Tags: evenimente ulterioare bilant, reduceri comerciale ulterioare, discounturi ulterioare, evidenta reduceri
Deoarece exista nenumarate situatii in care se ivesc evenimente ulterioare bilantului, consideram necesar sa aducem mai multe clarificari in ceea ce priveste inregistrarea acestora din punct de vedere al TVA-ului, fara a incalca normele in vigoare.
Mentionam, in primul rand, ca evenimentele ulterioare datei bilantului sunt acele evenimente, favorabile sau nefavorabile, care au loc intre data bilantului si data la care situatiile financiare anuale sunt autorizate pentru emitere.
Prin autorizarea situatiilor financiare anuale se intelege aprobarea acestora de catre un consiliu director, administratori sau alte organe de conducere, potrivit organizarii entitatii, in vederea inaintarii lor spre aprobare, conform legii.
Reduceri sau discounturi ulterioare
Reducerile de natura comerciala au ca scop stimularea vanzarilor pe parcursul unei anumite perioade sau privind anumite produse. Ele se inregistreaza prin reducerea veniturilor comerciale. Reducerile comerciale pot lua forma de rabat, remiza sau risturn. Aceste reduceri se aplica in cascada.
Reducerile de natura financiara nu au un scop comercial. Acestea se acorda pentru a stimula clientul sa plateasca mai devreme de scadenta. Astfel, reducerile financiare nu sunt legate de un anumit produs, ci de un termen si de o valoare de achitat. Reducerile financiare pot lua o singura forma: sconturi de decontare.
Atragem insa atentia asupra faptului ca, pe langa delimitarea care se face in functie de natura reducerilor (comerciale si financiare), reducerile de pret se diferentiaza si in functie de momentul in care apar.
Ele pot fi acordate la momentul vanzarii (si poarta denumirea de reduceri initiale) sau dupa momentul vanzarii (si poarta denumirea de reduceri ulterioare). Aceasta delimitare este semnificativa pentru modul de contabilizare a reducerilor. Spre EXEMPLU, in cazul unei reduceri comerciale, daca aceasta este acordata la momentul vanzarii bunurilor, atunci atat vanzatorul, cat si cumparatorul inregistreaza in contabilitate
factura la valoarea neta comerciala, aceasta reprezentand valoarea initiala, mai putin reducerile acordate.
In situatia in care reducerea comerciala este primita ulterior intocmirii facturii initiale, aceasta se va inregistra cu ajutorul conturilor 609 "Reduceri comerciale primite" si 709 "Reduceri comerciale acordate", conturi care nu sunt folosite pentru contabilizarea reducerilor comerciale initiale.
De la 1 ianuarie 2010, s-a modificat modalitatea de reflectare in contabilitate a reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii. Asa cum am amintit, se vor utiliza doua conturi noi, si anume: contul 609 "Reduceri comerciale primite" si contul 709 "Reduceri comerciale acordate". Aceste conturi au fost introduse prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009, publicat in Monitorul Oficial nr. 766 bis/10.11.2009, care prevede in cadrul Sectiunii 8 "Reguli de evaluare":
"Reducerile comerciale primite ulterior facturarii, respectiv acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite", respectiv contul 709 "Reduceri comerciale acordate"), pe seama conturilor de terti." Contul 609 "Reduceri comerciale primite" este singurul cont de cheltuieli care are functie contabila de pasiv, toate celelalte conturi de cheltuieli din Clasa 6 avand functie contabila de activ.
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera. in creditul contului 609 "Reduceri comerciale primite" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, in corespondenta cu contul 401 "Furnizori".
Contul 709 "Reduceri comerciale acordate" are functie contabila de activ, spre deosebire de conturile din Clasa 7, care sunt de regula conturi cu functie de pasiv. Exceptie mai fac conturile din Grupa 71 "Venituri aferente costului productiei in curs de executie", care sunt bi-functionale.
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera. in debitul contului 709 "Reduceri comerciale acordate" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, in corespondenta cu contul 4111 "Clienti".

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Acoperire pierdere contabila
Intrebare:
Societate comerciala a fost microintreprindere pana la sfarsitul anului 2023 cand a inregistrat profit in suma de 30000 lei. In anul 2024 devine platitoare de impozit pe profit si inregistreaza pierdere la sfarsitul anului de 60000 lei. Trebuie sa recupereze pierderea la 2024 din profitul anului anterior (2023) urmand ca diferenta sa o recupereze in anii urmatori? Sau profitul anului 2023 poate fi repartizat la dividende urmand ca pierderea la 2024 sa fie recuperata in anii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Sponsorizare entitate publica
Intrebare:
O societatea comerciala platitoare de impozit pe profit executa lucrari de constructie pentru o autoritate publica locala. Totodata, societatea doreste sa faca o sponsorizare in bani catre aceasta autoritate publica in vederea oragnizarii zilei copilului pentru 1 iunie. Aceasta autoritate publica locala nu este inregistrata in Registrul entitatilor/unitatilor de cult.
Poate societatea sa scada din impozitul pe profit aceste sume platite ca si sponsorizare atunci cand...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie utilaj prin licitatie si revandut. Tratament fiscal
Intrebare:
Societate comerciala platitoare de TVA in RO: am participat la o licitatie in Spania pt. achizitionarea unui mic utilaj si am achitat intermediarului suma de 750 euro + comision 112 euro. Ulterior, dupa ce am facut plata, am renuntat la aceasta achizitie deoarece mai trebuiau achitate taxe vamale, transport si astfel se ajungea la o valoare destul de mare. Am anuntat firma de licitatie ca nu mai doresc acel utilaj iar firma de licitatie si l-a revandut, pt suma de 450 euro....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim achizitie echipament de la persoana fizica
Intrebare:
Doresc sa achizitionez o instalatie de vopsire de la o persoana fizica in valoare de 35.000 lei si sa o trec in patrimoniul societatii ca mijloc fix.
Ce documente trebuie sa intocmesc?
Ce implicatii reprezinta pentru persoana fizica din punct de vedere fiscal (daca trebuie sa plateasca oarecare impozite pentru vanzarea bunului pe care-l vinde din patrimoniul personal)?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inactivitate temporara. Anulare cod TVA
Intrebare:
Activitatea unei societati platitoare de impozit pe profit si TVA trimestrial a fost suspendata temporar la Registru Comertului incepand cu data de 25.03.2025. Deciziile emise de ANAF de intrare in inactivitate fiscala si de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA sunt valabile incepand cu data de 30.04.2025. Pentru luna aprilie 2025 societatea trebuie sa mai depuna D300 si D394?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<