keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Achizitionare servicii de inchiriere de la persoane juridice UE si non-UE. Regim fiscal

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 23 Mai. 2012 Exclusiv
Tags: servicii inchieriere, persoane juridice non ue, regim tva, retinere impozit la sursa

Intrebare: 1. Casa de expeditie din Romania, persoana juridica, inchiriaza vagoane goale de la o casa de expeditie din Slovenia, persoana juridica UE pentru diverse transporturi in UE sau NON-UE. Se considera taxare inversa pentru o astfel de prestare? 2. Casa de expeditie din Romania, persoana juridica, inchiriaza vagoane goale de la o casa de expeditie din Croatia, persoana juridica NON-UE, pentru diverse transporturi in UE sau NON-UE. Se considera taxare inversa pentru o astfel de prestare? Se retine la sursa impozit pe redeventa?


Raspuns:

In conformitate cu prevederile pct. 143 alin. 2 lit. c) si alin. 10 din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal acordarea de catre o persoana impozabila care detine vagoane de tren a dreptului de utilizare a acestora reprezinta, din punctul de vedere al TVA, o prestare de servicii asimilata inchirierii de mijloace de transport, locul prestarii fiind stabilit in functie de perioada de utilizare.

Astfel, daca inchirierea este pe termen scurt (posesia sau utilizarea continua a vagoanelor feroviare pe o perioada de maximum 30 de zile), locul prestarii de servicii este considerat a fi locul unde mijlocul de transport este pus efectiv la dispozitia clientului conform art. 133 alin. 4 lit. e din Codul fiscal si pct. 143 alin. 9 din Normele metodologice de aplicare.

Daca inchirierea nu este pe termen scurt, se aplica regula generala pentru prestarile de servicii intre persoane impozabile, respectiv locul unde persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice (sediul beneficiarului). Aplicand aceste reguli generale la situatia expusa si presupunand ca persoana juridica romana este inregistratata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, rezulta ca pentru serviciile de inchiriere de vagoane achizitionate de la o persoana juridica din alt stat membru (Slovenia), persoana juridica romana avand calitatea de beneficiar al serviciile, se disting urmatoarele situatii:

a) daca inchirierea este pe termen lung (peste 30 de zile) locul prestarii este considerat a fi sediul beneficiarului (in Romania), iar persoana juridica romana care a achizitionat aceasta prestare de servicii intracomunitare datoreaza TVA prin taxare inversa si trebuie sa raporteze serviciul in declaratia recapitulativa 390 VIES si sa evidentieze taxa datorata in decontul de TVA, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, conform art. 133 alin. 2, art. 150 alin. 2 si art. 157 alin. 2 din Codul fiscal si pct. 13 alin. 7 si pct. 55 alin. 4 din Normele metodologice de aplicare;

b) daca inchirierea este pe termen scurt (maximum 30 de zile) si daca clientul preia controlul fizic al vagoanelor in Romania locul prestarii este considerat a fi in Romania, iar persoana juridica romana care a achizitionat aceasta prestare de servicii datoreaza TVA prin taxare inversa si trebuie sa evidentieze taxa datorata in decontul de TVA, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, conform art. 133 alin. 4 lit. e, art. 150 alin. 6 si art. 157 alin. 2 din Codul fiscal, fara a declara serviciul in declaratia recapitulativa conform pct. 14 alin. 1 din Normele metodologice de aplicare;

c) daca inchirierea este pe termen scurt (maximum 30 de zile) si daca clientul preia controlul fizic al
vagoanelor in alt stat decat Romania locul prestarii este considerat a fi in statul unde vagoanele sunt puse la dispozitia clientului, iar persoana juridica romana nu datoreaza TVA (nici macar prin taxare inversa) deoarece operatiunea nu este impozabila in Romania conform art. 126 alin. 1 lit. b din Codul fiscal.

Un regim asemanator se aplica si serviciilor de inchiriere achizitionate de la persoana juridica dintr-un stat non-UE (Croatia), singura deosebire fiind ca achizitia de servicii nu poate avea caracter intracomunitar (deci nu se pune problema declararii ei in declaratia recapitulativa 390 VIES). Prin urmare, la inchirierea vagoanelor pentru care locul prestarii este in Romania (situatiile a) si b) de mai sus) societatea beneficiara din Romania va datora TVA prin taxare inversa. Daca locul prestarii nu este considerat a fi in Romania (situatia c) de mai sus) persoana juridica romana nu are nicio obligatie in materie de TVA.

Din punct de vedere al impozitului pe veniturile persoanelor nerezidente, plata efectuata pentru folosirea ori dreptul de folosinta al vagoanelor este considerata redeventa, avand in vedere definitia de la art. 7 alin. 1 pct. 28 lit. d din Codul fiscal. Ca atare, venitul platit persoanelor juridice nerezidente este supus impozitului de 16% prin retinere la sursa, in conformitate cu prevederile art. 115 alin. 1 lit. d si art. 116 din Codul fiscal. Daca beneficiarii veniturilor prezinta certificatele de rezidenta fiscala eliberate de autoritatile fiscale din Slovenia, respectiv Croatia devin aplicabile si prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu aceste state. Potrivit acestor conventii, cota impozitului pe redevente ce poate fi retinut in Romania este de 5% pentru veniturile platite firmei rezidente in Slovenia, respectiv de 10% pentru veniturile platite firmei rezidente in Croatia, potrivit art. 12 "Redevente" din cele doua conventii. Daca din certificatele prezentate rezulta ca cele doua persoane juridice nerezidente sunt intreprinderi de transport carora le sunt aplicabile prevederile art. 8 "Transport international" din cele doua conventii, atunci veniturile obtinute de nerezidenti de la persoana juridica romana din inchirierea in trafic international a vagoanelor feroviare nu mai sunt impozabile in Romania, ci in statele in care este situat locul conducerii efective ale celor persoane juridice nerezidente.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016