keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Microintreprinderi in 2024. Ce inseamna, conform OUG 115/2023, ca o persoana nu poate avea mai mult de o societate micro?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 29 Dec. 2023
Microintreprinderi in 2024. Ce inseamna, conform OUG 115/2023, ca o persoana nu poate avea mai mult de o societate micro?
Tags: conditii micro in 2024, oug 115/2023

Avand in vedere modificarile intervenite cu privire la microintreprinderi, ce inseamna faptul ca direct sau indirect o persoana nu poate avea mai mult de o societate microintreprindere?

Inseamna ca daca asociatul unic are o societate microintreprindere, societatea sotiei/fiului/varului/nepotului nu poate fi societate microintreprindere? Inseamna ca va trebui exprimata trecerea societatii sotiei/fiului/varului/nepotului la impozit pe profit? Si daca, spre exemplu, nu am o relatie apropiata cu rudele, cum se poate verifica ca ruda mea are o microintreprindere, daca eu spre exemplu nu port niciun fel de legatura cu ea? Va multumesc!

 


Conditii microintreprinderi in 2024 – raspunsul specialistului:

 

Intelegerea corecta a noilor reglementari privind microintreprinderile in Romania, in contextul modificarilor aduse de Ordonanta de Urgenta 115/2023, este esentiala. Aceste schimbari sunt aplicabile incepand cu 01 Ianuarie 2024.

Dar, pana la acest moment, normele de aplicare detaliate pentru aceste modificari (spre exemplu verificarea aplicarii prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) si i), alin. (4) si art. 52 alin. (7) care se va efectua pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F) nu au fost inca publicate.

Conform procedurii legislative, Ordonanta de Urgenta nr. 115/2023 prevede emiterea unui ordin de catre presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) pentru a clarifica si a detalia modul in care noile reglementari trebuie aplicate in practica. Acest ordin este asteptat sa fie emis in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a OUG 115/2023. Astfel, pana la publicarea acestui ordin, anumite aspecte ale noilor reglementari pot ramane neclare sau deschise interpretarii.

Principalele schimbari aduse de OUG 115/2023 includ:


1. Limitarea numarului de microintreprinderi:

Articolul 47 alin. (1) litera h):

h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor.

2. Determinarea conditiilor de aplicare:

Articolul 47, alin. (4):

(4) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. h), asociatii/actionarii persoanei juridice romane care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atat la persoana juridica romana analizata, cat si la alte persoane juridice romane care indeplinesc conditiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa stabileasca, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator, o singura persoana juridica romana care aplica sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Persoanele juridice romane care nu au fost stabilite de catre asociati/actionari, pana la termenul de 31 martie, intra sub incidenta prevederilor titlului II.

3. Reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului

Articolul 52 alin. (7):

(7) In situatia in care, in cursul anului fiscal, oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la alte microintreprinderi, asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea/microintreprinderile care iese/ies de sub incidenta prezentului titlu si care urmeaza sa aplice prevederile titlului II incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia de detinere a unei singure microintreprinderi sa fie indeplinita.

4. Reguli de determinare a conditiilor de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor

Articolul 54 alin. (2):

(2) Verificarea aplicarii prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) si i), alin. (4) si art. 52 alin. (7) se efectueaza pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Asadar, verificarea indeplinirii conditiilor de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, inclusiv a noilor prevederi, se va efectua conform procedurii stabilite prin ordinul presedintelui ANAF. 
Pana la publicarea ordinului ANAF, exista un grad de incertitudine cu privire la modul exact de aplicare a acestor reglementari.

Temei legal:
Codul fiscal:Art. 47. - Definitia microintreprinderiiIn sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
f) a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal, in proportie de peste 80% din veniturile totale;
g) are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
h) are asociati/actionari care detin peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, incluzand si persoana care verifica indeplinirea conditiilor prevazute de prezentul articol.
01/01/2024 - litera va fi modificata prin Ordonanta de urgenta 115/2023, dupa cum urmeaza:
h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;
i) a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.

01/01/2024 - litera va fi introdusa prin Ordonanta de urgenta 115/2023.

(11) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.

01/01/2024 - alineatul va fi introdus prin Ordonanta de urgenta 115/2023.

(4) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. h), in cazul in care oricare dintre asociatii/actionarii persoanei juridice romane detine peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor si nu au codurile CAEN prevazute la alin. (2), acestia trebuie sa stabileasca cele trei persoane juridice romane care aplica prevederile prezentului titlu, pentru restul persoanelor juridice urmand sa fie aplicabile prevederile titlului II.

