Tags: creante, creante incerte, ajustarea creantelor
Daca o creanta a fost trecuta de la 4111 in contul 4118, este obligatoriu sa se constituie o ajustare pentru aceasta creanta?
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Creantele fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare ale conturilor de creante care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii.
Pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere poate solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.
Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
Astfel, in situatia in care creantele nu au fost incasate de foarte mult timp (mai mult de un an), comisia de inventariere propune si administratorul decide trecerea acestora in categoria creantelor incerte si solutionarea sumelor neincasate prin instanta de judecata.
Dupa cum mentionati, in evidenta contabila s-a efectuat trecerea creantelor neincasate din cont 4111 in cont 4118-la clienti incerti.Rezulta ca aveti indoieli asupra incasarii sumelor respective, fie pentru ca acestea sunt mai vechi de un an, fie pentru ca societatile respective sunt in incapacitate de plata, poate chiar in faliment.
Daca au trecut mai mult de 270 zile de la scadenta facturilor, in primul rand trebuie sa inregistrati ajustarea sumelor respective prin urmatoarele formule contabile:
- trecerea soldului neincasat din clienti in clienti incerti
4118 Clienti incerti = 4111 Clienti
-constituirea provizionului
6814 Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante = 491 Ajustari pentru deprecierea creantelor clienti
apoi trebuie sa actionati clientul respectiv in judecata pentru recuperarea sumelor.
In OMFP nr.1802/2014 nu se mentioneaza clar obligativitatea constituirii de ajustari pentru creantele neincasate dar conform regulilor contabile, evaluarea creantelor se face obligatoriu la valoarea lor probabila de incasare, in timpul inventarierii patrimoniului, la finalul fiecarui exercitiu financiar. La inventariere se va lua in calcul principiul prudentei, ce prevede ca entitatile trebuie sa tina cont de toate deprecierile, indiferent daca rezultatul exercitiului financiar este pierdere sau profit.
OMFP 1802/2014 prevede faptul ca sumele aferente creantelor incerte trebuie sa fie inregistrate distinct in contabilitate in contul 4118 Clienti incerti sau in litigiu pentru clienti, iar in cazul altor creante, utilizand conturi analitice ale acelor conturi de creante.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Autofactura primita de la furnizorul de energie electrica
Intrebare:
Suntem un ONG care am achizitionat panouri fotovoltaice pentru CENTRUL EDUCATIONAL construit si finantat de catre noi. Achizitia acestuia a avut loc de pe codul fiscal fara tva.
Acum primim autofactura emisa de EON cu mentiune tva zero. Dar in anul 2024 ne-am inregistrat ONG-ul cu cod de tva (am primit alt cod fiscal decat cel de baza) in speranta dezvoltarii unor activitati economice care sa ne sprijine in actiunile noastre sociale. Unde trebuie inregistrate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare pensiune proprietar persoana fizica
Intrebare:
Subsemnata, Mihaela Mateescu si mama mea, Vranau Olga detinem ca persoane fizice cladirea conform extras CF atasat. Am schimbat de anul trecut destinatia cladirii din casa locuit in pensiune pentru ca sa se intre in legalitate si sa se poata autoriza activitate cazare pe acest imobil pt firma din contract comodat care apare in extras. Imobilul a fost folosit doar pentru turism din 2007.
Vrem sa vindem cladirea si nu stim ce este legal legat de tva tinand cont ca nu stim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Completare CMR. Livrare intracomunitara triunghiulara de bunuri
Intrebare:
Cum trebuie completat un CMR (expeditor, destinatar) in cazul unei livrari intracomunitare triunghiulare de bunuri, cand vanzatorul este societatea din Romania, clientul revanzator este din Germania, iar clientul final se afla in Olanda? Marfa pleaca din RO in Olanda. Firma din Romania emite factura catre firma din Germania. Clientul revanzator suporta transportul, organizeaza transportul este in sarcina sa.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Amenajari interioare pe teritoriul Moldovei, regim TVA, declarare
Intrebare:
Suntem o firma de amenajare interioara, dorim ca pe teritoriul Moldovei, sa desfasuram servicii de amenajare, pentru o entitate juridica inregistrata in Republica Moldova.
Pentru realizarea acestor servicii, vom subcontracta o mare parte din lucrare (subcontractorul este o entiate inregistrata in Romania), dar vom face si achizitii locale (in Republica Moldova, Chisinau).
Va rugam sa ne spuneti care sunt conditiile pentru emiterea facturii catre Client...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Recunoastere soft si incasare redevente
Intrebare:
Avem urmatoarea situatie, s-a constituit un mijloc fix necorporal, soft pentru dezvoltare declaratie SAF-T, cu depreciere pe o perioada de 5 ani. De aceasta dezvoltare beneficiaza 3 companii romanesti care apartin grupului. Valoarea integrala a softului s-a emis cu facturi pe o singura companie din cele 3, pe care se amortizeaza softul. Intrebare: din punct de vedere fiscal se pot emite facturi catre celelalte companii cu rata lunara de amortizare proportional cu alocarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<