Tags: evenimente ulterioare bilant, reduceri comerciale ulterioare, discounturi ulterioare, evidenta reduceri
Deoarece exista nenumarate situatii in care se ivesc evenimente ulterioare bilantului, consideram necesar sa aducem mai multe clarificari in ceea ce priveste inregistrarea acestora din punct de vedere al TVA-ului, fara a incalca normele in vigoare.
Mentionam, in primul rand, ca evenimentele ulterioare datei bilantului sunt acele evenimente, favorabile sau nefavorabile, care au loc intre data bilantului si data la care situatiile financiare anuale sunt autorizate pentru emitere.
Prin autorizarea situatiilor financiare anuale se intelege aprobarea acestora de catre un consiliu director, administratori sau alte organe de conducere, potrivit organizarii entitatii, in vederea inaintarii lor spre aprobare, conform legii.
Reduceri sau discounturi ulterioare
Reducerile de natura comerciala au ca scop stimularea vanzarilor pe parcursul unei anumite perioade sau privind anumite produse. Ele se inregistreaza prin reducerea veniturilor comerciale. Reducerile comerciale pot lua forma de rabat, remiza sau risturn. Aceste reduceri se aplica in cascada.
Reducerile de natura financiara nu au un scop comercial. Acestea se acorda pentru a stimula clientul sa plateasca mai devreme de scadenta. Astfel, reducerile financiare nu sunt legate de un anumit produs, ci de un termen si de o valoare de achitat. Reducerile financiare pot lua o singura forma: sconturi de decontare.
Atragem insa atentia asupra faptului ca, pe langa delimitarea care se face in functie de natura reducerilor (comerciale si financiare), reducerile de pret se diferentiaza si in functie de momentul in care apar.
Ele pot fi acordate la momentul vanzarii (si poarta denumirea de reduceri initiale) sau dupa momentul vanzarii (si poarta denumirea de reduceri ulterioare). Aceasta delimitare este semnificativa pentru modul de contabilizare a reducerilor. Spre EXEMPLU, in cazul unei reduceri comerciale, daca aceasta este acordata la momentul vanzarii bunurilor, atunci atat vanzatorul, cat si cumparatorul inregistreaza in contabilitate
factura la valoarea neta comerciala, aceasta reprezentand valoarea initiala, mai putin reducerile acordate.
In situatia in care reducerea comerciala este primita ulterior intocmirii facturii initiale, aceasta se va inregistra cu ajutorul conturilor 609 "Reduceri comerciale primite" si 709 "Reduceri comerciale acordate", conturi care nu sunt folosite pentru contabilizarea reducerilor comerciale initiale.
De la 1 ianuarie 2010, s-a modificat modalitatea de reflectare in contabilitate a reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii. Asa cum am amintit, se vor utiliza doua conturi noi, si anume: contul 609 "Reduceri comerciale primite" si contul 709 "Reduceri comerciale acordate". Aceste conturi au fost introduse prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009, publicat in Monitorul Oficial nr. 766 bis/10.11.2009, care prevede in cadrul Sectiunii 8 "Reguli de evaluare":
"Reducerile comerciale primite ulterior facturarii, respectiv acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite", respectiv contul 709 "Reduceri comerciale acordate"), pe seama conturilor de terti." Contul 609 "Reduceri comerciale primite" este singurul cont de cheltuieli care are functie contabila de pasiv, toate celelalte conturi de cheltuieli din Clasa 6 avand functie contabila de activ.
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera. in creditul contului 609 "Reduceri comerciale primite" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, in corespondenta cu contul 401 "Furnizori".
Contul 709 "Reduceri comerciale acordate" are functie contabila de activ, spre deosebire de conturile din Clasa 7, care sunt de regula conturi cu functie de pasiv. Exceptie mai fac conturile din Grupa 71 "Venituri aferente costului productiei in curs de executie", care sunt bi-functionale.
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera. in debitul contului 709 "Reduceri comerciale acordate" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, in corespondenta cu contul 4111 "Clienti".
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<