keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Cum se face ajustarea in cazul creantelor incerte

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 19 Iul. 2021 Exclusiv
Tags: creante, creante incerte, ajustarea creantelor

Daca o creanta a fost trecuta de la 4111 in contul 4118, este obligatoriu sa se constituie o ajustare pentru aceasta creanta?

Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu: 

 
Creantele fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare ale conturilor de creante care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii.
 
Pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere poate solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.
 
Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
 
Astfel, in situatia in care creantele nu au fost incasate de foarte mult timp (mai mult de un an), comisia de inventariere propune si administratorul decide trecerea acestora in categoria creantelor incerte si solutionarea sumelor neincasate prin instanta de judecata.
 
Dupa cum mentionati, in evidenta contabila s-a efectuat trecerea creantelor neincasate din cont 4111 in cont 4118-la clienti incerti.Rezulta ca aveti indoieli asupra incasarii sumelor respective, fie pentru ca acestea sunt mai vechi de un an, fie pentru ca societatile respective sunt in incapacitate de plata, poate chiar in faliment.
 
Daca au trecut mai mult de 270 zile de la scadenta facturilor, in primul rand trebuie sa inregistrati ajustarea sumelor respective prin urmatoarele formule contabile:
 
- trecerea soldului neincasat din clienti in clienti incerti
4118 Clienti incerti = 4111 Clienti
 
-constituirea provizionului
6814 Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante = 491 Ajustari pentru deprecierea creantelor clienti
 
apoi trebuie sa actionati clientul respectiv in judecata pentru recuperarea sumelor.
 
In OMFP nr.1802/2014 nu se mentioneaza clar obligativitatea constituirii de ajustari pentru creantele neincasate dar conform regulilor contabile, evaluarea creantelor se face obligatoriu la valoarea lor probabila de incasare, in timpul inventarierii patrimoniului, la finalul fiecarui exercitiu financiar. La inventariere se va lua in calcul principiul prudentei, ce prevede ca entitatile trebuie sa tina cont de toate deprecierile, indiferent daca rezultatul exercitiului financiar este pierdere sau profit.
 
OMFP 1802/2014 prevede faptul ca sumele aferente creantelor incerte trebuie sa fie inregistrate distinct in contabilitate in contul 4118 Clienti incerti sau in litigiu pentru clienti, iar in cazul altor creante, utilizand conturi analitice ale acelor conturi de creante.
 
Inregistrarea ajustarilor pentru depreciere sau pierdere de valoare se efectueaza in cheltuieli, iar de recunoasterea, la scoaterea din evidenta, se reia in venituri, conform OMFP 1802/2014. Aceste doua operatii vor fi inregistrate la data consemnarii lor, fie la inventariere, fie la data deciziei definitive a instantei de intrare in faliment/reorganizare, la data incasarii ulterioare, sau alt moment important, respectand principiul contabilitatii de angajamente.



Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016