Tags: reluarea rambursarilor, instrumente structurale
Ministerul Afacerilor Europene si-a indeplinit angajamentul de a transmite Comisiei Europene informatiile necesare pentru reluarea rambursarilor de plati pentru proiectele finantate din instrumentele structurale
Ministerul Afacerilor Europene a transmis Comisiei Europene la 31 octombrie 2011 informatiile referitoare la indeplinirea conditiilor pentru reluarea rambursarilor de plati de la Comisia Europeana pentru proiectele finantate din instrumentele structurale.
Respectandu-si angajamentul asumat inca de la infiintarea sa, Ministerul Afacerilor Europene a furnizat date care atesta atat remedierea de catre partea romana a problemelor identificate de auditorii CE in sistemul de achizitii publice, cat si reverificarea achizitiilor publice din proiectele deja derulate.
"Am transmis Comisiei Europene documentele referitoare la modificarile aduse sistemului de achizitii publice, precum si a modului in care autoritatile romane cu responsabilitati in gestionarea fondurilor comunitare vor trata problema conflictului de interese", a declarat ministrul afacerilor europene, Leonard Orban. "Documentele vor fi atent analizate de Comisia Europeana, care este posibil sa ceara si unele informatii suplimentare. Speram ca la sfarsitul lunii noiembrie sau la inceputul lui decembrie sa putem relua transmiterea cererilor de decontare la Bruxelles".
Scrisoarea adresata Comisiei Europene precizeaza ca, in vederea asigurarii unei rigori si corectitudini sporite, Autoritatea Nationala de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP) si Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCVAP) din cadrul Ministerului Finantelor Publice au fost incluse in sistemul de gestionare a fondurilor structurale si de coeziune si poarta responsabilitatea deciziilor pe care le-au luat in domeniul achizitiilor publice. Aceasta schimbare majora s-a realizat prin:
- modificarea cadrului legislativ (HG 801/2011, HG 802/2011, OUG 52/2011 si HG 912/2011)
- modificarea cadrului institutional de cooperare dintre fiecare autoritate de management (AM), pe de o parte, si ANRMAP si UCVAP pe de alta (prin amendarea celor 7 protocoale trilaterale existente)
- intarirea capacitatii institutionale a ANRMAP si UCVAP, prin sporirea numarului de personal si prin cresterea instruirii acestuia.
O arie de actiune speciala vizeaza problema conflictelor de interese pe segmentul de achizitii publice stabilindu-se in acest sens o relationare stransa cu institutiile care au atributii pe acest palier, respectiv Agentia Nationala de Integritate (ANI), Oficiul National pentru Registrul Comertului (ANRC) si Departamentul de Lupta Anti-Frauda (DLAF).
Totodata, documentele expediate la 31 octombrie contin date detaliate despre reverificarile achizitiilor publice efectuate in toate zonele de risc identificate in urma misiunilor de audit ale reprezentantilor Comisiei Europene. Reverificarile s-au realizat de catre toate cele 7 autoritati de management, pe esantioane reprezentative, in functie de specificul fiecarui program.
Acolo unde s-au constatat nereguli, autoritatile de management stabilesc si aplica corectii financiare corespunzatoare.
Elemente de context
Din cauza unor nereguli constatate, in cursul unui control anual, pe zona de achizitii publice, Comisia Europeana a intrerupt rambursarile pentru axa prioritara 2 din Programul Operational Regional incepand cu data de 11 iunie 2011.
In iulie 2011, partea romana a decis sa suspende transmiterea declaratiilor de cheltuieli spre rambursare catre Comisia Europeana pentru toate programele operationale, pana la oferirea unor argumente suficiente privind legalitatea si corectitudinea sistemului de verificare, management si control a achizitiilor publice. Aceasta hotarare a fost luata de autoritatile romane intrucat semnale privind suspiciuni de nereguli in domeniul achizitiilor publice au fost identificate si pe alte programe operationale.
Ulterior, la sfarsitul lunii iulie 2011, Comisia Europeana a cerut partii romane sa indeplineasca o serie de conditionalitati la nivelul sistemului de management si control care sa ofere garantii suficiente privind credibilitatea acestuia.
Reluarea platilor de la Comisia Europeana pana la sfarsitului anului constituie una dintre directiile prioritare de actiune ale Ministerul Afacerilor Europene. Se urmareste recuperarea sumelor platite catre beneficiari din conturile Autoritatii de Certificare si Plata, pentru cheltuielile efectuate in derularea proiectelor finantate prin instrumente structurale. De mentionat ca platile interne nu au fost intrerupte nici un moment, astfel incat sa nu fie afectata derularea proiectelor.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Pentru majoritatea livrarilor de produse finite, clientii nostri isi organizeaza transportul prin diversi transportatori. In multe situatii camionul / masina care ridica marfa de la noi nu este cea care o livreaza. Marfa este descarcata intr-unul sau mai multe Hub-uri din RO, pana ajunge in camionul care paraseste RO. Pentru generarea codului UIT este OK sa trecem camionul care vine la noi la incarcare, iar mai apoi daca marfa este mutata cine face update la aceasta informatie? Noi sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a trecut de la impozit pe venit la impozit pe profit la 01.01.2023. La 31.12.2023 inregistreaza in D101 la rd. 40, pierdere fiscala de 5637 ron. La 30.03.2024 inregistreaza profit impozabil in valoare de 4418 ron. Calculul pentru impozitul pe profit aferent trim. I 2024: determinare suma neimpozabila prin recuperarea pierderii fiscale - 4418 x 70% = 3092 ron; determinare suma impozabila pt trim I 2024 - 4418 - 3092 = 1326 ron; impozit pe profit aferent trim. I 2024 - 1326 x 16% = 212...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a achizitionat un autobuz, a obtinut toate licentele si dorim sa efectuam transport international de persoane. Facem numai curse ocazionale pentru diferite grupuri de persoane, nu avem curse regulate. Ce cote de TVA folosim daca: - facem curse in interiorul tarii? - facem curse in Uniunea Europeana? - facem curse extracomunitare (ex. Serbia)? Comenzile sunt facute in majoritatea cazurilor de persoane fizice, parohii, deci neplatitori de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Achizitie produse - materiale pentru design, in valoare de aproximativ 80 E, de pe platforma Emag. Firma nu are cod special de TVA. Factura primita este emisa de catre o SC din Slovacia inregistrata ca platitoare tva, este in Vies (nu are si cod tva in Ro) si contine tva 19%. Este obligatoriu ca firma din Romania sa solicite cod special pentru achizitii intracomunitare in urma acestei achizitii? Care sunt obligatiile fiscale? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea X, platitoare de TVA, aplica regimul special pentru aur de investitii prevazut la art. 313 din Codul fiscal, operatiuni scutite. Bunurile indeplinesc conditiile de la art. 313, alin. 1, lit a, sunt aprovizionate pe factura de la societate de amanet (trasabilitatea la aceasta societate este foarte clara, contract, proprietate prin neplata, vanzare). Societatea X vinde aurul de investitii in regim en-detail, valoarea veniturilor realizate fiind inregistrata pe analitic distinct, la fel...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatii in care producem piese, le trimitem in Germania pentru o prelucrare suplimentara la furnizorul X, dupa care X trimite piesele la firma noastra din Germania, care le trimite la clientul final. Factura de vanzare catre clientul final o facem de pe firma din RO. Facem acest lucru pentru a scuti costurile suplimentare de transport de la furnizorul X inapoi in Ro si apoi catre clientul final, care este tot in Germania. In acest caz este suficient sa cream un cod UIT pentru avizul cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<