01/01/2024 - alineatul va fi modificat prin Ordonanta de urgenta 115/2023, dupa cum urmeaza:

(4) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. h), asociatii/actionarii persoanei juridice romane care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atat la persoana juridica romana analizata, cat si la alte persoane juridice romane care indeplinesc conditiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa stabileasca, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator, o singura persoana juridica romana care aplica prevederile prezentului titlu. Persoanele juridice romane care nu au fost stabilite de catre asociati/actionari, pana la termenul de 31 martie, intra sub incidenta prevederilor titlului II.

Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii

Art. 41. In functie de relatia lor cu alte intreprinderi, raportata la capitalul sau la drepturile de vot detinute ori la dreptul de a exercita o influenta dominanta, pot exista 3 tipuri de intreprinderi:
a) intreprinderi autonome;
b) intreprinderi partenere;
c) intreprinderi legate.

Art. 42. (1) O intreprindere autonoma este orice intreprindere care nu este clasificata ca intreprindere legata sau ca intreprindere partenera, in sensul acestei legi.
(2) O intreprindere este autonoma daca detine mai putin de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot (oricare dintre acestea este mai mare) in una ori in mai multe intreprinderi sau daca una ori mai multe intreprinderi nu detin mai mult de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot ale intreprinderii in cauza.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), o intreprindere este considerata autonoma, neavand, prin urmare, nici o intreprindere partenera, chiar daca acest prag de 25% este atins sau depasit de catre urmatoarele categorii de investitori, cu conditia ca acesti investitori sa nu fie legati, in sensul art. 44, individual sau in comun, de intreprinderea in cauza:
a) societati publice de investitii, societati de capital de risc, persoane fizice sau grupuri de persoane fizice care realizeaza, conform declaratiei anuale de venit, venituri majoritare din activitatea de investitii in capital de risc (business angels) si care investesc fonduri proprii in societati necotate la bursa, cu conditia ca investitia totala a acestor investitori in aceeasi intreprindere sa nu depaseasca echivalentul in lei a 1.250.000 euro;
b) universitati sau centre de cercetare fara scop lucrativ;
c) investitori institutionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regionala;
d) autoritati ale administratiei publice locale, respectiv consilii locale ale unitatilor administrativ-teritoriale cu un buget anual mai mic de echivalentul in lei a 10 milioane euro si cu o populatie mai mica de 5.000 de locuitori.

Art. 43. Intreprinderile partenere sunt toate intreprinderile care nu sunt clasificate ca intreprinderi legate si intre care exista urmatoarea relatie: intreprinderea (din amonte) detine, individual sau in comun cu una ori mai multe intreprinderi legate, 25% sau mai mult din capitalul social ori din drepturile de vot ale unei alte intreprinderi (din aval).
Art. 44. (1) Intreprinderile legate sunt intreprinderile intre care exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a) o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor celeilalte intreprinderi;
b) o intreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere a celeilalte intreprinderi;
c) o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra celeilalte intreprinderi, in temeiul unui contract incheiat cu aceasta intreprindere sau al unei clauze din statutul acesteia;
d) o intreprindere este actionara sau asociata a celeilalte intreprinderi si detine singura, in baza unui acord cu alti actionari ori asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor intreprinderii respective.

(2) Se prezuma ca nu exista o influenta dominanta daca investitorii prevazuti la alin. (3) al art. 42 nu sunt implicati direct sau indirect in conducerea intreprinderii respective, fara ca drepturile pe care le detin in calitatea lor de actionar sau asociat sa fie prejudiciate.

(3) Sunt considerate intreprinderi legate si intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise la alin. (1), prin intermediul uneia ori mai multor intreprinderi sau prin oricare dintre investitorii prevazuti la alin. (3) al art. 42.

(4) Intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care actioneaza de comun acord, sunt, de asemenea, considerate intreprinderi legate, daca isi desfasoara activitatea sau o parte din activitate pe aceeasi piata relevanta ori pe piete adiacente.

(5) O piata adiacenta, in sensul prezentei legi, este acea piata a unui produs sau a unui serviciu situata direct in amonte ori in aval pe piata in cauza.
Art. 45. Cu exceptia cazurilor prevazute la alin. (3) al art. 42, o intreprindere nu poate fi considerata mica sau mijlocie daca cel putin 25% din capitalul social ori din drepturile de vot ale acesteia sunt controlate, direct sau indirect, in comun ori cu titlu individual, de catre una sau mai multe organisme ori colectivitati publice.



Raspuns oferit in luna decembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016