Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Corectarea documentelor Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 Codul de Procedura Fiscala (republicata in Monitorul Oficial nr. 863 din 26 septembrie 2006) da posibilitatea contribuabilului sa-si ...
Corectarea documentelor
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 – Codul de Procedura Fiscala – (republicata in Monitorul Oficial nr. 863 din 26 septembrie 2006) da posibilitatea contribuabilului
sa-si corecteze declaratiile fiscale din proprie initiativa,
ori de cate ori constata erori in declaratia initiala,
prin depunerea unei noi declaratii la organul fiscal.
Consecinte:
● corectarea poate sa priveasca orice element al declaratiei fiscale;
● corectarea poate fi realizata oricand in interiorul perioadei de prescriptie.
Corectarea declaratiei initiale se va face prin utilizarea uneideclaratiirectificative utilizand acelasi formular,cu cel care se corecteaza, prin bifarea cu „X“ a casutei corespunzatoare care indica faptul ca declaratia depusa este una rectificativa.
Declaratia rectificativa va contine toate datele, inclusive cele care nu difera fata de declaratia initiala.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
SAF-T pentru Contribuabili Mici
In cazul TVA, declaratia rectificativa este tocmai decontul de TVA in care sumele rezultate din corectarea erorilor de inregistrare in evidentele de taxa pe valoarea adaugata se inregistreaza la randurile de regularizari.
Corectarea facturilor
Corectarea informatiilor inscrise in facturi se efectueaza astfel:
- in cazul in care documentul nu a fost transmis catre beneficiar, acesta se anuleaza si se emite un nou document;
- in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte. De asemenea, se poate emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat.
Pentru urmatoarele situatii (in care este nevoie de ajustarea bazei de impozitare):
- daca a fost emisa o factura si, ulterior, operatiunea este anulata total sau partial, inainte de livrarea bunurilor sau de prestarea serviciilor;
- in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, in conditiile anularii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza, declarata printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila sau in urma unui arbitraj, ori in cazul in care exista un acord scris intre parti;
- in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret necuprinse in baza de impozitare si care sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
- in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului, iar ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;
- in cazul in care cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare, furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza.
Facturile emise se transmit beneficiarilor cu exceptia facturilor care
privesc ajustari a contravalorii bunurilor si serviciilor care nu mai pot fi incasate din cauza falimentului beneficiarilor.
♦
Plata taxei la bugetul de stat
Orice persoana trebuie sa achite taxa de plata organelor fiscale pana la data la care are obligatia depunerii decontului de TVA sau a decontului special de TVA.
In cazul persoanelor impozabile nestabilite in Romania, care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, prin aplicarea prevederilor art. 154 alin. (4), deoarece efectueaza doar operatiuni scutite de TVA, organele fiscale competente trebuie sa emita o decizie. In aceasta decizie se precizeaza modalitatea de plata a taxei pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii realizate ocazional, pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei.
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, vor aplica asanumitul „mecanism al taxarii inverse“, pentru:
- achizitii intracomunitare;
- bunurile si serviciile achizitionate in beneficiul sau, pentru care sunt obligate la plata taxei, in conditiile precizate ale art. 150 alin. (1) lit. b) – g) din Codul fiscal.
Mecanismul taxarii inverse presupune impozitarea operatiunii prin formula contabila 4426 = 4427, care, practic, presupune evidentierea ei in decontul de TVA (formularul 300), atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele permise de art. 145 la 1471 din Codul fiscal (referitor la exercitarea dreptului de deducere).
Plata TVA pentru importul de bunuri
Taxa pentru importuri de bunuri, cu exceptia importurilor scutite de taxa, se plateste la organul vamal, in conformitate cu reglementarile in vigoare privind plata drepturilor de import.
Derogare:
nu se face plata efectiva la organelle
vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in
scopuri de TVA in Romania, conform art. 153.
