Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Reprogramarea/anularea calatoriilor in contetxul Covid-19. Vouchere de vacanta. Intrebari si raspunsuri MMEMA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 27 Apr. 2020 Exclusiv
Tags: reprogramarea calatoriilor, vouchere de vacanta

Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a raspuns recent la cateva intrebari referitoare la reprogramarea sau anularea calatoriilor in contextul provocat de coronavirus.

Intrebari si raspunsuri:

1. Pana in acest moment nu am folosit voucherele de vacanta primite anul trecut. Termenul de valabilitate al acestora va expira curand si, in contextul provocat de noul coronavirus, ma gasesc in imposibilitatea de a calatori. Pot beneficia in continuare de acestea?
 
Valabilitatea voucherelor de vacanta a fost prelungita in data de 30 martie prin OUG nr. 35/2020 privind modalitatea de emitere si prelungirea valabilitatii voucherelor de vacanta, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea COVID-19. Daca ati beneficiat de vouchere de vacanta anul trecut, emise in perioada martie 2019 – decembrie 2019, indiferent de suport, le puteti folosi ulterior incheierii situatiei epidemiologice actuale si a efectelor ei, pana pe data de 31 mai 2021.

2. Anul acesta vor mai fi emise vouchere de vacanta?

Da, insa emiterea voucherelor de vacanta pentru anul in curs se va face exclusiv pe suport electronic.

3. Am achizitionat in avans un pachet turistic pentru perioada imediat urmatoare. In contextul pandemiei mondiale provocate de noul coronavirus ma gasesc in imposibilitatea de a beneficia de aceste servicii. Pot recupera sumele achitate operatorului economic?
 
Daca ati rezervat sau achizitionat un pachet de servicii de calatorie (o combinatie de cel putin doua tipuri diferite de servicii de calatorie, de exemplu, transport si cazare), a carui executare nu a inceput inca, aveti posibilitatea sa anulati calatoria fara penalitati in anumite conditii. Conform art. 13, alin (3) din OG nr. 2/2018, acest lucru este posibil doar in cazul “unor circumstante inevitabile si extraordinare care se produc la locul de destinatie sau in vecinatatea imediata a acestuia si care afecteaza in mod semnificativ executarea pachetului sau care afecteaza semnificativ transportul pasagerilor la destinatie”. Spre exemplu, poate fi vorba despre imposibilitatea de a beneficia de transport si cazare din cauza restrictiilor, limitarilor sau supendarilor impuse de autoritati pentru mijloacele de transport (aeriene, terestre sau pe apa), respectiv inchiderea sau suspendarea activitatii unitatii de primire turistica. Totodata, in aceasta situatie aveti posibilitatea de a obtine si o rambursare completa a oricarei plati.
 
RECOMANDARE! O alta varianta pe care o puteti lua in calcul este reprogramarea vacantei, cu acordul partilor, astfel incat, dupa incheierea perioadei de pandemie si a efectelor acesteia, sa calatoriti in aceleasi conditii precum cele contractate initial catre destinatiile alese de dumneavoastra.
 
4. In contextul pandemiei provocate de noul coronavirus, putem vorbi despre ”circumstante inevitabile si extraordinare”, astfel incat sa pot recupera in integralitate sumele achitate in avans pentru pachetul turistic care urma sa se desfasoare in perioada imediat urmatoare?
 
Sintagma „circumstante inevitabile si extraordinare” este definita la art. 3 pct. 3 din OG nr. 2/2018, dupa cum urmeaza: “o situatie care nu poate fi controlata de partea care invoca o astfel de situatie si ale carei consecinte nu ar fi putut fi prevazute si evitate chiar daca s-ar fi luat toate masurile rezonabile”.
 
Riscurile semnificative pentru sanatatea umana, cum izbucnirea unei boli grave la destinatia de calatorie sau in imediata sa apropiere, ar putea fi considerate  circumstante inevitabile si extraordinare. Prin urmare, pandemia provocata de noul coronavirus ar putea fi catalogata drept o circumstanta inevitabila si extraordinara daca aceasta exista la data inceperii executarii pachetului turistic.

