Tags: evenimente ulterioare bilant, reduceri comerciale ulterioare, discounturi ulterioare, evidenta reduceri
Deoarece exista nenumarate situatii in care se ivesc evenimente ulterioare bilantului, consideram necesar sa aducem mai multe clarificari in ceea ce priveste inregistrarea acestora din punct de vedere al TVA-ului, fara a incalca normele in vigoare.
Mentionam, in primul rand, ca evenimentele ulterioare datei bilantului sunt acele evenimente, favorabile sau nefavorabile, care au loc intre data bilantului si data la care situatiile financiare anuale sunt autorizate pentru emitere.
Prin autorizarea situatiilor financiare anuale se intelege aprobarea acestora de catre un consiliu director, administratori sau alte organe de conducere, potrivit organizarii entitatii, in vederea inaintarii lor spre aprobare, conform legii.
Reduceri sau discounturi ulterioare
Reducerile de natura comerciala au ca scop stimularea vanzarilor pe parcursul unei anumite perioade sau privind anumite produse. Ele se inregistreaza prin reducerea veniturilor comerciale. Reducerile comerciale pot lua forma de rabat, remiza sau risturn. Aceste reduceri se aplica in cascada.
Reducerile de natura financiara nu au un scop comercial. Acestea se acorda pentru a stimula clientul sa plateasca mai devreme de scadenta. Astfel, reducerile financiare nu sunt legate de un anumit produs, ci de un termen si de o valoare de achitat. Reducerile financiare pot lua o singura forma: sconturi de decontare.
Atragem insa atentia asupra faptului ca, pe langa delimitarea care se face in functie de natura reducerilor (comerciale si financiare), reducerile de pret se diferentiaza si in functie de momentul in care apar.
Ele pot fi acordate la momentul vanzarii (si poarta denumirea de reduceri initiale) sau dupa momentul vanzarii (si poarta denumirea de reduceri ulterioare). Aceasta delimitare este semnificativa pentru modul de contabilizare a reducerilor. Spre EXEMPLU, in cazul unei reduceri comerciale, daca aceasta este acordata la momentul vanzarii bunurilor, atunci atat vanzatorul, cat si cumparatorul inregistreaza in contabilitate
factura la valoarea neta comerciala, aceasta reprezentand valoarea initiala, mai putin reducerile acordate.
In situatia in care reducerea comerciala este primita ulterior intocmirii facturii initiale, aceasta se va inregistra cu ajutorul conturilor 609 "Reduceri comerciale primite" si 709 "Reduceri comerciale acordate", conturi care nu sunt folosite pentru contabilizarea reducerilor comerciale initiale.
De la 1 ianuarie 2010, s-a modificat modalitatea de reflectare in contabilitate a reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii. Asa cum am amintit, se vor utiliza doua conturi noi, si anume: contul 609 "Reduceri comerciale primite" si contul 709 "Reduceri comerciale acordate". Aceste conturi au fost introduse prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009, publicat in Monitorul Oficial nr. 766 bis/10.11.2009, care prevede in cadrul Sectiunii 8 "Reguli de evaluare":
"Reducerile comerciale primite ulterior facturarii, respectiv acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite", respectiv contul 709 "Reduceri comerciale acordate"), pe seama conturilor de terti." Contul 609 "Reduceri comerciale primite" este singurul cont de cheltuieli care are functie contabila de pasiv, toate celelalte conturi de cheltuieli din Clasa 6 avand functie contabila de activ.
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera. in creditul contului 609 "Reduceri comerciale primite" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, in corespondenta cu contul 401 "Furnizori".
Contul 709 "Reduceri comerciale acordate" are functie contabila de activ, spre deosebire de conturile din Clasa 7, care sunt de regula conturi cu functie de pasiv. Exceptie mai fac conturile din Grupa 71 "Venituri aferente costului productiei in curs de executie", care sunt bi-functionale.
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera. in debitul contului 709 "Reduceri comerciale acordate" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, in corespondenta cu contul 4111 "Clienti".

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Monografie contabila ajutoare acordate membrilor - ONG
Intrebare:
Un sindicat al profesorilor (organizatie nonprofit) acorda ajutoare membrilor de sindicat (nastere, deces, boala etc).
Pentru a se acorda un ajutor, e necesar sa se faca un dosar cu actele necesare (cerere cu acordarea ajutorului si acte doveditoare sa vedem daca e de nastere, deces, boala).
Aceste cereri ( dosar) le incadram in contabilitate ca si intrari de la persoane fizice (cont 462).
Nota contabila ajutor nastere, boala: 6588 =...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestari servicii consultanta Marea Britanie
Intrebare:
Am incheiat un contract de consultanta in marketing (livrabile: strategie de brand, plan si strategie de marketing,plan de expansiune internationala a afacerii) cu o firma din Marea Britanie.
Initial am retinut si virat la stat impozit pe venitul nerezidentilor in cota de 16% pentru facturile primite, dar acum firma din UK ne-a trimis certificatul de rezidenta fiscala.
Mai trebuie retinut vreun impozit in aceste conditii sau trebuie sa ii restituim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul contabil al operatiunilor de lichidare
Intrebare:
Pentru o societate comerciala infiintata in anul 2019 asociatii (51% persoana juridica si 49% persoana fizica) doresc lichidarea si radierea acesteia. Aceasta societate a avut pierdere de la infiintare, nu a reusit sa isi desfasoare obiectul de activitatea, a avut costuri doar pe zona juridica referitor actualizare date si taxe postale etc.
Societatea se va inchide prin procedura de dizolvare si lichidare voluntara.
In balanta de verificare sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<