In acest caz, la rubrica nr. 8 din declaratia vamala, va
fi inscris codul de TVA al importatorului, iar in rubrica
destinata calculului obligatiei de plata, TVA va fi evident
iat, la valoarea in vama a bunurilor, fara a se face o
plata efectiva in vama.
Importatorii persoane impozabile inregistrate in scopuri
de TVA, conform art. 153, evidentiaza taxa aferenta
bunurilor importate in decontul de TVA, atat ca taxa colectata,
cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile
stabilite pentru exercitarea dreptului de deducere.
Evidentierea taxei se va face in mod identic si in jurnalele
de vanzari si cumparari, atat ca taxa colectata, cat
si ca taxa deductibila, in baza declaratiei vamale de
import, sau, dupa caz, a Deciziei de regularizare emise
de autoritatea vamala.
Acesta prevedere nu se aplica importatorilor inregistrat
i in scopuri de TVA, conform art. 1531 din Codul fiscal, acestia facand plata TVA direct la autoritatea
vamala prin declaratia de TVA.
Suspendarea temporara a derogarii prevazute anterior
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2007
(publicata in Monitorul Oficial nr. 230 din 3 aprilie
2007), s-a suspendat temporar aplicarea taxarii cu TVA
a importurilor, direct prin decontul de TVA utilizand
formula contabila 4426 = 4427.
Astfel, in perioada
15 aprilie 2007 – 31 decembrie 2008, nu se face plata efectiva la autoritatea vamala doar de catre persoanele
impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153,
care au obtinut certificat de amanare de la plata. Aceasta prevedere se
aplica pana la data de 1 ianuarie 2009, moment in care se va reveni la
plata TVA prin decontul de TVA (nu se face plata efectiva la
organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri
de TVA, conform art. 153).
Tot cu aceeasi data, pentru importul care precede o livrare scutita de
TVA, intr-un alt stat membru, TVA
se garanteaza la organele vamale.
In aplicarea acestor modificari aduse Codului fiscal, prin O.U.G
nr. 22/2007, Autoritatea Nationala a Vamilor a emis Ordinul
500/2007 (publicat in Monitorul Oficial nr. 244 din 11 aprilie 2007).
Potrivit acestui Ordin, nu se face plata efectiva a taxei pe valoarea
adaugata la organele vamale, pentru importurile de bunuri din teritorii
si din state terte, astfel cum sunt definite la art. 1252 din Codul fiscal,
exclusiv Bulgaria, de catre persoanele impozabile inregistrate in
scopuri de TVA conform art. 153 care au obtinut certificat de
amanare de la plata.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 106/2007 (publicata in Monitorul Oficial nr. 703 din 18 octombrie 2007) de modificare a Codului fiscal, termenul de suspendare a fost prorogat pana la 3 decembrie 2011.
In scopuri de TVA, sunt considerate teritorii terte:
● Republica Federala Germania: Insula Heligoland, teritoriul Busingen;
● Regatul Spaniei: Ceuta, Melilla, Insulele Canare;
● Republica Italiana: Livigno, Campione d’ltalia, apele italiene ale Lacului Lugano;
● Republica Franceza: teritoriile din strainatate;
● Republica Elena: Muntele Athos.
Certificatul de amanare de la plata TVA in vama se elibereaza in urma unei cereri adresate Autoritatii Nationale a Vamilor de catre persoanele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
● nu au obligatii bugetare restante reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale ale salariatilor si orice alte venituri bugetare, cu exceptia celor esalonate si/sau reesalonate la plata, precum si a celor suspendate in conditiile legii;
● nu inregistreaza debite fata de autoritatea vamala;
● au realizat in anul calendaristic precedent importuri din teritorii si state terte, astfel cum sunt definite la art. 1252 din Codul fiscal, exclusiv Bulgaria, a caror valoare cumulata este de cel putin 150 milioane lei. In aceasta valoare nu se cuprind importurile de produse supuse accizelor armonizate;
● sunt inregistrate in scopuri de TVA cu cel putin un an calendaristic inaintea depunerii cererii pentru eliberarea certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata;
● nu sunt in stare de insolventa, nu se afla in procedura de reorganizare sau lichidare judiciara si nu figureaza in evidenta speciala si/sau in lista contribuabililor inactivi.