De asemenea, inchiderea sau limitarea accesului la unele obiective turistice, precum si restrictiile, limitarile sau suspendarile impuse de autoritati pentru circulatia mijloacelor de transport (aeriene, terestre sau pe apa), ce reprezinta componente care fac parte din pachetul de servicii de calatorie contractat, reprezinta motive de invocare a unor circumstante inevitabile si extraordinare. Insa, evaluarea acestor circumstante si modul in care afecteaza executarea pachetului turistic trebuie facuta de la caz la caz.

5. In contextul pandemiei provocate de noul coronavirus, doresc sa imi reprogramez calatoria. Care este primul pas pe care trebuie sa il fac?
 
Daca doriti sa solicitati amanarea calatoriei pentru o data ulterioara incheierii perioadei de pandemie si a efectelor acesteia, va recomandam sa faceti o cerere in scris catre operatorul economic. 

In cerere puteti mentiona perioada in care ati dori reprogramarea si ulterior, impreuna cu reprezentantii operatorului economic, sa identificati cea mai buna varianta pentru dumneavoastra, astfel incat sa puteti beneficia de aceleasi conditii precum cele contractate initial in destinatiile alese.

Totodata, va adresam rugamintea de a lua in considerare volumul mare de solicitari la nivelul operatorilor economici din domeniul turismului si de a trata cu rabdare si intelegere demersurile intreprinse de acestia pentru solutionarea cu succes a solicitarii dumneavoastra.

6. In contextul pandemiei provocate de noul coronavirus, doresc sa imi anulez calatoria si sa imi recuperez sumele achitate in avans operatorului economic din turism. Care este primul pas pe care trebuie sa il fac?
 
Daca doriti sa solicitati anularea calatoriei si restituirea sumelor achitate, va recomandam sa faceti o cerere in scris catre operatorul economic. Totodata, va adresam rugamintea de a lua in considerare volumul mare de solicitari la nivelul operatorilor economici din domeniul turismului si de a trata cu rabdare si intelegere demersurile intreprinse de acestia pentru solutionarea cu succes a solicitarii dumneavoastra.

7. Am achizitionat in avans un pachet turistic, programat pentru anul acesta, la sfarsitul verii/inceputul toamnei. Avand in vedere contextul epidemiologic actual, nu am incredere sa mai calatoresc. Credeti ca ar fi oportun sa anulez calatoria?
 
Va recomandam sa tratati lucrurile cu calm, sa evaluati obiectiv fiecare situatie in parte, in sensul identificarii perioadei in care se poate calatori in mod rezonabil la destinatie, avand in vedere riscul pentru sanatate si viata. Inainte sa luati decizia de a anula calatoria programata pentru sfarsitul verii sau inceputul toamnei, va rugam sa acordati timp si sa va informati constant despre evolutia acestei crize din surse oficiale (Ministerul Afacerilor Interne / Comitetul National pentru Situatii Speciale de Urgenta/ Ministerul Sanatatii/ Ministerul Afacerilor Externe). De asemenea, puteti consulta lista alertelor de calatorie, disponibila la adresa  https://www.mae.ro/travel-alerts.
 
Precizam ca daca la locul de destinatie nu se produc „circumstante inevitabile si extraordinare” care sa afecteze in mod semnificativ executarea pachetului de servicii de calatorie, aveti dreptul legal de a va retrage din contractele incheiate cu agentiile de turism, insa va trebui sa platiti penalitati de incetare calculate conform clauzelor contractuale, in functie de momentul anularii si cu respectarea prevederilor art. 13 alin. (1) si (2) din OG nr. 2/2018.
 
8. Daca la locul de destinatie nu se produc „circumstante inevitabile si extraordinare”, asa cum sunt ele definite de lege, imi pot recupera sumele achitate in avans pentru pachetele turistice?
 
