Tags: reluarea rambursarilor, instrumente structurale
Ministerul Afacerilor Europene si-a indeplinit angajamentul de a transmite Comisiei Europene informatiile necesare pentru reluarea rambursarilor de plati pentru proiectele finantate din instrumentele structurale
Ministerul Afacerilor Europene a transmis Comisiei Europene la 31 octombrie 2011 informatiile referitoare la indeplinirea conditiilor pentru reluarea rambursarilor de plati de la Comisia Europeana pentru proiectele finantate din instrumentele structurale.
Respectandu-si angajamentul asumat inca de la infiintarea sa, Ministerul Afacerilor Europene a furnizat date care atesta atat remedierea de catre partea romana a problemelor identificate de auditorii CE in sistemul de achizitii publice, cat si reverificarea achizitiilor publice din proiectele deja derulate.
"Am transmis Comisiei Europene documentele referitoare la modificarile aduse sistemului de achizitii publice, precum si a modului in care autoritatile romane cu responsabilitati in gestionarea fondurilor comunitare vor trata problema conflictului de interese", a declarat ministrul afacerilor europene, Leonard Orban. "Documentele vor fi atent analizate de Comisia Europeana, care este posibil sa ceara si unele informatii suplimentare. Speram ca la sfarsitul lunii noiembrie sau la inceputul lui decembrie sa putem relua transmiterea cererilor de decontare la Bruxelles".
Scrisoarea adresata Comisiei Europene precizeaza ca, in vederea asigurarii unei rigori si corectitudini sporite, Autoritatea Nationala de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP) si Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCVAP) din cadrul Ministerului Finantelor Publice au fost incluse in sistemul de gestionare a fondurilor structurale si de coeziune si poarta responsabilitatea deciziilor pe care le-au luat in domeniul achizitiilor publice. Aceasta schimbare majora s-a realizat prin:
- modificarea cadrului legislativ (HG 801/2011, HG 802/2011, OUG 52/2011 si HG 912/2011)
- modificarea cadrului institutional de cooperare dintre fiecare autoritate de management (AM), pe de o parte, si ANRMAP si UCVAP pe de alta (prin amendarea celor 7 protocoale trilaterale existente)
- intarirea capacitatii institutionale a ANRMAP si UCVAP, prin sporirea numarului de personal si prin cresterea instruirii acestuia.
O arie de actiune speciala vizeaza problema conflictelor de interese pe segmentul de achizitii publice stabilindu-se in acest sens o relationare stransa cu institutiile care au atributii pe acest palier, respectiv Agentia Nationala de Integritate (ANI), Oficiul National pentru Registrul Comertului (ANRC) si Departamentul de Lupta Anti-Frauda (DLAF).
Totodata, documentele expediate la 31 octombrie contin date detaliate despre reverificarile achizitiilor publice efectuate in toate zonele de risc identificate in urma misiunilor de audit ale reprezentantilor Comisiei Europene. Reverificarile s-au realizat de catre toate cele 7 autoritati de management, pe esantioane reprezentative, in functie de specificul fiecarui program.
Acolo unde s-au constatat nereguli, autoritatile de management stabilesc si aplica corectii financiare corespunzatoare.
Elemente de context
Din cauza unor nereguli constatate, in cursul unui control anual, pe zona de achizitii publice, Comisia Europeana a intrerupt rambursarile pentru axa prioritara 2 din Programul Operational Regional incepand cu data de 11 iunie 2011.
In iulie 2011, partea romana a decis sa suspende transmiterea declaratiilor de cheltuieli spre rambursare catre Comisia Europeana pentru toate programele operationale, pana la oferirea unor argumente suficiente privind legalitatea si corectitudinea sistemului de verificare, management si control a achizitiilor publice. Aceasta hotarare a fost luata de autoritatile romane intrucat semnale privind suspiciuni de nereguli in domeniul achizitiilor publice au fost identificate si pe alte programe operationale.
Ulterior, la sfarsitul lunii iulie 2011, Comisia Europeana a cerut partii romane sa indeplineasca o serie de conditionalitati la nivelul sistemului de management si control care sa ofere garantii suficiente privind credibilitatea acestuia.
Reluarea platilor de la Comisia Europeana pana la sfarsitului anului constituie una dintre directiile prioritare de actiune ale Ministerul Afacerilor Europene. Se urmareste recuperarea sumelor platite catre beneficiari din conturile Autoritatii de Certificare si Plata, pentru cheltuielile efectuate in derularea proiectelor finantate prin instrumente structurale. De mentionat ca platile interne nu au fost intrerupte nici un moment, astfel incat sa nu fie afectata derularea proiectelor.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Preturi medii produse arenda
Intrebare:
Potrivit art. 84 alin. 5 din Codul fiscal, se folosesc preturile medii ANAF stabilite de consiliile locale ale comunelor. Daca o societate este inregistrata in judetul Galati, iar terenurile luate in arenda sunt de pe raza judetului Braila, care este pretul de referinta de pe raza judetului Galati sau Braila? Unde se precizeaza acest lucru? Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Implementare sistem integrat ERP
Intrebare:
Societate platitoare de impozit pe profit, achizitioneaza licente pentru implementarea unui sistem integrat ERP. Aceste licente sunt valabile doar pe perioada implementarii. Care este tratamentul contabil al acestor licente? Se pot inregistra in investitii in curs, iar la finalul implementarii valoarea acestora se va regasi in contul 208, unde vom inregistra si valoarea de achizitie a softului? Daca se duc in cont 208 cum se amortizeaza? Sau le putem considera niste cheltuieli ale...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Bunuri primite spre prelucrare. Refacturare servicii. TVA
Intrebare:
Avem un partener din Danemarca, de la care primim bunuri gratuite pentru a le prelucra. Partenerul este intregistrat in scopuri de TVA in Danemarca. Pentru noi aceastra prelucrare este un serviciu conform art.278 (2). Dupa prelucrare marfa se reintoarce la proprietar. Acum acest ne-a solicitat sa trimitem niste mostre catre un Hub de sterilizare din Cehia, in vederea verificarii calitatii. Mostre se distrug in Cehia ca parte din procesul de sterilizare. Serviciul de sterilizare este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata dividende interimare in suma mai mica
Intrebare:
Am facut bilant interimar la 30.09.2025 unde am cuprins nota 463 = 456 cu suma de 800.000 ron. Situatiile financiare au fost aprobate si trimise la ANAF in 22.10.2025 si primit recipisa. Intrebarea mea este pot sa inregistrez in contabilitate in 25.10.2025 HOT AGA de repartizare si plata doar a sumei de 280.000 ron si retinerea si plata impozitului de 10%, iar in noiembrie alta suma si asa pana la valoarea de 800.000? Impozitul de 10% se inregistreaza la toata suma repartizata sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Societate neplatitoare de tva. Achizitie autoturism
Intrebare:
Va rog o clarificare detaliata privind situatiile in care o societate neplatitoare de TVA, platitoare doar de impozit pe profit, poate achizitiona un autoturism, fie din Romania, fie dintr-un stat membru UE.
As dori sa inteleg urmatoarele aspecte, cu exemple practice, daca este posibil:
1. Achizitie in Romania
Poate o firma neplatitoare de TVA cumpara un autoturism de la un furnizor platitor de TVA?
Ce se intampla...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<