La cerere se anexeaza urmatoarele documente:
● o cerere-tip conform modelului din anexa nr. 1 la Ordin;
● copie dupa documentul care atesta calitatea de persoana inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal;
● certificat de atestare fiscala;
● declaratie pe propria raspundere privind valoarea cumulata a importurilor din teritorii si state terte realizate in anul calendaristic precedent celui in care se solicita eliberarea certificatului;
● declaratie pe propria raspundere ca nu sunt in stare de insolventa, ca nu se afla in procedura de reorganizare sau lichidare judiciara si ca nu figureaza in evidenta speciala si/sau in lista contribuabililor inactivi;
● cazier judiciar valabil pentru reprezentantul legal.
Daca sunt indeplinite aceste conditii, Autoritatea Nationala a Vamilor elibereaza certificatul de amanare de la plata in vama a TVA, in termen de 15 zile de la
depunerea cererii si a documentelor solicitate. Valabilitatea
certificatului de amanare eliberat nu poate depasI
data de 31 decembrie 2008.
Certificatul de amanare de la plata in vama a TVA
poate fi revocat in cazul in care una din conditiile care
au stat la baza eliberarii nu mai este indeplinita. Decizia
de revocare se comunica in scris, impreuna cu motivele
care au condus la aceasta masura.
Procedura:
● persoanele care au obtinut certificatul de amanare
a platii TVA in vama inscriu in declaratia vamala
suma TVA datorata pentru marfurile importate sI
ataseaza la declaratia vamala certificatul de
amanare obtinut in conditiile prevazute de prezentele
norme;
● biroul vamal acorda liberul de vama pentru
marfurile importate fara a solicita plata efectiva a
taxei pe valoarea adaugata si retine la declaratia
vamala o copie a certificatului verificata si vizata pe
baza exemplarului original prezentat de importator.
Pentru persoanele care efectueaza livrari intracomunitare
care urmeaza unui import de bunuri, garantia
prevazuta de O.U.G nr. 22/2007, se constituie la biroul
vamal la care s-a depus declaratia vamala de punere in
libera circulatie. Cuantumul garantiei trebuie sa acopere
taxa pe valoarea adaugata care ar fi datorata la punerea
in libera circulatie a bunurilor.
Garantia se elibereaza de catre biroul vamal la cererea
importatorului prin decizie a sefului biroului
vamal, pe baza documentelor care justifica scutirea de
TVA, pentru livrarea intracomunitara a bunurilor importate,
conform art. 10 alin. (1) si (4) din Instructiunile de aplicare a scutirii de TVA, anexa la Ordinul MFP
nr. 2.421/2007 (publicat in Monitorul Oficial nr. 887 din
27 decembrie 2007).
Termenul maxim pentru prezentarea documentelor justificative
este de 30 de zile de la data declaratiei vamale de
punere in libera circulatie, cu posibilitatea prelungirii acestuia,
in cazuri temeinic justificate, o singura data.
In cazul neprezentarii in termen a documentelor justificative
pentru scutiri de TVA, biroul vamal va executa
garantia constituita in vederea acoperirii cuantumului
TVA datorate in vama pentru acel import.
Daca operatiunile de vamuire se realizeaza printr-un
reprezentant desemnat conform art. 5 din Codul vamal
Comunitar (Reg. CEE nr. 2.913/1992), garantia poate fi
constituita si de catre reprezentant.
Responsabilitatea platitorilor de TVA
Orice persoana obligata la plata taxei poarta raspunderea
pentru calcularea corecta si plata la termenul legal
a taxei catre bugetul de stat. De asemenea, raspunderea
se aplica si pentru depunerea la termenul legal a decontului
si declaratiilor prevazute la art. 1562 si 1563, la
organul fiscal competent, conform prezentului titlu sI
legislatiei vamale in vigoare.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"