In cazul pachetelor de servicii de calatorie catre destinatii in care nu exista alte circumstante inevitabile si extraordinare care sa afecteze in mod semnificativ executarea pachetului de servicii de calatorie, aveti dreptul legal de a va retrage din contractele incheiate cu agentiile de turism, insa va trebui sa platiti penalitati de incetare calculate conform clauzelor contractuale, in functie de momentul anularii si cu respectarea urmatoarelor prevederi:

Art. 13 alin. (1) din OG nr. 2/2018: “Calatorul poate inceta contractul privind pachetul de servicii de calatorie in orice moment inainte de inceperea executarii pachetului. In cazul in care calatorul inceteaza contractul privind pachetul de servicii de calatorie, acesta poate fi obligat sa plateasca agentiei de turism organizatoare o penalitate de incetare adecvata si justificabila.”

Art. 13 alin. (2) din OG nr. 2/2018: “In contractul privind pachetul de servicii de calatorie pot fi prevazute penalitati de incetare standardizate rezonabile, in functie de momentul incetarii contractului inainte de inceperea executarii pachetului, precum si de economiile de costuri si de veniturile prevazute, generate de executarea alternativa a serviciilor de calatorie. In absenta unor penalitati de incetare standardizate, valoarea penalitatii de incetare corespunde pretului pachetului, din care se scad economiile de costuri si veniturile generate de executarea alternativa a serviciilor de calatorie. La cererea calatorului, agentia de turism organizatoare prezinta o justificare pentru cuantumul penalitatilor de incetare.”

9. Ce se intampla daca nu am fost informat despre comisioanele, tarifele, penalitatile de incetare sau alte costuri suplimentare practicate de operatorul economic atunci cand am achizitionat un pachet de servicii de calatorie?
 
Daca agentia de turism organizatoare sau, dupa caz, agentia de turism intermediara nu a indeplinit cerintele in materie de informare cu privire la comisioanele, tarifele, penalitatile de incetare sau alte costuri suplimentare inainte de incheierea contractului privind pachetul de servicii de calatorie, conform art. 6, alin. (2) din OG nr. 2/2018, nu veti suporta aceste costuri.

10. Imi pot recupera sumele achitate in avans pentru un singur serviciu turistic, in speta cazarea, daca doresc sa anulez sejurul in contextul situatiei epidemiologice actuale?
 
Daca ati achizitionat un singur serviciu turistic (exemplu: doar cazare cu eventuale servicii de masa incluse) si va aflati in imposibilitatea de a beneficia de el din cauza conditiilor epidemiologice actuale si a efectelor acesteia, una dintre variantele pe care le puteti lua in calcul este reprogramarea. Daca doriti anularea sejurului si rambursarea sumelor achitate in avans, mentionam ca nu pot fi aplicate prevederile OG nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate. Rambursarea acestor sume, in cazul serviciilor singulare, intra sub incidenta Codului Civil.
 
Precizam ca in acest context sau in cazul inchiderii unitatii in perioada in care serviciile ar trebui prestate aveti posibilitatea sa solicitati unitatii de cazare rambursarea integrala a sumelor achitate in avans. De asemenea, daca unitatea este deschisa in perioada mai sus mentionata, aceasta are dreptul sa retina penalizarile de anulare anuntate la momentul efectuarii rezervarii si sa va restituie diferenta.

In situatia in care ati achizitionat cazarea prin intermediul unei agentii de turism si unitatea este inchisa in perioada in care serviciile ar trebui prestate, agentia de turism poate solicita rambursarea integrala a sumelor achitate in avans, ca ulterior sa vi le restituie.Insa, daca unitatea este deschisa, atunci aceasta are dreptul sa retina penalizarile de anulare, in conformitate cu politica de penalizare din contractul semnat intre unitatea de cazare si agentia de turism. In cazul inexistentei unui contract, se restituie agentiei de turism difereta in conformitate cu politica unitatii de cazare anuntata la momentul efectuarii rezervarii.

11. Ce se intampla daca am plecat in calatorie si, in contextul crizei provocate de noul coronavirus, ma gasesc in imposibilitatea de a ma intoarce?
 
