Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In vederea informarii tuturor contribuabililor ce realizeaza transporturi nationale cu risc fiscal ridicat si transporturi internationale, Ministerul Finantelor si ANAF au elaboratGhidul privind Sistemul national e-Transport, o componenta importanta in digitalizarea ANAF, prin care se urmareste cresterea capacitatii administrative de combatere a fraudei fiscale.
Prin raportarea in sistemul e-Transport, operatorii de transport sunt obligati sa transfere, pe toata durata traseului, datele curente de pozitionare ale vehiculului in Sistemul RO e-Transport.
„Este un sistem creat special pentru lupta impotriva diverselor forme de frauda si evaziune fiscala care pot aparea in domeniul transporturilor rutiere de marfuri, pentru cei care aleg sa efectueze livrari sau transferuri neoficiale, care duc la pierderi fiscale pentru stat si la distorsiuni in concurenta corecta intre companii. Prin intermediul RO e-Transport, autoritatile pot monitoriza in timp real miscarile de marfuri pe drumurile nationale, identificand si investigand potentialele cazuri de nereguli sau de frauda fiscala. in final, sistemul RO e-Transport reprezinta o componenta vitala din ecosistemul de modernizare si eficientizare a administratiei fiscale pe care il implementam anul acesta”, a explicat ministrul Marcel Bolos.
Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, Sistemul RO e-Transport va prelua date din sistemele proprii de pozitionare in situatia in care autovehiculele de transport marfa sunt dotate cu astfel de sisteme sau de la dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit, pe care va fi instalat software-ul pus la dispozitie, in mod gratuit, de Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
Ce transporturi sunt monitorizate in E-Transport
Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Cine trebuie sa utilizeze sistemul e-Transport
La nivel national, obligatiile declararii datelor cu privire la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revin:
- furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne;
- operatorului economic care transporta, incarca si descarca pe teritoriul Romaniei bunuri cu risc fiscal ridicat.
Obligatiile declararii datelor cu privire la transportul international al bunurilor revin:
- destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
- beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
- depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Obligatiile transportatorului rutier:
- sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport
- sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit
- sa puna la dispozitia conducatorului auto codul UIT3 primit, care este generat de Sistemul RO e-Transport, prin intermediul caruia se identifica datele aferente unei partide de bunuri.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Sursa: Min. Finantelor
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Controale mai aprige in vama din 2024! Birourile vor fi dotate cu 26 noi sisteme de scanare, pentru monitorizarea marfurilor care intra in taraE-TRANSPORT: Cum a fost modificat sistemul prin OUG 43/2024, OUG 41/2022 si OUG 115/2023Modificari aduse Sistemului national RO E-TRANSPORT de OUG 132/2022. Tabel comparativ ANAFTransport intracomunitar de bunuri. Ce tratament fiscal se aplica?E-TRANSPORT: Prin OUG 87/2024 s-a decis amanarea sanctiunilor pana la 1 ianuarie 2025Ultimele articole
E-TRANSPORT, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITE-TRANSPORT: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TRANSPORTOUG 41/2022 privind E-TRANSPORT, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileE-TRANSPORT: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITArticole similare
Aplicatia E-Transport este disponibila! Ce pasi trebuie sa parcurgeti pentru inrolareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"