Tags: neconcordante intre evidenta fiscala si cea contabila, declaratia 100, declaratia rectificativa 100
O societate (SRL) a constatat in 02.2021 ca nu a fost declarat corect in D 100 impozit pe dividende in valoare de 112.000 lei in anii 2011-2016. Suma a fost achitata in anul 2017 dar nu au fost depuse Declaratii rectificative.
Asadar in fisa fiscala, societatea a figurat pana la 21.12.2020 cu obligatii mai mici decat in contabilitate cu suma de 112.000 lei . In 12.2020 societatea a platit obligatiile conform fisei fiscale si a solicitat amnanare la plata pentru valoarea din fisa fiscala (Aceasta valoare fiind mai mica decat in contabilitate cu cei 112000 lei).
Societatea ramane in acest moment in contabilitate cu acele obligatii de 112000 lei ca fiind neachitate.
Intrebarea este: Cum sa inchida acesta suma de 112.000 lei? Se poate considera prescrisa, avand in vedere ca provine din anii 2011-2016, chiar daca nu a fost declarata? Daca o plateste si depune declaratii rectificative aferente anilor 2011-2016, vor curge penalitati? In acest caz este in drept sa solicite anularea acestora cf. OUG 69/2020, pana la 15.03.2021?. Societatea doreste sa achite acesata suma dar nu isi poate asuma si eventualele accesorii aferente. Multumesc.
Raspunsul specialistului:
Din enunt rezulta ca un impozit in suma de 112.000 lei a fost achitat fara a fi declarat la ANAF.
Afirmati ca suma a fost achitata in anul 2017 dar nu au fost depuse Declaratii rectificative - deci in perioada 2011-2016, in evidenta fiscala nu au fost declarate sumele inregistrate in contabilitate prin retinerea din dividendele brute (457=446) iar in anul 2017 cand suma a fost achitata (446=5121), pe fisa de platitor trebuiau sa apara 112.000 lei, evidentiati pe coloana 13 ca suma platita in plus, deoarece nu se puteau asocia cu
declaratia 100-impozit pe dividend.
Rezulta urmatoarea situatie:
- in contabilitate cont 446 zero
- in evidenta fiscala 112.000 lei
In urmatoarea perioada, afirmati ca societatea a figurat pana la 21.12.2020 cu obligatii mai mici decat in contabilitate cu suma de 112.000 lei.
Daca cei 112.000 lei au fost achitati de catre societate in anul 2017(fara declarare), in urmatoarea perioada, in evidenta fiscala, suma respectiva ar fi fost repartizata de catre fisc, pentru acoperirea celorlalte impozite iar in contabilitate ar fi trebuit sa inregistrati plata conform fisei de platitor.
In decembrie 2020, pentru a beneficia de facilitatile date,se achita toate obligatiile fiscale evidentiate in fisa de platitor(unde s-a folosit si suma de 112.000 lei), deci o suma mai mica decat cea din contabilitate.
Rezulta urmatoarea situatie:
- in evidenta fiscala sold zero
- in contabilitate ramane o suma neplatita de 112.000 lei la bugetul de stat.
Conform art. 24 din Ordonanta nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala creantele fiscale se sting prin incasare, compensare, executare silita, scutire, anulare, prescriptie si prin alte modalitati prevazute de lege.
Art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala valabil in prezent, a preluat dispozitiile mentionate mai sus in ceea ce priveste posibilitatea stingerii creantelor fiscale prin prescriptie.
Prin urmare, ambele texte legislative au reglementat stingerea creantelor fiscale prin prescriptie.
Dar in situatia in care sumele reprezentand impozit pe dividend nu au fost declarate, nu se poate vorbi de prescriptia creantelor fiscale, deoarece acestea nu au fost inregistrate in evidenta fiscala.
In concluzie, parerea mea este ca sumele respective trebuie sa fie achitate si depuse declaratii rectificative, deoarece societatea nu poate beneficia de prescriptie si mai mult, este sanctionata pentru nedepunerea sau depunerea cu intarziere a declaratiei 100. Bineinteles ca societatea va suporta si accesoriile suplimentare de plata reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere potrivit Capitolului III al Codului de procedura fiscala.
De asemenea, potrivit art. 336 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015, privind Codul de procedura fiscala, nedepunerea de catre contribuabil/platitor la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala, de radiere a inregistrarii fiscale sau de mentiuni se sanctioneaza cu amenda, astfel:
- de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si
- de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice,
potrivit art. 336 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 207/2015.
Cuantumul amenzii difera atat in functie de tipul de declaratie fiscala si de perioada de intarziere cat si de faptul ca a fost depusa din proprie initiativa sau ca urmare a unei notificari din partea autoritatilor fiscale. astfel:
In noile conditii, parerea mea este ca nu puteti beneficia de anularea accesoriilor potrivit OUG nr.69/2020, modificata de curand prin Ordonanta de urgenta nr. 229/2020 care, printre altele, prevede prelungirea amnistiei fiscale reglementata de Ordonanta nr. 69/2020 si a procedurii de esalonare simplificata prevazuta de OUG nr. 181 / 2020.
In primul rand, OUG nr. 229/2020 prelungeste termenul pana la care contribuabilii care aveau obligatii fiscale restante la data de 31 martie 2020 pot beneficia de masura anularii dobanzilor si a penalitatilor de intarziere / nedeclarare aferente acestor obligatii fiscale principale.
Daca OUG nr. 69/2020 stabilea ca termen limita pentru depunerea cererii de anulare a obligatiilor fiscale accesorii data de 15 decembrie 2020, in prezent termenul este pana la 31 martie 2021.
Pot beneficia de aceasta facilitate fiscala, prin depunerea cererii de anulare a obligatiilor fiscale accesorii contribuabilii care depun pana la 31 martie 2021 o declaratie rectificativa prin care declara suplimentar de plata obligatii fiscale principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020. Noul act normativ extinde practic termenul pana la care se pot depune declaratii rectificative pentru a putea beneficia de
amnistia fiscala, noul termen fiind 31 martie 2021.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie echipament cu plata in rate
Intrebare:
Achizitionam un echipament printr-un contract de vanzare cumparare cu rezerva dreptului de proprietate. Plata echipamentului se face in 4 rate, facturate ca avans. Echipamentul este livrat la prima rata de avans. Cum evidentiem in contabilitate ca echipamentul este in posesia noastra? Cand se inregistreaza amortizarea lui? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere imobil prin BOOKING - AIRBNB
Intrebare:
PFA, cu cod CAEN 6202 - Activitati de consultanta in tehnologia informatiei, platitor de tva, detine un imobil achizitionat de la o PJ cu taxare inversa (apartament cu 2 camere) pe care doreste sa-l inchirieze in regim hotelier (booking, airbnb). Ce obligatii declarative are? Va trebui sa-si activeze CAEN-ul de inchiriere? Dar facturile emise vor fi cu tva?
In cazul in care va dori sa-si inchida PFA-ul, apartamentul va trece in patrimoniul personal. Va trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<