In situatia in care „circumstantele inevitabile si extraordinare” intervin dupa inceperea executarii pachetului de calatorie si va gasiti in imposibilitatea de a va intoarce in conditiile stabilite prin contract, agentia de turism organizatoare suporta costul cazarii necesare, pe cat posibil de categorie echivalenta, pentru o perioada care nu depaseste trei nopti pe calator, conform prevederilor art. 14 alin. (16) din OG nr. 2/2018.

De asemenea, pentru a fi in siguranta si pentru a evita situatiile dificile care pot aparea in perioada sederii, va recomandam sa solicitati sprijin ambasadelor si oficiilor consulare din tara in care va aflati. Datele de contact ale acestora le puteti afla accesand urmatorul link: https://www.mae.ro/romanian-missions.
 
12. Doresc sa imi planific urmatoarea vacanta in afara granitelor. De unde pot afla informatii in timp real despre alertele de calatorie?
 
Daca planuiti sa va petreceti urmatoarea vacanta in afara granitelor, va rugam sa consultati lista alertelor de calatorie disponibila la adresa: https://www.mae.ro/travel-alerts. Atragem atentia asupra faptului ca informatiile referitoare la destinatiile inchise sunt in continua dinamica. De asemenea, recomandam consultarea surselor oficiale de informatii referitoare la infectarea cu noul coronavirus.
 
13. In urma decretarii starii de urgenta a fost suspendata activitatea de servire si consum a produselor alimentare si bauturilor in localurile publice. Cu toate acestea, produsele pot fi comercializate prin livrare la domicilu?
 
Da. Este permisa organizarea de catre unitatile economice de profil a activitatilor de comercializare a produselor alimentare si bauturilor alcoolice si nealcoolice care nu presupun ramanerea clientilor in spatiile destinate acestui scop, precum cele de tip „drive-in”, „room-service” sau livrare la client.

14. Care sunt conditiile pentru livrarea produselor alimentare daca sunt cazat la hotel, in contextul interdictiilor impuse de autoritati pentru prevenirea raspandirii noului coronavirus?
 
Daca sunteti cazat la hotel si solicitati livrare in camera (“room service”), se recomanda ca produsele alimentare livrate sa fie puse in recipiente de unica folosinta.

Mentionam, daca nu sunteti cazat la hotel si doriti sa mergeti la restaurantul acestuia, nu veti putea servi produsele alimentare si bauturile in spatiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locatiei, ci veti primi produsele in recipiente de unica folosinta („take away”).

15. Care sunt conditiile pentru asigurarea hranei zilnice daca sunt cazat la pensiune, in contextul interdictiilor impuse de autoritati pentru prevenirea raspandirii noului coronavirus?
 
In situatia in care va preparati singur mancarea, puteti  ramane sa o serviti in spatiul destinat acestui scop din interiorul sau exteriorul locatiei. In egala masura, daca pensiunea este deservita de o structura clasificata de alimentatie publica si solicitati livrare in camera (“room service”), atunci se recomanda ca produsele alimentare sa va fie aduse in recipiente de unica folosinta.
 
16. In aceasta perioada este permis sa urmez tratamente balneare, daca sunt cazat la un hotel care dispune de aceste servicii?
 
Nu. Conform art. 2 din Ordonanta Militara nr. 1, au fost suspendate toate activitatile de tratament balnear realizate in spatii inchise. Accesul la piscina, sauna, masaj si sala de forta este interzis.

17. In urma starii de urgenta datorata pandemiei provocate de noul coronavirus, structurile de primire turistice cu functiuni de cazare au obligatia sa isi suspende activitatea?
 
Nu, atat timp cat serviciile oferite includ doar cazarea si livrarea produselor alimentare sau bauturilor prin „drive-in”, „room-service” sau livrare la client.

18. Ce trebuie sa fac daca care doresc sa depun o sesizare la Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri – Directia Generala Turism?
 
Pentru a primi un punct de vedere oficial din partea Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri – Directia Generala Turism, persoanele sunt rugate sa transmita aspectele semnalate pe adresa de e-mail: sesizari@mturism.ro.
 
 
 

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Reprogramarea/anularea calatoriilor in contetxul Covid-19. Vouchere de vacanta. Intrebari si raspunsuri MMEMA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016