nu s-a primit autorizarea de la Ministerul Educatie (conform legii nu pot exista 2 unitati autorizate in aceeasi locatie si inca nu era inchisa vechea gradinita). Care este tratamentul din punct de vedere a TVA pentru noua societate? In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<