Tags: card de sanatate electronic, reintroducerea cardului de sanatate, certificate de concediu medical
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a publicat recent un comunicat de presa prin care anunta ca incepand cu data de 1 iulie serviciile medicale vor fi validate in baza cardului de sanatate electronic, cu exceptia consultatiilor la medicul de familie si la specialistul din ambulatoriu.
Astfel, cu exceptia serviciilor acordate in cabinetele medicilor de familie si in ambulatoriul clinic de specialitate, care pot fi accesate fara utilizarea cardului de sanatate pana la data de 30 septembrie 2020, incepand cu data de 1 iulie toate celelalte servicii medicale, serviciile de ingrijiri la domiciliu, medicamentele si materialele sanitare, precum si dispozitivele medicale se acorda si se valideaza doar in baza acestui document electronic (sau a documentelor inlocuitoare, dupa caz).
La 1 iulie va fi reluata obligativitatea utilizarii cardului national de sanatate pentru serviciile medicale acordate in unitatile sanitare cu paturi si de catre furnizorii de investigatii paraclinice, furnizorii de ingrijiri medicale la domiciliu / ingrijiri paliative la domiciliu, furnizorii de servicii stomatologice, furnizorii de dispozitive medicale si furnizorii de medicamente.
HG 438/2020 privind completarea anexei nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 140/2018 (pentru aprobarea pachetelor de servicii si a Contractului-cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale, a medicamentelor si a dispozitivelor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate) contine o serie de alte masuri aplicabile pana la data de 30 septembrie, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2:
-consultatiile medicale acordate in asistenta medicala primara si ambulatoriul de specialitate clinic, inclusiv serviciile conexe actului medical furnizate de psiholog si logoped, pot fi acordate si la distanta, utilizand orice mijloace de comunicare. Consultatiile medicale la distanta se acorda cu incadrarea in numarul maxim de 8 consultatii pe ora;
-consultatiile la medicul specialist din ambulatoriu se acorda fara a fi necesar biletul de trimitere;
-in urma consultatiilor acordate la distanta medicul de familie / medicul specialist va emite toate documentele necesare pacientului ca urmare a actului medical, inclusiv prescriptiile medicale; documentele sunt transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronica;
-medicii din spital pot elibera, daca situatia o impune, la externarea asiguratului, prescriptie medicala pentru medicamente cu si fara contributie personala in ambulatoriu pentru maximum 90 de zile;
-pentru situatiile care necesita prezentarea de documente casei de asigurari de sanatate de catre asigurat, documentele pot fi transmise casei de asigurari de sanatate prin mijloace electronice de comunicare; mijloacele electronice de comunicare se pot folosi si pentru transmiterea de catre casele de asigurari de sanatate a documentelor eliberate, necesare asiguratilor;
-s-a prelungit pana la data de 30 septembrie 2020 termenul de valabilitate pentru urmatoarele documente a caror valabilitate expira pana la aceasta data:
1. biletele de trimitere pentru specialitati clinice, inclusiv pentru specialitatea medicina fizica si de reabilitare;
2. biletele de trimitere pentru specialitati paraclinice;
3. recomandarile medicale pentru dispozitive medicale, tehnologii si dispozitive asistive - ce se depun / se transmit la casa de asigurari de sanatate;
4. deciziile de aprobare pentru procurarea dispozitivului medical, tehnologiilor si dispozitivelor asistive;
5. deciziile de aprobare emise de catre comisia de specialitate de la nivelul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate pentru efectuarea investigatiei PET-CT.
Medicii de familie pot prescrie in continuare pentru pacientii cronici inclusiv medicamentele restrictionate din Lista de medicamente compensate si gratuite care se acorda in cadrul programelor nationale de sanatate, cu mentiunea ca pentru medicamentele care se elibereaza in baza unor protocoale terapeutice si a unor formulare specifice ( medicamente notate cu (**)1, (**)1Ω si (**)β in Lista de medicamente compensate si gratuite) este necesara evaluarea periodica a medicului de specialitate pentru a confirma sau modifica schema de tratament, la termenele prevazute in protocoalele terapeutice sau in scrisorile medicale;
De asemenea, persoanele asigurate pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate pentru care a fost instituita masura de carantina ca urmare a unei suspiciuni de infectare cu COVID-19 beneficiaza de concedii si indemnizatii pentru carantina, indiferent de locul in care aceasta se instituie.
ATENTIE! Certificatele de concediu medical se elibereaza de catre medicii de familie dupa ultima zi a perioadei de carantina, dar nu mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data incetarii perioadei de carantina.
Certificatele de concediu medical eliberate se pot transmite de catre medicii curanti catre persoanele asigurate, respectiv de catre persoana asigurata catre angajatori/case de asigurari de sanatate si prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
„Reintroducem validarea serviciilor medicale cu cardul national de sanatate pentru ca este necesar sa avem o evidenta mai clara a serviciilor acordate, astfel incat sa putem gestiona cat mai eficient fondurile din sistemul de sanatate. De asemenea, pentru ca s-a dovedit ca serviciile medicale la distanta au avut un rol important in limitarea raspandirii infectarilor cu COVID-19 si ca acest tip de servicii a fost apreciat atat de medici, cat si de pacienti, cautam solutii pentru a introduce cu caracter permanent consultatiile la distanta in sistemul de sanatate, mai ales pentru pacientii cu boli cronice stabilizate”, a declarat Adela Cojan, presedintele CNAS.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<